Ligia Deca, ministrul Educației: A fost adoptată declarația privind politica de salarizare a personalului din învățământ. Aceasta răspunde cerinței sindicatelor de a avea un act normativ publicat în Monitorul Oficial / Declarația adoptată de Guvern nu este act normativ

9.683 de vizualizări
Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat adoptarea unei declarații a Guvernului, care va fi publicată în Monitorul Oficial. Aceasta a spus că declarația respectivă răspunde cererii sindicatelor și angajaților aflați în grevă generală din Educație de a avea garanții sub forma unui act normativ publicat în Monitorul Oficial. Decizia nu este, însă, un act normativ, ci un document intern al Guvernului, fără nicio valoare sau impact asupra populației sau angajaților din Învățământ.

Memorandumul este un act intern al Guvernului, fără nicio valoare sau impact pentru populație, iar în ultimii ani mai multe astfel de acte au fost încălcate de instituția care le-a adoptat. Acesta nu se publică în Monitorul Oficial, potrivit Regulamentului din 10 mai 2009.

Redăm principalele declarații ale Ligiei Deca:

„Toate categoriile din învățământ vor beneficia de respectul pe care îl merită și de salariile cuvenite.

A fost adoptată declarația privind politica de salarizare a personalului din învățământ, care are ca anexă un memorandum al guvernului.

Răspunde cerinței de a avea un act normativ publicat în MO

Memorandumul include toate măsurile luate deja, a doua parte vizează investițiile în infrastructură, listate pentru a vedea amploarea și investiția.

O secțiune subliniază din nou elementele din legile educației ce vin în sprijinul carierei didactice.

Asumarea pe care Guvernul României o face astăzi include două măsuri: 1. garantarea principiului pe care se va baza noua grilă – salariul de bază a profesorului debutant va fi stabilit la nivelul salariului mediu brut pe economie;

De asemenea, memorandumul asumă că, pe perioada concediilor, personalul va avea dreptul la o indemnizație de concediu. Ambele solicitări au făcut parte din doleanțele pe care le-am primit.

Altă chestiune ține de rolul pe care ME îl are în asigurarea procesului educațional normal în contextul dat. Continuăm să monitorizăm constant participarea, avem în continuare un trend descendent.

În cazul celorlalte clase nu se impun în acest moment schimbări

Conform calendarului actual, mâine se termină încheierea soituației școlare pentru a 8-a și a 12-a și înscrierile la Bac și EN. Am semnat ordinul prin care perioada de încheiere a situației școlare se prelungește până pe 13 iunie.

Probele de competențe pentru Bac – 14 – 23 iunie

Probele scrise pentru ambele examene nu se impune în acest moment de modificarea calendarului

Știu că a fost o discuție în spațiul public vizavi de modificările aduse prin ordin de ministru la ROFUIP. Știm cu toții că nu mai este foarte mult timp și, în acest sens, avem două modificări majore pe care ordinul de ministru semnat azi le aduce: încheierea situației școlare în cazuri excepționale cu minim două note de către profesorii de la orele respective. Nu vorbim despre încheierea situației școlare de către altcineva decât de către profesorii de la disciplinele respective. De asemene, vorbim despre o prevedere care permite un pas birocratic în minus. Nu înseamnă că situația școlară nu se încheie de către profesorul care are în dreptul său această obligație..

Am discutat cu sindicatele atât despre declarație ce prevede memorandumul cât și prevederile sale

Am consultat federațiile sindicale atunci când am decis împreună acest pas, am venit în întâmpinarea cerințelor de a avea un act normativ, acesta este un act normativ publicat în Monitorul Oficial.

Dialogul cu federațiile sindicale continuă pe negocierea contractului colectiv de muncă și vizavi de procesele care țin de procesul educațional.

Dialogul este deschis. Cred că întoarcerea în școală trebuie să se facă cu sentimentul de respect reciproc și cu o atitudine constructivă. Ministerul Educației nu va întrerupe niciodată dialogul.

Pe liniile trasate de premier, Ministerul Educației continuă dialogul.

Memorandumul include o primă tranșă de acordare la 1 ianuarie 2024 o primă tranșă de 40%.

Această declarație e un angajament publicat în Monitorul Oficial. Este un document adoptat de guvernul României și publicat în Monitorul Oficial.

O serie întreagă de decizii importante se asumă de către guvern prin Memorandumuri. Angajamentul pe care dascălii l-au dorit e inclus în acest memorandum.

Chestiunea etapizării a fost discutată. Măsura include garantarea ca noua grilă să plece de la salariul mediu brut pe economie.

Aceasta e măsura asumată de guvern în contextul socio-economic actual.

Eu cred pentru prima dată când aud că o creștere salarială se face împotriva celui căreia i se acordă.”

Dan Cărbunaru: „privind garanțiile faptului că salariile vor fi majorate în viitoarea grilă. Înainte de a prezenta acte care sunt prezentate în funcție de dorința fiecăruia, putem să considerăm că avem deja un avans din viitoarea majorare. În plus, față de această ordonanță de urgență, azi guvernul prin declarația asumată public nu face decât să întărească un angajament.

Ligia Deca: Cred că orice mișcare de protest se sfârșește cu satisfacerea revendicărilor. Un întreg proces îndelungat – în primă fază a fost acordată pe anexa 8, în a doua fază – majorări, a treia fază – actuala declarație. Cred că împreună putem apela la ceea ce știm de la început că caractezizează întreg corpul didactic, rațiune și empatie, pentru debutul perioadei de examene pentru elevi. Este extrem de important ca elevii să aibă drept la educație și la finalizarea studiilor. Ne dorim să facem toate eforturile.

Ordinul de ministru pentru modificarea RPFUIP-ului: „facilitarea încheierii situației școlare atunci unde nu a fost timp să se acorde toate notele prevăzute anterior. Toate măsurile luate de ME au fost în sprijinul cadrelor didactice și al elevilor.

Întrebată despre petiția prin care îi este cerută demisia, Ligia Deca a spus următoarele: „Consider că datoria unui ministru, atunci când un sistem e în criză, este să treacă cu bine beneficiarii primari peste această criză. După aceea, e posibilitatea ca activitatea ministrului să se poată evalua.

Soluția, ca întotdeauna, o reprezintă dialogul și înțelegerea punctului de vedere cu care dialoghezi.

Înainte de a folosi o instanță de judecată, vorbim de un angajament politic, semnat de premier, miniștri. Valoarea cuvântului dat și a cuvântului unui ministru rămâne valabilă.

Dialogul e modul în care putem detensiona situația din învățământ, nu cred că acțiunea în instanță poate ajuta pentru o situație tensionată.

Valorile maximale și, în general, detaliile legate de grila salarială se discută și adoptă în viitoarea lege a salarizării.

Există mai multe variante în caz că vor continua protestele, vom alege varianta care să ofere sprijin maximală. O opțiune – echivalarea competențelor cu notele din liceu.

Față de datele avute înainte de OUG care viza majorările salariile, procentul cadrelor didactice aflate în grevă a scăzut cu 6,4% – cadre didactice, total 7,3%. În cifre absolute, și-au reluat activitatea circa 21.000 de cadre didactice. Cifrele comunicate de Ministerul Educației sunt raportate la numărul total al angajaților, pentru că pe noi ne interesează câtă resursă educațională există în școli pentru continuarea activităților didactice.

Ceea ce ne interesează pe noi e ca toate cadrele didactice să revină la clase.

În mod firesc, tot cadrele didactice vor intra la procesele de supraveghere și corectare (la examenele naționale).

Am încredere că examenele nu vor fi puse sub semnul întrebării.

În momentul în care suntem în punctul să modificăm calendarul, vom face acest lucru public.”

Adrian Câciu, ministru al Finanțelor: „Situația e complicată. Nu cred că vreun guvern își va permite să nu-și respecte angajamentul față de educație. Toată țara a văzut forța acestei categorii socio-profesionale. Guvernul a înțeles cât de important e acest domeniu, poate mai târziu decât trebuia, dar a intrat într-o fază de asumare.

Coerența necesară ține seama și de alte echilibre socio-economice. Din această perspectivă, s-au găsit resurse care vor duce la o redistribuire și reprioritizare cu ocazia proximei rectificări.

Unul din marile sisteme publice – sistemul educațional, al doilea – sănătatea, al 3-lea – ordinea publică și siguranța națională.

S-a pus mereu întrebarea de ce nu s-a venit acum cu un act normativ care să prevadă creșterile salariale. Pentru că România va trebui să aibă o nouă lege a salarizării, o modernizare a salarizării.

Toate doleanțele se vor vedea acolo.

Suntem într-un context complicat și în toiul unei greve: dacă cineva nu se va ține de cuvânt, oricând lucrurile se pot întoarce în situația în care suntem, nimeni nu se află în situația să dorească acest lucru.

Am găsit aceste soluții la acest moment și nu numai pentru educație, dar în primul rând pentru educație, deși situația economică nu e una este extraordinar de bună.

Am găsit aceste resurse în resursele bugetare de care dispune în acest moment România. Rectificarea va fi complicată, dar se va continua redistribuirea resurselor”.

Ligia Deca: „Ceea ce am declarat la finele anului trecut e că pe angajamentele legale existente atunci bugetul era construit acoperitor. Tot atunci am spus că e normal că ne dorim mai mult, mai ales că în proiectele legilor educației era deja stipulată ținta de 15% din buget. Sigur că, în contextul ultimelor săptămâni, am avut discuții cu ministrul Finanțelor. De altfel, pachetul de legi a trecut din Parlament și va intra în efect până la finele anului și va impune noi elemente de rectificare.”

Adrian Câciu: „Sunt convins că la rectificare se pot găsi resurse, dar trebuie făcut pe programe.

Legile educației poate că astăzi erau în vigoare. Unii au atacat aceste legi. Noi ne-am dorit ca ele să fie deja aprobate. Ar trebui să ne ajute și opoziția un pic.

Ceea ce a făcut acest guvern au fost primii pași pentru a reclădi încrederea pentru dialog, cu asumarea trecutului.”

Ministrul Muncii: „Am discutat asupra formei de final a memorandumului – am avut dialog tot pe legea viitoare a salarizării. Dialogul este zilnic, permanent.

Cu siguranță, majorările de 60% vor fi în legea salarizării, pe baza angajamentului să se plece de la salariul mediu brut pe țară.

E clar pentru noi că, dacă nu facem acest lucru cu educația – vorbesc și din punct de vedere al ministrului muncii, dar și ca părinte… Îmi doresc parteneriat. Am acel proiect al meu și voi avea și alte acțiuni, l-am intitulat „Îndrăgostirea tinerilor de meserie”. Cred că un parteneriat e extrem de important pentru viitor.

Majorări de 60%? E posibil și plecăm în discuția noastră cu cei din sistemul de învățământ de la principiul pe care dumnealor l-au solicitat, să acordăm 25% pentru debutanți, asta a făcut guvernul.

Și în Legea 153 a fost o aplicare etapizată dintr-o responsabilitate financiar bugetară. Când discuțiile vor fi finalizate cu toate sistemele – că noi acordăm educației prioritatea necesară, dar trebuie să fim atenți și la alte sisteme – vom avea un impact bugetar și vom pune pe masă transparent soluțiile pe care ni le propunem.

Ne așteptăm ca noua lege a salarizării să arate că educația e domeniu prioritar acum

„În baza acestui memorandum, profesorii nici nu vor putea să dea în judecată Guvernul dacă nu-și îndeplinește obligațiile. (…) Nu cred că profesorii, de data aceasta, vor mai putea fi păcăliți”, a declarat Augustin Zegrean, fost președinte al Curții Constituționale a României, într-o intervenție la B1TV.

Reamintim că este a doua oară când Executivul Ciucă propune un memorandum, după cel propus în perioada ofertelor de vouchere.

Sindicatele au cerut în permanență prevederi clare în ordonanțe de urgență sau în proiecte de legi, care să garanteze creșterile cerute. În toate discuțiile de până la acest moment, reprezentanții profesorilor au respins orice memorandum propus.

Articol în curs de actualizare


11 comments
  1. Pensiile speciale sunt, de fapt, TAXA DE PROTECTIE, platite de politicieni din bugetul de stat. Asta e denumirea corecta: taxa de protectie. Si e platita celor care au asigurat protectie celor care au devalizat Romania. E platita politistilor, procurorilor, judecatorilor, armatei, securistilor. Celor care au stiu ce s-a intamplat in ultimii 30 de ani si care au tacut sau au participat la furt. Pensiile speciale au fost, de fapt, pentru securisti, politisti, procurori si judecatori. Militarilor le-au fost date ca sa nu maraie. Ati auzit de lovituri de stat date de bucatari, ingineri sau profesori? Si fie vorba intre noi, militarii au cele mai mici pensii speciale. Si tot militarii sunt mereu scosi in fata ca si justificare a necesitatii pensiilor speciale…Deci militarii(pompierii) merita pensii de serviciu(nu speciale) dar in cuantum decent. Credeti ca un muncitor care a lucrat 35 de ani la o turnatorie merita mai putin decat un militar de prin birouri? In spatele militarilor, care in anumite situatii merita pensii ( sa le zicem speciale), se ascund procurorii, politistii, judecatorii. Grefierii au primit pensii speciale ca ei vad ce e prin dosare(si sa taca). Si da, politicienii corupti platesc, cu mana statului roman, TAXA DE PROTECTIE.

  2. Da tu ce salariu ai?
    Treci la catedra la o scoala de cartier, unde se bat si se jignesc elevii intre ei,zilnic, ia sa vedem reusesti sa traiesti cu 2400 de lei pe luna, tu si familia ta, ?
    Ia sa vedem poti in frig toata iarna sa creezi acasa lectiile acelea minunate pentru a doua zi la scoala, mai ales daca ti s-a terminat si mina de la pix si nu ai bani de laptop si nici hartie pe ce sa scrii. Vezi ca elevilor daca nu le convine cum predai incep sa rada , sa comenteze batjocoritor si sa se bata prin clasa, ia sa vedem ce vei face in fiecare zi la ore.

    Va fi bullying in continuare pana nu mariti salariile profesorilor, pentru ca ei erau singurii din scoli care se chinuiau sa ii educe in fiecare zi, stresul si toata aceasta munca psihica zilnica, ii termina inainte de vreme,ma refer la 89% din scoli care sunt scoli de cartier, cu elevi de tot felul.DECI , SA FIE CLAR LA SALARIUL DE 2400+585 LEI ATAT SE VA LUCRA CU ELEVII.
    E putin cat s-a dat , profesorii invata atat de mult, nivelul examenelor profesorilor sunt foarte grele, dificile, au nivel ridicat de specialitate, definitivat, gradul II si gradul I, o groaza de inspectii si bani peste bani dati numai din buzunarul lor si alti bani pentru toate documentele pentru toate inspectiile, din ce sa mai traiasca , din aer? Copii lor din ce sa traiasca si ei? tot din aer?
    realitatea este ca la pretul care este acum la apa rece, la caldura pe timpul iernii, la lumina, la apa calda , la internet si telefon, nu ajung
    Ce laptop ? nu au cu ce sa il cumpere. Cu banii care raman dupa ce platesc saracii dintr-un salariu toate utilitatile, nu mai raman cu nimic.
    Daca vrei sa ai calitate in invatamant, atunci trebuiesc platiti bine, altfel isi cauta al doilea job ca sa isi imbrace si sa isi incalte familia si uite asa raman elevii civilizati si invatati numai de 2400 + 585, EXACT CUM SUNT ACUM

    Nu mai schimbati, manuale peste manuale si planuri si programe, nu dati bani suficienti, nu aveti profesori care vor invata si civiliza elevii mai mult decat 2400+585 lei, O PARTE DIN PROFESORI AU PLECAT UNDE SUNT BANI MULTI , altii UNDE SE IESE LA PENSIE LA 45 DE ANI , CA SA CUMULEZE PENSIA CU SALARIUL, doar nu credeati ca familiile profesorilor traiesc cu aer, mai ales cele monoparentale.
    toti din tara asta stim ca guvernantii nu vor sa aibe elevi specializati si civilizati , DE ACEEA AU ADUS PROFESORII IN SARACIE, CA ADULTII DE MAINE SA NU FIE PROFESIONISTI SI NICI EDUCATI-EXACT CUM SUNT MULTI ACUM, SA II POATA INVARTI guvernanti mai usor.

  3. Presedintele Johanis nu s-a tinut de cuvant si nu a facut nimic pentru invatamant !!!!. De ce sa faca acum cand oricum i se termina mandatul ???!!!! . Iar “adunatura” aceasta de guvernanti …praf si pulbere. Sa le fie rusine!!! Nici nu am cuvinte sa exprim toata furia pe care o simt acum !!!! RUSINE SA VA FIE !!!

  4. Serios ? Cât își mai bat joc de noi și de profesori? Promisiuni peste promisiuni, amânări peste amânări și toate astea conduc la dezechilibrul nostru psihic. Cum crede doamna ministru că se simte un elev de clasa a XII-a când zilnic vede în presă că există posibilitatea amânării examenului de bacalaureat ? Se tot amână încheierea situației școlare în speranța că poate, poate îi fraieresc cumva pe profesori și revin la clase. Acum se amână și competențele, acestea neavând aproape nicio valoare, dar le dăm ca să fie date și să pierdem timpul. Toate astea ne dezechilibrează psihic într-o perioadă și-așa destul de stresantă pentru noi, doamnă ministru! Vrem STABILITATE și SIGURANȚĂ, vrem salarii DECENTE pentru cei care ne croiesc viitorul, nu vrem promisiuni și amânări!

  5. Doamna doctor este in stare sa spuna ca ziua e noapte, atat de ignoranta este lol. Individa asta conduce un minister lol.

  6. Ce să mai spunem? Mulțumiri din partea elevilor că v-ați bătut joc, modificați calendarul competențelor (inutile), în ultima clipă. Nu mai bine le anulați?

    Există o PETIȚIE, în care cca. 30.000 elevi, au votat ANULAREA acestor COMPETENȚE. Chiar, absolut, chiar, nimeni nu bagă de seamă????

    1. Sunt de acord cu elevii. Să le anuleze. Pentru totdeauna. Oricum niciun angajator nu ia în seamă hârtia aia.
      Cui îi puneți această întrebare? Adresați-vă doamnei Deca. Acum, că tot e pornită pe dat ordine! Dacă dă ordin să se încheie mediile cu 2 note pe întreg anul școlar, vă dați seama că treaba cu competențele e floare la ureche.

  7. aștept întrebările presei despre miraculoasele recuperări care se vor face săptămâna viitoare cu șanse mari de a fi doar pe hârtie. ce mizerie.

  8. Încă o dovadă a incompetenței! NU MAI MINȚIȚI DOMNILOR POLITICIENI! Ce act normativ este o declarație? La care categorie îl încadrați: ordin de ministru, ordornanță, lege..? Să vă fie rușine tuturor din Guvern! După “Guvernul” meu din pandemie nu credeam că se poate coborî mai jos. Actuala coaliție îmi demonstrează că se poate!

  9. Niște nesimțiti și eu doresc 300 de parlamentari așa cum a votat acest popor la referendum,mai puține ministere,maxim 2 secretari de stat,maxim 2 consilieri,mai puțini membrii in CA și lista ar putea continua.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației, critic la adresa școlii online, după ce i-a picat internetul la o conferință pe net: Nu cred că școala din Popăuți are o conexiune mai bună decât Ministerul Educației / Nu există „școala din Popăuți”, ci doar o stațiune de cercetare a oilor

Ministrul Educației a dat ca exemplu propria situație în momentul în care i-a picat conexiunea la internet, ca să explice dezavantajele școlii online, motiv pentru care toți elevii sunt în…
Vezi articolul

Galați, primul județ care anunță că inspectoratul școlar și școlile au semnat contracte pentru banii din programul de abandon școlar / Demararea activităților ar veni cu cel puțin 3 săptămâni întârziere

Școlile din județul Galați au semnat contractele cu inspectoratul școlar județean pentru a primi fondurile din Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS), încât să înceapă activitățile pentru combaterea…
Vezi articolul

24 iunie va fi marcată ca “Ziua Iei tradiționale românești”, au votat aleșii în Camera deputaților, for decizional / Actul prevede că unitățile de învățământ vor participa la activități de promovare a iei, deși elevii sunt în vacanță

Proiectul de lege privind declararea zilei de 24 iunie „Ziua Iei” a trecut de Camera Deputaților, for decizional. Urmează ca șeful statului să promulge legea și apoi să fie publicată…
Vezi articolul

Fosta inspectoare Iulia Cabrancea de la ISJ Constanța, condamnată de instanță la muncă în folosul comunității la un muzeu sau spital, după ce a recunoscut că a luat și o șpagă de 200 de euro, la o lună după ce a primit 5.000 de euro pentru a transfera un elev

Fosta inspectoare școlară din Constanța Iulia Cabrancea va face muncă în folosul comunității la Complexul Muzeal de Științe ale Naturii Constanța sau la Spitalul Clinic Județean de Urgență Constanța, timp…
Vezi articolul

Organizarea anului școlar pe module este „defectuoasă” și „nu se potrivește deloc cu ceea ce avem noi în școală”, este de părere profesorul Cătălin Ciupală: Modulele au fost introduse după ureche, după părerea mea, și nu au fost făcute studii

„Ideea de structurare modulară a anului școlar, după părerea mea, este foarte defectuoasă și nu se potrivește deloc cu ceea ce avem noi în școală”, a declarat, pentru Edupedu.ro, profesorul…
Vezi articolul