Maria Manea, secretar de stat în Ministerul Educației: Apreciem că în luna mai putem declara un câștigător pentru proiectul Biblioteca școlară virtuală / Toate proiectele cu fonduri europene aflate în derulare acum au fost publicate pe site

6.270 de vizualizări
Foto: ISMB
“Apreciem că în luna mai putem declara un câștigător pentru proiectul Biblioteca școlară virtuală”, a declarat într-un scurt interviu pentru Edupedu.ro noul secretar de stat din Ministerul Educației, Maria Manea. Oficialul va fi coordonatorul componentei de implementare a proiectelor cu finanțare europeană.

Biblioteca școlară virtuală este un proiect lansat din 2018, dar era prevăzută de Legea educației de 10 ani și fostul ministru, Monica Anisie, anunța că va fi realizată până în septembrie 2020. Finanțarea este făcută în cadrul unui proiect cu fonduri europene în valoare de 40 de milioane de euro.

Programul se numește „Platformă digitală cu resurse educaționale deschise (EDULIB) (Biblioteca virtuală)”, Ministerul Educației este partener în acest proiect, beneficiar fiind Agenția de Administrare a Rețelei Naționale de Informatică pentru Educație și Cercetare (ARNIEC) și are prevăzute fonduri în valoare de 230.753.402,64 lei prin POC (Programul Operațional Competitivitate).

După venirea Mariei Manea la minister, toate proiectele aflate în derulare acum, în care Ministerul Educației este beneficiar sau partener, au fost publicate pe site-ul edu.ro, cu detaliile tehnice și sumele aferente.

Redăm declarațiile acordate de Maria Manea Edupedu.ro:

Edupedu.ro: Pe ce portofoliu sunteți secretar de stat la MEC?

Maria Manea: Coordonez activitatea de reprezentare a Ministerului Educației în relația cu plenul și comisiile Parlamentului României, plus componenta de implementare a proiectelor finanțate din fonduri europene.

Edupedu.ro: Care este experiența dumneavoastră?

Maria Manea: Sunt cadru didactic la Colegiul Național “Mihai Viteazul” din București. Am o experiență profesională de 15 ani, timp în care am fost, pe rând, profesor suplinitor, detașat, titular, cu toate gradele didactice și formare postuniversitară. În ceea ce privește managementul educațional, am ocupat, gradual, funcția de inspector școlar pentru proiecte  educaționale, inspector pentru activități extrașcolare și comunicare instituțională și inspector școlar general adjunct.

Timp de cinci ani, din această activitate managerială, am scris și implementat proiecte cu finanțare europeană, din fonduri sociale, având calitatea de coordonator/manager de proiect sau membru în echipa de implementare. La nivelul ISMB, proiectele derulate au fost de tip Erasmus, POSDRU, POCU. Printre rezultatele acestor proiecte, cu care mă mândresc, se numără două ghiduri internaționale/cercetări care stau la baza unei teze de doctorat, în promovarea stării de bine în mediile școlare și conjugarea metodelor formale și nonformale în procesul instructiv-educativ. Din perspectiva dimensiunii extracurriculare, un domeniu drag mie, am fost preocupată de promovarea educației pentru sănătate în rândul elevilor și a educației pentru mass-media. Îmi place etapa de concepție în proiectare.

Edupedu.ro: Ce proiecte ați găsit în derulare la MEC și care este stadiul de implementare? Pentru transparentizarea domeniului și identificarea modelelor de bună practică, aveți în vedere realizarea unei pagini web dedicate fiecărui proiect?

Dețin portofoliu de secretar de stat în cadrul Ministerului Educației, cu atribuții în coordonarea și implementarea proiectelor instituției, finanțate din fonduri europene. În prezent, evaluez stadiul proiectelor în care Ministerul Educației are calitatea de beneficiar sau partener. Proiectele cu finanțare europeană sunt o componentă hotărâtoare în modernizarea și reformarea sistemului educațional.

Susțin importanța transparenței decizionale în general, cu atât mai mult cu cât, în cadrul acestui proces, obținem un feedback esențial pentru nevoile beneficiarilor sistemului. În ceea ce privește proiectele cu finanțare din fonduri europene, transparența decizională face parte din obligațiile pe care le are orice instituție, organizație coordonatoare sau parteneră. Informațiile referitoare la proiectele oricărei instituții publice sunt de interes public, datele despre rolul în proiect, obiectivele, perioada de desfășurare, buget – trebuie făcute publice. În acest sens, Ministerul Educației a decis publicarea acestor date.

Edupedu.ro: Care este proiectul pe care îl considerați esențial pentru școală?

Fiecare proiect în parte este important și facem toate eforturile pentru atingerea obiectivelor în numele cărora au fost elaborate. Un element esențial este complementaritatea proiectelor, pentru a genera valoare adăugată, în mod unitar, la nivelul sistemului de învățământ. Din această perspectivă, Ministerul Educației are un rol central, fundamental. Suntem în punctul în care proiectul de țară în domeniul educației poartă denumirea de România Educată, proiect care s-a bucurat de cea mai largă consultare publică și care are legitimitatea necesară, un proiect în numele căruia fiecare dintre noi are datoria de a atinge consensul, de a susține continuitatea rezultatelor. Sistemul de învățământ românesc traversează o perioadă critică, învățarea online a produs efecte negative greu de recuperat. Punctele vulnerabile ale sistemului s-au acutizat în perioada pandemiei și, cu atât mai mult, este necesar să creăm instrumente care să le corecteze. Planul Național pentru Redresare și Reziliență este o șansă pe care o avem. Educația va avea un buget de peste 4 miliarde care va putea fi accesat și destinat modernizării și dezvoltării sistemului de învățământ. Reformele și investițiile sunt necesare sistemului, iar pentru mine este o mare provocare să pot contribui la fundamentarea documentelor strategice, care conceptualizează aceste reforme necesare.

Lucruri foarte importante în proiectarea educațională le consider, la acest moment: întărirea capacitații administrative a sistemului, extinderea suportului de asistență tehnică, crearea unui portofoliu cu specialiștii din domeniul educațional, capabili să reprezinte resursa umană suport pentru școli. Cu atât mai mult cu cât avem perspectiva PNRR de creștere a autonomiei de gestionare a fondurilor direct de către unitățile de învățământ. Ne vom preocupa în perioada imediat următoare de aceste aspecte, vom forma specialiști din educație, în domeniul  proiectării educaționale, pentru provocările pe care viitoarele programe operaționale, 2021-2027, le vor genera. Interesul nostru este acela de a multiplica exemplele de bune practici și acest lucru nu se poate întâmpla decât cu oameni pregătiți în atragerea și gestionarea acestor fonduri.

Edupedu.ro: Care este bugetul pentru anul 2021 în privința proiectelor cu finanțare externă, din fonduri europene?

Maria Manea: Bugetul aprobat pentru proiectele în derulare este de 776.000.000 lei. Acest buget poate suporta modificări la rectificările bugetare, raportate la execuția bugetară a proiectelor în derulare.

Edupedu.ro: Premierul a declarat că este un buget al investițiilor acesta, pe 2021, este și un buget al investițiilor în educație?

Maria Manea: Categoric da. Reforme și investiții. Cele cinci mari reforme în educație, prin PNRR, atrag după sine investiții în domenii precum: digitalizare, învățământ profesional și tehnic, inclusiv în regim dual, reducerea abandonului școlar, școli și universități reziliente, accesul la educația timpurie.

Edupedu.ro: Sunteți cadru didactic. Vă veți continua activitatea la ore?

Maria Manea: La o săptămână după numire am renunțat la obligația de catedră pe care o aveam în calitate de inspector școlar. O asemenea funcție implică o responsabilitate uriașă, reprezentare instituțională, publică, timp acordat coordonării, potrivit atribuțiilor, timp de pregătire inter și crosectorială. Toate acestea ar fi afectat timpul pe care îl alocam pregătirii și desfășurării orelor, deci, calitatea acestora. Un alt profesor al catedrei a preluat clasa a IX-a pe care o aveam în încadrare.

În plus, sunt mama unui băiat de 3 ani. Dacă Dumnezeu te binecuvântează cu împlinirea de a fi mamă și profesor, cred că datoria ta de profesor/profesionist în domeniul educației, este aceea de a fi și un bun părinte. Pentru că, în fapt, așa se împlinește menirea de a educa bine, cu rost.

Edupedu.ro: Cine sunt consilierii dumneavoastră la minister?

Maria Manea: Cabinetul unui secretar de stat include patru posturi de consilier. Am încercat să aduc alături de mine profesioniști în derularea proiectelor europene, consilieri juridici și oameni cu competențe digitale și tehnice, pentru că partea de gestionare a proiectelor implică și un proces birocratic avansat și de competente digitale.

Edupedu.ro: În ce stadiu este acum proiectul Biblioteca Școlară Virtuală?

Maria Manea: În acest moment ne aflăm în etapa de evaluare a eligibilității ofertanților. Apreciem, raportat la calendarul de evaluare a ofertelor, că putem declara un câștigător în luna mai a acestui an.

Edupedu.ro: Ce se întâmplă anul viitor cu programul “Școala după Școală”, folosit acum pentru orele remediale, dar la baza lui fiind un program cu vouchere pentru after-school?

Maria Manea: Anul viitor, programul va reveni la esența lui, aceea stipulată de lege, la articolul 58 din LEN 1/2011.

Maria Manea a fost, până luna trecută, inspector școlar general adjunct în București și a lucrat în Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) timp de 9 ani, potrivit propriilor sale declarații. Este profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național Mihai Viteazul din Capitală. De asemenea, este vicepreședinte PNL Sector 3 și consilier local la Sectorul 3 din partea aceluiași partid.

Foto: captura ISMB

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

1 comentariu
  1. Încă o afacere de casă in care un nou ,,Siveco” va încasa 40 milioane de euro si va lăsa in urma un site inutil, invechit si lipsit de valoare educațională.

    Am mai văzut filmul acesta.

    Gargara asta poate mai merge pt. debutanți, restul cam știu ca toate titlurile pompoase si sforăitoare nu ajută cu nimic elevii si corpul profesoral ci ascund de fapt un nou tun financiar din bani europeni.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Comitetul Național pentru Situații de Urgență: Căminele studențești sau pentru elevi se închid două săptămâni la apariția a 3 cazuri de COVID-19 într-un interval de 7 zile / After school-urile, creșele și grădinițele rămân deschise conform condițiilor de până acum

Comitetul Național pentru Situații de Urgență a decis în această seară ca, “la apariția a 3 cazuri de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 într-un interval de 7 zile consecutive, în spațiile destinate…
Vezi articolul

Scenariile de predare de la Universitatea București și condițiile de cazare în cămine. Rectorul Marian Preda: „ Nu ne vom mai putea întâlni față în față la fel de des ca până acum, vom lucra pe formațiuni mai mici, vom avea trasee clare în universitate”

Majoritatea facultăților Universității din București au optat pentru varianta activităților academice derulate în sistem mixt, se arată într-un comunicat de presă al instituției. Este cazul facultăților de Administrație și Afaceri,…
Vezi articolul