Ne spuneți să învățăm, dar dumneavoastră aveți trei facultăți și cu ce mașină mergeți? Uite, vecinul de peste stradă de școală n-a terminat liceul și are mașină decapotabilă, este răspunsul pe care l-a primit Cecilia Călinescu de la elevii săi, directoarea Școlii Gimnaziale Pesceana din județul Vâlcea

32.679 de vizualizări
Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com
În discuțiile purtate cu elevii pentru a-i convinge să nu abandoneze școala și să o trateze cu responsabilitate, directoarea Școlii Gimnaziale Pesceana din județul Vâlcea, Cecilia Călinescu, a primit următorul contraargument de la elevii săi, după cum a declarat pentru EduPedu.ro: „Să știți că m-am lovit și de contraargumentul, venit chiar din partea copiilor: ‘bun, ne spuneți să învățăm, dar dumneavoastră aveți trei facultăți și cu ce mașină mergeți? Uite, vecinul de peste stradă de școală n-a terminat liceul și are mașină decapotabilă’”.

Răspunsul cadrului didactic la vorbele elevilor a fost următorul: „Atunci am găsit și eu o portiță, mulțumim guvernanților că ne-au dat această portiță și le-am spus: „Vecinul de peste stradă, pe vremea când și-a luat permisul, mergea și fără 12 clase. Acum nu mai merge, trebuie să puneți mâna să învățați ca să vă luați un permis”. Iată că mai avem totuși un motiv slab pe care să îl dăm, ca să nu abandoneze. Încercăm să prevenim acest abandon școlar”.

  • Cecilia Călinescu este directoarea Școlii Gimnaziale Pesceana de 7 ani și predă limba română elevilor de gimnaziu, clasele V-VIII. Ea a spus că ar putea să predea și informatica: „Aș putea să predau chiar și informatică. Am terminat și o reconversie pe informatică”.

„Noi suntem o comunitate mică. Avem o singură unitate școlară cu personalitate juridică și, ca structură, avem grădinița cu program normal, iar când spun comunitate mică, asta înseamnă că suntem într-o continuă scădere a populației școlare. Avem numai două clase la învățământul primar, trei clase dintre care două se găsesc la doi ani de studiu în sistem simultan, la gimnaziu. Cred că, de anul viitor, vom intra cu toate cele patru clase, în două clase de simultan, la gimnaziu. Perspective foarte îmbucurătoare nu știu în ce măsură vor fi. La grădiniță avem două grupe mixte, sunt 30 de copii, dar unii mai pleacă în străinătate, alții mai pleacă la oraș după ce mai cresc, la primar, la gimnaziu”, a adăugat profesoara.

Aceasta a povestit că, în fiecare an, a decis să ia clasele terminale, cele de a VIII-a și lucrează cu ele suplimentar: “Printre picături, după-amiază, fiind în fiecare zi în școală, după cursuri găseam momentul să-i mai iau și să fac română cu ei, pentru că trebuie să ne ridicăm la un anumit nivel. Ce m-a ajutat să-mi pot duce la îndeplinire acest deziderat, în fiecare an, a fost faptul că am pornit de la o testare inițială, am văzut nivelul de la care pornesc copiii și mi-am stabilit niște ținte foarte clare: ce trebuie să știe copilul acela la sfârșit, ce trebuie să știe să facă la sfârșitul anului, pentru a putea obține niște rezultate superioare. Mi-am stabilit întotdeauna un target de două-trei puncte în plus, față de cum îi luam la începutul clasei a opta. De multe ori am reușit, alte ori nu”.

Au fost situații în care profesoara s-a lovit de lipsa de sprijin a unor părinți: „În mediul nostru rural, cel puțin în comunitatea unde predau, la Pesceana, se mai întâlnește un fenomen care vine să le pună piedici în atingerea țintelor, mai este lipsa de sprijin din partea părinților. De multe ori, ne trezim că primim chiar bețe în roate. Degeaba îi spun eu copilului „pune mâna și învață”, că „uite, dacă înveți, o să pot să pleci de la sapă și de la munca grea, și o să ai și tu un drum mai simplu în viață”. 

Cadrul didactic a explicat că părinții decid să le aducă elevilor contraargumente referitoare la studii: „De cele mai multe ori, părintele și societatea sunt cei care le aduc contraargumente. Părintele o să spună: ‘Lasă, nu mai învăța, că oricum te duci în străinătate, oricum fratele tău mai mare, vărul tău, vecinul sunt plecați în străinătate. Uite cu ce mașină au venit’, iar acele personaje promovate de mass-media sunt o piedică în calea noastră și o demotivare pentru copii. Nu au modele. Modelele promovate sunt de o calitate îndoielnică de cele mai multe ori”.

Cecilia Călinescu a spus că au fost organizate activități remediale și au fost bine planificate: „Anul trecut, am avut parte de acele activități remediale pe care le-a propus ministerul. Să știți că nu ne-am gândit niciun moment la remunerație. Am făcut-o pentru că oricum profesorii de română și de matematică lucrau în plus, dar lucrau oarecum haotic, atunci când ne permitea timpul, când erau copiii dispuși să rămână după ore, dispuși și cu atenția, să poată însuși, că așa putem să rămânem la școală în fiecare zi, dar eficiența nu este aceeași. În schimb, a fost un program bine planificat. Știam clar că în ziua anume rămânem după ore și facem remediale. Copiii știau și își aduceau mâncare de acasă, puneau la comun și mâncau. Lucrul acesta i-a apropiat, a consolidat colectivele”.

Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


16 comentarii
  1. Penteu scoala de soferi,respectiv examenul de conducere auto ,pt obtinerea permisului de conducere sunt necesare printre alte acte si adeverinta de absolvire a minim 10 clase,nu 12!
    Dar multe astfel de scoli nu verifica nici acest aspect,in goana lor dupa clienti.
    Cat despre,, a face bani”,tine de spiritul antreprenorial al individului.
    Cei focusati pe bani ,ii scot si din ,,piatra seaca”,chiar si pe cai ilegale.,nu neaparat prin munca onesta,competenta,onorabila(,eventual si impozitata,a se vedea corporatistii cu lefuri enorme ,neimpozitate)samd
    Din pacate.

  2. De unde mai vrei tu frate după 6 ore de cursuri să mai aibe copiii aia energie si pentru ore suplimentare?? Eu la facultate si nu am atâta energie… Vai de mama lor săracii…, mai au si ei altele pe cap decât învățatul, lb romana este o materie nefolositoare in multe cazuri, mai ales când nu se studiază gramatica la clasa, ci alte aberații…, de ex poeți sau romancieri, mai importanta este geografia, matematica, Istoria….

  3. Cam asa este, dar și sistemul acesta mi se pare învechit… Sunt foarte multe informații inutile.. Multa materie din clasele mici… Nici când nu vor fi atrași sa învețe și sa cunoască… Ar trebui sa se rezulte la esențial și încă puțin… Ar trebui sa se învețe puțin și bine… Nu mult și degeaba, calitativ nu cantitativ… Dar hai sa încarcăm memoria copiilor cu tot felul de lucruri inutile gen teoreme, funcții etc.. și sa uitam de esențial… Pana la urma dacă un copil are o anumita pasiune ar trebui lăsat sa învețe și sa o practice… Sa se axeze doar pe acel lucru… De aceea încă în România avem un Dorel care știe de toate… Dar nu face bine nimic… Asa și cu școala… Avem multe materii cu foarte multe informații… Copilul știe dar nu știe ce și cât trebuie… Învățământul din ziua de astăzi este praf.. Din toate punctele de vedere…

    1. Reformati dvs invatamantul, dupa cum va bate vantul… Nu cautati vinovati acolo unde nu sunt, nu schimbati invatamantul dupa placul unor elevi complet dezinteresati, prematuri, dupa moda sau dupa divesrsitatea opiniilor din media. Unde se preda putin se va invata si mai putin. Smarftonul e viitorul, dati-le apa la moara (apropo de pasiuni si priceperi). Nu intelegeti ca elevii, parintii, modernismul, sunt de vina pt invatamantul praf? Profesorul care isi face datoria e pus la colt de elevii ce vor note de 10.. Daca dvs nu acordati credit la ce spune un profesor, cum sa mai fie respect pt dascali, invatamant? Numai elevii nu sunt de vina…. in rest toate, programa, Profesorul, modul de predare, lipsa actoriei acestuia pt a atrage elevii (atrage atentia cand ei se gandesc la jocul de pe telefon jucat in pauza). Daca as putea pleca din invatamant, as face-o maine!
      “Au facut copiii nostri dinti, musca din bunici si din parinti..”

    2. Mai căutați după cunoștințe inutile, că teoremele și funcțiile nu intră în categoria asta. Nici nu se adresează memoriei. Dacă le memorezi și atât, da, devin inutile.

  4. Din pacate cel care nu are scoala dar are “decapotabila ” s-ar putea sa aiba bani si pentru sofer privat. Incercam sa ne convingem elevii ca scoala e pasaportul spre succes dar…e din ce in ce mai dificil. Si pana la urma nu ai nevoie de trei facultati ca sa fii implinit. Cred ca si cu aspectul acesta s-a cam exagerat. E onorabila orice munca si omul care munceste trebuie sa aiba un trai decent. Problema cu “decapotabila” e daca si-o permit unii care nu-si pot justifica veniturile..sau beneficiaza de favoritisme in contractele cu statul..etc etc.. nu mai lungesc povestea ca stiti despre ce vorbesc.

  5. Replica profesoarei la spusele elevului ar fi trebuit să fie: Vezi dragu mami, degeaba are vecinul decapotabilă, că tot un țărănoi incult rămâne când deschide gura.Așa că, dragu mami, învață ca să poți fi respectat, indiferent dacă o să ai bani sau nu. Bani poate să aibă oricinie, dovada pesrfectă este vecinul tău, dar cultură, bun simț, pricepere, mândria dea fi întradevăr priceput la ceva…..astea nu se pot cumpăra.

    1. Înțeleg ce vreți să spuneți, dar treaba e cam așa: cultura nu ține de foame. Iar respectul nu mai ține de nivelul de cunoștințe și inteligență în zilele noastre, ci de numărul de bani și cât de scumpă este mașina. Să nu uităm, tupeul mai este important, din păcate…

  6. Actualele valori ale studentilor mei actuali includ BANII, FAIMA si RELATIA PROFITABILA !!!! …. In niciun caz PRIETENIA, CASNICIA, FAMILIA, etc (“institutii depasite”!) – precum odinioara…. Banuiati? De aceea, nici nu mai conteaza notele si mediile de absolvire, oricum in facultati se intra de 30 de ani fara concurs de admitere iar diploma de bac nu se mai retine in secretariate pentru a impiedica/ zadarnici inscrierea intr-o alta facultate!!! De aceea tot mai multi studenti se inscriu in mai multe facultati simultan, le platesc taxele solicitate si obtin o diploma/ hartie a carei valoare pe piata scade continuu, simultan cu valoarea unor emitenti… Totul se devalorizeaza, totul se ia in bascalie, totul este “aruncat in derizoriu” acum??? Nu la asa ceva au visat cei care au facut posibila marea schimbare din 1989!
    Fara sa fiu “nostalgic al comunismului bun de trimis in Coreea de nord” (asa cum se grabesc unii sa-i califice pe cei care au cladit Romania de pana in 1989 chiar daca au continuat sa spere si militeze pentru o viata mai buna si dupa 1990) – dar fiind lucid si onest – imi pot imagina cum va arata Romania peste decenii cu “constructori ai capitalismului” avand asemenea valori…. Ne putem oare consola cu speranta ca noii absolventi de scoli si universitati nu sunt toti analfabeti functionali sau au valorile mentionate mai sus dar si ca unii vor pleca sa lucreze in strainatate, stabilindu-se definitiv acolo, asa cum le recomanda recent dl. Rector David al UBB, pentru a nu fi complet dezamagiti si demotivati la revenirea in Romania de prea multele prapastii culturale descoperite ?????

  7. Nu se pune corect problema. Vecinu de peste drum chiar daca nu a terminat ;liceul a muncit pe branci, poate a mers la munca in afara si si-a luat masin arespectiva. Profesoara nu a facut sacrificiile pe care le-a facut vecinul s-a complacut in siguranta .
    Nu cunoastem ce pregatire are vecinul respectiv. Chiar daca nu a terminat liceul poate s-a pregatit pe net, a trecut diverse cursuri si lucreaza online . Problema multor profesori este capra vecinului. De ce ala castiga ma mult ca el? Raspunsul e simplu. Pt ca munceste mai mult. Raportat la nr de ore lucrate un profesor este in top 3 meserii ca si salariu. Multi profesori asteapta sa se inchine imparatul in fata lor, parintii sa le dea tot timpul dreptate, se autoevalueaza cu nota 10 chiar daca nu a mai trecut un curs de perfectionare de ani buni. Cand zic curs ma refer la curs pe bune nu tot felul de cursuri facute pt diploma , adeverinta sau credite necesare obtinerii unui salariu de merit. Termini un curs si nu ramai cu nimic in cap, dar daca aduni mai multe puncte ramai cu ceva in buzunar, adica un salariu de merit.
    Profesorii sunt singurii care pot schimba sistemul, deoarece ei sunt sistemul. Per ansamblu intrati pe grupurile de facebook si o sa va luati cu mainile de cap la ce idei au unii profesori.

    1. Problema nu e a profesorului, pe mine nu ma intereseaza salariul meu sau al vecinului, chiar doresc omului care munceste un venit cat mai substantial… pentru mine nu acesta este scopul in viata. Problema este mentalitatea printre cei care urmeaza scoala: cu invatatura nu te imbogatesti – aici e problema! Nu se gandeste nimeni la castigul spiritual, educativ, intelect, ci doar la partea matwriala (e ca si cum te-ai duce la Biserca cu bolidul, stai 5 min si pleci). De cand pana cand scoala e doar un mijloc pt saltul in cariera? Cine se duce la Biserica doar pentru a-si asigura un loc in Rai? Trebuie sa fii cretin…

  8. Deja nu mai e ceva nou! Ne asteptam la orice in ziua de azi de la elevi – cum oare ne vom mai putea iubi elevii? Este foarte clar ca noi profesorii nu mai predam decat pentru noi insine, pentru frumusetea cunosterii, elevii care imbratiseaza invatatura sunt in numar foarte mic, majoritatea se multumeste cu o nota buna in catalog. Deci hai sa nu mai fim demodati: scoala s-a prabusit ireversibil. Societatea viitoare va fi formata din niste neciopliti, ignari si badarani semianalfabeti, ghidati de tehnologie, haine scumpe si comert, oameni de calitate vor exista doar in amintire. Vor fi niste tineri “super – mega” … gen.

    1. Te inseli. Vor exista intotdeauna copii destepti, care invata, copii mai putin dotati, etc, iar societatea actuala e si ea plina de badarani si neciopliti. N-are a face cu nimic tehnologia. Sau curentul electric. Sau tramvaiul. Nu poti aprecia, subiectiv si zeflemistic, ca societatea viitoare va fi in felul in care zici! Au existat prostovani in toate timpurile…

      1. Copii destepti sunt si vor fi in continuare, de asta se ocupa natura! Am zis eu altceva? Prostovani si farisei au existat in toate timpurile, cum sa nu stiu?. Avem si olimpici, mai putini dar la nivel de tara mai sunt cativa… Cum adica nu influenteaza tehnologia? Ora de la clasa este o pauza intre doua reprize de gaming sau navigare pe ecranul telefonului. Eu pot compara 20 de generatii intre ele, dvs vorbiti fara sa stiti nimic despre comportamentu, prestatia si limbajul elevilor la scoala de azi. Nu sunt ironic (spre deosebire de dvs in titlu), eu sunt disperat, de aceea scriu. Asa ca ar trebui sa mai cugetam la termenul “frana in calea progresului”… nu cumva cei care sunt pentru simplificarea programelor scolare si introducerea unor materii la moda, care sa le inlocuiasca pe cele traditionala, reprezinta aceasta frana? Multi observa ca invatamantul e in prapastie… oare noi profii suntem de vina, cei care dorim sa ne facem datoria, care intampinam adversitati din toate directiile?
        Incercati sa faceti aceasta meserie un semestru doar si cu siguranta veti fi mai putin … senin si veti trata acest subiect cu mai putina lejeritate. A merge la scoala ca profesor e ca si cum ai merge pe front incercand sa reciti ode impotriva violentei. Nu e ironie… este strigatul de ajutor (daca vreti sau puteti sa intelegeti…). Dvs fiti optimist in continuare ca”va sade bine”.. dar aveti grija cu poluarea tramvaiului si a termocentralelor (aici am fost ironic)

        1. @Stimate proffi, nu te mai victimiza atata ca ți se face rau!
          Ai luat-o pe urmele doctorilor, care nu mai pot decât de stresați sunt și cum în ultima perioada sunt și anchetati pentru actele medicale comise!
          Când 80% din profesorii care se prezintă la examen nu iau nota 5, sau trec foarte putini, când la medicina se intra cu media 5, ce pretenții avem privind calitatea serviciului pe ca îl oferiți?!
          În ceea ce privește mentalitatea copiilor, de ce va mira, când în mass media sunt promovate toate curvele, otrepele, toți labarii fără carte, dar cu tupeu și obraznicie! Ce sa vadă la ei copii, doar promiscuitate și succes!
          Voi profesorii nu înțelegeți ca asta este societatea spre suntem ghidati: fără învățământ oamenii mor pentru ca nu avem medici, construcțiile se prăbușesc pentru ca nu avem ingineri, avem analfabeți pentru ca nu avem profesori, șamd!
          Asa se distruge un popor și se cucerește o țară!

          1. Si atunci ce sens mai are stradania noastra (a celor care am luat aproape 10 la titularizare)? Interlocutorul de dinainte ma avertiza sa nu mai gandesc negativ ca exagerez, acuma dvs ma invitati sa ma confrunt resemnat cu realitatea si sa nu mai visez Probabil ca lupta noasta responsabila pt un ideal va avea un ecou la un moment dat in viata unor oameni. Pana una alta lupta se desfasoara si cu noi insine caci ideile sunt mereu diferite. Multumesc pt opiniile dvs.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Protest al profesorilor în Câmpulung, Argeș. Cer demisia ministrului și susțin că schimbarea cifrelor de școlarizare afectează 30.000 de elevi

Cadrele didactice din Liceul Teoretic Dan Barbilian, Câmpulung, județul Argeș, protestează public față de prevederile Ordinului 4.057 semnat de ministrul Ecaterina Andronescu, prin care cifrele de școlarizare pentru fiecare școală…
Vezi articolul

BREAKING Profesorii care refuză să predea online intră în comisia de disciplină și riscă desfacerea contractului de muncă, avertizează Inspectoratul Școlar București

Pentru prima dată de la debutul pandemiei, Inspectoratul Școlar București avertizează cu desfacerea contractului de muncă cadrele didactice care refuză să predea online, scrie EuropaFM.ro. Inspectorii încep controalele pentru a vedea dacă…
Vezi articolul