Olimpiadele școlare devin mai degrabă un mijloc „pentru a obține niște burse sau niște locuri la universitate”, decât o competiție menită să cultive performanța, a afirmat ministrul Daniel David, miercuri, la Rock FM. Ministrul a adăugat că din 2026, Ministerul Educației va cere „mai multe detalii despre infrastructură” și se va asigura că există „niște standarde minimale”, a mai zis el, într-o discuție despre Olimpiada Națională de Matematică de la Botoșani, unde proba s-a desfășurat într-o sală polivalentă.
Ministrul Daniel David s-a declarat „un susținător al ideii de olimpiadă”, însă „sentimentul meu este de multe ori că poate și forțăm și pierdem ideea de olimpiadă, o facem mai degrabă pentru a obține niște burse sau niște locuri la universitate și nu pentru a fi bun în domeniul respectiv”, a adăugat el, subliniind că „exagerăm” că există peste 370 de olimpiade, concursuri și competiții organizate de Ministerul Educației.
Redăm declarațiile integral:
„În primul rând, să știți că eu sunt un susținător al ideii de olimpiadă, concurs, competiție, meritocrație, pentru că un astfel de concurs îi scoate pe cei mai buni dintre noi în față, permite oarecum o educație personalizată. De exemplu, noi avem examenul Evaluarea Națională din matematică și limba română, dar poate unii copii sunt foarte buni în istorie, fizică, chimie și atunci participând la astfel de olimpiade, le generăm o rută personalizată, pentru a putea intra în liceu pe baza acestor competențe și acestor interese. Deci, în general sunt un susținător. Doar că problema este… și acum, țineți-vă bine, fiindcă și eu am descoperit și n-am știut acest lucru până am devenit ministru.
Noi tindem să exagerăm de foarte multe ori lucrurile. În acest moment, ministerul organizează 375 de olimpiade, concursuri și competiții, la faza națională și internațională. Pe lângă acestea, mai avem 140 pe care le luăm sub cupola noastră, dar nu le finanțăm. E drept, și aici nu intră competițiile la nivel de orașe, județe. Deci, altfel spus, la un moment dat, când te gândești cât activitate este, inspectoratele și școlile devin un fel de organizator de concursuri și olimpiade. Și atunci, inevitabil, când exagerăm cu aceste lucruri, fiindcă sentimentul meu este de multe ori că poate și forțăm și pierdem ideea de olimpiadă, o facem mai degrabă pentru a obține niște burse sau obține niște locuri la universitate și nu pentru a fi bun în domeniul respectiv, apar astfel de probleme”, a declarat Daniel David.
Întrebat dacă se poate face performanță în sistemul de învățământ românesc, Daniel David a afirmat că acest lucru este posibil, însă este nevoie de schimbări: „După mine, sunt trei lucruri care trebuie să fie create pentru a genera performanță: infrastructura, resursa umană, curriculum. (…) Sunt îngrijorat în ceea ce privește resursa umană și statutul profesorului, fiindcă acolo discuția trebuie să fie mult, mult mai largă, implicând și Ministerul de Finanțe, și noi ca societate, dacă ne hotărâm să valorizăm sau nu profesorul în această societate”, a mai afirmai ministrul.
Ministrul a mai declarat că se vor lua măsuri, după ce a fost întrebat despre modul în care a fost organizată Olimpiada Națională de Matematică pentru clasele IX-XII, la Botoșani, unde proba s-a desfășurat într-o sală polivalentă, iar elevii s-au plâns că au stat înghesuiți și că nu se puteau concentra din cauza zgomotului.
„Sigur că nu-mi place, dar în condițiile în care n-ai avut altă soluție, au găsit, ca să spun așa, o soluție de avarie. Eu m-am uitat foarte atent și la declarațiile profesorului Gologan, președintele Societății de Matematică și coordonatorul lotului olimpic. Desigur, nu era încântat, dar a spus că au fost decente condițiile. Dar, sigur, nu trebuie să rămânem la acest nivel. Vom putea controla în viitor, vom aloca o olimpiadă într-un anumit loc și detalii despre infrastructură, astfel încât condițiile, ca să spun așa, să arate mult mai bine”, a afirmat ministrul.
Redăm dialogul pe tema schimbărilor de care au nevoie elevii pentru a face performanță:
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Soluția din partea ministerului este asta, când distribuie olimpiadele în diverse locuri să ceară mai multe detalii despre infrastructură, să avem niște standarde minimale, astfel încât, bine spuneți, contextul să fie unul care stimulează mintea, nu care te duce cu gândul la altceva.
Moderator: Se poate face performanță în România?
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Se poate face performanță, dar trebuie să schimbăm multe lucruri. După mine, sunt trei lucruri care trebuie să fie create pentru a genera performanță. Unu, infrastructura. Și acuma, oricât de ciudat o să pară ceea ce spun, să știți că sub aspectul infrastructurii mergem în direcția bună, pe sensul corect. Vă dau doar câteva exemple, ca lumea să înțeleagă. De exemplu, din PNRR, din peste 6.000 și ceva de unități școlare pe care noi le avem cu personalitate juridică, 5.600 și ceva sunt în faza în care își fac laboratoare de științe, mobilier nou, tablă inteligentă, digitalizare și așa mai departe. Dacă lucrurile merg bine la începutul anului școlar, în septembrie vom avea 90% din aceste unități școlare deja dotate și în același timp, până la sfârșitul lunii septembrie, că sigur școala începe la 1 septembrie va trebui să încheiem acest proiect. Deci mergem în direcția bună, pe sensul corect.
Doi, resursa umană, profesorii. Aici lucrurile stau prost și nu văd deocamdată, pe termen scurt, o soluție, pentru că în ultimii ani au intrat în sistem mulți oameni care n-au fost cei mai buni absolvenți neapărat, din diverse discipline. Asta pentru că rolul de profesor și statutul de profesor din societate nu arată bine. Salariul este mic, este prost, ca să spun așa. Tocmai când profesorii tineri au nevoie să-și facă o familie, să-și construiască o viață, nu este o cale atractivă. Aici ce va trebui să facem? Să discutăm foarte cinstit între noi, dacă vrem să valorizăm sau nu profesorii în societate, să-i atragem pe cei mai buni din universități, dar pentru asta va trebui să discutăm despre salarizare.
Și trei: curriculum. Aici lucrurile sunt începute. Noi avem nevoie de un curriculum modern, adică conținuturi relevante, mai puține și relevante. Să nu mai încărcăm copiii cu discipline peste discipline, ore peste ore și adesea cu conținuturi nerelevante. Care să fie bazate pe manuale atractive și, foarte important, modalități mai moderne de predare care corespund cu setul mintal al generației de astăzi. Aici aș spune că suntem în direcția bună. Mai avem mult de lucru. Ați văzut, în spațiul public am început discuția la nivel de liceu, o să ne mutăm și la celelalte niveluri în viitor, dar aceștia sunt trei factori. Cu infrastructura, repet, sunt mulțumit și lucrurile merg bine, cu curriculum mergem în direcția bună. Mai avem de lucru. Sunt însă îngrijorat în ceea ce privește resursa umană și statutul profesorului, fiindcă acolo discuția trebuie să fie mult, mult mai largă, implicând și Ministerul de Finanțe, și noi ca societate, dacă ne hotărâm să valorizăm sau nu profesorul în această societate.
Informații de context
Elevii olimpici se pot înscrie la liceu, fără să mai susțină Evaluarea Națională 2025, potrivit ordinului nr. 3.684 publicat pe 11 martie, în Monitorul Oficial. Până pe 31 august 2025 se realizează înscrierea și repartizarea elevilor care au obținut în gimnaziu premiul I la etapa națională a olimpiadelor școlare organizate și finanțate de Ministerul Educației și Cercetării sau au obținut premiul I, II sau III la competiții internaționale recunoscute de MEC, conform ordinului.
O serie de nereguli au fost semnalate la olimpiadele naționale de anul acesta.
Elevii care participă la Olimpiada Națională de Informatică – ONI 2025 Gimnaziu, desfășurată în perioada 13-18 aprilie la Botoșani, dau probele într-o sală de evenimente folosită, de obicei, pentru organizarea de nunți. Părinții olimpicilor și-au exprimat nemulțumirea, dar șeful Inspectoratului Școlar din județul-gazdă apreciază că sunt condiții foarte bune pentru concurs.
Mai mulți elevi care au participat la Olimpiada Națională de Fizică, desfășurată în perioada 10-15 aprilie la Slobozia, acuză condițiile în care a fost organizat evenimentul de către Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Ialomița. Elevii au trimis redacției Edupedu.ro mai multe fotografii cu micul dejun, despre care spun că a fost insuficient și reclamă condițiile de cazare: o cameră de hotel „cu miros de mucegai”, unde un calorifer vechi curgea, iar apa era adunată într-un pahar.
11 comments
Despre ce finanțări de olimpiada vorbiți domnilor? Fiica mea este în clasa a VII-a și la școală ei, în municipiu de județ, nu are un calculator la clasă. În zilele de astăzi, sa ajungi la aproape 14 ani și sa nu fi avut posibilitatea sa fi pus mâna la școală pe un calculator….cum vi se pare? Despre ce educatie vorbim? Despre ce pretenții vorbim ? Ce le cerem noi generațiilor care vin din urma?
Dar la “atipica” , dupa cum au spus orgnaizatorii, Olipiada Nationala de Informatica ?
Despre ea nu ziceți nimic?
Aceasta olimpiada s-a dat la Botoșani intr-o sala de nunti, cu mese rotunde, inghesuite,la care li s-a cerut copiilor sa vina cu mouse-uri de acasă! În condițiile în care unii au venit direct de la alte olimpiade, singura soluție era sa își cumpere un mouse. Sanu mai zic ca pe masa nu eraloc de mouse, trebuia ținut pe laptop.
Apoi, după sesiunea deantrenament, pentru a mai reduce înghesuială, au decis sa cheme o parte din copii sa dea olimpiada de la ora 15 la ora 19 seara.
Astea de condiții de Olimpiada! Ce părere aveți??
ce te mira frate ca olimpiada e o CUMETRIE DE PARTID? Nea ministru s-a afundat si asta in haznaua invatamantului de la Romania si da si asta niste dume din cand in cand in cand ca sa pare jmecher si psiholog. da n-are nici asta sange in instalatie ca Deca si ailalti din fata-slugi umile de partid
Multe şi tot mai multe concursuri finanțate sau nefinanțate de către stat, respectiv participarea masivă ( de multe ori forțată din partea profesorului) la acestea este cu scopul măririi punctajului profesorului, care de teama reducerii posturilor, de subestimarea superiorilor şi a colegilor îşi sacrifică şi timpul alocat relaxării ( sfârşit de săptămână, concediu, zile libere) pentru a participa ( de mute ori cu aceiaşi elevi) la fel şi fel de concursuri şcolare şi extraşcolare.
Urmări: neglijarea acelor elevi care au abilități în alte domenii, crăindu-i sentimentul de ” nu sunt bun de nimic”, supraîncărcarea participanților, atragerea lor din mediul familial, suprasolicitarea sau auto- suprasolicitarea profesorului cu consecințe de stres şi burn-out… Merită?
Ma bucur ca se vor face laboratoare de știință!!! Toate școlile aveau astfel de laboratoare, care au devenit săli de clasă sau laboratoare de informatică. Important e să fie și utilate nu în primul rând cu table inteligente, ci cu dispozitive experimentale!!!
Numărul olimpiadelor și concursurilor e aberant!!! Sunt profesori care lucrează doar pentru ele cu unii dintre elevi.
Din pacate, in Romania nimeni, dar nimeni nu este interesat de meritocratie.
O mana de copii valorosi sunt mereu batjocoriti de neputiinta unui sistem bolnav si hidos care le taie din start elanul si dorinta de a face ceva diferit.
Aceasta bataie de joc la adresa lor incepe de la nivel judetean- niciun copil din afara scolilor de top 👌nu trece de locul 4 si ea se continua la etapele nationale prin punerea la dispozitie a unor conditii minime.
Am scris in repetate randuri despre acest lucru, iar cei care fac asta o fac pentru propriul interes -,,prestigiul” scolii, al lui ca profesor si nu in ultimul rand obtinerea gradatiei de merit.
Pana cand nu vom schimba modul de organizare a acestor olimpiade si ma refer mai ales la corectarea lucrarilor in aceeasi mizerie ne vom afunda si in viitor..Totul va fi ca si pana acum, iar noi vom comenta si constata la nesfarsit aceleasi facaturi.Vai, dar cum se poate?
Intr-o societate bazata pe orice fel criterii( in afara de meritocratie) ,dati- le o sansa acestor copii care chiar merita, nu- i striviti doar pentru interesele voastre meschine.
Elita se construieste prin munca, talent si daruire nu prin aranjamente de culise sau facute din pix.
Are perfecta dreptate domnul ministru, toată lumea aleargă după diplome, sa nu punem la socoteala inflația de concursuri .
Revenind strict la olimpiade,pentru a incuraja meritocratia,ar trebui sa fie corectate în sistemul online la fel ca lucrările de la evaluare și bacalaureat. Dacă ar fi așa, toate notele ar fi cu 2-3 puncte mai mici decât cele umflate cu țeava la indicațiile inspectorilor.
Pentru a obtine puncte la dosar, multe olimpiade si concursuri au fost inventate de catre cei cu salariu de merit.
Scoateți salariu de merit și vor scădea considerabil numarul olimpiadelor și concursurilor școlare.
Un subiect interesant, avand in vedere felul in care statul NU finanteaza acest tip de competitie, si felul in care statul premiaza altceva decat valoarea.
In acest moment, prin feluritele si mestesugitele mecanisme, avem niste competitii la care este tot mai greu de ajuns, pentru cei care nu provin din scolile sau judetele care conteaza. Un mecanism cu radacini in perioada de avant a unor anumite licee private. Toata lumea stie despre ce-i vorba, nimeni nu face nimic (probabil este parte a acestei strategii de atac impotriva sistemului public).
Dar mai interesant este ce se intampla dupa aceea: statul roman “premiaza” elevii valorosi, prin prisma rezultatelor la Olimpiade. Se ofera o bursa pentru cercetare, cu anumite avantaje si restrictii. Laudabil, desigur. Am putea spune ca statul roman si-ar dori sa pastreze in tara creierele.
Dar… O privire rapida peste aceasta lista ne arata cam care-i zona in care se “stimuleaza” cercetarea (mentionate, la intamplare, olimpiadele care ofera, in mintea finantatorului, premizele unei cariere in cercetare):
* limba si literatura germana/slovaca/ etc (materna/moderna)
* religie de cult … (diverse)
* inovatie si creatie digitala
* religie catolica
* olimpiada … sportului scolar ?!?!
Foarte rar apar si olimpiadele care chiar pun bazele unei cariere in cercetare. Dar majoritatea pozitiilor (si a banilor astfel directionati) sunt asociati unor domenii complet paralele cu cercetarea reala.
Avem pe lista si olimpiade inventate, cum ar fi
* Olimpiada nationala First Tech Challenge – Innovate. Serios? Verifica cineva aceste liste?
Oricum, cea mai mare parte a listelor este ocupata de diferitele Olimpiade de Religie. In Romania, religia si cercetarea vor face casa buna. Ca sa stim si noi 🙂
Atunci de ce oferiți condiții de 2 lei celor care participa la olimpiade? De ce nu exista centre de excelenta în toate judetele? De ce va bateți joc de olimpici?
In cazul acesta domnule ministru hai să nu le mai dăm burse celor cu rezultate la olimpiade, să le dăm doar celor care intra cu media 2 la liceu și se află in primii 30% din clasă. Hai să încurajăm in continuare nemunca!