Ministerul Educației a fost dat în judecată de Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități, pentru refuzul de a-i aloca unei fetițe de clasa a II-a profesor de sprijin la clasă

4.645 de vizualizări
Grădinițele deschise în perioada verii în Bucureşti
Foto: Pixabay.com
Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități anunță că a dat în judecată Ministerul Educației și Inspectoratul Școlar Județean Covasna, pentru refuzul de a-i aloca unei eleve cu dizabilități un profesor de sprijin la clasă.

De la înscrierea în școală și până în prezent, în clasa a II-a, fetița nu a beneficiat niciodată de profesor de sprijin la clasă, în ciuda Certificatului de Orientare Școlară care prevede adaptarea programei școlare și alocarea profesorului de sprijin în procesul de învățare al acesteia, spune instituția.

  • Edupedu.ro a solicitat poziție oficială Ministerului Educației, pe care o vom publica atunci când o vom primi
Madalina Turza / Foto: Facebook Madalina Turza

Mădălina Turza, președinte CEDCD, a declarat că acest caz al “micuței eleve din Covasna nu este singular, din păcate. Există un fenomen de nerespectare a prevederilor referitoare la măsurile de suport pentru elevii cu CES în școlile de masă”.

“Acesta este motivul pentru care cazul micuței este unul strategic, prin care încercăm să obligăm sistemul să respecte drepturile tuturor copiilor aflați în această situație. Măsurile de suport în școală – profesori de sprijin, adaptarea programei, intervenții specializate, mijloace de tehnologie asistivă – nu sunt un moft, ci un drept al elevilor cu dizabilități și o obligație a MEN, inspectoratelor și școlilor. Iar acestea nu sunt negociabile”, explică Turza.

Comunicatul integral al Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități:

“Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități (CEDCD) cheamă în judecată Ministerul Educației Naționale și ISJ Covasna pentru refuzul nelegal și îndelungat de a aloca unei eleve cu dizabilități din Județul Covasna profesor de sprijin la clasă.

De la înscrierea în școală și până în prezent, în clasa a II-a, fetita nu a beneficiat niciodată de profesor de sprijin la clasă și management de caz adecvat cerințelor sale educaționale speciale, în ciuda Certificatului de Orientare Școlară, care prevede adaptarea programei școlare și alocarea profesorului de sprijin în procesul de învățare al acesteia.

Deși au fost realizate numeroase demersuri de rezolvare a situației pe cale administrativă la nivelul școlii, al Inspectoratului Școlar Covasna, Consiliului Județean și CJRAE Covasna pentru a obține respectarea drepturilor minorei, aceste demersuri s-au dovedit a fi zadarnice. Școala, ISJ Covasna, Consiliul Județean și Ministerul Educației și-au pasat responsabilitatea cu indolență timp de un an de zile.

Între timp, eleva de școală primară încheie încă un semestru fără suportul necesar învățării, alături de mulți alți copii din țară aflați în situații similare.

Pe cale de consecință, în acest context de blocaj instituțional și de nepăsare în ceea ce privește respectarea drepturilor minorei cu cerințe educaționale speciale, CEDCD a chemat în judecată Ministerul Educației Naționale și ISJ Covasna, urmărind obligarea autorităților la alocarea profesorului de sprijin pentru elevă și daune morale pentru prejudiciul generat de îngrădirea dreptului la educație al micuței timp de mai bine de un an de zile.

”Cazul micuței eleve din Covasna nu este singular, din păcate. Există un fenomen de nerespectare a prevederilor referitoare la măsurile de suport pentru elevii cu CES în școlile de masă, motiv pentru care atât elevii, cât și părinții și profesorii se confruntă cu dificultăți și provocări majore. Refuzul cu obstinație de a facilita elevilor cu dizabilități accesul la măsuri de suport reprezintă un abuz grav. Acesta este motivul pentru care cazul micuței este unul strategic, prin care încercăm să obligăm sistemul să respecte drepturile tuturor copiilor aflați în această situație. Măsurile de suport în școală – profesori de sprijin, adaptarea programei, intervenții specializate, mijloace de tehnologie asistivă – nu sunt un moft, ci un drept al elevilor cu dizabilități și o obligație a MEN, inspectoratelor și școlilor. Iar acestea nu sunt negociabile”, declară Mădălina TURZA, președinte CEDCD.

Informații de background:

Extrase din răspunsurile oferite de autorități:

Consiliul Județean Covasna, în urma răspunsului CJRAE Covasna:

CJRAE Covasna în fiecare an depune la IȘJ Covasna și la Ministerul Educației Naționale o solicitare pentru suplimentarea posturilor de profesor consilier școlar, profesor logoped și mediator școlar, însoțit de un studiu din care reiese clar că marea majoritate a unităților de învățământ din județul nostru nu beneficiază de serviciile acestor specialiști, chiar dacă legile în vigoare prevăd acest lucru, dar din păcate din partea Ministerului Educației Naționale nu primim nici un răspuns.

Școala elevei:

Școala noastră nu poate angaja un profesor de sprijin, deoarece numărul normelor didactice este foarte strict, impus de Ministerul Educației Naționale și al Cercetării Științifice, iar în această cotă de număr de posturi nu sunt prevăzute norme pentru profesori de sprijin. În tot județul Covasna există doar 7 profesori itineranți, dar pentru că suntem o zonă izolată și pentru că în școala noastră există un cabinet de consiliere școlară, nu beneficiem de sprijinul acestora.

Răspunsul Ministerului Educației Naționale a fost evaziv, lipsit de claritate. Acesta nu a precizat dacă a făcut vreun demers în urma solicitărilor autorităților locale de a furniza profesor de sprijin pentru elevă sau dacă va face acest lucru pe viitor, ci, din contră, a indicat ISJ Covasna drept responsabil pentru înființarea/bugetarea posturilor de profesor de sprijin.”


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Alianța organizațiilor studențești cere creșterea fondului de burse, bani pentru dotări în universități, subvenții mai mari pentru cămine și sprijin pentru centrele de orientare în carieră

Creșterea fondului de burse și a subvenției pentru cămine, o subvenție pentru centrele de orientare în carieră și bani pentru îmbunătățirea dotărilor din Universități sunt printre principalele cereri ale Alianței…
Vezi articolul

OFICIAL România are 302.173 copii și elevi defavorizați, dar Guvernul oferă câte 500 de lei doar pentru 260.000 dintre ei. Banii vin sub formă de “tichete educaționale” pentru haine și materiale școlare. Ordonanța de urgență a fost publicată în Monitorul Oficial

România are 302.173 copii și elevi defavorizați, potrivit Ministerului Educației, dar Guvernul a decis să ofere câte 500 de lei doar pentru 260.000 dintre ei, potrivit Ordonanței de Urgență a…
Vezi articolul