UPDATE Marea secretomanie a subiectelor și baremelor de la olimpiadele școlare

20.036 de vizualizări
Foto: © Vchalup | Dreamstime.com
UPDATE Ministerul Educației a publicat joi dimineață, 16 martie, toate subiectele și baremele de corectare de la etapele județene susținute până acum, după solicitarea Edupedu.ro de a le afișa, online, în mod transparent. Consultă documentele aici.
La mare căutare an de an, în aceeași zi sau în ziua imediat următoare, subiectele și baremele de la olimpiadele școlare județene și chiar și naționale sunt de negăsit pentru o foarte mare parte din disciplinele școlare, semnalează mai mulți profesori contactați de EduPedu.ro. Cel mai recent exemplu – subiectele și baremele de corectare pentru olimpiada județeană de limba engleză și pentru cea de limba franceză, susținute sâmbătă, 11 martie, nu au fost publicate de către Ministerul Educației sau de Centrul Național pentru Evaluare, din subordinea acestuia, cel care face și trimite aceste subiecte în centrele de concurs.

Zeci de mii de elevi care anual se înscriu la olimpiadele școlare naționale și profesorii lor sunt nevoiți să caute modele de subiecte pentru competiții și au de adunat, din surse, din edițiile anterioare, subiectele date și baremele pentru a se pregăti. Căutarea aceasta pare însă fără sfârșit, pentru că subiectele și baremele lor de corectare, de la diverse faze – locale, județene, naționale – apar cu întârziere de câteva luni și nici măcar în mod oficial în majoritatea cazurilor, ci publicate pe forumuri, bloguri sau aduse în școli de câțiva profesori care le-au obținut la consfătuiri sau au participat la scrierea lor; ori nu sunt făcute deloc publice, după olimpiade, de către grupurile de lucru care le-au conceput, după cum au declarat mai mulți profesori pentru EduPedu.ro.

În mod paradoxal, Ministerul Educației care susține la nivel declarativ, prin reprezentanții săi, că încurajează și promovează excelența și performanța, ține sub cheie resurse educaționale publice, cum sunt aceste subiecte și bareme pentru olimpiadele școlare județene și mai apoi naționale. Dacă în cazul examenelor și concursurilor de angajare, regula din legislație prevede publicarea lor în ziua în care au loc probele, pentru subiectele și baremele de la olimpiadele școlare legislația este săracă. Sub cele câteva prevederi disparate despre subiecte și afișarea baremelor se ascund funcționarii și cei din comisiile de olimpiade care, în marea lor majoritate, țin sub lacăt aceste resurse educaționale publice.

Conform metodologiei-cadru de organizare a concursurilor și olimpiadelor școlare, care stă la baza tuturor regulamentelor specifice de organizare și desfășurare, nicio prevedere nu se referă la publicarea subiectelor după terminarea timpului alocat rezolvării subiectelor. Conform articolului 20, alineatul 5, ”Secretarul/secretarii Comisiei centrale a concursului național are/au următoarele atribuții: (…) f) multiplică baremele aprobate de președintele comisiei și le afișează după epuizarea timpului destinat probei scrise/probei practice”.

Potrivit aceluiași document, articolul 20, alineatul 3, ”atribuțiile subcomisiei de organizare sunt: (…) e) multiplică baremele și le afișează după epuizarea timpului destinat probei scrise/probei practice”.

Altfel spus, responsabilitatea ca subiectele și baremele să fie publicate nu este în atribuțiile nimănui, deși vorbim despre teste și bareme făcute în cadrul competițiilor finanțate de către Ministerul Educației, din bani publici, susținute în școli publice, cu personal plătit din fonduri publice.

Cazul olimpiadelor de limbi străine

Etapele județene pentru 4 olimpiade s-au desfășurat în aceeași zi: sâmbătă, 11 martie, au fost probele Olimpiadelor Naționale de Limba engleză, Franceză, Matematică și Științe socio-umane, conform calendarelor oficiale, iar elevii care s-au calificat la acestea au avut de ales între două dintre ele care se suprapun dimineața, urmând să o susțină pe cealaltă de la prânz, cu o cel mult oră sau două la dispoziție pentru a ajunge la alt liceu organizator. EduPedu.ro a scris aici despre un adevărat „maraton” al olimpicilor care ar dori să participe la toate aceste concursuri.

La mai bine de 48 de ore de la încheierea probelor, subiectele și baremele sunt de negăsit. Conform surselor noastre, inspectorilor școlari li s-ar fi transmis de la Ministerul Educației să nu publice subiectele de la fazele județene, așa cum au făcut și în anii anteriori. Așa că fiecare s-a descurcat cum a putut, „traficând” aceste resurse educaționale „pe sub mână”, de pe un telefon pe altul, cu foi fotografiate, de cele mai multe ori conținând subiecte incomplete sau bareme parțiale. Asumarea publicării subiectelor și baremelor de către organizatorul olimpiadelor județene, Comisia națională din CNPEE, Ministerul Educației, a lipsit.

Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), organism subordonat Ministerului Educației, are în regulamentul de organizare și funcționare aprobat prin Ordinul de ministru 4435/2020, la articolul 11, litera c) obligația de a asigura subiectele pentru olimpiadele școlare județene, împreună cu direcțiile de specialitate din Ministerul Educației.

CNPEE este aceeași instituție care transmite public subiectele de la Evaluările Naționale de clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, a VIII-a, Bacalaureat, Titularizare și Definitivat în ziua susținerii lor, la ora 15:00. La fel se întâmplă și la simulările de la EN și Bac.

Cu lacătul pus pe transparența instituțională la nivel central, unele școli organizatoare de olimpiade publică frânturi de subiecte sau bareme. Așa cum este cazul unui colegiu din județul Suceava care a postat pe site subiectele și baremele de corectare pentru etapa județeană a Olimpiadei Naționale de Limba franceză susținută sâmbătă, 11 martie, într-un document din care lipsesc, însă, paginile pentru regimul intensiv/bilingv de predare a limbii. În ceea ce privește Olimpiada Națională de Limba Engleză, un colegiu din Iași a publicat o arhivă .zip doar cu baremele și un alt liceu, din Ploiești, a afișat online un document .pdf cu bareme scanate, însă fără subiecte.

Totuși există și exemple de bună practică în publicarea subiectelor și baremelor, însă pare că se întâmplă asta doar când nu mai depinde de Ministerul Educației sau de Centrul Național pentru Evaluare. Pentru Olimpiada Națională de Matematică, de exemplu, organizată și ea de Ministerul Educației, dar în parteneriat cu Societatea de Științe Matematice din România din 2009, în baza unui protocol inițiat la acea vreme, înnoit succesiv (2012, 2017, 2022), competiția are o arhivă solidă, completă și actualizată rapid, pe site-ul ssmr.ro unde sunt postate subiecte și bareme de la etapele locale, județene și naționale, din 2016 încoace. La fel este și în cazul Olimpiadei Naționale de Informatică (ONI), organizație de ME în parteneriat cu SEPI – Societatea pentru Excelență și Performanță în Informatică – care asigură platforma de desfășurare a competiției, sistemul de feedback în timp real pentru participanți și publică imediat după probe subiectele de concurs și grilele de răspunsuri pentru corectare.

EduPedu.ro a solicitat Ministerului Educației toate subiectele și baremele de la olimpiadele școlare județene desfășurate în acest an școlar, până în prezent, precum și publicarea în mod transparent a acestora pe portalul instituției. În momentul primirii unui răspuns, îl vom publica.

Foto: © Vchalup | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


15 comments
  1. Multumim Edupedu pentru articol. La olimpiada de muzica – faza nationala, nu se publica nimic de ani de zile……invoca dreptul de autor. Toti profesorii de muzica din liceele de muzica ne dorim sa aflam aceste subiecte. Oare, nu puteti sa cereti Ministerului sa le publice?

  2. da…vb de bareme si subiecte ca normalitate de baza evidenta…cum ar putea cineva sa se hotărască obiectiv dacă nota luata de el/ea este conform cu teza și sa depună o eventuala contestatie dacă nu poate verifica pe un barem ceea ce știe ca a scris…faci contestație doar pe ceea ce ai presupus ca era bine…noaptea mintii…mai mult de atat: depunerea unei contestatii numai fizic la centrul de concurs, care este întotdeauna în municipiul de resedinta, presupune ca părinții copiilor din județul respectiv sa tb sa facă un drum în plina zi lucrătoare “la oras”, procedeu imposibil pt unii sau care poate lua și 3-4 ore…de parca, în sec 21, ar fi greu sa poată lasă contestația la școala din localitatea de resedinta și școala sa trimita scan către inspectorat-5 min tot procesul…noaptea mintii…in alta ordine de idei acum dau exemplu cu ISJ constanta… la olimpiada de istorie: au afișat rezultatele inițiale pe forum și în format fizic la avizier centru concurs DAR fără sa afișeze și clasa 10a IN AMBELE LOCURI 🙂 … noaptea mintii…luni ar tb contestațiile…duminica mai bate doar vântul pe acolo…nimeni din comisie nu a observat aceasta ” mica” problema…ce sa mai vb de copiii care au participat și au învățat zile și nopți luni de zile…și când sa vada rezultatul….au rămas perplecsi în fata “Felicitări Comisiei județene pentru seriozitate, concentrare și timpul dedicat acestei activități!” cf site oficial :)…noaptea mintii….https://forum.isjcta.ro/index.php?topic=49495.0 ……………ar mai fi chestii de spus pe subiect dar ar tb sa ma tot repet cu “noaptea mintii” 🙂 … forme fără fond as ussual 🙂

  3. Corupția este o caracatița cu multe brațe,țin totul secret .O cauza, că sa și ascundă incompetenta in realizarea subiectelor și a baremelor și a doua cauza să poată aranja rezultatele cum vor ei.Jos hoții și corupții!

  4. Dragi profesori împreună cu elevii dumneavoastra protestați și nu mai acceptați mizeriile și impostura celor care conduc invatamantul in Romania,la Inspectoratele școlare și Minister.Sunt instituții publice cu activități lipsite de transparenta pentru a și ascunde așa incompetenta,prostia ,superficialitatea,lipsa de competenta,profesionalismul……

  5. In dupa-amiaza aceasta s-au publicat rezultatele de la faza pe sectoare a Olimpiadei de limba engleza. Maine este ziua in care se pot depune contestatiile. Cum poate un profesor sa isi sfatuiasca elevii daca sa depuna sau nu contestatie, in conditiile in care subiectele si baremele nu au fost facute publice?

  6. E trist, dureros si rusinos unde s-a ajuns. Daca anul trecut am avut acces la bareme, in acest an nu s-a mai intamplat. Baremele sunt oricum insuficiente, e imposibil sa explici elevului ce a gresit in absenta subiectului/ cerintelor formulate.

  7. Mulțumim din suflet pentru acest articol și dezvăluirile făcute. Accesul la baremele de rezolvare este asigurat la Ploiești, de exemplu. Dar ce să faci doar cu răspunsurile respective (unele discutabile, ba chiar greșite!!!-în subiectele venite de la minister) dacă nu le poți asocia cu subiectele? E ca atunci când ai rezolvarea unei probleme la matematică, de exemplu, fără să ai și enunțul problemei…Nu folosește la nimic…Elevul își mai poate aminti ce răspuns a dat, făcând apel la memoria imediată…sau nu, dacă vede baremul la câteva ore după terminarea olimpiadei…Unde mai este învățarea? Cum mai putem și noi, profesorii îndrumători, să-i ajutăm să învețe din greșelile făcute? Eu aș avea o singură explicație posibilă, din nefericire: teama de asumarea răspunderii pentru niște subiecte ce pot avea erori, chiar la nivel conceptual, de natură profesională/legate de cunoaștere etc și nu doar de scriere (“typos”)… Este normal să avem, fiecare dintre noi, limite cognitive etc, dar este inadmisibil să avem pretenția ca elevii care trebuie să rezolve aceste subiecte să “le știe pe toate” (mai mult chiar și decât știm noi, profesorii de limbi străine, la acel moment, mai ales când e vorba de vocabular avansat și serii nesfârșite de sinonime!)…Înainte să compui subiecte care au un nivel extrem de avansat din punct de vedere lexical, începe cu propria persoană și întreabă-te: “Eu știu semnificația acestor cuvinte de nivel academic?” Și răspunde-ți cu integritate, onestitate și empatie intelectuale înainte să decizi dacă le atribui mai departe elevilor… Cunoștințele de vocabular cerute de aceste subiecte sunt muuuuuult peste nivelurile corespunzătoare fiecărei clase și fiecărei secțiuni/A și, respectiv, B, stipulate în REGULAMENT PRIVIND ORGANIZAREA ȘI DESFĂȘURAREA OLIMPIADEI NAȚIONALE DE LIMBA ENGLEZĂ ÎN ANUL ȘCOLAR 2021-2022 CLASELE VII – XII/Nr. 25878/23.02.2022.

  8. De Olimpiada Județeană la Limba Neogreacă nu spune nimeni nimic? Tot pe 11.03.2023 a fost și s-au dat subiecte înafara programei pt nivelul A1 gimnaziu, iar pt nivelul A2 un subpunc a fost greșit și s-a dat un subiect care nu se face nicăieri. Cine se face răspunzător de aceste nereguli???

  9. Din câte am auzit, la engleza nu se publica subiectele pentru că exercițiile sunt preluate din culegeri și nu se dorește să se identifice culegerile utilizate…

  10. Din pacate, aceasta este o practica…La admiterea in facultate , la UVT, la fizica pe langa faptul ca nu exista nici un model de subiect, baremul dupa examen NU a aparut niciodata…Am vorbit si cu domnul Campeanu, ministru la acea vreme, si cu conducerea UVT, au admis toti ca nu e normal sa nu ai un barem ca sa poti contesta in cunostinta de cauza, la nivel de discutii toata lumea a admis ca nu e normal ca baremul sa fie secret, am luptat vreo saptamana sa se publice baremul…E O OMERTA INSTITUTIONALIZATA

  11. este o mafie a corectorilor care se deschid numele înainte de a le corecta. alții se plimba ilegal prin sali înainte de desfășurarea probelor incurajandu-si acoliții de fata cu ceilalți fraieri participanți. după contestații se afișează exact același tabel cu calcule greșite, indiciu că nici nu au verificat contestațiile, pentru că zarurile au fost aruncate.
    un sistem defect

  12. Numele copiilor olimpici e cel mai mare mister. Cei care au obtinut rezultate foarte bune nu reprezintă decât o înșiruire de litere și cifre. Totul subcegida gdpr. Minciuna va fi la rang de virtute. România foarte educată!

  13. La Rm. Vâlcea se califica la olimpiade pentru etapa natională copiii politicienilor sau profesorilor simpatizanti PNL și USR. Inspectoarea generala urmăreste personal lista cu cei calificati, iar inspectorii de specialitate ii respecta ordinele ca sa isi pastreze functiile. La limba romana s-au desfasurat olimpiadele in absenta inspectoarei care e ocupata cu niste proiecte si trimite “aghiotantii” sa ii tina locul.

  14. Și la Galați, la Olimpiada de lb engleza, nu s-au afișat subiectele nici acum. Iar în etapa națională nu merge decât elevul cu cea mai mare notă (96 puncte), cu toate că în regulament scrie că la gimnaziu este nevoie de minim 95 de puncte ca să participi la etapa națională.

    1. Doamna Mioara Grigore, este nevoie de cel puțin 95 de puncte, dar același regulament prevede că există un singur loc pentru fiecare județ; astfel, condițiile sunt:
      1. Să ai peste 95 de puncte (pentru a fi eligibil)
      2. Să fii primul pe județ (pentru a ocupa locul județului).

      Adițional, veți găsi în regulament prevederile privind locurile suplimentare, acestea fiind singura șansă a celor care nu au obținut primul loc sa se califice la națională.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Salariile profesorilor din România – printre cele mai mici din UE. Ultimele date Eurydice: salariile brute reale au scăzut ușor în 2020-2021 față de anul precedent, în timp ce majoritatea țărilor europene au luat măsuri de creștere

Profesorii din școlile publice românești au avut și în anul 2020-2021 printre cele mai mici venituri din Europa, cu un salariu brut anual de sub 12.500 de euro, adică puțin…
Vezi articolul

Rectoriada III. Cine sunt rectorii care vizează al treilea mandat, politicienii care conduc universități și cazul aparte al Politehnicii, unde alegerile au loc cu 6 luni înainte de expirarea mandatului

Portița introdusă în legea educației de miniștrii Costoiu și Pricopie devine astăzi calea pentru al treilea mandat de rector pentru 10 dintre șefii instituțiilor de învățământ superior de stat din…
Vezi articolul
Remus Pricopie / Foto: Agerpres

Remus Pricopie, SNSPA: Putin acționează cu instrumente ce amintesc de acțiunile în Europa ale lui Hitler / Încurajarea și multiplicarea mesajelor Ro-EXIT și anti-NATO, transmise chiar de membri ai Parlamentului României, acționează împotriva interesului național

“Rusia lui Putin a ales să meargă tot mai mult pe calea confruntării și să mimeze dialogul diplomatic, să submineze buna vecinătate și să amenințe valorile democratice”, iar “Vladimir Putin ignoră faptul…
Vezi articolul