Ministrul Educației, Daniel David: Cum e posibil să ai într-un an școlar puține ore raportat la normele OCDE, dar să ai multe ore într-o zi? Simplu, fiindcă noi am ales / Pot să fiu de acord să reducem numărul de ore pe parcursul săptămânii dar atunci va trebui să reducem și numărul săptămânilor de vacanță. Nu poți să ai și una și alta

38.400 de vizualizări
Foto: captură live Youtube.com/ Guvernul României
Ministrul Educației, Daniel David, spune că motivul pentru care avem mai puține ore într-un an școlar față de media OECD dar în același timp avem multe ore într-o zi, este pentru că „noi am ales” să avem mai multe săptămâni de vacanță. „Eu pot să fiu de acord să reducem numărul de ore pe parcursul săptămânii dar atunci va trebui să reducem și numărul săptămânilor de vacanță. Nu poți să ai și una și alta”, spune David invitat la podcastul „În banca din spate” al elevilor de la Centrul de Jurnalism al Liceului „Danubius”.

Ministrul Educației Daniel David a spus că la clasele primare și gimnaziu avem foarte puține ore prin raportare la normele OCDE, însă în același timp „când te uiți câte ore stă un copil la școală, poți să spui ok, stă foarte multe ore”. Motivul, spune ministrul, este faptul că „noi” am ales să avem mai multe săptămâni de vacanță raportat la alte state.

  • Amintim că anul școlar a fost organizat pe 5 module și 5 vacanțe începând cu anul școlar 2022-2023 prin decizia ministrului de atunci, Sorin Cîmpeanu, fără să existe vreo analiză a Ministerului privind schimbarea de la semestre. O analiză în acest sens a fost publicată abia în decembrie 2024, realizată de experți ai Institutului de Științe ale Educației. Vezi mai jos concluziile

Eu pot să fiu de acord să reducem numărul de ore pe parcursul săptămânii dar atunci va trebui să reducem și numărul săptămânilor de vacanță. Nu poți să ai și una și alta„, a mai spus Daniel David.

Redăm răspunsul integral al ministrului Daniel David

Fabian Măncilă, elev: Am citit recent într-un articol că fiica dumneavoastră vă numește, „Ministrul epuizației naționale„. Cum comentați și ce soluții aveți?

Daniel David, ministrul Educației: Învățământul nostru, Educația este construită pe paradigme destul de vechi. Anii 90, unele cu rădăcini chiar în perioada comunistă. N-au fost toate paradigme sau nu sunt paradigme problematice, dar dezvoltare a școlii în aceste paradigme s-a cam încheiat. Dacă nu schimbăm paradigmele, noi nu mai putem dezvolta sistemul de învățământ. Ne-am dezvoltat maximum în aceste paradigme.

Uite, de exemplu, dacă vorbim de numărul de ore și la nivel de învățământ primar și la nivel gimnazial. Când te uiți câte ore stă un copil la școală, poți să spui ok, uite, stă foarte multe ore. Dar eu când mă uit la numărul de ore pe parcursul unui an școlar, prin raportare la normele OCDE, avem foarte puține ore. Și cum e posibil să ai într-un an școlar puține ore, dar să ai multe ore într-o zi? Simplu, fiindcă noi am ales. Avem mai multe săptămâni de vacanță decât alte țări din OCDE.

Dacă vrei mai multe săptămâni de vacanță, automat vei avea mai multe ore pe parcursul unei săptămâni. Și asta va trebui să fie o decizie explicită, să nu o tot scoatem în față. Uite câte ori avem și ce obosiți suntem. Da, da, avem și multe săptămâni de vacanță. Eu pot să fiu de acord să reducem numărul de ore pe parcursul săptămânii dar atunci va trebui să reducem și numărul săptămânilor de vacanță. Nu poți să ai și una și alta„.

Analiza OCDE despre organizarea anului școlar

Timpul de școală din România este sub media OCDE iar vacanțele elevilor români sunt printre cele mai mari, în condițiile în care „vacanțele extinse exacerbează inegalitățile educaționale”, potrivit unei analize „Cum este organizat anul școlar în țările OCDE?, publicată în 2024.

Analiza OCDE urmărește să arate variațiile mari în felul cum e organizat anul școlar în țările membre și în cele aflate în proces de aderare. E semnalat, în acest sens, că sunt abordate diverse modele, avantaje și dezavantaje: unele sisteme optează pentru mai multe săptămâni de școală, dar cu mai puține ore, altele condensează orele în mai puțin timp.

În acest context, analiza plasează România în tabăra țărilor care, la nivelul școlii primare, au mai puține ore și mai puține săptămâni de școală într-un an. Școlile românești depășesc, ca număr de ore în învățământul primar, doar școlile Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia iar ca număr de săptămâni – Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania și Grecia. 

Datele folosite pentru analiză sunt cele din raportul OCDE Education at a Glance 2023, din toamna anului trecut. În acel raport, România figurează la mijlocul plutonului OCDE (state membre+partenere) la nivelul învățământului obligatoriu, în ore, la nivelul școală primară+gimnaziu, cu 3600 ore în învățământul primar și 4002 ore în gimnaziu, dar printre țările cu cele mai puține ore în învățământul primar.

În același timp, România figurează „în top” și din punct de vedere al duratei vacanțelor școlare. În total, potrivit analizei OCDE, România are printre cele mai lungi durate cumulate de săptămâni de vacanță, fiind depășită doar e Letonia, Grecia și Lituania. Totodată, are a șaptea cea mai lungă durată a vacanței de vară, după Letonia, Italia, Grecia, Lituania, Turcia și Estonia.

În cazul acestor perioade, OCDE notează că „cercetările au dovedit că vacanțele extinse exacerbează inegalitățile educaționale, deoarece elevilor din medii dezavantajate le-ar putea lipsi accesul la activități și la sprijin academic în aceste perioade. Drept urmare, unele țări au început să ia în considerare schimbarea politicilor privind vacanțele, concentrându-se în special asupra lungimii vacanței de final de an. Totuși, reducerea duratei vacanței de vară vine cu provocări semnificative, deoarece o astfel de schimbare nu ar fi populară printre elevi, părinți sau profesori. Totuși, în țări precum Anglia (Regatul Unit) sau Franța, experții explorează activ posibilitatea scurtării vacanțelor de vară (…)”. 

Informații de context

Daniel David spunea în iunie că nu există niciun argument psihopedagogic pentru care ar trebui să ne reîntoarcem de la module la semestre. „E drept că n-am avut argumente foarte puternice nici când am trecut de la semestre la module”, a spus el.

„Nu există niciun argument psihopedagogic pentru care ar trebui să ne reîntoarcem de la module la semestre. E drept că n-am avut argumente foarte puternice nici când am trecut de la semestre la module, dar, odată ce am trecut și lucrurile funcționează, nu mai tot facem schimbări bulversând copiii. V-aș ruga să ne focalizăm pe ce putem face bine în sistemul pe care îl avem, fără să ne apucăm să schimbăm din nou sistemul în arhitectura lui”, a spus Daniel David.

Aproximativ 70% dintre elevii intervievați într-un studiu realizat de experți ai Institutului de Științe ale Educației sunt mulțumiți de noua structură a anului școlar pe module și preferă ca cele 5 module să se mențină și pe viitor. Studiul „Evaluarea măsurilor de implementare a structurii anului școlar pe intervale de cursuri (module)” a fost publicat pe 31 decembrie de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), fără a fi promovat în vreun fel de Ministerul Educației. Documentul conține opiniile elevilor, profesorilor, directorilor de școală și părinților legate de impactul organizării pe module a anului școlar.

Conform studiului, aproximativ jumătate dintre profesori susțin că actuala organizare a anului școlar în cinci intervale de cursuri ar trebui menținută în formula actuală. Profesorii din mediul rural sunt mai reticenți la organizarea pe module, iar gradul de dezacord privind modulele crește pe măsură ce vechimea profesorilor e mai mare. Cu alte cuvinte, profesorii care au peste 20 de ani de vechime își doresc semestre, spre deosebire de cei care au între 1 și 5 ani vechime care sunt mai deschiși împărțirii pe module. 

Jumătate dintre părinții respondenți sunt de părere că anul școlar organizat în două semestre reprezintă o structură mai potrivită pentru fiicele/fiii lor, iar 36% dintre părinți optează pentru anul școlar organizat în cinci intervale de cursuri/ module. Părinții cred că cele mai frecvente provocări întâmpinate de elevi sunt legate de afectarea ritmului de învățare, din cauza vacanțelor frecvente, testarea într-o zi la mai mult de 2 discipline, testarea în fiecare zi a ultimei săptămâni a fiecărui modul, necesitatea de a obține mai multe notele la finalul anului școlar.

Citește și:
Timpul de școală din România – sub media OCDE, vacanțele elevilor români – printre cele mai mari, în condițiile în care „vacanțele extinse exacerbează inegalitățile educaționale” / Rezultatele la matematică sunt mult sub medie, în pofida unui număr semnificativ de ore de predare – Raport privind organizarea anului școlar în diverse țări
Ultima săptămână a fiecărui modul este cea mai solicitantă, am primit lucrări în fiecare zi, spun peste jumătate dintre elevii chestionați într-un studiu al Ministerului Educației. Mai mult de două treimi dintre ei preferă modulele / Părinții ar dori întoarcerea la semestre
Profesoara Florina Rogalski, despre organizarea anului școlar pe module: Elevii tot timpul sunt scoși din acest ritm de pregătire. Există niște curbe ascendente și descendente în învățătură și, de exemplu, octombrie era un punct de vârf în primul semestru
Împărțirea anului școlar pe module este foarte bună, încheierea unei singure medii, de asemenea, nu cred că ridică niciun fel de problemă, spune un învățător: Consider că săptămâna „Școala altfel” este suficientă, nu cred că trebuia adăugată și „Săptămâna verde”


25 comments
  1. Tu poți fi de acord doar sa te cari urgent! Atât!

  2. Sunt consternat că acest ministru nu tine cont de faptul că nu Consiliile Profesorale sau Sindicatele au hotărât structura unui an școlar, ci numai Ministerul Educației. Cum își permite să spună că profesorii vor vacanțe multe, când tocmai el afirma că structurarea anului școlar pe trimestre sau semestre este în afara actualități???
    Consider că intenționează doar manipularea opiniei publice și denigrarea profesorilor.
    Fiți atent domnule, că imaginea se propagă și spre Învățământul Superior!!!

  3. Nu se poate compara învātāmîntul din România cu alte tāri, deoarece în multe tāri copii stau la scoalā pânā la orele 16:00- 17:00, dar dupā masā îsi scriu temele si îsi învatā lectia la scoalā. Au cantinā, unde mānâncā prânzul, au dulapuri unde tin cārtile si caietele, nu carā dupā ei 6-8kg în fiecare zi.
    Când ajung acasā nu au o tonā de teme, doar câteva proiecte, la care sā lucrezi cea ce este mai usor, decât sā memorezi lectii.
    Fatā de asta copilul din România, care vrea sā învete, dupā ce terminā scoala la 14:00, sau 15:00 stā la teme pânā seara.
    În România încā punem accent pe memorarea lectiilor, pe când este dovedit. cā se uitā dupā scurt timp. În manuale este folosit un limbaj greoi pentru copii, în stil academician. Nivelul de cerinte este peste cel European. În tārile din occident este pus mai mult accent pe întelegerea unui text, decât pe memorarea acestuia. Deacea avem atâti analfabeti functionali.

    1. Domnule ministru „Taie tot”, daca vin mai multe săptămâni la școală va trebui sa cheltuiți mai mult(căldură, aer condiționat), costa! Așa că lasati-o că măcăne! Nu aveți ce cauta acolo…de fapt tot GUVERNUL ESTE ILEGITIM! Ați aplicat legi retroactiv cu elevii care câștigaseră burse de performanta! Sunteți cel mai incompetent ministru din toate timpurile! Sper sa existe vreodată dreptate in tara asta și să plătiți ce faceți acum sau sa vă pedepsească dreptatea divină!

  4. O mare problema e lipsa conditiilor din scoli. Asa cum e acum vacanta de vara, in ultimele saptamani din iunie si in primele din septembrie se fac ore si la 40 de grade. E inuman pt copii. Mansarde, sali neclimatizate, cladiri neizolate termic, sali mici, banci inghesuite. E ca intr-o sauna in unele clase.

  5. e adevărat că sunt prea multe zile de vacanță

  6. Ar trebui reintroduse tezele ,semestrele ..etc Fizica care studiază fenomenele din jurul nostru a fost redusă în noul plan cadru !! Nu e pe placul domnului ministru ! Nu trebuie să avem medici ,ingineri pregătiți ..

  7. Asta nici sa taca nu știe , măcar nu ar mai spune tot felul de aberații, dar poate in mai facem greva si pleacă.

  8. OECD?! De ce, tovarășe ministru, pui la înaintare rapoarte false ale acestei organizații?! Astfel se conduce un minister precum al Educației, prin minciună și prin pauperizarea angajaților?! Pe ce dracu’ de vremuri te găsești, tovarășe ministru?!

    1. 👍👍
      .daniel david conduce ministerul prin minciuna nerusinata, pauperizarea si denigrarea permanenta a cadrelor didactice!

      daniel david le da tonul si directia elevilor si parintilor pt a NU-i mai respecta si asculta pe profesori, ci a-i contesta si injura non-stop.

      daniel david acuza profesorii ca isi accepta pauperizarea si denigrarea, dar se face ca nu aude si nu vede protestele!

      DEMISIA, daniel david!
      DEMISIA, daniel david, ministru mincinos care-ti bati joc si de profesori, dar si de elevi si parinti!

      DEMISIA, daniel david!

  9. Era o melodie prin 90..de la Sarmalele reci..”tara ne vrea prosti” . Este de actualitate.
    Nu contează cât stă la școala , ci ce învață când stă acolo. Aici trebuie lucrat.
    Ore de religie în trunchiul comun de la clasa 0-12. care de multe ori nu se fac.
    Olimpiada la religie 5-12…și la biologie, știință exactă, care formează medici doar de la a 9?
    Eu pricep că suntem tara creatina, dar contează ce se cere pe viitor.
    Viitorul înseamnă științe. biotehnologii. Unde in planurile cadru noi de liceu se regăsește asta?

  10. Analfabetismul functional l-a rezolvat. Abandonul scolar l-a redus 99,99%. Rigiditatea si birocratia au disparut. A depolitizat complet sistemul. A mai ramas sa rezolve durata anului scolar, cea mai arzatoare problema. Pentru rezultatele obtinute academicianul este curtat de toate ministerele educatiei din Europa.

  11. Școlile românești depășesc, ca număr de ore în învățământul primar, doar școlile Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia iar ca număr de săptămâni – Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania și Grecia.

    Școlile românești depășesc, ca număr de ore în învățământul primar, doar școlile Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia iar ca număr de săptămâni – Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania și Grecia.

    Datele folosite pentru analiză sunt cele din raportul OCDE Education at a Glance 2023, din toamna anului trecut. În acel raport, România figurează la mijlocul plutonului OCDE (state membre+partenere) la nivelul învățământului obligatoriu, în ore, la nivelul școală primară+gimnaziu, cu 3600 ore în învățământul primar și 4002 ore în gimnaziu, dar printre țările cu cele mai puține ore în învățământul primar.

    Pare un peer review marca David.

    Pai se repetă obsesiv că suntem primii la vacante si ultimii la nr de ore dar chiar statisticele OCDE ne plasează la jumătate, adică fix unde trebuie.

    Pare de fapt o analiză care sa pice mănușă pt păstrarea inepției orelor remediale la inv. primar.

    Ba chiar se deduce că ar trebui înmulțite.

    Studiul OCDE e clar. România nu are nici prea multe vacanțe nici prea puține ore.

    Partea importantă a studiului lipsește.
    România e la coada clasamentului la FINANȚARE.
    Despre care nu mai vorbește nimeni.

    De fapt pdeudoministrul ilegitimul mitoman David, chiar asta face, ca un politruc distructiv, deviază atenția publică de la subiecte esențiale in educația românească (finanțare, manuale, materiale didactice, softuri educaționale gratuite, suprapopularea claselor, curriculum adaptat, perfecționare individualizată și gratuită, schimb de de experiență, debirocratizarea…)

  12. Eliminarea Săptămânii „Școala Altfel” și a Săptămânii „Școala Verde”, precum și renunțarea la vacanța din noiembrie și la cea din februarie, ar aduce deja patru săptămâni câștigate pentru activitatea efectivă de învățare, plus revenirea la semestre. Soluțiile există — problema reală este voința de implementare.

    Din păcate, decidenții din minister par mai interesați să mute artificial începutul de an școlar tot mai devreme, sau să împingă orele către perioadele de vară, în care elevii și profesorii ajung să lucreze pe caniculă, în loc să optimizeze structura anului școlar cu măsuri simple, logice și eficiente.

  13. In toate aceste schimbari imbecile si imbecilizante, profesorul simplu nu a fost intrebat. Nu profesorul simplu a hotsrat scolile altfel si roz si nici vacanta de schi sau cea de toamna!!!!
    si nici eliminarea Texelor, o mare imbecilitate, inlocuita cu nesfarsite simulari aiurea,oficiale sau neoficiale! din pacate, au fost facute de UNIVERSITARI habarnisti sau chiar fe oameni care nu au nimic de a face cu preuniversitarul!!! totul in tara asta e facuts de diletanti, psiholog le educatie, ziarist la externe, habarnist la aparare…. sistemul de educatie trebuia diatrus. cu dd in frunte se continua…

    1. D-le ministru aveți și dreptate și nu aveți,eu am nepoți dar de ce 5 vacante,de ce saptamana verde,săptămână altfel,săptămână de schi, nu fac activități utile în viitor ,umbla aiurea și profesorii nu sunt interesati.Ar trebui sa facă ore sa nu mai avem analfabeți funcționali sa fie inspecții la ore cum erau odată inopinat,nu anunțate ca acum.Dupa distracție le baga 6 ore și bineînțeles ca sunt nemulțumiri.Stiu ca am iscat discuții dar nu este normal sa aibă timp pentru orice altceva și ore puține.

      1. da..și apoi o să tot lipsească de la ore sub pretextul că sunt bolnavi,bravo ce să zic ..
        Țineți-o tot așa că tineretul va face tot cum vrea așa că …
        Nu vă convine?Plecați din România și mergeți în Italia,unde copii au mâncare asigurată la școală,unde nu li se tot spune că nu au ce căuta să meargă să și cumpere de mâncare cât timp au intrat deja în școală

      2. a serios?Dar copii care trăiesc la țară și zilnic când ajung acasă părinții îi pun la muncă cu forța?Asta cum mai e.??Mai e considerat „timp pentru orice altceva”?
        Din cauza oamenilor care se presupune că au făcut școală pe vremuri,câți dintre ei mai știu să scrie sau să citească?
        Sunteți în anul 2025,nu în 1900 toamna
        Și nu mai tot generalizați aiurea,pentru că nu e cazul
        Așa cum și dumneavoastră aveți concediu 20 de zile sau câte or fii,așa și elevii își doresc asta,dumneavoastră nu primiți absențe în catalog dacă nu mergeți 1 zi la serviciu în schimb elevii da
        Înțeleg poate vi se pare ofensator comentariul meu,dar vă rog nu mai faceți presupuneri aiurea

    2. Poate-i spune cineva “minunatului” domn ministru sa renunțe la “minunatele” Școala Altfel și Școala Verde.
      În locul lor putem face ore și se rezolvă totul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii unei școli din Argeș au primit la Limba și literatura română, la simularea Evaluării Naționale, subiectele destinate elevilor maghiari / Greșeala a fost observată doar după terminarea examenului

20 de elevi de clasa a VIII-a de la Școala Gimnazială nr. 1 din localitatea argeșeană Vlădești au primit la Limba și literatura română la simularea Evaluării Naționale 2023 subiectele…
Vezi articolul

Remus Pricopie: Susținători AUR “au distribuit pliante” la SNSPA, în prima zi a noului an universitar, în care “îi îndeamnă pe studenți să renunțe la studiile universitare și să se înscrie” în partid / Rectorul acuză “un atac clasic de tip legionaro-fascist în spațiul academic”

“Luni, 2 octombrie 2023, la deschiderea noului an universitar, susținători ai partidului AUR au distribuit pliante, în curtea și în sediul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA), în…
Vezi articolul

Rectorul Universității de Agronomie: Am primit vineri solicitarea lui Sorin Cîmpeanu, urmează să o analizăm in integrum, să decidă de la nivelul școlii doctorale și o comisie de specialiști

Solicitarea făcută de Sorin Cîmpeanu pentru analizarea tezei sale de doctorat a ajuns vineri la Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară (USAMV) din București, a declarat rectorul interimar Răzvan…
Vezi articolul