Mama unei eleve cu CES a făcut manuale simplificate și le oferă gratuit. Cere ministrului Educației să adapteze manualele pentru copiii cu cerințe speciale

SURSA: cereunamanual.ro
Părinte de elevă cu Cerințe Educaționale Speciale (CES), Alina Voinea îi scrie o scrisoare deschisă ministrului Educației, Monica Anisie, pe blogul său cereunmanual.ro. Aceasta îi spune oficialului că nu există manuale adaptate pentru elevii cu CES, iar cele clasice nu sunt potrivite pentru ei. Părintele cere manuale adaptate, simplificate sau măcar fișe cu rezumate în actualele manuale. În încercarea de a-și ajuta fiica, Alina Voinea a făcut rezumate din manualele existente, a sistematizat și simplificat conținutul astfel încât să fie adaptate pentru problemele pe care le are fata sa, iar metoda a funcționat. Aceasta pune la dispoziție gratuit aceste instrumente, pentru toți copiii care au nevoie de ele.

Scrisoarea părintelui vin în contextul în care ministrul Educației, printr-un mesaj pe Facebook, a cerut părinților, profesorilor și elevilor „propuneri și sugestii care să contribuie la calitatea conținutului manualelor pe care copiii dumneavoastră le parcurg, care să îi apropie mai mult de situații reale de viață”. Ministrul urmează să se întâlnească miercuri, 11 decembrie, cu editorii de manuale, cărora susține că le va da sugestiile primite, potrivit anunțului citat.

Redăm integral scrisoarea deschisă a Alinei Voinea:

”Doamnă Ministru,

Sunt mama unei fetițe cu cerințe educaționale speciale (CES). Fetița mea are aproape 13 ani și este integrată în învățământul de masă, în clasa a V-a. Împotriva interesului superior al copilului, fetița mea a fost obligată să repete clasa a patra, măsură care a îndepărtat-o de colegii de aceeași vârstă prin integrarea într-un nou colectiv, și care i-a afectat profund încrederea în sine. Fetița mea nu a fost lăsată repetentă din cauză că nu ar putea să învețe sau din rea voință din partea personalului școlar, ci din cauză că, în lipsa resurselor educaționale adaptate, nu a putut învăța suficient și structurat pentru a putea primi note de trecere.

De disperare, eu, mama ei, la începutul celei de-a doua clase a IV-a, am încetat să încerc să folosesc manualele primite la școală și am început să-i fac manuale. Am adaptat conținuturile, le-am simplificat și am obținut rezultate.

Aceste manuale au ajutat copilul să învețe suficient pentru a trece la gimnaziu, cu prețul nopților mele nedormite și efortului ei extraordinar, în ore grele și târzii de lucru acasă.

Copiii cu CES vor și pot să învețe!

Și pentru că metoda pe care am aplicat-o în cazul ei a funcționat, am decis să unesc și să completez, pentru fiecare materie, toate fișele lucrate pentru copilul meu și să le ofer în mod gratuit, în format PDF, tuturor celor care au nevoie de astfel de manuale.

Adică, tuturor părinților de copii cu dizabilitate cognitivă, profesorilor de sprijin, învățătorilor și profesorilor care, în lipsa acestor materiale, au de luptat atât cu provocările date de dizabilitate, cât și cu lipsa totală a oricărui sprijin concret pentru învățare din partea statului.

În situații similare cu a noastră se află mii de copii cu cerințe educaționale speciale.

Legea prevede acces gratuit la manuale școlare pentru toți copiii

Doamnă Ministru, toți copiii trebuie să beneficieze, prin lege, de acces gratuit la manuale școlare. Toți copiii au acest acces, în afară de cei cu cerințe educaționale speciale, care nu pot folosi materialele existente, deoarece acestea nu sunt adaptate în niciun fel pentru a putea fi utilizate și de către acești copii. A oferi unui copil cu CES ca suport de studiu un manual din oferta curentă pentru a promova cursurile școlare este echivalent cu a invita o persoană cu dizabilități motorii, aflate în căruț cu rotile, să urce pe scări fără dispozitiv special de transport sau rampă pentru a ajunge la etaj.

Cu alte cuvinte, este inuman, ilegal și, din partea beneficiarului – copilul cu CES – imposibil de realizat.

Avem nevoie de manuale adaptate pentru copiii cu CES!

Un copil cu dizabilitate cognitivă integrat conform legii și drepturilor sale în școala de masă nu primește în realitate niciun fel de sprijin educațional concret, sub formă de materiale didactice adaptate, corelate cu manualele la care ceilalți copii au acces din abundență. Pentru copiii cu cerințe educaționale speciale există un „Plan de intervenție personalizat” și documente strategice sintetice pentru materiile de bază și se alocă un profesor de sprijin o singură oră pe săptămână. Un copil cu CES trebuie să promoveze clasa cu un supliment de doar 35 de ore de lucru asistat, în lipsa oricărui material didactic corelat cu conținuturile studiate la clasă de colegi!

Astfel, trebuie să fiți de acord că este urgent și imperios necesar ca și copiii cu CES să beneficieze de ceea ce copiii tipici beneficiază în prezent – suport de studiu tipărit sub formă de manuale sau secțiuni specifice în manuale, puse la dispoziție gratuit.

Aceste manuale ar trebui să poată fi folosite atât în mediul școlar de masă, cât și pentru copiii din școlile speciale sau pentru cei care învață la domiciliu în condițiile legii.

Soluția

Soluția este simplă, la îndemână și se poate realiza cu minim de resurse la reeditarea manualelor existente, care se vor tipări fără îndoială pentru anul școlar 2020-2021, și presupune doi pași:

1. simplificarea conținuturilor, dorită aproape unanim de către părinți, ceea ce nu necesită operarea de schimbări în programa școlară, ci doar revizuirea manualelor și eliminarea textelor care complică lecțiile. Acest pas ar elibera spațiu de tipar, oferind astfel un număr de pagini libere, care vor putea fi folosite pentru pasul 2:

2. adăugarea de conținut rezumativ simplificat în trepte, alcătuit după câteva reguli simple (pentru a acoperi cât mai multe nevoi), conform fiecărei lecții. Practic, fiecare lecție din manual ar avea astfel 3-4 niveluri de dificultate, astfel încât toți copiii dintr-o clasă să poată învăța după aceeași resursă educațională.

Regulile de simplificare pot include, fără a se rezuma la, următoarele:

  1. Redactarea de rezumate ale lecțiilor, care să fie scrise cu cuvinte simple, pe cât posibil din maxim trei silabe a câte două sunete fiecare, cu un maxim de 2-3 noțiuni noi pe lecție, care să faciliteze înțelegerea și reținerea informației – aceste rezumate pot fi plasate la începutul fiecărei lecții, ca o fișă sintetică a lecției, utilă tuturor copiilor, tipici sau atipici;
  2. Editarea grafică a textelor adaptate cu fonturi mari (20-24pt), cu corp aldin (de exemplu, Calibri bold), care să permită citirea și pentru copiii cu dificultăți de vedere și / sau dislexie;
  3. Marcarea silabelor în cazul cuvintelor care au silabe alcătuite din mai mult de două sunete și în cazul cuvintelor lungi, din mai mult de trei silabe, care să faciliteze decodarea cuvintelor;
  4. Simplificarea ilustrațiilor aferente noțiunilor predate, acolo unde este necesar, prin figurarea unui număr redus de detalii, ceea ce ar facilita vizualizarea, înțelegerea și reținerea informației esențiale;
  5. Plasarea, la începutul exercițiilor destinate fixării fiecărei lecții, de exerciții simplificate atât ca formulare a cerinței, cât și ca dificultate, cu rolul de a permite copiilor cu dificultăți de învățare să exerseze conform cu posibilitățile lor.
  6. Prevederea unor proiecte cu grad redus de dificultate, redactate conform cu regulile de simplificare, care să permită și copiilor cu cerințe educaționale speciale să ducă la îndeplinire astfel de însărcinări utile pentru obținerea notelor;
Exemple de adaptare:

Pentru exemplificarea celor de mai sus, vă rog să consultați cele două manuale și unitățile de învățare pe care le-am publicat până acum pe platforma cereunmanual.ro.

Vă mulțumesc și vă stau la dispoziție cu orice detalii privind concretizarea acestor soluții.

Cu stimă,

Alina Voinea
CereUnManual.ro
Mamă de copil cu dizabilitate cognitivă”

(NOTĂ: Sublinierile, intertitlurile și îngroșările aparțin autoarei scrisorii. )

FOTO: CereUnManual.ro

6 comentarii
  1. Și dacă sunt, în aceeași clasa, doi copii care necesita adaptări diferite ale programei și ambii diferit fata de ceea ce are fetita în cauza, ce faci cu manualele: le iei pe astea adaptate și le adaptezi iarăși? Sau cum?

  2. Ar trebui ca toate manualele sa fie simplificate mai ales in modul de exprimare si cerinte. La multe lectii , probleme , nici adultii nu inteleg si aici vorbesc de clasele mici ce sa mai spun de clasele mari. De ce trebuie sa avem in manuale un limbaj alambicat cand in ziua de azi totul se simplifica, se scurteaza sau se reduce? Poate asa copiii vor deveni mai atrasi de manuale. As dori ca atunci cand cineva ar dori sa vorbeasca de rau despre copiii cu ces sau adhd sau orice alta problema sa se gandeasca ce ar face daca ar avea un astfel de copil.

  3. In clasa unde învață copilul meu avem un copil cu ADHD, iar doamna învățătoare se ocupă preponderent de aceasta. Este corect că pentru un copil cu probleme să sufere alți 30??? Este corect ca pentru a educa 1 singur copil să încălcăm drepturile altor 30???
    Consider că acești copii cu probleme nu ar trebui să frecventeze învățământul de masă, pentru că inclusiv lor le este dificil (inclusiv doamna aceasta se plânge de lipsa manualelor adaptate nevoilor lor). Este absurd să ne imaginăm că un copil cu nevoi speciale se poate integra corespunzător într-o școală pentru învățământul de masă și că poate face față cerințelor și exigentelor acestuia.

  4. Părerea mea personală este că acei copii cu probleme ar trebui să urmeze o formă de învățământ adaptată nevoilor lor, și nu învățământul de masă…. S-ar putea evita astfel probleme atât pentru copilul cu nevoi speciale cât și pentru ceilalți copii. Am un copil clasa I și pot spune că sunt dezamăgită de sistemul de învățământ. Avem în clasă un copil cu ADHD și toată atenția doamnei învățătoare este îndreptată spre acel copil. Oare este corect ca pentru salvarea unui copil să sacrificăm alți 30???? Este corect că drepturile celorlalți 30 de copii să fie încălcate??? Oare ceilalți 30 de copii nu au dreptul la învățământ???

  5. Felicitari si respect mamei pentru munca depusa !!!
    A facut munca pe care ar fi trebuie sa o faca specialistii (lu’ pește!) in psihopedagogie speciala !
    Acesti super specialisti nici curriculum adaptat pentru elevii ce le sunt arondati NU fac ! E mai usor sa le pretinda profesorilor de invatamant normal ! Si nu numai ca le facem, dar trebuie sa facem si un drum cu ele sa le ducem la avizare, apoi alt drum sa le luam !!!
    Ei doar trec o ora (!!!) pe saptamana sa-i viziteze, daca vin si atat…
    CJRAE urile ce fac ?!
    Ar fi multe de spus pe tema asta… E crancen ce se intampla cu acesti copii in scolile de masa, unii dintre ei avand chiar potential de a invata si de a face lucruri !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

Fizicianul transformat în vlogger, pentru a le explica tinerilor de la atomii microscopici, la galaxiile nemărginite. Cristian Presură: Să ieșim din turnul nostru de fildeș

Cercetătorul Cristian Presură se transformă în vlogger, pentru a explica fizica pe înțelesul tuturor. Pasionat povestitor al științei, acesta a declarat pentru Edupedu.ro că picătura decisivă în lansarea canalului Youtube…
Vezi articolul

UBB Cluj și Universitatea București au regresat serios în Top Shanghai față de anul trecut. Singurele universități românești sunt la coada clasamentului dominat de instituții academice din SUA și Marea Britanie

Universitatea Babeș – Bolyai din Cluj (locurile 701 – 800) și Universitatea București (locurile 901 – 1000) sunt singurele două instituții de învățământ superior din România prinse în Topul Shanghai…
Vezi articolul