Educație Știri

VIDEO Isărescu: Nu se corelează piața muncii cu calificările, iar asta alimentează creșterea salariilor

Citire în 2 min
Tensiunile de pe piața muncii pot să fie elemente de împingere a salariilor în sus, a declarat Guvernatorul BNR la prezentarea Raportului asupra inflației pe Trimestrul III 2018. ”Avem un indicator de necorelare a calificărilor pe piața muncii destul de îngrijorător”, potrivit oficialului BNR.

Pentru că nu se corelează calificările, adică meseriile oamenilor care ies din sistemul educațional sau din cursurile de pregătire, cu nevoile companiilor din piața reală, asta alimentează ritmul de creștere a salariilor, mai spune Isărescu.

Cu alte cuvinte, școala nu produce suficienți specialiști și muncitori care să aibă calificările cerute de companiile și firmele care fac angajări sau care să fie pregătiți pentru joburile oferite acestora. Și atunci companiile fie angajează pe salarii mai mari specialiști de la companiile rivale/concurente, fie investesc în pregătirea și reconversia profesională a celor pe care-i recrutează și care nu au pregătirea necesară. Costurile cu angajații cresc în acest fel și pentru firmele din primul scenariu și pentru cele din al doilea. Acesta fiind în final un factor care poate duce la scăderea profitabilității.

La problemele de pe piața muncii contribuie și migrația, potrivit BNR. Cifrele INS arată că aproximativ 600 de români pe zi au plecat din țară anul trecut.

Întrebat de jurnaliști cum vede creșterile anunțate de salarii de la 1 ianuarie 2019 (printre care sunt și creșterile pentru profesori și angajații din învățământ), precum și majorarea salariului minim pe economie, Mugur Isărescu a spus că ”dacă vor fi exagerate”, ”vor împinge și mai mult prețurile în sus”.


Potrivit Raportului asupra inflației, necorelarea calificărilor este foarte mare în zona studiilor universitare și studiilor primare și gimnaziale, corelarea fiind mai bună în privința studiilor liceale.

Indicatorul de necorelare a calificărilor pe piața muncii este calculat, potrivit metodologiei BNR, ca sumă a modulelor diferențelor înregistrate pe fiecare nivel de instruire între oferta de forță de muncă (aproximată prin ponderea șomerilor cu un anumit nivel de instruire în total) și cererea de forță de muncă (aproximată prin ponderea persoanelor ocupate cu același nivel de instruire în total).

SURSA: Youtube.com/BNR

Doneaza prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO76BTRLRONCRT0471641001
CONT EUR: RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la Banca Transilvania pe numele "ASOCIATIA EDUPEDU PT EDUCATIE".

Te mai poate interesa

EXCLUSIV Gérard Mourou, premiul Nobel în Fizică 2018: Sunt implicat în mod real în proiectul din România, care va fi cel mai puternic laser din lume. Vom realiza lucruri ieșite din comun în domeniul fizicii

Raluca Pantazi

Studiu: Nouă din zece liceeni cred că fenomenul fake news este o problemă în România

Redacția

Tăiere drastică a orelor de școală: Scădere cu până la 9 a numărului de ore pe săptămână în gimnaziu, într-un proiect inițiat de Pop și semnat de Andronescu

Raluca Pantazi

2 comentarii

Mihai 9 noiembrie 2018 at 09:32

300 de români pe oră? Cine și cum a făcut calculele? Sunt circa 570 de romani pe zi, potrivit datelor de la INS…

Răspuns

Lasă un comentariu

* Folosind acest formular sunteți de acord cu stocarea și prelucrarea datelor dumneavoastră pe acest site.