Mircea Miclea despre învățământul obligatoriu până la clasa a XII-a: E o modalitate populistă de a salva normele personalului didactic

2.791 de vizualizări
Ministrul Educației Ecaterina Andronescu a anunțat recent că Senatul va adopta un proiect de lege prin care până în anul 2020 va deveni obligatoriu învățământul de la grupa mare a grădiniței până la clasa a XII-a. Asta înseamnă 14 ani de școală obligatorie, în loc de 11 ani, câți sunt în prezent. Profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, a declarat pentru Radio Europa Liberă că această măsură ”nu aduce valoare adaugată”, că vor fi impuse ”penalizări pentru cei care nu respectă” noua regulă și că este vorba despre ”o modalitate populistă de a salva normele personalului didactic”.

Iată ce a declarat Mircea Miclea, potrivit Radio Europa Liberă.

Mircea Miclea: Prelungirea oligativității învățământului de la 10 clase la 12 clase nu aduce valoare adaugată din punct de vedere al stării generale a populației, economic sau al reducerii criminalității. Sigur, sunt universitățile care vor avea mai mulți studenți la dispoziție, dar de la un nivel încolo, obligativitatea educației ca atare nu aduce valoare adăugată. Pe de altă parte, dacă faci învățământul obligatoriu de 12 clase, înseamnă că trebuie să amendezi inclusiv elevii care ajung la maturitate în perioada asta și care nu sunt dispuși să termine cele 12 clase. Obligativitatea înseamnă că sunt și penalizări dacă cineva nu dorește să urmeze 12 clase.

Mai este un motiv. E o modalitate populistă de a salva normele personalului didactic, pentru că demografia arată că se reduce numărul de elevi, deci și normele cadrelor didactice. Și atunci dacă înmulțești numărul de clase la liceu prin renunțarea la examenul de Capacitate, creezi norme suplimentare.

Europa LiberăCare vor fi consecințele, efectele? Va crește sau va scădea calitatea învățământului?

Mircea Miclea: Cea mai mare rată de pierdere a elevilor este la trecerea din clasa a VIII-a la a IX-a, la Evaluarea Națională, deci renunțând la acest examen, practic toți elevii vor intra automat în liceu.

Pe de altă parte, conform legislației internaționale a muncii și a legislației românești a muncii, după 16 ani, asta înseamnă 10 clase, ai dreptul să lucrezi. Atunci dacă eu vreau să lucrez și tu îmi spui că n-am voie, se încalcă legislația internațională a muncii pentru că se reduce un drept: dreptul ca de la 16 ani să lucrezi dacă dorești. De aceea sistemele de învățământ performante, cele mai multe, nu au obligativitatea învâtământului de liceu.

O să scadă calitatea învătământului, pentru că vor fi la liceu elevi tot mai slabi. De ce? Pentru că vor fi demotivați dacă tu, ca stat și ca sistem de educație, te obligi ca, indiferent de contribuția elevului, să-l duci 12 clase. De ce să mai facă efort, să mai contribuie și el cu ceva din moment ce oricum termină 12 clase?

Interviul Integral cu prof. Mircea Miclea este pe Radio Europa Liberă.

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

2 comentarii
  1. O nouă găselniță pentru fabricile de diplome numite Facultăți!
    Mai ales pentru cele private!
    Madame ” abramburica” nu se dezminte.
    Fabricile de bani sunt proprietatea dânsei de când e in politică.

  2. NU are nicio legatura cu normele cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar ! Mai degraba este o ingrijorare fata de numarul de locuri umflat artificial din invatamantul superior : mai multe locuri decat absolventi de clasa a XII-a ! Se poate verifica usor aceasta afirmatie !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Sănătății: Copiii trebuie să evite locurile de joacă aglomerate / Dovezile curente sugerează că noul coronavirus poate rămâne pe suprafețe din diferite materiale pentru ore și chiar zile

Ministerul Sănătății precizează că dovezile curente sugerează că noul coronavirus poate rămâne pe suprafețe din diferite materiale pentru ore și chiar zile și, de aceea, copiii trebuie să evite locurile…
Vezi articolul

Laureata Nobelului pentru Chimie 2020, despre câștigarea premiului de către două femei: Tind să mă consider om de știință. Vedem o lipsă de interes general în rândul tinerilor pentru o carieră științifică

„Mi-am dorit dintotdeauna să fac cercetare genetică pe celule umane, care poate ajuta comunitatea științifică să înțeleagă mai bine diverse boli”, a declarat astăzi Emmanuelle Charpentier, atunci când a fost…
Vezi articolul

România obține la Olimpiada Internațională de Matematică 2020 cele mai bune rezultate din ultimii 5 ani: locul 15 pe națiuni, în competiția dominată de China, Rusia și SUA / Descarcă subiectele de la internaționala de matematică

Lotul de olimpici la matematică al României a ocupat locul 15 pe țări la Olimpiada Internațională de Matematică 2020. Aceasta este prima olimpiadă internațională care nu a mai adunat într-o…
Vezi articolul