Meseria de profesor în lume: salarii mari și educație descentralizată în Germania, libertate la clasă pentru profesori în Finlanda. Salarii mici și clase supraaglomerate în Israel – analiză FranceInfo

15.152 de vizualizări
Foto: © Volodymyr Tverdokhlib | Dreamstime.com
Anul acesta, în Franța au loc alegeri prezidențiale, iar una din mizele candidaților pentru Palatul Élysée este Educația: largi dezbateri pe reforme, salarizare, schimbări în parcursul elevilor, ele au loc în Republică de luni încoace. În acest sens, publicația franceză FranceInfo a publicat un material despre profesori și educație în Germania, Finlanda, Israel.

Iată analiza, concentrată pe trei țări – Germania, Finlanda, Israel, despre profesori, salariile lor, statut și rolul de la clasă, în funcție de ce au remarcat trei jurnaliști francezi ai publicației.

Germania

“De cealaltă parte a Rinului (care străbate Germania în Vest, aproape de granița cu Franța – n. red.), meseria de profesor este deosebit de bine văzută. Deficitul de cadre didactice datorat schimbărilor demografice este un alt factor care contribuie la nivelul ridicat al salariilor din țară. La finalul carierei, salariul poate ajunge la 5.500 de euro brut pe lună. Dar există diferențe semnificative între regiuni”.

În Germania, educația este de competența landurilor. Astfel că landurile sunt cele care stabilesc conținutul programelor de studii și al examenelor, dar și nivelul salariilor în funcție de grilele valabile în întreaga regiune. Prin urmare, în Germania nu există un echivalent al sistemului național de educație, așa cum, subliniază publicația franceză, este în Franța sau, alt exemplu, în România. Profesorii aplică direct la școlile în care doresc să lucreze. Directorii de școli sunt cei care conduc interviurile și selectează candidații.

“În general, salariile sunt mult mai mari decât în Franța. Un profesor debutant în învățământul primar câștigă între 3.500 și 4.000 de euro brut pe lună. În școlile gimnaziale și licee, salariile variază între 4.000 și 4.600 brut pe lună. Cele mai mari salarii sunt plătite profesorilor de liceu din Baden-Württemberg, cu 5.665 de euro brut pe lună”, mai notează sursa citată.

Nu există profesori în stradă, nu există greve ale profesorilor în țară, potrivit FranceInfo, făcând referire la grevele recente de amploare din Franța.

Este adevărat că statutul de funcționar public le interzice profesorilor să manifesteze. Cu toate acestea, există nemulțumiri care sunt legate și de variațiile puternice ale statutului cadrelor didactice. De exemplu, orașul Berlin, care a fost puternic îndatorat timp de mai mulți ani, a încetat să mai acorde statutul de funcționar public profesorilor săi din cauza lipsei de fonduri. Acest lucru a avut un efect dramatic asupra școlilor din oraș, profesorii fugind în orașul vecin, Brandenburg, care are niveluri salariale mai mari.

Finlanda

Această țară scandinavă este adesea considerată un model în materie de educație. De la începutul studiilor pe baza evaluărilor PISA, care testează cunoștințele elevilor în vârstă de 15 ani, Finlanda se află pe primele poziții în rândul țărilor europene, cu mult înaintea Franței. “Dar se pune întrebarea: suntem pregătiți să acceptăm toate schimbările culturale și sociale pe care le implică acest lucru”, dacă s-ar dori preluat acest model în Republică? întreabă jurnaliștii francezi.

“Pentru a răspunde la această întrebare, ne putem uita la profesori. Un profesor finlandez predă între 18 și 24 de lecții pe săptămână, la care se adaugă două ore de ședințe de predare. Aceștia trec printr-un proces de selecție drastic – rata de succes la examen variază între 8 și 20% – la finalul căruia trebuie să își “vândă” abilitățile directorilor și diriginților care îi vor angaja. Un sistem școlar de tip finlandez presupune, de asemenea, aproximativ 20 de elevi pe clasă și salarii de peste 3 000 de euro pe lună”, conform sursei citate.

Altă remarcă este și următoarea: “există și problema pedagogiei. În timp ce în Franța, accentul este pus pe disciplină și note, în Finlanda, cuvintele cheie sunt “inițiativa elevilor” și “evidențierea calității elevilor”. Profesorul nu poate acorda note sub 4 din 10, dar are libertatea totală de a adapta lecția. Trebuie să mă asigur că elevii mei pot comunica în limba engleză, dar ce metodă folosesc depinde de mine, spune Hemi, profesor de limbi străine în Finlanda, citată de publicație. “Deci, dacă în clasa mea funcționează mai bine proiectele, sau jocurile, muzica, așa fac”.

În plus, “nu există teama că un inspector școlar vă va aminti, ca profesor, programa școlară pe care o aveți de urmat: inspectoratul a fost desființat în anii 1990. Modelul finlandez încearcă să fie exportat. Există chiar organizații care vând know-how finlandez în străinătate – ele nu fac mai mult decât să amintească regulile valabile în orice reformă școlară: ai nevoie de timp, trebuie să mergi treptat și, mai presus de toate, ai nevoie de consens politic”.

Israel

În statul evreu, există diferite tipuri de educație: multe școli publice, școli private, yeshivas – aceste școli în care se predă doar religia. Dar dacă ne concentrăm pe școala publică, care aparține de stat, “putem spune că profesorii sunt plătiți destul de prost. La începutul carierei lor, dar și după mai mulți ani, profesorii din Israel – atât în școlile primare, cât și în cele secundare – au salarii derizorii. Potrivit unei analize anuale a educației în țările OCDE, publicată în septembrie 2021, profesorii din această țară sunt plătiți mai puțin decât media, în timp ce clasele israeliene sunt printre cele mai aglomerate”.

De fapt, ei câștigă cu 6% mai puțin atunci când salariile lor sunt comparate folosind o scară a puterii de cumpărare, în parte pentru că viața este scumpă în Israel. Uneori, salariul lor de pornire poate fi mai mic decât salariul obișnuit al chelnerilor. Potrivit unui sondaj publicat de cotidianul economic israelian The Marker, unul din cinci profesori israelieni părăsește profesia în primii trei ani.

Conform aceleiași surse, profesorii israelieni protestează de mult timp, criticând faptul că autoritățile din educație nu provin din rândul cadrelor didactice. Aceștia cer o creștere a salariului sau a prestigiului general al profesiei, iar la începutul fiecărui an școlar există amenințări cu greve conduse de sindicatul profesorilor. Ca urmare, în Israel există un deficit real de profesori.

O penurie care exista deja înainte de pandemia de coronavirus, dar care nu face decât să se agraveze. Principalul sindicat al profesorilor se teme de un început dificil al noului an școlar în septembrie anul viitor, dacă nu se ajunge la un acord asupra salariilor în iunie, menționând închiderea unor clase întregi.

Foto: © Volodymyr Tverdokhlib | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


15 comments
  1. Buna ziua.
    Si EU sunt profesoara de matematica.Asta dupa ce am lucrat peste 15 ani in corporatie.
    In invatamant (de 5 ani)ma simt intr o permanenta vacanta…sa fim seriosi am 18 ore pe saptamana,22 chiar, ca am luat in plus.Nu le simt.Ma uit in jur la colegii mei care se vaita continuu….ma intreb daca au
    muncit cu adevarat vreodata 8-10 ore pe zi .Fireste ca nu!
    Predau atat la gimnaziu cat si la liceu.Nici 10% dintre colegii mei nu se comporta etic.In cancelarie discutiile nu sunt constructive cu scopul de a ajuta elevul ci sunt mai degraba niste unelteli macabre care duc la descurajarea copiilor.
    In raport cu volumul de munca salariile sunt f bune.Majoritatea colegilor mei au salariu cuprinse intre 4000 si 5000 de lei.
    Da…..am corectat si EU la simulari…..si ce?
    Dar daca stateam 8 ore pe zi la serviciu.Am zi metoda in fiecare saptamana.
    Copiii nostri involueaza ptr ca profesorii sunt dezinteresati, prost pregatiti si lenesi,chiulangii.
    Sa fie clar.
    Sa puneti mana la munca,stati la scoala si pregatiti lectii interesante ptr a doua zi,nu rupeti usa dupa cateva ore de predat!Repet mergeti la o companie privata cateva ore si atunci vorbim!!!

  2. Sunt profesoara de matematica si acum bolesc!
    Dar sunt fericita ca am terminat de corectat la simulare!
    Luni seara am fost zoriti sa terminam, caci…..,,trebuie tezele introduse pe platforma!” ,,Cum, nu ati terminat? De ce?” ,,Pai e greu de urmarit la geometrie, fiecare a facut constructii, notatii proprii!”(Doamne, ajuta-ma! Am ajuns si pentru asta sa dau explicatii!!!)
    Sub antipiretic, am acum 37.4.(Trebuia sa iau pastile, chiar daca am probleme cu stomacul, caci am avut recap.ptr.teze, teze!)Ard toata, oasele ma dor, capul mi-e ,,copt”;acum doua zile un muschi s-a contractat de la frig!
    Sa vedem ce va urma!
    Cauza?
    Nu e prima oara cand sunt pusa in sali neincalzite normal sa corectez! Stiind ce ma asteapta, imi luasem ghete, haine grase, dar tot am inghetat!Anuntasem dir.adj.ca m-am mai imbolnavit de la frig! Mi-a promis ca mi se pune un resou(!).In biblioteca-sala mare, greu de incalzit!Am si spus ca ne batem joc degeaba de bani!
    Am aflat ulterior ca, oricum, fusese o vorba! Nimeni nu pregatise o sala pentru corectat!Totul era heirupist facut: am fost trimisa intr-o sala si mai friguroasa la un moment dat(caci se pregatea ptr.alta activitate sala!), mi s-a spus la 18 sa plec acasa, am stat cu tezele in mana o ora la amiaza, ca sa astept sa se elibereze o sala ( si seara, aproape jumatate de ora ), am dat de mai multe ori telefon la directori, caci nu era nimeni sa le ia.Ba, mi s-a propus la un moment dat, sa merg eu , dupa ce incui usa, sa dau cheia femeii de la curatenie, de parca nu putea fi sunata ea sa vina (eu avand si tezele!).Mai mult, un du-te vino la biblioteca, caci nimeni nu lua in seama obscurul anunt de a nu deranja! Am propus sa fiu macar incuiata undeva in liniste!
    La un moment dat, am vrut sa ma duc in biroul unui dir.adj.aflat in concediu.Mi s-a zis ca nu se poate!Mai erau inca doua birouri cu directori in scoala( unul mai mare decat cancelaria noastra) pe care le puteam folosi! Am spus si doamnei director ca din prima zi de corectat mi-a fost foarte frig! Mi s-a spus ca se da caldura….

    Sunt indivizi carora
    nu le pasa nici de copii, nici de profesori!
    Altii se gandesc la vacanta, eu ma gandesc cum sa ma izolez de oameni dragi, caci, daca imunitatea a scazut, e posibil sa fi luat si un crocobaur (am facut test ; nu e….. stiti voi ce!).
    Iar cu pregatirea….Toata onoarea pentru cei ce depun efort pentru progresul lor (parinti, elevi, profesori)!
    Eu sunt la un liceu fara clase de teoretic.Vad in jurul meu efort, delasare, dorinta de a apasa sistemul necuvenit, admiratie, ochi stralucitori -cu dorinta de a sti, priviri pierdute pe geam!
    Si le vad pe toate astea si cand sunt sanatoasa!
    Ma doare, mai mult decat trupul, sufletul!
    Se vrea sa ne credem fara valoare.Noi stim ca o avem si o daruim in fiecare zi celor pregatiti sa o primeasca!

  3. În țara asta cu cât ai mai puțină carte cu atât te crezi mai deștept. Au pretenții să cheme copii la meditații pentru că nu-și fac treaba la catedră. Sunt materii la care copii au 1 oră sau 2 pe săptămână și învață ceva la materiile care au 4 oră pe săptămână cică prof nu au timp să facă toată materia.
    Și în țările menționate părinții amenință părinții dacă nu pun note mari?
    Și în țările respective elevii care nu sunt capabili să citească cursiv fac presiuni asupra profesorilor să le încheie media 10?
    La noi nu există învățământ!

  4. Domnilor,doamnelor de matematica/lb.romana ,asta se intampla 2 -3 zile pe an scolar, in restul zilelor faceti meditatii 8-9 ore pe zi,atunci nu sunteti stresati,dar veniti la scoala si va odihniti putin.

    1. Ia sa ai tu 2 copii, rate la banca, facturi de achitat și un salariu de mizerie, pentru ca la cum s-au scumpit toate este un salariu de mizerie, și asta după ani și ani de examene și de testări peste testări de zici ca te angajează la NASA. Ai face o meditație sa poți lua încălțăminte la copii? Ai face. Desigur, acum ești doar un lup moralist și spui ca nu și ca și că.

  5. Bine punctat! De parca în învățământul romanesc doar profesorii de matematică și limba romana exista…. De ce nu sunt “evaluări” și ceilalți profesori? Parca salariile lor sunt la fel ca al celor amintiți mai sus! Nu mi se pare corect ca unii sa muncească pana la epuizare pe același salariu!

  6. De ce ne serviti salariul brut?
    Ne intereseaza salariul net si sporurile, tichete de masa etc
    Macar sa crăpam de suparare stiind adevărul necosmetizat.

  7. Astăzi am stat dupa orele de curs 10 ore sa corectez lucrari de la simulare clasa a opta. Din 100 lucrari, am corectat doar 40. E si normal, 4 pe ora se stie ca se corectează daca chiar corectezi temeinic.
    Ni se cere sa le terminam de corectat pana maine seara.
    Nici daca stau tot 10 ore dupa orele de curs, nu reușesc sa le termin.
    Au fost pusi la corectare doar doi din cei cinci profesori. Proasta organizare, ca sa faci infarct sau comotie cerebrala dand zor sa muncesti neplătit la simulări a opta si la douasprezecea, olimpiade, evaluari nationale la clasele a sasea, statistici, raportări etc
    Si aveti tupeul sa pomeniti de salariul profesorilor?
    Mai ales al celor de matematica si de lb romana?
    Dati salarii decente, ca ale medicilor si nu veti mai găsi tipenie de profesor sa se suprasolicite in timpul liber sa va mediteze leneșii ca sa aiba cu ce sa isi achite ratele, datoriile la Banca si facturile imense.

    1. Bravo! Eu predau matematica si am sta 12 ore. De la 9 la 9 seara. Ne-a scos portarul. Gratis corectatul, desigur. Materiile de examen au mereu de suferit: matematica, romana, limbile straine, biologia si fizica. Rapoarte la rapoarte, statistici, coduri, chei…Pana cand? In conditiile in care avem o platforma on care s-au incrris benevol oameni in corpul de profesori evaluatori. Oameni cu cursuri de evaluator, cu dosare “grase”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Miza blocării doctoratelor de la publicare – Finanţări de peste 240 milioane de lei pe an, indemnizaţie de 50% din salariul minim brut pe lună / Plus: restituirea banilor în instanță, dacă sporul este primit în urma unui doctorat plagiat

Universităţile au primit în anul 2018 finanţări pentru granturi doctorale de peste 240 milioane de lei, potrivit raportului Consiliului pentru Finanţarea Învăţământului Superior (CNFIS). Publicarea tuturor tezelor de doctorat, anunțată…
Vezi articolul

Cluj-Napoca, Sibiu și Brașov sunt orașele cu cele mai bune servicii de guvernare electronică oferite cetățenilor / Bucureștiul intră în top 10 național cu un singur sector – studiu al Universității Babeș-Bolyai

Orașele Cluj-Napoca, Sibiu, Brașov, Buzău și Oradea stau cel mai bine la capitolul serviciilor de guvernare electronică oferite cetățenilor, dintre toate orașele României, iar Bucureștiul intră în top 10 doar…
Vezi articolul

Numărul de ore și de zile de școală contează în rezultatele elevilor. Dragoș Iliescu: Copiii din România nu fac prea multă carte. Având ore puține de școală, îi încărcăm masiv cu teme, ceea ce nu e în ordine

“Copiii din România NU fac prea multă carte. Dimpotrivă, datele ne arată că fac prea puțină școală, comparativ cu elevii din alte state europene. Sigur, având ore puține de școală…
Vezi articolul