Ministrul Educației, Daniel David: Probabil va trebui să regândim toate olimpiadele astfel încât ele să reflecte excelența. Când olimpiadele încep să devină de masă, atunci este o problemă

3.378 de vizualizări
Foto: Gov.ro
Ministrul Educației spune că „probabil va trebui să regândim toate olimpiadele, astfel încât să reflecte excelența”. Daniel David a fost întrebat de o elevă din județul Gorj, dacă se poate reorganiza programa olimpiadei de franceză pentru ca cei care sunt nativi sau care au studiat în Franța să nu fie evaluați la proba orală la același nivel cu un elev care învață franceza la școală. Dialogul dintre elevă și ministrul a avut loc în cadrul Conferinței Educaționale VREM, care a avut loc la Târgu Jiu, pe 25 aprilie.

Ministrul Educației și Cercetării a spus că „probabil va trebui să regândim toate olimpiadele, astfel încât să reflecte excelența”. El a fost întrebat de o elevă dacă se pot reorganiza olimpiadele de franceză astfel încât cei care au locuit sau studiat în Franța sau sunt vorbitori nativi să nu fie evaluați la același nivel cu elevii care învață doar la școală această limbă. Ministrul a spus că solicitarea elevei este „rezonabilă”.

„O să o trimit spre cei care se ocupă de astfel de lucruri. Ce mi-ai spus mi se pare normal ca un elev care învață limba franceză ca limba a doua să nu fie tratat totuși la proba orală ca unul care este nativ sau care a trăit în aceste țări și s-a născut și vorbește limba altfel”, a spus David, care a amintit că anul acesta sunt organizate 500 de olimpiade de Minister.

Ministrul a reamintit că nu a interzis olimpiadele de învățământ primar, ci doar că nu se mai organizează „sub cupola ministerului”.

Redăm dialogul dintre o elevă și ministrul Educației pe tema olimpiadelor

Elevă: Stimate domnule ministru. Mă numesc Mădălina Porumbel, sunt elevă în clasa a X-a la Colegiul Național Tudor Vladimirescu și de asemenea reprezint și consiliul județean al elevilor din Gorj. Recent am participat la Olimpiada Națională de limba franceză unde am sesizat o problemă care consider eu că afectează echitatea competițiilor școlare. La proba națională se evaluează și competențele de exprimare orală a fiecărui participant, iar aici cele mai mari punctaje sunt alocate elevilor care au trăit în Franța sau în spații francofore în ultimii ani. Iar cei care studiază limba franceză doar în sistemul educațional românesc sunt vizibili dezavantajați, cei care au stat în spațiile francofone având un avantaj natural față de restul. Această situație a creat un sentiment de inechitate și de descurajare în rândul elevilor. Ați putea lua în considerare să reorganizați puțin programa olimpiadei sau să facem o probă specială pentru cei care au stat în spații de francofone sau să găsim alte criterii de departajare al elevilor? Vă mulțumesc frumos.

Daniel David, ministrul Educației: Toate olimpiadele, probabil va trebui să le regândim. Eu sunt un susținător al olimpiadelor și tocmai fiindcă sunt un susținător al olimpiadelor am curajul să vorbesc critic despre ele. Sigur că unii, când mă aud vorbim critic se gândesc că nu susțin olimpiadele. Nu poți să-mi spui mie care am fost în liceu la patru-cinci olimpiade, la faza națională de biologie și altele că nu susțin olimpiadele. Le susțin și dăm o mulțime de bani de la minister pentru 370 și ceva de olimpiade, fază națională și internațională sunt susținute de minister cu fonduri de la minister. Mai sunt 140 sub cupola noastră, deci în total ministerul, ca să înțelegeți, în acest an se organizează peste 500 de olimpiade concursuri și competiții naționale și internaționale, fără să punem la socoteală fazele preliminare. Susțin olimpiadele și reprezintă un lucru important, doar că trebuie într-adevăr regândite, astfel încât ele să reflecte excelența.

Olimpiadele erau mereu gândite zona de excelență. Când olimpiadele încep să devină de masă atunci este o problemă. Atunci nu mai sunt olimpiade, așa că am ținut minte ce mi-ați spus. Nu știu dacă o să țin minte până când o să lucrăm la regulament, dar dacă aveți o sugestie concretă o puteți trimite pe adresa ministerului. Ce mi-ai spus mi se pare rezonabil, dar nu sunt specialist eu în domeniu și în olimpiada asta. O să o trimit spre cei care se ocupă de astfel de lucruri. Ce mi-ai spus mi se pare normal ca un elev care învață limba franceză ca limba a doua să nu fie tratat totuși la proba orală ca unul care este nativ sau care a trăit în aceste țări și s-a născut și vorbește limba altfel.

Elevă: Același lucru se întâmplă și la olimpiada de italiană și spaniolă.

Daniel David: Am primit la un moment dat un val de critici când am declarat că ministerul nu va mai organiza olimpiade în învățământul primar. Critici și părinții și învățători, și eu le-am spus, atenție. Cineva m-a întrebat ca psiholog, știu că în învățământul primar începem să punem bazele acelor competențe despre care v-am vorbit. E prea devreme ca ministerul să dea semnalul că unele sunt mai importante ca altele și mergem la două-trei materii la olimpiade, de pe celelalte le mai lăsăm. E prea devreme, vorbind sub aspectul psihologiei, dezvoltării, dar nu le-am interzis. Școala și asociațiile profesionale pot organiza concursuri și olimpiadă la nivelul învățământului primar. Fetița mea e clasa a III-a o încurajez și merge cu plăcere la Comper pe matematică, pe limbă și așa mai departe. Doar că nu vreau să organizeze ministerul, că mesajul pe care îl dăm este foarte prost, dar nu sunt interzise.

Dacă școala dorește să participe sau să organizeze cu diverse asociații profesionale, o poate face. Așa că folosesc tribuna asta de aici să reamintesc a 3-a sau patra oară: nu sunt interzise concursurile și olimpiadele la nivelul învățământului primar, doar că nu mai sunt organizate de către minister”.

Informații de context

Olimpiadele școlare devin mai degrabă un mijloc „pentru a obține niște burse sau niște locuri la universitate”, decât o competiție menită să cultive performanța, a afirmat ministrul Daniel David, recent la Rock FM. Ministrul a adăugat că din 2026, Ministerul Educației va cere „mai multe detalii despre infrastructură” și se va asigura că există „niște standarde minimale”.

El a mai precizat că anul acesta sunt peste 370 de olimpiade organizate.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a vorbit despre presiunea care există în contextul olimpiadelor școlare și a transmis un mesaj către părinți: „olimpiada înseamnă excelență într-un domeniu, nu poți fi excelent în toate. Să ieșim din logica irațională că toți din grup trebuie să fim peste media grupului, că nu se poate”.

Elevii olimpici se pot înscrie la liceu, fără să mai susțină Evaluarea Națională 2025, potrivit ordinului nr. 3.684 publicat pe 11 martie, în Monitorul Oficial. Până pe 31 august 2025 se realizează înscrierea și repartizarea elevilor care au obținut în gimnaziu premiul I la etapa națională a olimpiadelor școlare organizate și finanțate de Ministerul Educației și Cercetării sau au obținut premiul I, II sau III la competiții internaționale recunoscute de MEC, conform ordinului.

O serie de nereguli au fost semnalate la olimpiadele naționale de anul acesta.

Elevii care participă la Olimpiada Națională de Informatică – ONI 2025 Gimnaziu, desfășurată în perioada 13-18 aprilie la Botoșani, dau probele într-o sală de evenimente folosită, de obicei, pentru organizarea de nunți. Părinții olimpicilor și-au exprimat nemulțumirea, dar șeful Inspectoratului Școlar din județul-gazdă apreciază că sunt condiții foarte bune pentru concurs.

Citește și:
Ministrul Educației și Cercetării: Sentimentul meu este că poate forțăm și pierdem ideea de olimpiadă, o facem mai degrabă pentru a obține niște burse sau niște locuri la universitate și nu pentru a fi bun în domeniul respectiv
Ministrul Educației și Cercetării: Nu știți câtă presiune directă vine pe mine, ca ministru, să nu suprapun diverse olimpiade, ca să poată participa copilul la câte 2-3 / Școala este despre dobândirea de competențe, olimpiada înseamnă excelență într-un domeniu, nu poți să fii excelent în toate domeniile
Daniel David: Spun a zecea oară, nu am interzis olimpiadele la clasele primare. Doar nu vreau să le organizeze ministerul Educației. La vârste mici trebuie să dezvoltăm abilitățile de bază / Despre olimpiadele suprapuse: Îmi pare rău, n-am cum să evit asta

3 comments
  1. iar vorbiti ipocritilor de olimpiade? adica de performanta meditatorilor si a parintilor care pompeaza bani in asta? CE SA FACA SCOALA cu profesorul pentru olimpiada? ati bagat la gramada elevii cu CES cu ceilalti si vreti olimpiada? Fiica mea e inconjurata de 4 colegi cu CES ( declarat sau nu ) , fac foarte urat in ore, intrerup. orele sunt CIRC. ce olimpiada visati , domnilor? cat timp mai jucati acest teatru ieftin? SCOALA NU FACE APROAPE NIMIC PENTRU CA NU ARE CUM pentru aceste olimpiade. este un sistem bolnav , putred si plin de pile , nepotisme , favoritisme.

    1. Aveti dreptate. Ipocrizile maxima!!
      Copilul meu supradotat face performanta, reprezinta scoala care se mandreste cu el, dar la ore i se imputa si este penalizat la note ca nu face acasa simplele probleme de tema de la acea materie! Pentru ca nu tine seama de recomandarile profesorului vezi-Doamne! Performanta face lucrand in particular!

  2. “sunt organizate 500 de olimpiade de Minister”… acum se explica de ce intra atatia copii fara examen la admiterea la liceu/facultate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Bancă de întrebări” pentru verificarea competențelor elevilor – lansată ca platformă digitală în Grecia / Include probleme „din viața reală” legate de matematică, științe, abilități de lectură

Ministerul Educației din Grecia a lansat la începutul acestui an o așa-numită Bancă de Întrebări „Skills4Life” (Competențe pentru viață – n.red.), instrument cu ajutorul căruia elevii de final de gimnaziu…
Vezi articolul