Conținutul online ce promovează stereotipuri problematice cu privire la masculinitate tinde să apară „de la sine” în feed-urile băieților pe social media, fără ca aceștia să caute acest tip de conținut, arată un sondaj realizat în SUA și publicat luna aceasta. Iar cercetarea indică o asociere puternică între consumul de astfel de conținut online și tendințe negative legate de stima de sine, suprimarea emoțiilor sau singurătatea.
- Cercetarea „Băieții în sălbăticia digitală: cultura, identitatea și starea de bine online”, realizată de Common Sense Media, a fost realizată pe un eșantion de circa 1.000 de băieți cu vârste între 11 și 17 ani, în vara lui 2025. Scopul a fost de a „înțelege cum mediile digitale dirijează dezvoltarea identității masculine în adolescență”.
Potrivit studiului, trei sferturi dintre respondenți au spus că văd în mod regulat conținut privind „masculinitate digitală”, ce include teme generale precum modalități de a câștiga bani, exerciții pentru musculatură, lupte.

Dar, când vine vorba despre conținut ce conține stereotipuri de gen problematice, procentul celor care raportează că au văzut în mod regulat astfel de mesaje este aproape la fel de mare: 69% din total, adică mai bine de două treimi.
Printre cele mai comune astfel de mesaje sunt acelea potrivit cărora fetele ar fi interesate doar de un anume tip de băieți, că fetele s-ar folosi de imaginea lor pentru a obține ce vor, că băieții ar fi tratați incorect față de fete sau că locul fetelor este acasă.
Iar dintre cei care raportează că au văzut astfel de mesaje problematice, o unul din cinci spune că le-au întâlnit foarte des.
Același studiu arată că cei mai mulți dintre băieții participanți au spus că asemenea conținuturi au început să apară pur și simplu în feed-urile lor de social media, fără ca ei să le caute (68%). Iar 26% spun că mesajele au ajuns la ei prin intermediul prietenilor, platformele pe care conținutul problematic se răspndește fiind TikTok, YouTube și Instagram.
Printre efectele acestor tipuri de conținut asupra băieților, sondajul relevă:
- Cei care raportează o expunere foarte ridicată la mesaje digitale privind masculinitatea declară cel mai des un nivel scăzut al stimei de sine (14% dintre ei, comparativ cu 5-7% în cazul celor expuși mai rar astfel de conținut).
- Băieții cu expunere ridicată la mesaje de „masculinitate digitală” sunt în mod semnificativ mai înclinați să-și suprime emoțiile: 40% dintre ei tind să creadă că par slabi dacă își împărtășesc preocupările (față de 11% în cazul celor mai puțin expuși), iar 67% – să evite cu totul discuțiile despre sentimentele lor.
- În același timp, băieții cu expunere ridicată la mesaje de „masculinitate digitală” tind în mai mare măsură să declare că se simt singuri (30% dintre ei) decât cei cu un nivel scăzut de expunere (18%).
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com