La sfârșitul clasei a IX-a, zeci de elevi depun cereri să se mute la un liceu „căutat” din București, unde se intră cu medii foarte ridicate, între 9,90 și 10, au spus directoarele liceelor „I.L. Caragiale”, „Jean Monnet” și „Matei Basarab” din București. În emisiunea Info Edu, difuzată pe 13 aprilie la TVR Info, directoarea adjunctă de la Liceul Teoretic „Jean Monnet”, Raluca Răducanu, a spus că „mulți părinți aleg să-i ducă pe copii la licee particulare pentru un an în clasa a IX-a, să încerce să obțină medii foarte mari. Dacă se eliberează locuri suntem obligați să acceptăm transferul prin ierarhizarea pe baza mediei din clasa a IX-a. Noi nu știm cum au obținut aceste medii”. Anul trecut la fiecare dintre aceste licee au fost depuse în jur de 100 de cereri, au mai spus cele trei directoare.
Directoarea adjunctă a Liceului Teoretic „Jean Monnet” din București, Raluca Răducanu, spune că mulți „părinți aleg să-i ducă pe copii la licee particulare pentru un an în clasa a IX-a, ca să încerce să obțină medii foarte mari. Dacă se eliberează locuri suntem obligați să acceptăm transferul prin ierarhizarea pe baza mediei din clasa a IX-a. Noi nu știm cum au obținut aceste medii”.
La Liceul Teoretic „Jean Monnet” din Sectorul 1, în fiecare vară, ne confruntăm cu această situație, această migrare a elevilor care ajung sub diferite motive, vin părinții și ne spun: «eu am bifat greșit. Copilul meu a avut neșansa, copilul meu minunat s-a pierdut la matematică sau la română. Doar o sutime a făcut diferența între a intra la Monet și unde a intrat. Am bifat greșit și a ajuns la distanță foarte mare de casă». Tot felul de motive”, mai spune directoarea adjunctă.
La Colegiul Național „Matei Basarab”, „I.L. Caragiale” și Liceul Teoretic „Jean Monnet” au fost depuse anul trecut în jur câte 100 de cereri de transfer la finalul clasei a IX-a, au spus reprezentantele instituțiilor de învățământ. Transferul se realizează doar în funcție de medie și în anumite condiții.
O altă practică des întâlnită între elevii de clasa a IX-a este cea a transferului în cadrul aceluiași liceu, între profiluri, spune directoarea Maria Șorop, de la Colegiul Național „Matei Basarab”.
„Sunt aceste mutări, de la uman spre real sau de la real spre uman, în interiorul școlii sunt elevi care spun am avut o medie foarte mare și atunci m-am gândit că ea îmi permite să intru la real, dar eu nu știu”, a spus Șorop.
- Cele trei licee sunt printre preferințele elevilor din București, potrivit unui raport al CMBRAE 2024, rezultate admitere liceu 2024. Vezi, top 20 de licee din țară după ultima medie de admitere
Redăm integral discuția privind transferul elevilor:
„Andreia Bodea, directoare Colegiul Național „I.L. Caragiale”: Unii la sfârșitul clasei a IX-a își solicită transferul la uman, deși au intrat cu medie foarte mare. Asta altă problemă.
Diana Dumitrașcu, moderatoare: Aveți un flux mare de transferuri?
Andreia Bodea: Da, este groaznic la sfârșitul clasei a IX-a, nu numai din Caragiale în general vin din afară, foarte mulți, foarte mulți.
Moderator: Câți pot să vină?
Andreia Bodea: 91 de cereri de transfer a avut Caragiale anul trecut și au fost aprobate 12 sau 13. Atâtea locuri au fost.
Moderator: Ei vin de unde?
Andreia Bodea: Vin de peste tot. Vin și de la Șincai, vin și de la Sava, și-ar dori să vină și de la liceu tehnologic, vin și din țară, vin și din zonele limitrofe. Vin de la licee particulare vindere, aici particulare.
Moderator: Aveți aceeași situație la Jean Monnet?
Raluca Răducanu, director adjunct Liceul Teoretic „Jean Monnet”: Absolut. La fel, în fiecare vară, ne confruntăm cu această situație, această migrare a elevilor care ajung sub diferite motive, vin părinții și ne spun: «eu am bifat greșit. Copilul meu a avut neșansa, copilul meu minunat s-a pierdut la matematică sau la română. Doar o sutime a făcut diferența între a intra la Monet și unde a intrat. Am bifat greșit și a ajuns la distanță foarte mare de casă». Tot felul de motive. Mulți aleg să-i ducă la licee particulare pentru un an, să încerce să obțină medii foarte mari, pentru că în condițiile pe care vi le-a spus doamna director, dacă ni se eliberează un loc sau ni se eliberează două, singura soluție de a accepta transferul este prin ierarhizarea pe baza mediei din clasa a IX-a, deci vom accepta prima medie sau a doua medie și avem copii care vin după clasa IX-a cu media 10 sau 9,99, sau 9, 93. Aceștia vor intra. Noi nu știm cum au obținut aceste medii, aceste note.
Moderator: Nici nu-i puteți refuza, dacă aveți efectivele complete ?
Andreia Bodea: Ba da, dacă sunt complete efectivele, îi putem refuza.
Moderator: 91 de cereri aici anul trecut.
Raluca Răducanu: La Jean Monnet, real cu uman, ne duce spre 80, ceva de genul.
Maria Lidia Șorop, director Colegiul Național „Matei Basarab”: Și la Basarab, în jur de 100 de cereri.
Moderator: Câte ați acceptat?
Maria Lidia Șorop: Puțin peste 10, exact cum spunea și doamna, pentru că nu-s atâtea locuri libere și noi pornim la drum cu elevii noștri care la început sunt 26. Ulterior e repartiția copiilor care vin pe locurile speciale, apoi elevii cu cerințe educaționale speciale. Sunt situații în care din clasa de la începutul clasei a IX-a pornim cu 30.
Nu știu dacă a plecat un elev doi din liceu, e adevărat. Sunt aceste mutări, de la uman spre real sau de la real spre uman, în interiorul școlii sunt elevi care spun am avut o medie foarte mare și atunci m-am gândit că ea îmi permite să intru la real, dar eu nu știu. Am constatat că nu mă descurc la fizică, la chimie sau invers. «A fost o zi în care nu m-am descurcat, dar de fapt pot mai mult. Vreau să mă duc de la uman spre real». Sunt niște mișcări între cele două profiluri și apoi sunt cele din afară. Multe.
Moderator: Și pentru că am ajuns totuși la subiectul acesta, ce-i sfătuiți pe părinți? Ajungem în această situație foarte clar din niște decizii luate greșit în clasa a IX-a.
Andreia Bodea,: Motivele de transfer sunt unele de dreptul hilare, deci uneori nu există niciun motiv. Este mai mult o modă, o fiță. Eu am avut exact cu liceul Jean Monnet, înainte de pandemie, o situație bizară. Un copil care a terminat cu medie mare, eu am văzut copilul că-i cam posac când a venit. Aveam loc liber, cu medie mare. A venit copilul, a început școala la noi, și nu cred că trece o lună, a zis că vrea înapoi. De fapt de fapt copilul nu voia să plece de la Jean Monnet. El făcuse din clasa I până în clasa a VIII-a acolo, la Jean Monnet, era cu colegii lui și voia să rămână acolo. A fost o ambiție, o fiță, nu știu ce, a mamei și s-a dus înapoi. Evident că doamna directoare l-a primit înapoi, consiliul de administrație era elevul lor și era un copil bun.
Deci asta chiar nu am înțeles. Sunt multe la aceste transferuri în clasă. Într-adevăr, sunt copii fac adevărate obsesii vizavi de câte un liceu. Obsesie, obsesie. Astăzi, de exemplu, a venit, a vrut să se întâlnească cu foștii colegi, o fetiță, a terminat clasa VIII-a la Caragiale, super medie de evaluare 9,98. A ales să plece în altă parte. Și acum mi-a zis: «știți, doamna, sunt nostalgică acum… ».
Raluca Răducanu: Nu umblă câini cu covrigi în coadă nicăieri, despre asta e vorba. Și ceea ce le spun eu părinților în fiecare an este următorul lucru să aleagă pentru copiii dumnealor acel liceu care este aproape de casă, pentru că drumul prin București, pe cărările Bucureștiului, le zic eu, la 14, 15, 16 ani, este cumplit, este un pericol, este o capcană. Dacă unele vrea să învețe, va învăța, teoretic, să zicem, în orice liceu va intra cu medie mare și va găsi în orice liceu profesori calificați, profesori competenți, profesori care să își dorească să valorifice acel copil. Nu cred că există un profesor la care să se ducă un elev și să-i spună: «știi, eu n-am chef de tine astăzi și n-o să fac». Când un copil cere, profesorul îi de cu siguranță. Deci este un criteriu foarte important, să străbată o distanță cât mai mică, să aleagă liceul după acest criteriu.
După aceea, mă rog, intervin și altele, dar criterii de tipul are prieteni, are colegi de la grădiniță sau scrie pe liceu colegiul nu știu care și pentru că a obținut copilul meu media 9,98, apoi musai trebuie să se ducă acolo, acestea sunt niște criterii care nu, n-ar trebui să funcționeze.
Moderator: Ați întâlnit în experiența dumneavoastră de până acum vreo situație în care un copil cu 9,98, nu merge la liceul la care s-ar potrivi cu media respectivă și alege un liceu aproape de casă a întâlnit?
Andreia Bodea: Da, da.
Raluca Răducanu: Da și-am întrebat părinții de ce au optat și mi-au spus că e tradiție de familie, alții au spus pentru că le e bine, că nu au am nimic să reproșeze liceului, de ce să plece din el. «Adică de ce să schimb un loc pentru un necunoscut unde nu știu ce mă așteaptă». E ceva cu totul nou, unde poate să fie, să nu fie ceea ce aștepți.. Avem copii care intră cu media 10 și vor să rămână la noi.
Și copii care obțin medii mai mici, dar vor cu tot dinadinsul să schimbe liceul, să ajungă nu știu unde și apoi, vin și doresc să se întoarcă și nu mai avem unde să-i primim”.
Transferul elevilor în timpul anilor școlar
Art. 141 – a) În cadrul învățământului liceal, elevii din clasa a IX-a se pot transfera, cu păstrarea filierei, profilului și specializării, în timpul anului școlar, în vacanțele școlare, dacă media lor de admitere, fără a lua în considerație elevii admiși pe locurile speciale pentru elevii romi și pentru cei cu cerințe educaționale speciale (CES), este cel puțin egală cu media ultimului admis prin procesul de repartizare computerizată la specializarea la care se solicită transferul, doar în situații medicale deosebite, pe baza avizului comisiei medicale județene/a municipiului București, acolo unde există, sau a documentelor medicale justificative, și în situațiile excepționale prevăzute la art. 144 alin. (5), cu încadrarea în numărul maxim de elevi pe formațiune de studiu, stabilit de lege;
Care sunt situațiile excepționale care permit transferul în timpul cursurilor școlare, conform ROFUIP 2024:
Articolul 144 – (5) Transferul beneficiarilor primari în timpul cursurilor școlare se poate efectua, în mod excepțional, cu respectarea prevederilor prezentului regulament, în următoarele situații:
a) la schimbarea domiciliului părinților/reprezentanților legali într-o altă localitate, respectiv într-un alt sector al municipiului București;
b) în cazul unei recomandări medicale, eliberată pe baza expertizei medicale efectuate de comisia medicală județeană/a municipiului București;
c) de la clasele de învățământ liceal la clasele de învățământ profesional cu durata de 3 ani reglementat de Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, până la reorganizarea claselor în cadrul liceelor tehnologice;
d) la/de la învățământul de artă, sportiv și militar;
e) de la clasele cu program de predare intensivă a unei limbi străine sau cu program de predare bilingv la celelalte clase;
f) în alte situații excepționale, pe baza documentelor justificative, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar.
1 comment
Nici noi nu stim cum se iau notele la stat…PCR😀