Ministerul Educației va introduce în curriculumul școlar tematici de educație psiho-emoțională, managementul emoțiilor și siguranța online, anunță guvernul / Program de sprijin psihologic pentru copii, în contextul pandemiei Covid-19

2.609 vizualizări
Foto: © Vadreams | Dreamstime.com
Tematici legate de educație psiho-emoțională, managementul emoțiilor și siguranța online vor fi introduse în curriculumul școlar, ca parte a unui program dedicat sănătății emoționale și siguranței copiilor, în contextul pandemiei Covid-19, a anunțat, marți, guvernul. Potrivit anunțului făcut de premierul Florin Cîțu și consilierul de stat Mădălina Turza, proiectul urmărește furnizarea de 70.000 de ore de consiliere psihologică și psihoterapie pentru copiii identificați cu tulburări psiho-emoționale generate de pandemie.

Programul va dura 2 ani și va avea un buget de aproape 6 milioane de euro. Potrivit premierului Cîțu, acest Program Național de Suport pentru Copii “Din grijă pentru copii” va fi aprobat prin ordonanță de urgență, săptămâna viitoare.

  • La evenimentul de prezentare a proiectului, premierul a susținut că “România se numără printre primele țări din lume care vine azi cu soluții aplicate pentru copii, în contextul pandemiei de Covid-19”. Necesitatea unor astfel de programe a fost semnalată de organizații internaționale precum OECD de mai bine de un an.

Componentele programului, prezentate de consilierul premierului Mădălina Turza:

  • 70.000 de ore de consiliere psihologică și psihoterapie vor fi oferite copiilor cu tulburări psiho-emoționale cauzate de pandemie
  • Ministerul Educației va introduce în curriculumul școlar tematici de educație psiho-emoțională, managementul emoțiilor, siguranța online
  • Pentru a acoperi aceste noi tematici curriculare, vor fi oferite sesiuni de formare pentru cel puțin 7000 de specialiști în domeniul managementului emoțiilor și relaționării.
  • La nivel de masterat didactic va fi introdus un modul de formare a competențelor în domeniul psiho-emoțional pentru profesori
  • Vor fi desemnați inspectori școlari dedicați pentru managementul incluziunii și al suportului psiho-pedagogic.
  • Camere de audieri pentru copiii-victime ale infracțiunilor, în fiecare jude
  • Va fi dezvoltat un “sistem informatic integrat de analiză și sortare intuitivă a imaginilor și clipurilor video cu caracter abuziv împotriva copiilor”, pentru combaterea pornografiei infantile și abuzului minorilor online
  • Mecanism de alertă în timp real pentru copiii dispăruți
  • Un număr unic național pentru urgențe legate de copii
  • O Platformă de resurse, dingrijăpentrucopii.ro, cu materiale de specialitate, ghiduri și proceduri

Mădălina Turza a precizat, marți, că “acești elevi vor fi evaluați – și nu e vorba numai de elevi, nu ne adresăm numai populației școlare, ci și copiilor să spunem vulnerabili care nu sunt neapărat la școală. Însă ei vor intra în terapie doar acolo unde se va considera de către specialiști că este nevoie de intervenție, de un pachet terapeutic. (…) Programul se adresează tuturor copiilor, inclusiv cu măsuri dedicate pe copii vulnerabili. Există parteneriate cu Colegiul Național al Psihologilor din România, care are o rețea de peste 21.000 de psihologi clinicieni, care sunt parte a acestui program și își vor pune la dispoziție serviciile în funcție de arealul geografic. Iar părinții care se adresează lor vor intra automat în program”.

Pentru a explica nevoia acestui proiect, Guvernul citează date furnizate de Salvați Copiii România și de Ministerul Afacerilor Interne, potrivit cărora, între altele:

  • Pe parcursul pandemiei, 48% dintre copii și părinți s-au confruntat cu stări de anxietate, la care s-au adăugat adesea situații de agresivitate, tulburări emoționale, depresie, tulburări alimentare sau de somn, abuz sau neglijare, dependență de ecrane, fobii, (cyber)bullying, tentative de suicid sau consum de substanțe.
  • Pe parcursul anului 2020 au fost sesizate infracțiuni cu 8.122 de victime copii, iar în primele 7 luni din 2021 au fost sesizate fapte penale cu 5111 victime copii. 
  • Un raport al Europol (2020) arată că Europa de Est a devenit în timpul Pandemiei o sursă a producerii materialului de abuz și/sau exploatare a copiilor în online, la nivel global din cauza restricțiilor de circulație și a prezenței excesive pe internet.

Prioritățile oficiale ale programului “Din grijă pentru copii”:

  • Protejarea integrității psiho-emoționale a copiilor prin crearea unor mecanisme de evaluare și intervenție pentru asigurarea sănătății mintale a acestora în perioada Pandemiei de COVID-19 și post-pandemie,
  • Dezvoltarea unui mecanism de prevenire și intervenție multidisciplinară pentru situațiile de violență de natură fizică, sexuală și emoțională în cadrul familial, instituțional, comunitar și online.

Potrivit guvernului, detaliile tehnice ale programului au fost finalizate în august la nivelul unui comitet interministerial, OUG pentru punerea lui în aplicare aflându-se acum în circuit de avizare.

Foto: © Vadreams | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. Copiii o sa invete despre managementul emotiilor si apoi o sa se uite la unul ca jokerul aka superman sau alti politicieni care creaza conflicte, nesiguranta si neincredere.
    Desigur o sa se intrebe ce le asigura succesul in viata. Managementul emotiilor sau hotia, minciuna si incompetenta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

UPDATE Ziua de 29 noiembrie, luni, este zi liberă în sistemul public – hotărârea a fost publicată în Monitorul Oficial / Elevii, copiii, studenții și profesorii din școlile, grădinițele și universitățile publice vor avea o perioadă de 5 zile libere

Premierul Nicolae Ciucă a anunțat că Guvernul va aproba în ședința de azi declararea zilei de 29 noiembrie ca zi nelucrătoare în sistemul public. Elevii și profesorii nu vor mai…
Vezi articolul

Acuzații încrucișate între sindicate și Andronescu. FSE Spiru Haret: Greu de crezut că Ministerul poate face legile educației într-o lună sau documentele sunt gata fără să știm autorii

Ping-pong cu revendicări, replici și acuzații între sindicatele din educație membre ale federației “Spiru Haret” și ministerul condus de Ecaterina Andronescu. Ministerul Educației fie nu respectă acordul cu sindicatele de…
Vezi articolul