Ministrul Educației, despre cursurile de educație parentală la începutul grădiniței, al clasei pregătitoare, al gimnaziului și al liceului: Ne dorim mai mult decât simple “ședințe cu părinții”. Ne dorim întâlniri suport / Avem deja 200 de formatori

5.876 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – George Călin
„Ne dorim mai mult decât simple “ședințe cu părinții”. Ne dorim întâlniri suport”, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, pentru Edupedu.ro în contextul publicării în dezbatere a draftului Strategiei pentru educație parentală. Întrebat cum vor organiza școlile, propriu-zis, cursuri cu părinții la începutul fiecărui ciclu de învățământ al copiilor, oficialul a spus că „oricum părinții sunt invitați la începutul fiecărui ciclu și participă la întâlniri”.

8 din 10 părinți sau reprezentanți legali ar urma să participe la programe de educație parentală, iar trei sferturi dintre copii ar urma să se “dezvolte armonios într-un mediu familial adecvat atingerii potențialului lor”, ca urmare a măsurilor din strategia pusă în dezbatere publică.

Textul strategiei se distanțează de forme rigide de educație parentală, insistând pe diversitatea serviciilor educaționale oferite părinților, existente la nivel internațional.

Documentul arată: “Stilurile parentale pot fi educate, învățate, ajustate și adaptate în funcție de nevoile copilului. Un stil parental pozitiv presupune practici parentale, care pot fi învățate și exersate de către părinți, pentru supervizarea și monitorizarea copilului, creșterea autonomiei și controlul comportamentelor copilului, construirea unor așteptări realiste față de copil etc. Un comportament parental pozitiv acompaniat de un control moderat sunt asociate cu rezultate pozitive asupra dezvoltării, rezultatelor școlare, stării de sănătate sau integrării sociale a copiilor.”

Strategia lansată prevede că „după etapa de formare a educatorilor parentali, ar fi necesară o alocare bugetară de 18.750.000 lei pentru primul an pentru 150.000 de părinți participanți la cursurile de educație parentală. Fiecare părinte participă la cursuri de educație parentală în momentul în care copilul intră într-un nou ciclu de învățământ. Începând cu al doilea an, vor participa la cursuri de educație parentală un număr mediu de 300.000 de părinți”. Până în anul 2023 ar trebui să participe la astfel de cursuri 2,25 milioane de părinți, mai arată documentul.

Într-un comunicat, Ministerul Educației explică faptul că „Strategia Națională „Părinți educați, copii fericiți” vine să creeze acest cadru pentru dezvoltarea competențelor parentale, cu scopul de a îmbunătăți cunoștințele, abilitățile, practicile de îngrijire și educare a copilului în conformitate cu recomandările psihopedagogiei moderne. Prin dobândirea acestor competențe, părinții vor fi mai informați și mai siguri în rolul lor, mai capabili să le ofere copiilor sprijinul și îndrumarea de care au nevoie pentru succes în școală și în viață”.

Redăm răspunsurile transmise de ministrul Educației:

Edupedu.ro: Strategia lansată în această seară prevede că „fiecare părinte (estimați la 2,2 milioane) participă la cursuri de educație parentală în momentul în care copilul intră într-un nou ciclu de învățământ”. Cum veți face asta, practic? La intrarea copilului în gradiniță, la clasa pregătitoare, la gimnaziu și la liceu vor fi chemați părinții la școală sau cum anume?

Sorin Cîmpeanu: „Oricum părinții sunt invitați la începutul fiecărui ciclu și participa la întâlniri. Acum ne dorim mai mult decât simple “ședințe cu părintii”. Ne dorim întâlniri suport.

Edupedu.ro: Până în anul 2030 ar trebui să fie 2,25 milioane de părinti trecuți prin aceste cursuri, potrivit detaliilor tehnice din document?

Sorin Cîmpeanu: Da. Este un obiectiv măsurabil.

Edupedu.ro: Și vor fi prezenți în școli, ca să le vorbească părinților, oameni formați special pentru asta, oameni care pot fi chiar dintre profesori?

Sorin Cîmpeanu: Da, avem deja în momentul de față circa 200 formatori de formatori. Aceștia sunt formați de către UNICEF pentru educație parentală.

Edupedu.ro: La capitolul implicatii legislative apare „revizuirea fișelor de post ale cadrelor didactice, asistenților medicali și ale asistenților sociali care sunt implicați în educație parentală, astfel încât 2 ore pe săptămână, alocate educației parentale, să fie incluse în normă”. Pentru cadrele didactice ce înseamnă asta? Aceste cadre didactice vor fi platite lunar pentru aceste activități? Adică vor trebui să le facă pentru a îndeplini norma? Vă întreb asta pentru că mai devreme vorbeam despre cursuri pentru părinți doar la început de ciclu și care nu sunt obligatorii.

Sorin Cîmpeanu: Nu am scris în „norma didactică”! Este o diferență. Iar reglajele de normare se vor face la nivelul noii legi.

Edupedu.ro: Apropo de această nouă lege, strategia aceasta este în acord cu România educată, cum ați anunțat că va fi noua lege?

Sorin Cîmpeanu: Aceasta strategie de educație parentală este în deplin acord cu obiectivele România Educată, fiind unul dintre instrumentele de operaționalizare. Ne dorim comunități responsive, cu școli atractive și fără copii neglijați”.

Reamintim că printre rezultatele acţiunilor prevăzute în strategie se numără:

  • „Existența unui sistem naţional intersectorial funcţional privind educația parentală; acces asigurat al părinţilor/reprezentanţilor legali/persoanei în grija căreia se află copilul şi viitorilor părinţi la informare, cursuri/servicii/programe de educație parentală şi colaborare intersectorială eficientă.
  • Existenţa unui cadru normativ naţional racordat la standardele internaţionale în domeniul dezvoltării abilităţilor şi competenţelor parentale.
  • Existența unui mecanism financiar de dezvoltare a serviciilor de educaţie parentală funcţional.
  • Resurse umane (specialiști din diferite sectoare, femei și bărbați) echipate cu competențe de a oferi servicii calitative de dezvoltare și consolidare a abilităților și competențelor parentale ale părinţilor/reprezentanţilor legali/persoanei în grija căreia se află copilul;
  • Reţea națională de educatori parentali formată pentru a oferi programe de educație parentală de calitate și la standarde internaționale;
  • Atitudini și percepții ale părinților, familiilor și comunităților axate pe promovarea unui mediu pozitiv în care copiii și tinerii pot să crească și să se dezvolte, să-și valorifice la maximum potențialul lor fizic și psihic nativ;
  • Accesul asigurat pentru toţi tinerii, ca viitori părinți, de a-și dezvolta abilitățile parentale și a învăța practici pozitive de creștere, îngrijire și educare a copiilor;
  • Sistem național funcţional de monitorizare și evaluare a serviciilor oferite părinților/reprezentanţilor legali/persoanei în grija căreia se află copilul şi viitorilor părinţi pentru dezvoltarea abilităților și competențelor parentale.
  • Raport anual intersectorial privind dezvoltarea serviciilor de educație parentală, a programelor de formare, a rețelei de educatori parentali activi și a părinților care au beneficiat de servicii destinate dezvoltării abilităților și competențelor parentale, resurselor financiare implicate, elaborat de Cancelaria Primului Ministru cu sprijinul tuturor ministerelor implicate.”

Strategia ar urma să fie implementată în trei faze, în perioada 2022-2030, astfel:

Etapa I de implementare cuprinde perioada anilor 2022-2024, care se va axa pe elaborarea planului naţional de acţiuni privind dezvoltarea educaţiei parentale, elaborarea curriculumului integrat la nivel național destinat specialiștilorelaborarea curriculumului național pentru educatori parentali, elaborarea metodologiilor, formarea resurselor umane, realizarea unor programe pilot de educație parentală şi de pregătire a resurselor umane, inițierea campaniilor de informare, evaluarea activităţilor desfăşurate, realizarea unor analize de costuri detaliate pentru diferite tipuri de programe.

Etapa a II-a de implementare cuprinde perioada anilor  2024 – 2025, fiind concentrată, în primul rând, pe continuarea acţiunilor trasate şi/sau demarate în cadrul primei etape, în special, în vederea asigurării sustenabilităţii politicilor şi durabilităţii rezultatelor şi parentale. În această etapă se continuă organizarea de programe extinse pe diferite categorii de părinți / persoane în grija cărora se află copiii și campaniile de informare. Totodată, în această perioadă se consolidează structura de implementare, modalitățile practice de monitorizare și evaluare.

Etapa a III-a de implementare cuprinde anii 2025-2030, în cadrul căreia se vor extinde la nivel național activităţile educaţie parentală şi de dezvoltare a abilităților parentale la tineri (ca viitori adulți) se continuă campaniile de informare.”

Documentul aflat în dezbatere insistă pe nevoia de descentralizare în domeniul acordării educației parentale și pe individualizarea acestui proces. Pe de altă parte, pentru implementare, Ministerul Educației ar urma să lucreze alături de multe alte ministere al Muncii, al Familiei, al Sănătății etc., iar autoritățile centrale și locale ar urma să încheie acorduri de parteneriat cu ONG-uri și organizații internaționale, pentru dezvoltarea și crerarea serviciilor și programelor de educație parentală.

Articol în curs de actualizare

Foto: Inquam Photos / George Călin


5 comments
  1. URGEBT: Educatie de predare si conduita profesionala personalului din gradinita!!

    Dar nu prea stiti sa identificati nevoile, Identificati contractele…

  2. Profesori, în general fără dezvoltare personală semnificativa, fac cursuri de 2_3 weekenduri si ajung experți în educație parentala… ce contează? Predai orice la scoala, expert în dezvoltare umană te numești! Macar consilierii școlari mai au o brumă de psihologie (desi multi sunt zero barat pe psihologie clinica, ceea ce îi împiedică să vadă problemele unor copii ce au nevoie de ajutor specializat). Totul e o gluma… Încă o teapa din România (ne) educată!

  3. Încă o teapa…educatia parentale tb făcută în primul rând de psihologi (nementionat în lista de mai sus). E ok, la noi si femeia de serviciu poate deveni expertă rapid în obiecte psihice, stiluri atasament si ACEs. Va fi doar o nouă potlogarie, un mod de sifonare bani publici prin ong_uri de casa…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dragoș Iliescu, autorul Raportului Național de Literație: Cu datele acestea nu ai ce politică publică să faci / Eșantionul a fost unul de conveniență, „nu zicem nicăieri că este reprezentativ”

Raportul prezentat în cadrul unui eveniment al organizației Alfabetar, care reunește mai multe asociații și companii private, raport numit „Raportul Național de Literație” este făcut pe un eșantion care nu…
Vezi articolul

Scrisoare deschisă a Academiei Române: Mai puține ore de Fizică înseamnă scăderea capacității creative a tinerilor pentru domeniile de vârf, România urmând să ajungă o țară ‘outsourcing’

Un număr redus de ore de fizică poate reprezenta un moment în care firul educației științifice din țara noastră să se rupă iremediabil, atrage atenția Academia Română într-o scrisoare deschisă,…
Vezi articolul