Mircea Miclea, despre subiectele la examenele naționale: Se formulează subiecte cu răspunsuri standardizate, astfel încât corectura să fie ușoară și rapidă / Efectul: Meditatorii dau doar rețete. Elevul le învață și le reproduce, pentru a lua o notă cât mai mare la un test

19.108 vizualizări
Mircea Miclea / Sursa foto: Ciprian Hord
Mircea Miclea / Sursa foto: Ciprian Hord
„Cu cât sunt standardizate mai mult, cu atât testele favorizează învățarea pentru a lua o notă mare, adică memorarea și nu dezvoltarea creativității. Meditatorii îți dau doar rețete. Tu le înveți și le reproduci, pentru a lua o notă cât mai mare la un test. E mult mai important să vedem cum gândește un student sau un elev decât propozițiile pe care le poate memora”, a declarat profesorul Mircea Miclea pentru NCN Romania, pe 20 iunie 2023. 

Deși idealul educațional din legea educației din 2011 este dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a individualității umane, „există o discordanță majoră între ceea ce este enunțat în lege și ceea ce se practică în realitate ca metodă de evaluare. În realitate, se preferă formularea unor subiecte care sunt ușor de corectat. Nu se pune accentul pe dezvoltarea unei gândiri libere și autonome”, a declarat Mircea Miclea. 

Efectul acestui tip de standardizare este ca testele nu dezvoltă creativitatea sau abilități.  Elevii învață pentru a lua o notă cât mai mare la un test.

„Cu cât sunt standardizate mai mult, cu atât testele favorizează învățarea pentru a lua o notă mare, adică memorarea și nu dezvoltarea creativității. Meditatorii îți dau doar rețete. Tu înveți rețetele și reproduci rețetele. Poți să iei o notă mare, dar asta nu înseamnă că îți dezvolți creativitatea sau că faci ceea ce trebuie. Asta se numește învățarea pentru a lua o notă cât mai mare la un test”, a susținut Mircea Miclea.

Intervenția profesorului Mircea Miclea, la NCN Romania:

Moderatoare: Domnule profesor, să vorbim de aceste examene și aș vrea să încep cu definirea idealului educațional, așa cum se regăsește ea deja în legea educației din 2011, care spune așa că idealul educațional este dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a individualității umane. Așa este definită. Cum vedeți problema creativității, a gândirii autonome, în condițiile în care subiectele la aceste examene sunt formulate în așa fel încât cumva elevii trebuie să răspundă cum trebuie și cum îi place corectorului, motiv pentru care și luăm meditații de cele mai multe ori?  Adică, tot vorbim despre creativitate, dar nu prea o aplicăm și nu prea o dezvoltăm la elevii noștri. 

Mircea Miclea: Din păcate, ceea ce ați constatat este o discordanță majoră între ceea ce este enunțat în lege, pe de o parte, și ceea ce se practică în realitate ca metodă de evaluare. Ca realitate, se preferă formularea unor subiecte care sunt ușor de corectat, cât mai legate de un anumit fel de grilă sau de răspunsuri relativ standardizate, astfel încât să fie corectura foarte ușoară și foarte rapidă. Nu se pune accentul pe dezvoltarea unui gândiri libere și autonome”. 

În condițiile în care se stabilesc baremuri foarte precise, meditatorii îți dau doar rețete. Tu înveți rețetele și reproduci rețetele

„În mod ciudat, de-a lungul timpului, în ultimii 10 ani, mai ales, s-a cultivat ideea aceasta de a răspunde la subiecte conform cu niște standarde, inclusiv atunci când faci o compunere. Cei care dau meditații îți dau tipuri de compunere. Tu trebuie să înveți compunerile acelea pe de rost, ceea ce înseamnă că își pierde sensul compunerea, pentru că compunerea era o modalitate de a vedea în ce măsură gândești liber. Ori în condițiile în care se stabilesc baremuri foarte precise, meditatorii îți dau doar rețete. Tu înveți rețetele și reproduci rețetele. Poți să iei o notă mare, dar asta nu înseamnă că îți dezvolți creativitatea sau că faci ceea ce trebuie. Asta se numește învățarea pentru test. Nu este învățare pentru a dobândi deprinderi și cunoștințe, ci este învățare pentru a lua o notă cât mai mare la un test. 

Nu e numai la noi în România și în Statele Unite, de aceea se practică această metodă. De aceea și sunt foarte multe discuții apropo de SAT sau de GRE ș.a.m.d, pentru că, din păcate, cu cât sunt standardizate mai mult, cu atât testele favorizează învățarea pentru a lua o notă mare la test, adică memorarea și o învățare de item standard și nu dezvoltarea creativității. 

Moderatoare: Credeți că acest lucru fiind perpetuat și la universitate în învățământul superior prin acele grile, cumva tânărul rămâne blocat într-o gândire care nu este deloc liberă, sau în universitate cunoștințele sunt deja de o altă natură și permit o asimilare și o evaluare standardizată?

Mircea Miclea: Depinde și cum se fac grilele. Poți să faci grilă astfel încât practic să dai răspunsul la subiectele respective, după ce ai gândit ceea ce se cere în grila respectivă. Însă, de cele mai multe ori, sunt făcute aceste examene pentru a fi corectate cât mai rapid și pentru a preveni orice posibilitate de contestare. Adică se corectează automat prin scanare, ți se da nota imediat și nu poți contesta. Deci, e mai degrabă interesul de a descuraja tendința de a pune sub semnul întrebării evaluarea profesorilor și nu de a cultiva creativitatea. Aceasta este situația acum”. 

E mult mai important să vedem cum gândește un student sau un elev decât propozițiile pe care le poate memora 

„Eu sper că măcar unii dintre profesori de la nivelul învățământului superior, când dau examenele pe parcursul sesiunii, nu operează cu grile de exemplu. Eu nu dau grile pur și simplu, prefer să ascult, chiar dacă îmi ia mult timp, mai ales la masterat. Vreau să văd cum dezvoltă ideile, vreau să văd cum reacționează la întrebările pe care le pun, mai ales că psihologia este o meserie în care în mare măsură trebuie să ai o prezență în discursul real, concret. Eu sunt sigur că sunt și alți profesori care evaluează fără grile. Atunci vezi pe om cum gândește și asta cred că este esențial. E mult mai important să vedem cum gândește un student sau cum gândește un elev decât propozițiile pe care le spune, pe care le poate memora”, a mai spus Miclea. 


13 comments
  1. Dna Ministru si dvs., Dle Profesor Miclea, va implor sa va rezervati TIMP si da parcurgeti toate “Comentariile” ca sa intelegeti care sunt ” durerile” acestor “Examene Nationale” si, cu un Caiet + un Pix, sa va notati tot, absolut tot ce vi se pare benefic pentru Copiii nostri, ajutand astfel, la elaborarea unor “SUBECTE” abordabile, realiste, specifice Varstei si fara Dificultati “de nerespirat”, facandu-i, astfel, pe ELEVI, sa invete cu placere Limba Tarii lor! Mult succes!

  2. Aveti dteptate, Dna ELA! Da, nu “pe ce stie Elevul”, ci “pe cele mai bune <> si <>+ ale Profesorilor,” creativitatea ” si ” gandirea analitica” a Elevului fiind anulata, ajungand, si bietele Mame sa invete “pe de rost” aceste” RETETE”, toooo-ot ascultanu-si Copilul si stand cu Caietul in fata ! E degradant! Elevul este ca Maimuta, din “Legile lui Pfluger” !Ooooof!

  3. Sunt Bunica a 3 Nepoti, acum, deja in campul muncii, cu medii pste 9, 39 la EN si la LLR, la BAC si a unei Nepoata, care acum, a terminat BAC-ul, cu Media 9,65 si 9,86 la LLR, din cauza unei expresii din fondul vechi al LR si a unor Cuvinte, in plus, la Compozitie, neiesindu-i la numarat, n-a luat 10 meritat !
    Din 2012, m-am zbatut si am cerut, trimitand, si “Memoriu” la Minister, ” sa nu se mai pretinda nicaieri, <> Profesorilor sau, mai nou, “Comentarii” & “Eseuri”, de pe NET, ci sa le ceara Elevilor sa redacteze ei, singuri, “Comentariul”, “Eseul” sau “Rezumatul” unui “TEXT”, selectat din ” Scriitorii si Poetii canonici”, cultivand astfel creativitatea mult dorita, iar cerinta cu “nr.de cuvinte” sa dispara, propunandu-le un nr.de randuri sau pagini, intrucat este strrsanta si se pierde timp, ca bine-ar fi sa le dea 3 ore, nu 2 ! Aici, am scris despre “Literatura” !Despte LR, voi scrie alt Comentariu ! Doamne, ajuta-i pe Elevi !

    1. cine le pretinde să le ia de pe net. Ar trebui să citească cărțile că să poată face comentarii.Sa citească și critica literara ,să aibă un vocabular foarte bine dezvoltat. Câți elevi mai citesc cărți? Daca și rezolvările la matematică le fac cu ajutorul programelor de pe net , care uneori au greșeli sau sunt incomplete. Iar referitor la Nr de rânduri sau cuvinte, va rog sa va mai gândiți. Sunt elevi care scriu pagini fără să atingă cum trebuie subiectul. Daca are un scris frumos , citeți se poate încadra în standard. Ce ar fi sa citească 5 pagini per lucrare și far nimic concret, la subiect,adică să bată câmpii.

      1. Dna ELENA, nemaiinvatand pe de rost ” Operele” Meditatorilor, Elevii motivati si supermotivati vor reusi da faca un ” Eseu/ Comentariu/Rezumat <>”, intrucat ei trec prin 4 ani de Scoala, iar Dascalii de LLR au obligatia sa-i instruiasca, in acest sens! Deci ei nu vin, la EN si la BAC, “de pe miriste”, ei vin de la orele de LLR, iar Profesorii trebuie sa dea dovada de buna pregatire si implivare ! Aaaa! De buna seama ca vor prolifera, si ” PERLELE”, dar, imbucurator e faptul ca nu mai sunt considerate aceste 2 examene…” o tortura”,” un supliciu” !!!

  4. La facultate e la fel, așa că….. dl Miclea ar trebui să se uite în curtea dumnealui! Să înceapă cu un exemplu de bună practică!

    1. Dle Profesor Miclea, aveti dreotate ca Prof.Meditatori dau numai “Retete”, dar asta se intampla la LITERATURA, or Elevii dau examen, si la LR, iar aici, Profesorul preda, fixeaza si automatizeaza logic toate dificultatile, care la Scoala, nu este Timp sa le repete,fixeze etc.Ce “Retete” sa ofere un Meditator la LR? Aici el opereaza cu “Norme”, cu ” Reguli” si cu “Exceptii” , pe care le comunica, le exersesza, le verifica prin Teste samd! Deci, si la EN, s-a ajuns sa se ocupe de modele de limba, care se dau la “Acad.de Politie”! Asta se intampla, Dle Profesor! Meditstorul de LR, trudeste, nu ds…. “Coli ministeriale” cu…”Retete”! Punct!

  5. Ultima carte citită de fiul meu: 1984 de Orwell. Nota la Testare, 8,30! Liceele centenare ar fi trebuit să fie primele care să spună: ”Ajung la noi copii care nu au citit o carte, doar au reprodus rețete la testare! Schimbați evaluările!”… dar asta însemna să nu nu curgă meditațiile pe bandă rulantă

    1. Din păcate sistemul nostru de învățământ nu pune accent pe ceea ce știe elevul! Nota primită este subiectivă…
      Felicitări pentru cartea citită! Contează foarte mult ce citești!

      1. Aveti dteptate, Dna ELA! Da, nu “pe ce stie Elevul”, ci “pe cele mai bune <> si <>+ ale Profesorilor,” creativitatea ” si ” gandirea analitica” a Elevului fiind anulata, ajungand, si bietele Mame sa invete “pe de rost” aceste” RETETE”, toooo-ot ascultanu-si Copilul si stand cu Caietul in fata ! E degradant! Elevul este ca Maimuta, din “Legile lui Pfluger” !Ooooof!

      1. Daca s-ar renunta la invatat “pe de rost”, “Retete” date de Meditatori si s-ar renunta sa nu mai pretinda paralela cu Carti citite( M.Dinescu a recunoscut ca, nici el nu mai citeste, ca e mosier si bucatar!!!), plus toooo-ot numarand Cuvinte, si s-ar pretinde doar ” creativitatea” Elevului, atunci Elevii n-ar ma trebui sa se mediteze decat la LR, nu si la Lit.Rom. , iar, pentru Meditatia, obligatorie, la LR, tot Ministerul este de vina, pentru ca se propun unele “fapte de limba”, pe care nu le stiu, nici intelectualii cu Doctorat! De ex.: “dragile fete”, “ale carei”, “pe care”, “datorita”/”din cauza” etc.,etc., etc. La acest capitol, nu-mi ajung pagini sa relev toate gafele Ministerului, ale Echipei de specialisti in LR, care n-au stat in “Altarul Tablei”, dar ajung sa redacteze “Grilele”, cerand Copiilor, ce poate, nici ei nu stiu! ! PUNCT !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Încheierea mediilor pentru clasele a XII-a a fost prelungită până pe 9 iunie, la fel ca înscrierea pentru Bacalaureat, anunță Ministerul Educației în contextul grevei generale care continuă în școli

Ministerul Educației a transmis marți că a fost publicat în Monitorul Oficial ordinul de ministru care prelungește termenul de încheiere a mediilor pentru elevii din clasele din anii terminali, care…
Vezi articolul