Ministrul Daniel David, după ce a aplicat măsurile contabile în educație fără niciun studiu sau analiză de impact ori de eficiență: Trebuie să vedem dacă degrevările actuale îi permit unui director de școală să funcționeze eficient sau nu

115.699 de vizualizări
Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că actualul model, în care directorii sunt și cadre didactice, trebuie analizat. „Poate vom dori să gândim un model mai managerial. Trebuie să vedem dacă degrevările actuale le permit să funcționeze eficient”, a explicat Daniel David, într-un interviu la  Antena 3, pe 26 august.

„În zona inspectoratelor va trebui să vedem dacă degrevările care sunt acum sunt suficiente pentru a-și desfășura activitatea”, a adăugat ministrul. 

Amintim că directorii și inspectorii școlari trebuie să predea minimum 10 ore pe săptămână și nu mai au dreptul la plata cu ora, în anul școlar 2025-2026, potrivit legii 141/2025, legea Bolojan asumată de guvern.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.


Directorii din școli și licee și inspectorii școlari generali/generali adjuncți: 

  • pot fi degrevați cu până la 50% din norma de predare, învățare și evaluare,
  • nu pot desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul,
  • prin excepție, pot face activități în regim de plata cu ora, în unități de învățământ preuniversitar din zone izolate, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, potrivit legii Bolojan.

Declarațiile ministrului Daniel David despre funcția de director și reorganizarea inspectoratelor școlare:

O altă temă pe care aș vrea să o dau sistemului este cum gândim funcția de director și cum gândim reorganizarea inspectoratelor școlare.

Cum gândim funcția de director de unitate școlară la toate nivelurile și inspector școlar, pentru că în acest moment noi avem, de exemplu, un model mai degrabă didactic: directorul este și cadru didactic, se degrevează de anumite ore, are la salariu în plus între 10 și 15%. 

Dar poate că vom dori să gândim un model mai managerial. Aș vrea să problematizăm acest lucru, să vedem dacă degrevările care au fost propuse acum sunt degrevări care îi permit să funcționeze eficient sau nu. Sunt lucruri care ar putea fi gândite în anul 2026. La fel, în zona inspectoratelor va trebui să vedem dacă degrevările care sunt acum sunt suficiente pentru a-și desfășura activitatea. Gândim anul viitor niște flexibilizări.

Sunt multe lucruri, repet, pe care putem să le construim, dar oamenii asta aș vrea să înțeleagă: nu sunt măsuri pe care le-ai luat pentru reformă, pentru că le-ai vrut, fiindcă așa ai tu viziunea. Sunt măsuri de supraviețuire și pe ele putem construi.”

Foto: © Juan Moyano | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Alianța Colegiilor Centenare, despre noile norme: Ce este de fapt directorul? Jumătate de profesor voluntar sau jumătate de director? / Măsurile din legea 141 sunt un atac la rolul profesorului în școală și în societate
ULTIMĂ ORĂ Directorii de școli, grădiniță și liceu vor avea normă didactică de predare 10 ore pe săptămână dacă îndeplinesc anumite condiții / Crește norma de predare a directorilor la 14 ore, dacă sunt mai puține formațiuni de studiu – proiect de metodologie


40 comments
  1. Mai întâi dai cu bățul în baltă și apoi te gândești dacă te uzi? Tipic gândire de doctor în psihologie. Mergând pe aceeași tipologie de ce nu vă dați voi „intelectualii proeuropeni” demisia în bloc din guvern și apoi să vă gândiți dacă este mai bine pentru țară?

  2. inspectorii își iau ore cu sacul,la unele își trimit suplinitor, ei iau numai banii, nu mai zic de numirea pe posturi, sute de mii ,ce sa mai zic de gradații bani nineaca ,directorii , ore peste norma la rude ,etc. Directorii ,toți membri de partid. preoții,neveste angajate ,ce mai, bani, bani și iar bani.Ce sa mai vorbim de doctorate,alți bani(de ce le-or trebui doctorate și la ciclul primar?) . Sunt multe afaceri in scoli ! Are dreptate David !

  3. mi-ar plăcea să-i mulțumesc personal Domnului David într-o zi și am rugămintea să nu le dea mai mult decât și-au dorit elevilor de învățat anul ăsta… 🎼🎵🎶🧲🐏📝🗺️🌏🦩👀👍😊

  4. O catastrofă. Daca vrei sa distrugi o țară distrugi învățământul, adică sistemul care formează prin educație generațiile viitoare. A reușit!

    1. Învățământul este distrus de mai bine de 30 de ani…acum 15 ani fiica mea avea la matematica o profa care era și directoare…au făcut in primul semestru 2 ore, cand le-a pus note…9 și 10 bineînțeles.

    2. Da!! Asa este!
      Iar ministrul DDavid stie aceste adevaruri. A vorbit despre cum se distruge o tara distrugandu-i educatia si invatamantul de multe ori, in declaratii/interviuri pe la tv si in presa, inclusiv in articole de pe edupedu (cautati si cititi de prin primavara, dar si de prin anii trecuti). Deci ministrul Daniel David NU VA PUTEA SPUNE CA NU STIE/NU STIA ce face propunand chiar el guvernului masurile din legea 141.

      DDavid se tot „antreneaza” pt a candida la functii politice inalte. In iarna a vrut sa candideze la presedintie. Va amintiti?

      Daca odata ajuns la „conducerea” educatiei s-a pus pe demolat sistemul de invatamant, ne putem imagina ce ar fi facut la „conducerea” tarii.

      Daniel David trebuie sa plece imediat din functia de ministru al educatiei si ar trebui sa nu mai primeasca nicio functie de conducere si de raspundere, pt ca este nepasator, cinic, dezumanizat si eficient numai in distrugere.

      1. Ai dreptate, D. D este groparul educației naționale, disrugetot sistemul de învățământ preuniversitar!!! Fapt real azi am vorbit cu o doamnă director dacă nu-mi poate niște și mi-a zis că are ore de chimie!!!! Școala avea 2 clase de a șaptea și două de a opta cu două ore pe săptămână,deci 8 ore pe săptămână, 32 pe lună, 22 Ron pe oră, rezultă 704 Ron pe lună scăzut transport 192 Ron , mâncare 160 Ron , rămân exact 352 Ron pe lună, să se ducă D. D să predea pe salariul ăsta,că eu nu mă duc!!!

    3. Da!! Asa este!
      Iar ministrul DDavid stie aceste adevaruri. A vorbit despre cum se distruge o tara distrugandu-i educatia si invatamantul de multe ori, in declaratii/interviuri pe la tv si in presa, inclusiv in articole de pe edupedu (cautati si cititi de prin primavara, dar si de prin anii trecuti). Deci ministrul Daniel David NU VA PUTEA SPUNE CA NU STIE/NU STIA ce face propunand chiar el guvernului masurile din legea 141.

      DDavid se tot „antreneaza” pt a candida la functii politice inalte. In iarna a vrut sa candideze la presedintie. Va amintiti?

      Daca odata ajuns la „conducerea” educatiei s-a pus pe demolat sistemul de invatamant, ne putem imagina ce ar fi facut la „conducerea” tarii. Ar fi „desavarsit” distrugerea!!

      Daniel David trebuie sa plece imediat din functia de ministru al educatiei si ar trebui sa nu mai primeasca nicio functie de conducere si de raspundere, pt ca este nepasator, cinic, dezumanizat si eficient numai in distrugere.

  5. Am înțeles si nici nu am de gand sa comentez competentele profesionale ale domnului ministru. Dar: nu stiu cand acesta mai are timp sa si lucreze ceva, vesnic ii pe Internet. Cunoaste realitatile din teren cum cunosc eu fizica cuantica
    Directorii de scoli si licee sunt in majoritate profesori de sport si de ,,muzica dupa ureche” Elevii toti apti de burse : 3 la romana, 4 matematica dar cu restul materiilor, desen sport , muzica, etc, etc is toti la 9, 5 ca medii si toti merita burse… Se schimbă totul la examenele de capacitate si bacalaureat unde ajung in majoritate la 3 si 4…vinovati ,,profii” de la materiile de bază…in rest directori, profesori si elevi toti sunt niste ,,ingerasi” Dati/ii inainte in conditiile astea cu analfabetismul functional…

  6. Ru cred ca trebuie sa va gândiți de pe acum ce va trebui sa tăiați in anul următor, ca sa va încadrați in bugetul pe 2026 un contextul recesiunii economice si a mecesitatii reducerii in continuare a deficitului cu inca un procent.
    Ca sigestii:
    -tăierea salariilor cu 10% de la 1 ianuarie 2026;
    -contracte pe durata determinata pe 10 luni (pana la 30 iunie), ce vor fi reînnoite automat pentru titulari. Iar pentru ca pe lunile de vara cadrele didactice sa nu-si piardă asigurarea de sănătate si contribuția la pensii, in cele 10 luni de activitate, contribuția lor la sănătate va fi de 12% si nu 10% ca in celelalte sisteme, iar la pensii de 30%, in loc de 25%.
    Totodata, concediul de odihna aferent celor 10 luni, va fi acordat in limita celor cca 20 de zile lucrătoare din celelalte vacante, prin modificarea legii si limitarea lui la 20 de zile.

    1. maleficent,
      nu le mai da idei din acestea, ca au ei deja destule!!

  7. Domnul David este lipsit de practică și de simțul realității, în schimb îi plac funcțiile, laudele și foarte mult șmecheria, impostura, manipularea. Practic este un politruc de tip Ciolacu, numai că are ștaif.
    În afară de dezastrul care la creat în preuniversitar a făcut o golăneală și în universitar: finanțarea cercetării în universități nu se face după rezultatele efective din anul precedent, ci după clasamente (50%). În acest fel, cei care de drept au cercetat nu primesc finanțare dacă nu sunt în clasamente făcute după interese.
    Orice zi în plus la minister a lui DD este un dezastru!
    Demisia!

    1. Dinu,
      il caracterizezi perfect, DAR daniel david NU e „lipsit de simtul realitatii,” ci doar NU IL INTERESEAZA realitatea oamenilor obisnuiti, a scolii si invatamantului preuniversitar a elevilor si profesorilor din preuniversitar. NU IL INTERESEAZA, sau, mai clar spus: NU-I PASA!!
      Pe ddavid-DEMISIA il intereseaza doar propria lui „realitate” de parvenit.
      Pe (d)AVID il intereseaza doar propriiul buzunar si „scaun”(functia), propriile lui afaceri, propriii lui bani si puterea pe care o detine (vremelnic) si pe care nu vrea/se teme sa o piarda.

  8. O fi mai rămas vreun consilier local fără job și trebuie să-l punem manager privat la școală. Eu zic că e mai bine. Să-i dăm și o indemnizație asimilată ca la un consiliu de administrație.

  9. Ce studii de impact? Ce analize de eficiență? Direcția managerială aplicată de către acest politruc este similară cu deplasarea porcului pe asfalt. Adică în zig-zag, dintr-o parte în alta, pe unde-s buruienile mai delicioase. După modul în care se exprimă și cât de coerent (nu) își prezintă ideile acest mare profesor universitar doctor și rector de ditamai universitate, se poate deduce și cât se pricepe la management. Dar nu contează că așa-i la Stat, nu repară cel care strică. Timpul trece, beneficiile ministeriale curg. Un alt bugetar de lux rupt de realitate. Dl. ministru împreună cu soția (tot bugetară), sunt platiți anual cu peste jumătate de milion de lei. Așa că-i imun la sărăcismele de care mai povestesc iobagii de pe moșia lui: navetă, chirii, facturi, buzi în fundul curții, …

  10. Tardiv…domnule ministru….
    Aveti logica…inversa….
    Un profesor de…matematica….si „va mulțumesc ” pentru cele 4 ore in plus …
    Poate la vara ma ajutati sa prestez intr-o clasa cu 30 de elevi,subdimensionata si cu 30 grade afara…in …clasa…sauna…
    Va ofer din venityl meu 22 lei pe ora…
    Tenant….

  11. Inițial îmi scăpase, dar se pare că ministrul „Demisia!” a răspuns la întrebarea legată de muțenia onegeurilor. Oare ce posibilitate există ca externalizarea managementului să se facă cu dedicație? Oare asocierea liberal-onegistă ce a fundamentat proiectul „România eșuată” să fi acceptat și deznodământul post-electoral? Sau se află în pole position pentru privatizarea murdară a educației naționale?

  12. Îmi amintesc de o întrebare a răposatului profesor Adi Latif, la finalizarea masterului de management educațional, unde am fost colegi: „Care este utilitatea acest master, din moment ce noi nu intrăm în politică?” Această întrebare revine mai actuală și mai dramatică, acum, decât oricând. Care este utilitatea educației, în general, a competențelor și titlurilor academice, în special, când întreaga societate este condusă nemeritocratic, de politruci și securiști, în numele Banului? De la disprețuirea profesorilor până la disprețuirea educației nu este decât un pas. Privind cum sunt tratați astăzi profesorii, vom ști cum vor fi tratați în viitor absolvenții. Privind cum sunt tratați astăzi absolvenții, vom putea înțelege de ce au fost umiliți profesorii lor. Ministrul „Demisia!” (pot fi invocate șiruri întregi de nume) a lovit cu călcâiul în țepușă, dar suferința o simte o țară întreagă. Sper ca în raiul profesorilor de matematică, acolo unde sunt sigur că sufletul profesorului Latif se odihnește, domnia meritelor să fi învins domnia banului, iar sufletul domniei sale să nu cunoască șefii corupte.

  13. Oricum directorii sunt șefi doar cu numele și la avantaje in scoli.Ei urmăresc doar propriile interese,fac activitate in școală 2-3 ore pe zi,in rest doar țigări,cafea,bârfe și strategii cu contabilii și administratorii pentru achiziții în interesele lor.Nu fac nimic administrativ, totul fac compartimentele de secretariat,acolo se scriu și se emit deciziile,fisele de post ,contractele de munca , totul ,directorii doar semneaza dar habar nu au ce trebuie să facă.S a intenționat să se numească economiști ,juriști în funcțiile de directori de școală,dar profesorii nu vor,ei vor sa fie conduși de incompetenti ,leneși și habarniști ca ei.Ca de corb la corb nu și scoate ochii.

    1. Bine zis! Sunt si directori dedicati scolii si fac investitii pentru scoala, nu pentru ei. Dar nu i-am cunoscut direct. Am avut parte numai de cei care fac achizitii in interes personal. Si in rest, pot sta 24 din 24 in scoala, dar cu mana in buzunar sau plimbandu-se pe tocuri. Munca.. nimic.

    2. un director care este profesor ,primește doar o indemnizație de 10-15% pentru funcție; unui manager extern trebuie sa i dai un salariu de mii de euro,altfel nu vine. Directorul se ocupa de partea educațională,in special,dar sunt multe școli care au doar un secretar și nici acela cu normă întreagă și un contabil în aceeași situație,așa încât directorul rezolva multe din problemele administrative!

  14. Minunată idee! Mai mult timp pentru ciordeala distinșilor directori politruci, să fure fără remușcări de la gura copiilor.

  15. Management privat, cu KPI de ”optimizare a cheltuielilor”, ca în State. Ăștia sunt incredibili. Deci n-avem bani de plătit oameni care ȘTIU despre școală, că va trebui să plătim (la salarii de câteva ori mai mari, cu pretextul atragerii oamenilor ”de calitate”) niște contabili care să taie toate cheltuielile necesare (că și erau multe rău) ca să ”economisim” și pe care să-i doară în trei litere de școală. Doar de bani.

    Acolo mergem cu motorul turat, direct spre prăpastie.

  16. Ăsta întîi taie și după
    aia măsoară,era bun de croitor,doar că acolo îl dădeau imediat afară,pe cînd aici…Omul ăsta una spune și alta fumează.Luați de aici.
    Într-o prefață din 2022,deci recent,D.D.-ul spunea că studii de psihologie (Fiske și colab.) arată că evaluarea oamenilor d.p.d.v.psihologic se raportează la 2 dimensiuni/atribute,luate în ordine alfabetică și nu a importanței : competența și căldura umană ( warmth ).
    Preopinentul spune că mintea umană atribuie unei persoane mai multă competență sau mai multă căldură umană.Cele 2 dimensiuni generează atitudini diferite din partea oamenilor.Iar dacă nu ți se recunoaște niciun atribut,acest lucru va determina atitudini negative din partea oamenilor ( precum dispreț-contempt,cum frumos spune actualul,vremelnic,ministru ). Mai spune că e de acord cu sintagma „educația este calea regală spre succesul personal și social”,iar că și alții trebuie să trateze educația la fel în viitor. ( Noi tentații istoriografice Argonaut:Mega,2022 ). De căldură umană nu cred că este suspectat omul nostru,iar de competență,cel puțin în preuniversitar,nici atît.Ar trebui făcut un top cu minciunile,inadvertențele și răutățile acestui om mic,și la propriu,și la figurat.Iar disprețul este mult prea puțin pentru răul făcut cu bună știință…

  17. Cea mai elocventa dovada ca nu știe ce prostie a făcut cu privire la învățământ în L 141/2025. Este târziu pentru corectura legii, dar nu și pentru demisie (de onoare?!).

    1. Care onoare? Rămâne in istoria învățământului așa cum îl știu mulți: ca un manelist. Dacă te uiți din profil seamănă cu unul dintre ei.

    2. Nu e (niciodata) INCA prea tarziu.

      Legea 141/2025 trebuie abrogata urgent.

      ddAVID Distrugatorul, Demisia!!

      GREVA GENERALA pana la DEMISIA/Demiterea ministrului daniel david si pana la ABROGAREA legii 141/2025!!

      dd-AVID (de functii si putere), DEMISIA!!
      ddAVID, Distrugatorul invatamantului, DEMISIA!

      Distrugand invatamantul preuniversitar, ministrul ddavid distruge si invatamantul universitar (pt ca acela e „alimentat” cu studenti care trec mai intai prin scoala si liceu). Distrugant invatamantul/educatia, ministrul ddavid distruge societatea si tara.

      Deci, pana nu e prea tarziu:

      Daniel David Distrugatorul, DEMISIA!

      ABROGATI legea 141/2025!!

      GREVA GENERALA pana la Demisia/Demiterea lui DDavid si pana la ABROGAREA legii 141/2025!!

  18. Anii trecuti, directorii din liceul meu (trei la numar) aveau fiecare peste 12 ore, peste obligatia de predare, care bineinteles se plateau ca ore suplimentare. Avand in vedere ca aveau gradatie de merit, plecau acasa cu peste 14.000 de lei in mana pe luna.
    Acum e rau pentru ei. Au mai multe ore in obligatia de predare, dar nu pot lua ore suplimentare. Deci s-a restrans sinecura.
    Am zis bine, sinecura, ca orele suplimentare de anii trecuti, platite, mai erau si pe la seral sau postliceala, asa ca se faceau asa, pe sarite si mai deloc…
    Nu m-as mira ca anul acesta sa isi indemne profesorii spre greva, ba chiar sa faca presiuni. Pai e corect sa isi piarda beneficiile pentru care au „tras” atat de mult?

      1. Ce nume sa mai dea omul? Stiu un director care dupa ce a luat cat a putut la plata cu ora, a dat restul de ore neocupate unui suplinitor si s-a dus tot el la ore, cica sa-l ajute pe suplinitor. Oamenii rai din jur spuneau ca e contra cost :)) Eu cred doar ca era pasionat de predat

  19. Hei-rup, hei-rup, domnule DD. Ați tratat educația ca pe un depozit de materiale de construcții. Nu ați cerut părerea celor din sistem, nu ați făcut nicio analiză, fain va stă, domnule DD, că mi-e foarte greu să vă numesc ministru. A ordonat ceva Bolojan, v-ați făcut preș.
    Se răsucește Spiru Haret în mormânt!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Scriitorul Radu Vancu, mesaj către profesori: Luni cred că va fi ziua crucială, psihologic vorbind. Să nu renunțe la deja o jumătate de lună de grevă în care și-au arătat demnitatea, și-au arătat forța morală și să meargă cu forța morală până la capăt, tocmai de dragul copiilor noștri

Momentul psihologic va fi ziua de luni, spune scriitorul Radu Vancu. Acesta le-a transmis un mesaj profesorilor din învățământul preuniversitar, într-o emisiune B1TV – să nu renunțe și „să meargă…
Vezi articolul

O școală cu promovabilitate 100% și abandon școlar zero, cu 420 de elevi, a fost desființată politic și absorbită de una cu 300 de elevi. Profesorii au contestat decizia politicienilor locali și a inspectoratului școlar în instanță

O școala Gimnazială din Vatra Dornei, județul Suceava, cu promovabilitate 100% și abandon școlar zero, cu 420 de elevi, a fost desființată politic și absorbită de una cu 300 de…
Vezi articolul

Cardurile cu primele de carieră didactică și profesională vor fi alimentate în 2025 dacă ministerul Proiectelor Europene obține bani de la Comisia Europeană, spune ministrul Educației / Ordonanța „trenuleț” interzice Guvernului să aloce fonduri

Cardurile cu primele de carieră didactică și profesională vor fi alimentate în anul 2025 dacă ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) obține bani de la Comisia Europeană în acest sens,…
Vezi articolul

VIDEO Un profesor bun creează emoție, își construiește curriculumul în funcție de elev, nu îl reproduce: Ne aducem aminte ce emoție trăiam la o lecție pe care ne-o preda un profesor extraordinar. Acea trăire te motivează atât de tare, încât uneori îți alegi cariera așa, spune profesorul și psihologul Mircea Miclea

Mircea Miclea, profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, cercetător și psiholog, a enumerat patru lucruri pe care profesorii trebuie să le știe atunci când predau: „Un…
Vezi articolul