Ministerul Educației își face corp de evaluatori după diferențele majore de note și numărul record de contestații de la examenele naționale de anul acesta. Condițiile și calendarul de înscriere pentru profesorii care vor să corecteze la examene

10.789 de vizualizări
vârsta de pensionare, cancelarie profesori
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
După anul cu cele mai multe contestații și cu diferențe majore între notele de după corectare și cele inițiale, Ministerul Educației face înscrieri pentru formarea evaluatorilor în cadrul unui Corp de profesori evaluatori, care a primit astăzi aprobarea de înființare de la ministrul Monica Anisie. Rolul acestui corp va fi de a evalua, din punct de vedere al competențelor, lucrările elevilor și profesorilor din cadrul examenelor naționale, pe fiecare disciplină în parte, de a antrena și susține profesorii de la clasă prin activități de mentorat și de a realiza un raport de activitate/disciplină de învățământ. Decizia înființării acestui corp de profesori vine după ce Comisia Europeană atrăgea atenția în toamna anului trecut că, în România, problema formării profesorilor este una dintre cele mai grave. Până acum, în registrul programelor de formare continuă al ministerului, exista un singur program de formare pentru profesori, la nivelul întregii țări, pentru evaluarea de la examenele naționale, cel de la Casa Corpului Didactic Argeș.

Astfel, metodologia și calendarul de constituire a Corpului de profesori evaluatori pentru examenele și concursurile naționale (CPEECN) au fost aprobate de ministrul Educației, Monica Anisie, potrivit unui comunicat de presă transmis de minister.

Consider că procesul de evaluare trebuie să aibă ca numitor comun predictibilitatea. De aceea, măsura înființării Corpului de profesori evaluatori este absolut necesară, pentru a reuși să asigurăm obiectivitate și încredere în sistemul de evaluare”, a declarat Monica Anisie.

Mai exact, CPEECN se va constitui ca grup de profesori, organizați pe discipline de examen/concurs, care îndeplinesc criteriile stabilite la nivel național și urmează să evalueze lucrările elevilor/cadrelor didactice din cadrul examenelor naționale (evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, bacalaureat, definitivare în învăţământ și concursul național de ocupare a posturilor didactice – titularizare).

CPEECN va avea rolul de a funcționa ca o comunitate de învățare și de a se dezvolta ca organism subordonat inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București.

Pentru a obține calitatea de membri ai CPEECN, se pot înscrie, în perioada 21 – 30 septembrie, cadrele didactice care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

  1.  au desfășurat activități de predare-învățare-evaluare, în ultimii trei ani școlari încheiați, în învățământul gimnazial, respectiv în învățământul liceal;
  2.  au gradul didactic I/II sau titlul științific de doctor;
  3.  au experiență de organizare și participare la evaluări, în cadrul examenelor și concursurilor naționale/internaționale.

Încărcarea dosarelor de înscriere se va realiza pe platforma ce va fi pusă la dispoziție de către Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), odată cu anunțarea lansării apelului de selecție.

Ulterior, în intervalul 1 – 15 octombrie, va avea loc verificarea dosarelor de înscriere, etapă urmată de verificarea competențelor de evaluare și selecția cadrelor didactice care doresc să devină membri (16 octombrie – 1 decembrie).

Cadrele didactice selectate dobândesc calitatea de membri ai CPEECN după parcurgerea și absolvirea programului de formare, acreditat de către Ministerul Educației și Cercetării și asigurat de către CNPEE, în parteneriat cu toate casele corpului didactic.

Programul de formare este prevăzut a se desfășura între 2 decembrie 2020 și 15 martie 2021.

Atribuțiile de bază ale CPEECN sunt:

  1.  evaluarea lucrărilor elevilor/cadrelor didactice, din cadrul examenelor naționale, pe fiecare disciplină de examen/concurs – evaluare centrată pe competențecu respectarea principiilor calității și echității;
  2.  antrenarea și susținerea profesorilor de la clasă, prin activități de mentorat, în vederea pregătirii eficiente a elevilor pentru susținerea evaluărilor și examenelor/concursurilor naționale. În activitățile de sprijin vor fi utilizate metode și strategii care să îmbunătățească implicarea și motivația elevilor pentru participare în condiții de performanță școlară;
  3.  realizarea unui raport de activitate/disciplină de învățământ, cu evidențierea aspectelor pozitive și a celor care necesită îmbunătățiri, respectiv înaintarea acestuia către ISJ/ISMB în termen de o săptămână de la finalizarea fiecărei sesiuni a examenelor naționale.

Calitatea de membru CPEECN implică răspunderea profesională în ceea ce privește corectitudinea și calitatea activității de evaluare.

Membrii CPEECN care desfășoară activități de evaluare vor încheia contracte de furnizare de servicii cu unitatea de învățământ în cadrul căreia este organizat centrul de evaluare. Plata acestora se realizează în baza contractului încheiat și în temeiul dispoziţiilor ordinului de ministru care reglementează plata profesorilor evaluatori, emis anual.

În același timp, cadrele didactice din CPEECN care desfășoară activități de evaluare primesc, în cadrul fișei de evaluare pentru obținerea gradației de merit, un punctaj defalcat pentru calitatea de membru CPEECN, respectiv, pentru desfășurarea activităților de evaluare în fiecare sesiune a examenelor naționale.

Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea

Citește și:
Neîncrederea în profesorul corector a ajuns la un maxim istoric

2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școlile private ar putea fi obligate să precizeze în scris câți bani acordă statul pentru finanțarea copiilor înscriși la acestea, chiar în contractul încheiat cu părinții, potrivit proiectului legii Educației

În cazul în care propunerea din proiectul legii Educației pentru Învățământul preuniversitar va rămâne în această formă și va intra în vigoare, părinții vor afla cu cât contribuie statul la…
Vezi articolul

Mai multe zile de școală pentru elevii din Franța, în special dacă au nevoie de recuperări – măsură propusă în dezbatere de președintele Macron: Avem prea multă vacanță și programul elevilor este încărcat. Să începem orele de pe 20 august

Numărul de zile de vacanță pentru elevii din Franța este prea mare și programul elevilor este încărcat în timpul anului școlar, așa că ar fi necesară o reformă a perioadelor…
Vezi articolul

Matematica pe TikTok, reinventată în clipuri de 1 minut de Florentina Pavăl sau “Profa de mate cool”: Am pornit cu ideea de a prezenta o altă față a matematicii, altceva decât prevăd programele școlare – legătura cu viața de zi cu zi

Are 124.000 de „followers” pe TikTok, una dintre cele mai populare rețele de socializare printre copii și adolescenți, asta deși are contul doar de un an. Florentina Pavăl predă matematica…
Vezi articolul

Protest în fața Guvernului, anunțat de sindicatele profesorilor pentru miercuri la prânz. Stavri, FSLI: Un profesor ar fi trebuit să aibă 5.200 de lei în 2022, dar are 3.000. Nu avem nici o speranță că legea salarizării s-ar putea aplica vreodată

Miercuri, 25 mai, între orele 11-13, trei federații reprezentative din învățământ protestează în fața Palatului Victoria, pentru că Guvernul încă nu a aplicat legea Salarizării, la 2 ani de la…
Vezi articolul