Ministrul Daniel David: Aceste măsuri de criză sunt astfel implementate încât cine este titular în sistem va rămâne titular / În județul Iași, peste 70 de profesori titulari au rămas fără normă completă

2.815 vizualizări
Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, într-un podcast, că „aceste măsuri de criză sunt astfel implementate încât cine este titular în sistem va rămâne titular în sistem”. Acesta a mai spus că „cei care au deja norma în trei sau mai multe unități nu vor avea norma mai fragmentată”.

Daniel David: Aceste măsuri de criză sunt astfel implementate încât cine este titular în sistem va rămâne titular în sistem.

Gojira: Da, dar cu riscul de a fi relocat. Nu se poate asta.

Daniel David: Nu.

Gojira: Cu riscul de a se plimba de la o instituție de învățământ alta, ca să-și facă norma de 20 de ore.

Daniel David: Corect, dar să știți că aceste relocări se întâmplau și în afara situației de criză. Mereu se reduceau.

Gojira: Erau excepții, nu reguli. Acum se transformă în reguli.

Daniel David: Este drept, dar, în același timp, și aici am pus măsuri de control. De exemplu, cei care au deja norma în trei sau mai multe unități nu vor avea norma mai fragmentată. Dar trebuie să înțelegem că, fără aceste măsuri, repet, nu mi le-am dorit. Pentru mine e foarte complicat că trebuie să le iau, că vedeți câte probleme îmi creează, dar, în același timp, miza principală pentru mine era asta: cum începem școala și terminăm acest an cu salarii și burse. După aceea, dacă reușim să facem acest lucru, ar trebui să vină reformele și bugetul pe anul 2026 într-o logică de reformă, nu de criză. Dar miza mea este cum duc acest an.

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Comasarea școlilor, în linie dreaptă

procedură publicată în Monitorul Oficial (MO) pe 8 august 2025 stabilește criteriile minime pentru ca o școală să funcționeze cu personalitate juridică. Sunt vizate în general școlile cu mai puțin de 500 de elevi.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că măsura va duce la pierderea a circa 900 de posturi de director, cadre care vor reveni la predare și care și ele vor trebui să găsească ore în plus pentru norma de predare săptămânală crescută de la 18 la 20 de ore.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
Peste 70 de profesori titulari din județul Iași au rămas fără normă completă / Profesoară de Limba franceză: Se pare că societatea românească nu-și dorește un învățământ de calitate
Daniel David: N-am fost angajat în facultate. N-am avut nevoie de slujbă part-time fiindcă am fost susținut de părinți
Ministrul Daniel David, despre tăierile din Educație: Impactul real este că nu mai avem nevoie de cele 2 miliarde de lei și putem încheia anul 2025 


4 comments
  1. Rezultatele ,,excelente” au la baza meditațiile in particular primite de elevi și platite cu sume între ,50-100 euro pe săptămână de părinți.

  2. Titulatura se obține pe bani grei ,nici intr un stat UE nu exista așa ceva ! Introduceți examen pentru toți odata la 5 ani și să vedeți ce note vor obține unii titulari !

  3. În 2025 s-au obținut rezultate foarte bune la examenele naționale de bacalaureat, evaluare națională, precum și la etapele internaționale ale olimpiadelor școlare. Pentru un ministru rezonabil, aceste rezultate excelente în raport cu ultimii ani ar fi constituit un motiv de satisfacție personala. Nu am văzut nicio apreciere de tip pozitiv la adresa sistemului de învățământ. În toate aparițiile de tip online domnul David ne povestește secvente din viata de student, de parca asta ar interesa pe cineva. Este incredibil cum poți manageria un sistem uriaș în care nu crezi și pe care îl terfelesti zilnic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like