Ministrul Educației și Cercetării: Institutul de Științe ale Educației are o funcție cheie, trebuie să ne asigure că vom putea face politici în educație bazate pe dovezi, nu pe păreri adesea puțin informate

221 de vizualizări
Daniel David / Foto: Guvernul României/ gov.ro
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David a spus joi seară, 14 martie, la prezentarea raportului săptămânal că reînființarea Institutului de Științe ale Educației (IȘE) va avea ca funcție principală „să ne asigure că vom putea face politici, intervenții ale educației bazate pe dovezi, nu pe păreri adesea puțin informate”. Amintim, Institutul de Științe ale Educației a fost reînființat, la 5 ani după ce Guvernul Orban l-a desființat. Tot joi, Guvernul a decis și înființarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare.
  • Institutul de Științe ale Educației este cel care aplică și administrează testarea internațională PISA în România, care pentru valul principal 2025 este programată în luna aprilie.

Pentru mine, acest institut (n. red Institutul de Științe ale Educației) are o funcție cheie, pentru că trebuie să ne asigure că vom putea face politici, intervenții aleeducației bazate pe dovezi, nu pe păreri adesea puțin informate. Asta e funcția principală a acestui institut, în opinia mea”, a spus ministrul Educației Daniel David.

De precizat, de la desființarea, în 2019, sub mandatul ministrei Monica Anisie, din informațiile Edupedu.ro și pe baza datelor publice existente, din acel moment și până în prezent, nicio politică publică nu a fost bazată pe vreun studiu făcut de cercetătorii din această direcție a ministerului.

Tot joi a fost decisă și înființarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare. „Funcția principală este să se ocupe de, cum îi spune și numele, Curriculum și de toate procesele de evaluare din sistemul nostru. Și de asemenea, prin colaborare cu acest institut pe care l-am înființat, activitatea centrului să fie bazată pe dovezi” a mai spus ministrul Educației.  

Răspunsul integral al lui Daniel David

„Vreau să spun că pentru mine este foarte important că astăzi (n. red joi, 14 martie), în ședința de Guvern, am aprobat înființarea a două instituții în cadrul ministerului nostru. Este vorba despre Institutul de Științe ale Educației, un institut la care eu țin foarte mult. Este un institut cu istorie veche, istorie care începe prin anii 50. Dacă nu greșesc, în 1952, dar s-ar putea să nu fie foarte precis. Vă spun sincer, îmi face plăcere să mă întâlnesc cu voi și vă povestesc despre lucrurile care se întâmplă, dar nu vin și mă pregătesc ca la școală cu toate informațiile foarte precise, fiindcă multe sunt accesibile online. Dar cred că în 1952 a început istoria acestui institut care a evoluat. Noi  psihologii suntem foarte legați de istoria acestui institut pentru că în anii 70 a început o prigoană psihologiei. Din 1972 psihologia a fost scoasă din manuale.

În 1977 a fost interzisă în universități și a fost salvată în cadrul Institutului de Cercetări Pedagogice și Psihologice, i se spunea atunci din cadrul Ministerului Învățământului. Numai că în 1982, continuând prigoana psihologiei, acest institut a fost desființat. Deci pedagogia a suferit, ca să spun așa, la pachet cu psihologia sau poate chiar și din cauza psihologiei. Institutul a fost reînființat imediat după revoluție și a funcționat în cadrul Ministerului până în 2019, când a fost transformat într-o altă structură. A existat, dar într-o altă structură a ministerului, dar mă bucur că, uite de astăzi îl avem reînființat în numele de Institutul de Științe ale Educației. Pentru mine, acest institut are o funcție cheie, pentru că trebuie să ne asigure că vom putea face politici, intervenții educației bazate pe dovezi, nu pe păreri adesea puțin informate.

Asta e funcția principală a acestui institut, în opinia mea. Și după aceea avem și înființarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare. Funcția principală este să se ocupe de, cum îi spune și numele, Curriculum și de toate procesele de evaluare din sistemul nostru. Și de asemenea, prin colaborare cu acest institut pe care l-am înființat, activitatea centrului să fie bazată pe dovezi”. 

Informații de context

IȘE s-a înființat acum prin desființarea Centrului Național pentru Politici și Evaluare în Educație, o structură înființată de conducerea politică de la momentul 2019, în care IȘE devenise UCE – Unitatea de Cercetare în Educație, o direcție în cadrul CNPEE, aflat în subordinea ministerului. Vezi aici cum vor arăta noile structuri IȘE și CNCE.

Potrivit actului normativ în forma în care a intrat în ședința de Guvern, noua instituție va avea 61 de posturi, față de 85 câte avea la desființare, în 2019, o scădere de peste 28% a numărului de posturi, în condițiile în care apar o serie de noi atribuții. Interesant este că Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare (CNCE) care se reînființează și el, după ce a „înghițit” IȘE în 2019, avea atunci 58 de posturi, iar noua organigramă prevede că acum va avea 85 de posturi – o creștere cu 47% a numărului de posturi între 2020-2025. Noile atribuții ale CNCE sunt și în domeniul curriculumului, nu doar al evaluării, cum erau în vechea legislație, la care se adăugă componente digitale și de formare.

În cazul IȘE, de la desființare și până în prezent, mai mulți cercetători în științele educației au părăsit instituția. Nu este precizat clar în actul normativ actual câte dintre posturi sunt de cercetători și câte posturi sunt pentru personalul suport pe noua organigramă. O capacitate administrativă redusă ar pune în pericol programele în derulare și cercetările institutului, iar o reducere a numărului cercetătorilor ar suprima și mai mult acest domeniu de nișă.

De remarcat faptul că în nota de fundamentare a HG adoptată de guvern joi este menționat de către Ministerul Educației și Cercetării actual, autorul proiectului, că „CNPEE reunește două structuri care au domenii de competențe total diferite: pe de o parte Unitatea de Cercetare în Educație care are ca scop realizarea și promovarea de studii și cercetări riguroase și independente, care să contribuie la avansarea cunoașterii printr-o mai bună înțelegere a contextelor, fenomenelor și proceselor educaționale, în vederea fundamentării deciziilor de politici publice în domeniul educaţiei, iar pe de altă parte, Direcția Curriculum, Evaluări și Examene, care coordonează: elaborarea și revizuirea curriculumului național, evaluarea manualelor școlare, precum și evaluarea și examinarea în învățământul preuniversitar. Cele două structuri menționate au și categorii diferite de personal; astfel, în vreme ce în cadrul UCE este încadrat personal de cercetare, în cadrul DCEE sunt funcționari publici și personal contractual. Ca urmare, este necesară o abordare instituțională diferită, în raport cu specificul activității fiecărei entități”.

Același Minister al Educației și Cercetări, dar condus de Monica Anisie (PNL) scria în nota de fundamentare a HG de la desființarea IȘE, în 2020, exact contrariul: „cele două instituții au scopuri care sunt în strânsă legătură în ceea ce privește cercetarea în domeniul științelor educației, curriculumul național, în activitatea de evaluare și examinare în învățământul preuniversitar, precum și evaluarea calității științifice a manualelor școlare. Este necesară astfel o abordare unitară în derularea acestor activități pentru sistemul național de educație, de un management coerent și eficient, menite să pună în aplicare Programul de guvernare, concretizând principiul eficienței instituționale și să sprijine Ministerul Educației și Cercetării în îndeplinirea principalei misiuni ale sale, respectiv aceea de formare, prin educaţie, formare profesională și cercetare a infrastructurii mentale a societăţii româneşti, în acord cu noile cerinţe, derivate din statutul României de ţară membră a Uniunii Europene”.

Ministra de la acel moment declara în conferința de la preluarea mandatului că „IȘE se comasează în CNPEE în binele elevului, pentru ca orice decizie pe evaluare-examinare să fie bazată pe studii”. Din informațiile Edupedu.ro și pe baza datelor publice existente, din acel moment și până în prezent, nicio politică publică nu a fost bazată pe vreun studiu făcut de cercetătorii din această direcție a ministerului. Potrivit rapoartelor de activitate publicate de UCE anual, regula era ca ministerul sau ministrul să ia mai întâi decizia și să folosească cercetătorii ca să-i justifice apoi hotărârea.

La momentul respectiv, în 2019, au existat mai multe proteste publice și luări de poziție pentru menținerea IȘE ca institut, toate fiind ignorate. Redăm două dintre acestea:

Citește și:
Institutul de Științe ale Educației a fost reînființat, la 5 ani după ce Guvernul Orban l-a desființat / Va avea noi atribuții, printre care realizarea metodologiilor, analizelor și studiilor de monitorizare și evaluare a rezultatelor inclusiv pe programele pilot și naționale


1 comment
  1. Ar putea să își revendice și un loc în Baroul avocățesc cu pasiunea dânsului pentru dovezi. Politicile se fundamentează științific.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Regulamentul pentru evaluarea online a elevilor, publicat în Monitorul Oficial. Ministerul Educației va avea propria platformă de evaluare pentru clasele primare, gimnaziale și liceale. Notele elevilor pot fi trecute în catalog, dar nu pot fi făcute publice fără acordul părintelui sau al elevului major / Ce responsabilități vor avea școlile, elevii și profesorii

Metodologia-cadru de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor a fost publicată miercuri, 8 martie, în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul ministrului educației nr. 3.750…
Vezi articolul

Scrisoare deschisă adresată ministrului Educației de un grup de profesori din Dolj implicați în Olimpiada de franceză: „Organizarea și desfășurarea probelor olimpiadei au fost impecabile” / Internatul nu este „o ruină, așa cum s-a sugerat în mod tendențios (…) Nu este lux, dar sunt condiții decente”

Mai mulți profesori de limba franceză din Dolj au transmis o scrisoare deschisă în care își exprimă „dezamăgirea profundă provocată de caracterul unidirecționat al imaginii finale a Olimpiadei Naționale de…
Vezi articolul

Flavia Zah, vicepreședinta Asociației Școlilor Particulare, despre proiectul legii educației, cu trimitere la Klaus Iohannis: Vine mai mult ca o dorință pe final de mandat de a lăsa o amprentă și de a servi drept armă politică

Poziție critică din partea Asociației Școlilor Particulare la adresa proiectului legilor educației. Flavia Zah, vicepreședintele AȘP, fondatoarea Școlii Internaționale din Baia Mare și profesor al Universității din Versailles, Franța, susține…
Vezi articolul

BAC 2020 Guvernul vrea restaurație completă la corectarea de la Bacalaureat: Ministerul propune ca lucrările elevilor să nu mai fi evaluate în alte județe, cum se făcea până acum pentru reducerea fraudelor – Surse

Ministerul Educației vrea să elimine corectarea încrucișată între județe a lucrărilor de la Bacalaureat 2020. Procedura de la BAC, din 2015 până acum, a fost de trimitere a tezelor la…
Vezi articolul

Răspunsul ministrului Educației la întrebarea „Ce ne dorim să producă liceul?”: Absolventul trebuie să aibă calificări care să îi permită să intre pe piața muncii, dacă își dorește

Întrebat care este rolul educației preuniversitare, ministrul Educației, Daniel David, a afirmat că școala românească trebuie să formeze atât specialiști pregătiți pentru piața muncii sau pentru continuarea studiilor, cât și…
Vezi articolul