Nici președintele Nicușor Dan, nici premierul Ilie Bolojan n-au transmis niciun mesaj de Ziua Internațională a Profesorului, deși recent au marcat astfel de momente simbolice

2.050 de vizualizări
Foto: ID 358362249 | Nicusor Dan © LCVA | Dreamstime.com
Președintele României, Nicușor Dan, și premierul Ilie Bolojan nu au transmis niciun mesaj public – nici video, nici scris – de Ziua Internațională a Profesorului, duminică, 5 octombrie 2025. De altfel, amândoi au marcat, prin mesaje oficiale, Ziua Învățătorului, pe 5 iunie, când Dan era recent ales președinte, iar Bolojan – fost președinte interimar, președinte al Senatului, în discuții pentru a prelua funcția de prim-ministru.

Lipsa acestor mesaje din 5 octombrie contrastează puternic cu tonul solemn și empatic al mesajelor din vară. Atunci, atât președintele, cât și actualul premier vorbeau despre respectul datorat profesorilo și despre rolul esențial al educației în formarea societății. Patru luni mai târziu, niciunul dintre ei nu a revenit public asupra aceleiași teme, deși școala traversează una dintre cele mai tensionate perioade din ultimii ani, marcată de tăieri bugetare, comasări și proteste masive ale profesorilor.

Absența oricărui gest simbolic de Ziua Internațională a Profesorului semnalează o posibilă schimbare de ton la vârful statului: discursul despre respectul față de profesori a fost înlocuit de tăcere, într-un moment în care sistemul de învățământ este direct afectat de deciziile guvernului numit chiar de președinte.

Pe 5 iunie, Nicușor Dan transmitea:

  • „Educația pune bazele societății de mâine. Iar în acest proces, cadrul didactic are un rol complex, care înseamnă nu doar competență, ci și echilibru, răbdare și viziune. Pentru ca această misiune să poată fi îndeplinită cu succes, statul are obligația de a asigura toate condițiile necesare: resurse adecvate, stabilitate și predictibilitate. Nu putem cere performanță fără a oferi respectul cuvenit și susținerea concretă pe care această nobilă vocație le merită.”

În aceeași zi, Ilie Bolojan, pe atunci președinte al Senatului, scria:

  • „Astăzi, cu ocazia Zilei Învățătorului, le mulțumim celor care, prin dedicare și responsabilitate, formează primele generații de elevi. A fi învățător înseamnă a construi, pas cu pas, baza pe care se sprijină întreaga educație. Avem nevoie de dascăli bine pregătiți, pentru a putea crește generații solide, echilibrate și libere în gândire. Respect tuturor învățătorilor care își fac meseria cu responsabilitate și consecvență.”
Niciun semnal public de Ziua Internațională a Profesorului 2025, în plină criză a școlii

La patru luni distanță, cei doi nu au mai avut nicio reacție publică de Ziua Internațională a Profesorului, într-un moment de tensiune maximă în sistemul de învățământ. Atât școala, cât și universitățile au început anul 2025-2026 pe fondul protestelor profesorilor și sindicatelor, declanșate de măsurile adoptate de guvernul Bolojan.

Nemulțumirile s-au acutizat odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 141/2025, care aduce modificări majore în organizarea școlilor sub Guvernul Bolojan, girat de președintele Nicușor Dan: creșterea normei didactice cu 2-4 ore, comasarea a sute de unități de învățământ, majorarea numărului de elevi la clasă și reducerea sumei la plata cu ora (PCO). Măsurile au fost catalogate de sindicate drept „abuzive” și „dăunătoare calității educației”.

Protestele au culminat în prima zi de școală, 8 septembrie, când aproximativ 20.000 de cadre didactice au manifestat în București, cerând demisia ministrului Educației și abrogarea noilor măsuri. Sindicaliștii au avertizat că „greva generală nu este exclusă”. În replică, ministrul Daniel David a calificat cererile drept „puțin neinspirate” și a afirmat că școala „se desfășoară normal” începând cu 9 septembrie.

14.000 de posturi de profesori eliminate în plină criză educațională

Pe 4 octombrie, cu o zi înainte de Ziua Internațională a Profesorului, Edupedu.ro a relatat, într-o analiză semnată de Mihai Peticilă, că peste 14.000 de posturi de profesori vor fi desființate potrivit unui proiect de hotărâre al Guvernului Bolojan, publicat de Ministerul Educației pe 2 octombrie.

Documentul reduce numărul total de posturi din învățământul preuniversitar de stat de la 307.900 la 293.852 – toate fiind posturi din școli, nu din universități sau inspectorate.

Ministerul Educației nu a publicat însă detalii privind distribuția acestor posturi, nici dacă sunt ocupate sau vacante. În discursul public, premierul Ilie Bolojan și ministrul Daniel David au justificat tăierile prin eliminarea posturilor „ale suplinitorilor”, sugerând că aceștia ar fi mai puțin calificați – deși, în realitate, suplinitorii sunt în marea lor majoritate profesori calificați, diferența fiind doar contractuală: pe perioadă determinată, nu nedeterminată.

  • Școala a fost prima și singura țintă a Guvernului Bolojan doborâtă imediat după ce a fost anunțată în lupta cu deficitul bugetar. Restul sistemului public încă așteaptă „acordul politic”. Pe larg – aici
Președintele nu are consilier pentru educație

În timp ce profesorii protestează, Nicușor Dan a anunțat chiar luni, 6 octombrie, componența noii echipe prezidențiale. Din lista celor 17 consilieri prezidențiali și de stat, lipsește domeniul educației și al cercetării – o absență remarcată în contextul în care președintele este el însuși matematician și cercetător.

Educația a fost una dintre temele centrale din campania sa electorală, când afirma că „analfabetismul funcțional este o problemă de securitate națională”. Totuși, la aproape cinci luni de la preluarea mandatului, șeful statului nu are nici consilier pe educație, nici problema educației introdusă în CSAT.

Într-un interviu acordat Euronews România pe 30 septembrie, Nicușor Dan a menționat educația abia printre ultimele obiective de final de mandat:

  • „Pentru tot mandatul, imediat ce stabilizăm lucrurile astea, putem să ne uităm și la alte lucruri, care sunt de asemenea foarte importante și foarte complicate: cum să facem un învățământ eficient pe toate nivelurile, cum să facem un sistem de sănătate care să fie eficient.”
Fără prezențe la deschideri de an școlar sau universitar

Atât președintele, cât și premierul au lipsit complet de la festivitățile de deschidere a anului școlar și universitar. Nicușor Dan și-a dus fiica la școală, potrivit imaginilor transmise de televiziuni luni, 8 septembrie, dar nu a participat la nicio ceremonie publică.

Un contrast cu promisiunile din campanie

Deși în campanie vorbea despre „un stat care trebuie să respecte educația”, primul președinte olimpic internațional și cercetător matematician pare să amâne – cel puțin pentru începutul mandatului – direcția pe care o considera strategică:

  • „Sunt de acord cu ministrul Educației că rata de analfabetism funcțional e problemă de securitate națională. Și analfabetism funcțional înseamnă incapacitatea de a te descurca într-o lume complexă, care are componente financiare, care are componente de informație, componente culturale”, declara Nicușor Dan pe 12 mai, între cele două tururi de alegeri.

La cinci luni de la acele declarații, Educația rămâne fără mesaj, fără consilier și fără sprijin public din partea celor care, în iunie, promiteau că respectul pentru profesori este „fundamentul unei societăți sănătoase”.

Daniel David, mesaj politic de 5 octombrie 2025

Discursul festiv a fost transformat într-o pledoarie politică pentru propriile măsuri fiscal-bugetare de către ministrul Educației, Daniel David, în mesajul transmis de Ziua Internațională a Profesorului, pe 5 octombrie. Pe un ton grav, ministrul a descris anul 2025 drept „cel mai periculos an pentru țară după Revoluția din 1989”, invocând războiul de la graniță, crizele economice și „atacurile hibride asupra țării”, pentru a justifica schimbările impuse sistemului de educație.

  • „Am acceptat implementarea măsurilor fiscal-bugetare în educație-cercetare, nedorite, dar necesare pentru a ne salva salariile și bursele”, afirmă Daniel David, care mai scrie că acestea au fost luate „doar în limitele principiului raționalității și ale principiului decenței.”

Formularea, aparent academică – „doar în limitele principiului raționalității și ale principiului decenței” – ascunde, de fapt, două justificări pentru austeritatea aplicată educației. „Principiul raționalității” este expresia prin care ministrul prezintă frecvent tăierile și comasările de școli drept măsuri „științific fundamentate” și compatibile cu practici europene, chiar dacă nu există analize de impact independente care să le susțină. Reamintim că analiza Institutului de Științe ale Educației privind aceste măsuri a fost cenzurată, iar ministrul a oferit doar un document cu răspunsuri politice la o solicitare de presă. În paralel, „principiul decenței” redefinește limita morală a finanțării drept un simplu prag fiscal – adică atât cât își permite țara acum, nu cât ar fi echitabil pentru profesori și elevi.

În realitate, cele două „principii” funcționează ca un cadru retoric menit să transforme austeritatea în raționalitate și resemnarea în virtute.

Foto: © LCVA | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


6 comments
  1. asta ne mai lipsea..mesajele lor,că și așa cel al ministrului David a fost penibil

  2. Educatia a fost exemplul fluturat in fata organelor monetare ca se fac taieri pe bune , ca se face reforma. Au actionat nu noaptea ca hotii ci in vacanta de vara, profitand de faptul ca paznicii (sindicatele) dormeau in papusoi.
    Alaturi de educatie au aplicat masura generala a cresterii TVA care a afectat cu adevarat oamenii saraci.
    Asa ca ce sa ne mai faca urari, cand stiu bine ca am fost primii (fraieri) sacrficati si probabil smecherii vor ramane in continuare cu privilegiile lor, ca vezi doamne nu e constitutional sa fie atinsi la banuti.
    Curtea Constitutionala a fost cu totul de acord ca profesorii trebuie sa plateasca. Pai ce treaba mai au ei cu profesorii, doar se cred niste zei!

  3. Profesorimea este utilă, în termeni politicianiști, doar în trei situații:
    1. Când se face preș pentru ca politicienii să participe la deschiderea cursurilor. A se vedea îmbulzeala de politruci la deschiderea cursurilor universitare, universitățile fiind feudele lor.
    2. Când își risipește bugetele în externalizări sau în bunuri și servicii furnizate la prețuri astronomice, de firmele agreate politic
    3. Când organizează festivități electorale tip Cântarea României.
    Dacă mișcă în front, repede primește cravașa peste degete. Greva din 2023 și boicotarea deschiderii anului scolar au deranjat mult proeuropenismul de Dâmbovița și putem vedea răzbunarea. Care ia forme teribile: tăieri, îngrămădiri, defăimări, politizări suplimentare. Când demnitatea de a fi profesor va împiedica servitutea în fața unor politruci, atunci va exista o șansă. Până atunci, nicio șansă.

  4. Nici nu este de mirare, știuta fiind atitudinea lor fata de sistemul de educație. Sunt jalnici! Preocupările lor sunt Ucraina și R. Moldova

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Eveniment Edupedu.ro, cu sprijinul Samsung Electronics Romania și Nextlab.tech

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, invitat la conferința națională pentru profesori NextEd Teach: Learn | Create | Display, vineri 28 martie în Aula Academiei de Studii Economice din București / Metode moderne de predare și instrumente digitale inovatoare

NextEd Teach: Learn | Create | Display este o conferință națională dedicată profesorilor din învățământul preuniversitar, care își propune să le ofere acestora metode moderne de predare și instrumente digitale…
Vezi articolul

Măndița Baias, profesor de fizică, despre alternarea predării la școală-acasă: Putem lua în calcul prezența unui profesor asistent, care să asigure învățarea online – rezolvarea temelor, consolidarea noțiunilor predate în clasă

Opinie semnată de Măndița Baias, profesor de fizică la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” și la Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, Baia Mare: E momentul să ne gândim la anul școlar viitor.…
Vezi articolul

Definitivat 2023: Profesorii care predau într-una dintre limbile minorităților naționale pot susține proba scrisă chiar dacă nu au finalizat studiile în limba respectivă, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial

Cadrele didactice care predau elevilor într-una dintre limbile minorităților naționale nu trebuie să mai aibă studiile finalizate în limba respectivă pentru a susține proba scrisă a examenului de Definitivat 2023,…
Vezi articolul

Mircea Miclea: Un profesor excelent vede că este un salariu prost, este inundat de birocrație și totuși el este total diferit. Predarea excelentă e ca un act de iubire. Nu mai ai argumente de ce să o faci, dar o faci și asta te diferențiază

„Un profesor excelent se definește prin contrapoziție. Vede cum e lumea, că este un salariu foarte prost, este inundat de birocrație și totuși el este total diferit. Cred că o…
Vezi articolul

Dezbatere online pe proiectele de lege despre creșterea normei pentru profesori, degrevarea directorilor de școli, învățământul simultan, organizată de Ministerul Educației și Cercetării, marți, 5 august, ora 13:00

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) organizează marți, 5 august, ora 13:00, în sistem videoconferință online, o ședință în cadrul căreia vor fi dezbătute proiectele subsecvente de aplicare a Legii 141/2025…
Vezi articolul

Zoltan Kallos, secretar de stat în Ministerul Educației, către inspectori și directori de școli: Vă promitem că majorarea obligației de predare o să încercăm să o corectăm printre primele. Unii colegi se fac „vinovați,” fiindcă 70% din inspectorii și directorii din această țară aveau plata cu ora

Secretarul de stat în Ministerul Educației Zoltan Kallos le-a spus directorilor și inspectorilor școlari că ministerul va încerca să corecteze printre primele măsuri pe cea legată de majorarea obligației de…
Vezi articolul