Mai multe asociații de elevi din țară acuză “cenzură” și solicită să fie recunoscute, prin viitoarea lege, drept organizații reprezentative ale elevilor

382 de vizualizări
Foto: © Damir Ä_uhera | Dreamstime.com
Mai multe asociații județene ale elevilor, susținute de alte organizații neguvernamentale, cer, vineri, printr-o scrisoare deschisă să fie recunoscute drept organizații de reprezentare a elevilor, prin includerea lor în proiectul viitoarei Legi a învățământului preuniversitar. Aceasta menționează doar Consiliul Național al Elevilor în secțiunea referitoare la Reprezentarea elevilor.
  • Asociațiile semnatare sunt Asociația Elevilor din Constanța, Asociația Elevilor din București și Ilfov, Asociația Vâlceană a Elevilor, Asociația Elevilor din Bacău, Asociația Elevilor din Timiș, Asociația Elevilor din Maramureș, Organizația Salvați Copiii și Proiectul Cetățeni Activi pentru Servicii Publice de Calitate la Nivel Local. 

Ele invocă o “tentativă de excludere a societății civile” în noua lege și apreciază că “eliminarea asociațiilor independente de reprezentare a elevilor din prevederile legale reprezintă un motiv de îngrijorare legat de poziția Ministerului Educației raportată la organizațiile neguvernamentale”. 

Organizațiile fac referire, în mod repetat, și la un act de “cenzură” prin această excludere:

  • “neconcordanța în opinii dintre autorități și societatea civilă nu ar trebui să se traducă în cenzurarea celei din urmă”
  • “luarea unor măsuri ce nu încurajează implicarea civică a elevilor, ba chiar cenzurarea acestora, în deciziile care îi vizează în mod direct, reprezintă o hotărâre care nu se raliază la valorile democratice”
  • “Dorința Ministerului Educației de a controla și cenzura opiniile reprezentanților elevilor, de altfel critice la adresa instituției, în mod justificat, este evidentă” – Ariana Dudună, președinte al Asociației Elevilor din Constanța

În proiectul de Lege a învățământului preuniversitar, prezentat la începutul săptămânii, reprezentarea elevilor este abordată în Secțiunea 3 – Art. 104 și face referire doar la Consiliul Național al Elevilor ca organizație reprezentativă. Astfel:

“Art. 104

(1) Consiliul Național al Elevilor este partener al Ministerului Educației, cu rol consultativ în procesul decizional.

(2) Consiliul Național al Elevilor funcționează după un Regulament de organizare și funcționare, aprobat prin ordin al ministrului educației.

(3) În vederea îndeplinirii misiunii sale de reprezentare a tuturor elevilor din învățământul preuniversitar, Consiliul Național al Elevilor are în subordine consilii județene ale elevilor, constituite în fiecare județ, respectiv Consiliul Municipal al Elevilor București, constituit la nivelul municipiului București. De asemenea, la nivel școlar, se constituie consilii școlare ale elevilor în fiecare unitate de învățământ preuniversitar.

(4) Alegerile pentru funcțiile vacante din cadrul Consiliului Elevilor sunt organizate fără ingerință din partea cadrelor didactice. Influențarea sesiunilor de alegeri din cadrul Consiliului Elevilor constituie abatere disciplinară și se sancționează în conformitate cu prevederile art. 205 alin. (1) din prezenta lege.

(5) În baza principiului subsidiarității, consiliile județene ale elevilor, respectiv Consiliul Municipal al Elevilor București sunt structuri partenere ale DJIP/DMBIP. Aceeași relație de colaborare trebuie să existe și între consiliile școlare ale elevilor, elevii reprezentanți în consiliile de administrație și echipele de conducere ale unităților de învățământ preuniversitar.

(6) Ministerul Educației, respectiv unitățile de învățământ preuniversitar sprijină activitatea Consiliului Național al Elevilor și a substructurilor sale.”

Scrisoarea deschisă a Asociațiilor de elevi, integral:

Foto © Damir Đuhera | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Doar vaccinarea cadrelor didactice și a personalului auxiliar nu asigură un status imunologic, în așa fel încât să permită imediat deschiderea școliilor, spune Ioana Stăncel, expert în politici de sănătate publică

Doar vaccinarea cadrelor didactice și a personalului auxiliar nu asigură un status imunologic, în așa fel încât să permită imediat deschiderea școliilor, a explicat la Digi24 Ioana Stăncel, expert în…
Vezi articolul

Monitor PNRR: Ministerul Educației a atins cele 2 jaloane de la finalul anului trecut și mai are peste 40 până în 2026, pentru reformele de 3,6 miliarde euro în Învățământ. A doua parte a programului de granturi pentru școlile cu abandon mare va fi cu burse pentru elevii din clasa a VIII-a, anunță Corina Atanasiu la lansarea proiectului de monitorizare

„Planul Național de Redresare și Reziliență dedică un capitol consistent educației (…), un capitol de 3.6 miliarde de euro. Acesta are 44 de jaloane și ținte care trebuie atinse până…
Vezi articolul
Remus Pricopie / Foto: Agerpres

Remus Pricopie, SNSPA: Sper ca noua lege a educației să clarifice două probleme majore – politizarea spațiului academic și situația rectorilor fără doctorat și fără legitimitate profesională

“Trebuie clarificate două probleme majore” în învățământul superior românesc: cea a “politizării spațiului academic”, prin relația rector-politician, respectiv cea a “rectorilor care nu au doctorat și nici legitimitate profesională”, comentează,…
Vezi articolul

Proiectele legilor educației nu îi sprijină pe olimpicii internaționali care vor să meargă la facultate în România, atrag atenția reprezentanți ai inspectoratelor din Botoșani și Suceava: “Prin mâna mea au trecut 70 de olimpici internaționali. În țară au rămas doar doi”

Proiectele de legi ale educației ar trebui să ofere mai mult sprijin olimpicilor internaționali pentru a-i determina să continue studiile în țară, în loc să plece în străinătate, au atras…
Vezi articolul

Ministerul Educației a stabilit cum se diferențiază salariile pentru educatorii-puericultori din creșe. Regulile vin după un an și trei luni de când creșele au devenit instituții de învățământ

Ministerul Educației a stabilit cum se diferențiază salariile pentru cei care ocupă funcția de educator-puericultor, potrivit unui ordin publicat vineri, 9 decembrie, în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul privind diferențierea…
Vezi articolul