Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie: De ce mai este nevoie să vorbim despre conținutul manualelor din perioada regimului comunist? Pentru că numai astfel putem argumenta în fața tinerilor de ce este nevoie de o societate democratică

356 de vizualizări
Mihai Manea / Foto: arhiva personală
Lumea, implicit și România s-a schimbat și continuă să se schimbe. Cele puțin în cazul românesc, sunt sigur, că după anularea alegerilor prezidențiale în decembrie 2024 și afirmarea dură a suveraniștilor, am intrat într-o nouă etapă de istorie. Specialiștii o vor confirma sau desigur, o vor infirma.
  • Pe lume sunt două opinii, a mea și cea greșită”, Nikita Seerghevici Hrușciov

De peste 35 de ani se vorbește despre istorie și predarea acesteia în România. Întrebările curg gârlă – Ce este astăzi istoria pentru marele public? Dar, pentru cei inițiați? Dar, pentru elevi și studenți? Care este în prezent menirea dascălului de istorie? Cât de multe dintre rezultatele de ultimă oră ale cercetării istorice au ajuns în viața cetății? Multe dintre lucrările de istorie rămân strict la dispoziția specialiștilor și sunt atrăgătoare mai puțin pentru marele public.

Cred că istoria trebuie să iasă și să se pună la dispoziția cetățeanului, să fie o poveste vie și frumos prezentată și nu să rămână închisă pe rafturile bibliotecilor.

Anul acesta la clasa a XII-a se introduce în trunchiul comun cursul Istoria Comunismului în România. Tot recent s-a lansat în dezbatere un sondaj privind nostalgia față de comunism, pe care cred cu putere că fiecare profesor de istorie ar trebui să îl citească sine ira et studio.

În același timp, odată cu adoptarea Planurilor-Cadru pentru liceu, MEC a lansat  discuția/dezbaterea privind alcătuirea noilor program de istorie pentru clasele IX-XII.

Aceasta m-a provocat, recunosc, cu greutate, să încerc, atât cât mai reușesc să readuc aminte colegilor profesori de istorie, cum era cu istoria în regimul comunist. Și, chiar dacă mulți dintre noi am trăit-o. Dar, departe de mine gândul că aș putea să fiu un nostalgic.

În viața mea, au trecut fără să clipesc, patru de decenii și jumătate de când m-am prezentat tânăr și entuziast la post la 1 septembrie 1980 într-un liceu, la acea dată industrial, din București. 

Cu ce am învățat de pe băncile facultății am pășit la clasă, unde m-am trezit singur ca într-o arenă cu lei. Pentru că de atunci și până astăzi, după 45 de ani de carieră didactică, tot învăț

Nu voi putea uita nicicând primele ore cu stângăcii și în care am deprins arta didactică, întâlnirile cu profesorii de istorie organizate săptămânal – în ziua de miercuri – de Nicolae Croitoru, șeful îmbibării ideologice comuniste din București, cu participarea activistului Constantin Mocanu – prelegeri, discuții și, aproape deloc, cum să te descurci la clasă. 

O abordare aparte, simplă, directă, aplicată, venea, însă, mereu, de la profesorul Ioan Jinga, la acea dată șeful Inspectoratului Școlar București, un mare pedagog, căruia și acum după atâtea decenii îi port respect deosebit și de la care am învățat chiar ceva în acei ani groaznici pentru mulți.

S-au uitat foarte repede din varii motive – le vom putea identifica vreodată pe toate ?! – ce a însemnat comunismul în școala românească – Pregătirea Tineretului pentru Apărarea Patriei, învățământ politico-ideologic, uniforma – astăzi de mulți re-dorită și multe altele.

Se spune des și se insistă asupra faptului că în perioada regimului comunist istoria a fost falsificată pentru a servi intereselor PCR. Mai apoi, desigur, manualul de școală era un instrument simplu, dar foarte abscons de falsificare a evenimentelor și faptelor istorice.

Programele de istorie în perioada regimului comunist – cine mai își aduce aminte erau foarte simple! – un cuvânt înainte, conținuturi foarte simple, încadrarea în timpului anului școlar larg la dispoziția dascălului. Manualele erau opera strictă a profesorilor universitari – Maria Totu, Gheorghe Ioniță, Aron Petric, Ștefan Pascu – pentru a aminti pe câțiva și erau manuale de text, cu câteva întrebări la finalul fiecărei lecții sau / și o temă.

Toate manualele de istorie, după care parțial am învățat și eu erau focusate asupra rolului PCR, a lui Nicolae Ceaușescu. De fapt, mai toate lecțiile trebuiau presărate cu citate din mult cunoscutul Program al PCR de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate

Pentru o perioadă s-a cultivat ideea că poporul român era de origine slavă. Manualele nu au consemnat nimic despre rolul monarhiei sau al partidelor politice din România modernă – ferească Dumnezeu!, despre realitatea lui 23 august 1944 – care a primit atâtea definiții!, iar, epoca modernă și contemporană erau prezentate dintr-o viziune eminamente marxistă. Nici un cuvânt despre lupta anticomunistă, deținuții politici sau despre „obsedantul deceniu”, 1950 – 1960.

Era exclus din manualele de istorie momentul alegerilor din 1946, când comuniştii au câştigat alegerile falsificând grosolan scrutinul. Abolirea Monarhiei, la 30 decembrie 1947 sau colectivizarea constituiau chipurile victoria comunismului. 

În manuale dominau lozincile patriotarde, iar, eroii (Filimon Sârbu, Vasile Roaită, Ana Ipătescu, pentru a menționa câțiva)– greu de definit ce reprezentau în acea perioadă sau în funcție de ce criterii erau etichetați ca atare – erau dârji, aspri și foarte hotărâți. În fapt, istoria era pentru comuniști o cale de “a justifica” răsturnarea unei societăți “nedrepte”. 

Revoluția din 1848-1849 era definită ca o luptă dintre boieriii reacționari și popor. Despre personalitatea lui Carol I al României se făcea referire doar la tema privind Răscoala țărănească din 1907 și doar pentru a sublinia că a ordonat represiunea sângeroasă contra țăranilor.

Referitor la perioada începând din 1900, manualul de istorie de clasa a IX-a vorbea despre rolul Partidului Comunist Român şi mişcarea muncitorească pe plan mondial. În cel pentru clasa a X-a în prima parte era exagerată până la ridicolul partidului comunist şi a clasei muncitoare, iar, Nicolae Ceaușescu era prezentat drept un om cu „spirit clarvăzător şi îndrăzneţ”. În partea a doua era o prezentare exhaustivă a congreselor PCR din perioada 1965-1979.

Și, totuși, de ce mai este oare nevoie să vorbim despre toate acestea ?! Sunt de părere că numai astfel putem argumenta în fața tinerilor de ce este nevoie, în prezent, de o societate democratică, care trebuie consolidată.

___________

Despre autor:


Mihai Manea
 este profesor de istorie, doctor în istoria relațiilor internaționale si studii europene, autor de lucrări științifice, metodice și articole în periodice, membru al Comisiei Naționale de Istorie, președintele Asociației Profesorilor de Istorie din România (APIR – Clio).

Nota redacției: Opinia profesorului este importantă și vă încurajăm ca, dacă aveți ceva de spus, să ne trimiteți articolul dumneavoastră pe redactie@edupedu.ro. Ideile și opiniile exprimate în aceste articole nu sunt neapărat și cele ale redacției.

Citește și:
Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie: Dezideratul cel mai important din noul an școlar este, cred, legat în mare măsură de formarea cadrelor didactice care vor preda noul curs obligatoriu Istoria Comunismului în România, pentru clasa a XII-a
Anchetă a Inspectoratului Școlar Satu Mare, după ce la Grădinița „Samus” copiii au fost îmbrăcați în uniforme comuniste și ar fi ascultat cântece patriotice în prima zi de școală / Poliția a deschis dosar penal: Au fost prezentate cărți cu omagii la adresa lui Ceaușescu / Educatoare: O activitate cu caracter educativ, prin joacă
Introducerea disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul” la clasa a XI-a a alimentat discursul antisemit din mediul online din România, susțin experții din cadrul Institutului „Elie Wiesel” / Fenomenul s-a făcut simțit în context electoral și în dezbaterile privind planurile-cadru pentru liceu – raport
BREAKING Curtea Constituțională a respins cu unanimitate, ca neîntemeiată, sesizarea preşedintelui pe Legea privind combaterea antisemitismului şi xenofobiei / Nicușor Dan a invocat lipsa de claritate a noţiunii de legionar şi de fascist (surse)


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Flavian Georgescu, profesor de Matematică: Este inadmisibil ca în toți cei 4 ani de gimnaziu sau liceu să ne focusăm asupra tematicilor examenelor de evaluare națională sau de bacalaureat, algoritmic, fără a înțelege ce se află în spatele acestor probleme / Asta nu este Matematică! Asta este toceală și este tocmai opusul a ceea ce dorește disciplina Matematică pentru copii

Problema Matematicii în școala românească este analizată de profesorul de Matematică Flavian Georgescu într-un articol publicat de educatieprivata.ro. Acesta pune în antiteza rezultatele de la olimpiadele internaționale de matematică, unde…
Vezi articolul

Profesorul anonim: Educația socială va fi predată de orice profesor din școală, la ordinul ministrului, care a spus că se pot completa normele cu orice disciplină. Dar se pot completa cu dragostea pe care am pus-o în fiecare oră, în fiecare copil?

Pentru mine școlile de la țară au nume. Nume de copii. Scriu cu sufletul greu o scrisoare. Nu este o scrisoare către ministru, nu este nici către colegii din învățământ.…
Vezi articolul

DOCUMENT Suma luată în calcul pentru acordarea indemnizației de hrană și a voucherelor de vacanță să fie 8000 de lei din salariul aferent fiecărui contract individual, nu din venituri cumulate, solicită de urgență sindicatele din Educație, într-o scrisoare deschisă Ministerului

Într-o scrisoare deschisă, liderii celor două sindicate din Educație, Simion Hăncescu și Marius Nistor, cer de urgență Ministerului Educației să transmită în teritoriu o notă către inspectoratele școlare și unitățile…
Vezi articolul

ANALIZĂ Sabotarea Educației din programul de guvernare prin ordonanța trenuleț sau cum i-au livrat politicienii lui Daniel David un portofoliu ca o mașină fără volan, frână, faruri și cu rezervorul aproape gol

Cele mai importante măsuri prevăzute în programul de guvernare pe Educație al coaliției PSD-PNL-UDMR-minorități au fost blocate în 2025 de „ordonanța trenuleț”. Este vorba despre OUG 156/2024. În cele mai…
Vezi articolul

Aproape jumătate din școlile din România aveau catalog electronic în septembrie 2025 / Ministerul Educației nu va folosi catalogul electronic SIIIR la nivel național și precizează că e obligat de lege să aibă propriul sistem până în septembrie 2026

Aproape jumătate din școlile din România aveau catalog electronic în septembrie 2025,  2.862 de unități de învățământ, potrivit răspunsului transmis pe 2 octombrie la întrebarea deputatei UDMR Boglárka Kántor privind…
Vezi articolul

Standardele curriculare și de evaluare, până la finalului anului 2023 – spune secretarul de stat Bogdan Cristescu: Este nevoie de o foarte clară schimbare de abordare, de mentalitate. La evaluările internaționale, PISA, PIRLS, TIMSS, itemii sunt secreți – va fi suficient de ciudat să nu vedem subiectele și să nu credem că le ascunde cineva, dar va trebui să ne obișnuim și cu asta

Standardele „sunt prevăzute în lege, reușim, sper eu, să le facem până la finalul anului 2023, ne-am angajat, este un program finanțat din fonduri europene”, a anunțat secretarul de stat…
Vezi articolul