„Noi ne-am făcut treaba, ministerul nu”, acuză vicepreședintele FSLI George Purcaru, care spune că analiza comună cu MEC, pe Legea 141, cerută de președintele Nicușor Dan s-a oprit după prima întâlnire / Avertisment pe efectele asupra titularilor la mobilitatea din acest an: „foarte mulți titulari care vor pleca acasă”

4.855 de vizualizări
Foto: George Purcaru / captură Cluj Live – Youtube
Ministerul Educației a abandonat analiza cerută de președintele Nicușor Dan privind impactul Legii 141, pentru că ministrul „a văzut dezastrul și nu a mai vrut să facă nimic”, acuză vicepreședintele FSLI, George Purcaru. Acesta a vorbit pe 28 octombrie, într-un interviu la Metropola TV, despre faptul că după protestul din 8 septembrie sindicatele au acceptat invitația MEC de a face o analiză comună pe efectele Legii Bolojan, însă după prima întâlnire nu s-a mai întâmplat nimic, a povestit acesta.

Sindicalistul avertizează că începând cu anul școlar 2026-2027 vor urma noi restrângeri de activitate, de această dată afectând inclusiv titulari, din cauza completărilor de normă făcute în această vară „pe repede înainte”, cu norme din opționale create ad-hoc și cu ore din altă arie curriculară sau altă specializare, ore care în acest an școlar vor fi în cumpănă.

George Purcaru a explicat că perioada de două luni acordată de președintele României pentru o analiză comună a efectelor Legii 141 nu a însemnat nicio clipă suspendarea protestelor – sindicatele au continuat acțiunile săptămânale în fața Ministerului Educației, Ministerului Finanțelor și Guvernului. Totuși, spune el, dialogul cerut de președinte între sindicate și Ministerul Educației nu s-a realizat decât formal.

Potrivit vicepreședintelui FSLI, cele două luni fuseseră cerute de președinte deoarece „narativul nostru și narativul ministrului educației se loveau cap în cap”, iar președintele dorea o evaluare obiectivă. „Noi am acceptat să analizăm situația împreună”, afirmă Purcaru, „dar nu s-a întâmplat absolut nimic din perspectiva ministrului educației și a ministerului, pentru că doar o singură întâlnire a existat”.

Reamintim că recent președintele Nicușor Dan a fost întrebat în conferință de presă ce se întâmplă în Educație și când analizează, așa cum a declarat, efectele măsurilor legii 141, având în vedere că au trecut cele două luni cerute de el la protestul profesorilor din 8 septembrie. Dan a declarat că va fi o discuție „cu datele pe masă” pe efectele măsurilor din Educație, „după ce Sorin Costreie va fi numit consilier prezidențial pe Educație”. Acesta „va contacta sindicatele, va contacta ministerul, va cere de la fiecare dintre aceste două părți date relevante ca să vedem unde suntem”, a mai spus președintele.

George Purcaru susține, în interviul citat, că ministrul Daniel David „a văzut dezastrul pe care l-a negat o vară întreagă” și apoi a abandonat orice formă de colaborare. „A văzut că nu are profesori să acopere catedre întregi, a văzut că deși au dispărut peste 14.000 de posturi, în continuare are un deficit de profesori. A văzut că foarte mulți titulari și-au completat catedra cu ore din alte specializări”, spune Purcaru.

Acesta afirmă că sindicatele primesc acum din județe situațiile oficiale privind completările de normă: „avem concret câte persoane și-au completat norma cu alte specializări în fiecare județ”, în condițiile în care ministrul a negat în mod repetat că astfel de situații se vor întâmpla.

Videpreședintele FSLI susține că fenomenul nu este limitat la rural și nici la specializări din aceeași arie curriculară: „dacă asta înseamnă interesul major al elevului – ca profesorul de muzică să predea informatică sau profesorul de chimie sport – înseamnă că ne-am pierdut total busola”.

Purcaru avertizează că aceste completări de normă au fost făcute „tranzitoriu”, în grabă, în vara 2025, și nu pot fi repetate anul viitor. „Gândiți-vă că atunci când se face planul de încadrare pentru anul 2026, anul școlar 2026-2027 nu poate să mai dea astfel de lucruri, pentru că au fost tranzitorii și au fost pe repede înainte făcute în această vară”, spune Purcaru. Consecința, susține el, va fi o nouă restrângere masivă de activitate, de această dată afectând titularii: „vom vorbi și de titulari, foarte mulți titulari care vor pleca acasă”.

Situația a fost agravată de faptul că ministerul nu a realizat nicio analiză reală și nu a lucrat efectiv cu sindicatele la raportul solicitat de președinte: „Noi ne-am făcut treaba. Ministerul nu a făcut-o. Ceea ce demonstrează, în opinia mea, că ministrul a văzut dezastrul și nu a mai vrut să mai facă nimic”, a declarat George Purcaru.

Vicepreședintele FSLI mai spune că la următoarea întâlnire cu președintele Nicușor Dan, sindicatele vor cere din nou ca președintele să fie „cu adevărat un mediator” și să intervină pentru abrogarea măsurilor din Legea 141, pe care le consideră dezastruoase pentru educație.

Redăm fragmentul din emisiune cu declarațiile pe această temă:

Moderator: „În primul rând, ce v-ați fi așteptat? Adică ce ați așteptat să se întâmple, în două luni, miraculos, de când v-ați întâlnit cu președintele Nicușor Dan, până acuma? (…) De de ce ați dat Guvernului două luni de așteptare, sau președintelui, ca să zic așa? 

George Purcaru: Ok, haideți să să lămurim lucrurile legat de cele două luni de așteptare, cele două luni în care trebuia să se întâmple ceva. Dar vreau să fac din nou specificația foarte clar că în cele două luni noi nu am oprit nicio clipă protestele. Am avut în fiecare săptămână în fața Ministerului Educației, am avut chiar și în fața Ministerului de de Finanțe protest și în fața Guvernului. Cu alte cuvinte, am mers mai departe cu protestele. Este adevărat că cele două luni au fost cerute de către președintele României, în care și noi, dar și Ministerul Educației să facem o analiză pentru a putea vedea impactul legii 141. Am venit împreună. 

Moderator: Stați o secundă, domn profesor, dumneavoastră ați criticat legea asta, deci înainte ca legea să devină aplicabilă, știați care vor fi așteptările, știați care va fi impactul acestei legi? Ce ați așteptat? Repet exact explicați-le unde am făcut? 

George Purcaru: Noi am avut, noi am avut un impact. 

Moderator: O secundă – o să se înțeleagă că ați făcut un blat cu puterea, înțelegeți, ceea ce nu cred că e așa. 

George Purcaru: Sub nicio formă, nu. Eu ceea ce încerc să vă spun este în felul următor: e clar că noi, atunci când am pornit la aceste proteste și am pornit încă de la aparițiile zvonurilor față de măsurile de austeritate în educație, am spus că va fi un un impact devastator – clar că nu aveam la momentul acela imaginea clară exact, concret, unde ce anume s-a întâmplat sau ce se se întâmplă. E adevărat că președintele României a cerut o analiză, pentru că narativul nostru, cu acel narativ al ministrul educației se loveau cap în cap. Ministrul educației a ieșit public de fiecare dată și a spus că nu e nicio problemă, că nu va fi absolut nicio problemă. Doar că sindicatele sunt îngrijorate că au mărit doar norma didactică și noi am spus foarte clar că vor fi 14-15.000 de oameni dați afară, iată că au dispărut peste 14.000 de posturi din școli…

Moderator: Și un val masiv de pensionări care se întrevede la orizont, așa spuneți dvs…

George Purcaru: Un val masiv de persoane care doresc să iasă cât de repede la la pensie, pentru că se simt batjocoriți de aceste măsuri și de ministrul educației prin tot ceea ce face, cu măsurile impuse. În altă ordine de idee, am spus acele 14.000 de posturi. Am spus întotdeauna că pe acele 14.000 de posturi, chiar dacă nu vor pleca neapărat prea mulți titular, dar vor pleca acei colegi suplinitori care an de an dau examen de titularizare, iau și note foarte bune și sunt foarte buni colegi ai noștri. Nu le-a apăsat celor din educație, din Ministerul Educație nu le-a păsat de lucrurile astea. Am spus că vom ajunge în situația în care profesorii nu vor avea cu ce să-și completeze cele 2-4 ore pentru a ajunge la norma de 20 de ore pe lună. 

Și am avut dreptate și iată că în analiza asta avem concret, pentru că au început să ne vină situațiile cerute din județ. Clar, câte persoane și-au completat norma cu alte specializări în fiecare județ. Ceea ce ministrul educației a negat de fiecare dată că nu vor fi – și nu vorbesc aici doar din zona ariei curiculare, ci din afara ariei curiculare. Mai grav, că aceste lucruri se întâmplă, nu doar în mediul rural, se întâmplă și în mediu urban și am spus-o încă din vară, n-am fost crezuți.

Președintele României, Nicușor Dan, a cerut această perioada de două luni în care să facem și noi, și Ministerul Educației o analiză foarte serioasă și temeinică. Ne-am întâlnit cu ministrul educației după acel marș și protest pe care noi l-am avut în data de 8 septembrie. Ne-am întâlnit în ideea în care ministrul educație a spus dacă dorim să mergem împreună în această analiză, în această analiză pe care s-o punem la dispoziție președintelui României. Noi am acceptat ca să analizăm situația împreună, dar vă spun cu toată responsabilitatea nu s-a întâmplat absolut nimic din perspectiva ministrului educației și a ministerului, pentru că doar o singură întâlnire a existat, ca să înțelegeți și dumneavoastră și opinia publică: noi ne-am făcut treaba, noi sindicatele ne-am continuat munca și vom ieși clar, concret, să arătăm ce se întâmplă în fiecare județ și care sunt situațiile pe care noi le-am reclamat încă  din vară, ceea ce Ministerul Educației n-a făcut. Ce demonstrează asta, în opinia mea, că a văzut dezastrul pe care l-a negat o vară întreagă și acum a văzut dezastrul. A văzut că nu are profesori să acopere catedre întregi, a văzut că deși au dispărut peste 14.000 de posturi, în continuare are un deficit de profesori. Au văzut, cei din Ministerul Educației și în special ministru David, că foarte mulți titulari și-au completat catedra cu ore din alte specializări. Și atunci, dacă ăsta este interesul major al elevului ca un profesor de muzică să predea informatică sau profesorul de chimie să predea, nu știu, sport sau alte alte discipline, dacă asta înseamnă interesul major al elevului, atunci înseamnă că ne-am pierdut total busola. 

Moderator: Deci, dumneavoastră spuneți așa, domnule profesor Purcaru, spuneți cu subiect și predicat că președintele nu v-a crezut pe dumneavoastră, l-a crezut pe ministru Daniel David, că ați stat două luni ca să-l convingeți pe președinte că varianta dumneavoastră de evaluare a apropo de impactul legii, este cea adevărată și acuma veniți cu situația concretă din fiecare județ, lucru pe care, spuneți dumneavoastră, ministerul nu l-a făcut. Păi și în aceste condiții, iertați-mă, la următoarea întâlnire cu președintele Nicușor Dan, ce îi veți cere președintelui sau ce ar trebui să facă cu adevărat? 

George Purcaru: Ceea ce am cerut deja. Să fie cu adevărat un mediator în toată această dispută între între angajați în învățământ și ministrul educației și să intervină în vederea abrogării măsurilor din legea 141, pentru că acestea produc un dezastru pentru educație și vă dau un exemplu, ceea ce se va întâmpla pe viitor. Nimeni n-a vrut să ia în calcul și acest aspect. Astăzi, colegii noștri au fost nevoiți să-și completeze catedra cu diverse alte obiecte. Gândiți-vă că atunci când se face planul de încadrare pentru anul 2026, anul școlar 2026-2027 nu poate să mai dea astfel de lucruri, pentru că au fost tranzitorii și au fost pe repede înainte făcute în această vară. Cu alte cuvinte, vom avea din nou restrângere de activitate și de această dată vom vorbi și de titulari, foarte mulți titulari care vor pleca acasă”. 


12 comments
  1. Vrea să zică doar că se foreste platit, că și-a „făcut treaba”. Un fel de date de seamă comunistă, făcută din timp în timp și mai ales când sunt suspiciuni.

  2. Nu se rezolva problema cumva(legi, greva)=intram pe capete la restrangeri si completari. Deci, dragi sindicate, adio cotizatii! Si nu e o amenintare, e o realitate. Ramanem fara paine, va tragem in jos dupa noi si ramaneti si voi. Ganditi bine problema. Am muncit ani prin examene sa fim dati afara din locul cu greu obtinut pt.ca nu avem 2-4 ore.

  3. Eu anticipez că toată reforma pro-europenilor se va concentra pe asaltul asupra statutului de profesor titular. Pentru că profesorii titulari scapă controlului și corupției politice, au prestigiu social mare și pot demasca impostura politicienilor zilei, dar, mai presus, pentru că ocupă posturi fără a plăti taxă de protecție sau mită de angajare partidelor pro-europene. Prima etapă s-a consumat prin constituirea normelor din ore în afara specialității sau din opționale, prin punerea pe drumuri între mai multe școli, prin împovărarea cu ore de predare suplimentare, statutul de titular fiind puternic șubrezit. Campaniile depreciative, gestionate guvernamental și acceptate tacit de președintele Iohannis II, zis Dan, doar fezandează trofeul. Urmează învinovățirea fățișă și lătrarea cu gura plină a tuturor acuzațiilor posibile, deocamdată doar mârâite. Sigur că pentru urmărirea acestui scop nu mai contează victimele colaterale, a se vedea zecile de mii de posturi desființate, sigur că nu mai contează impactul deciziilor guvernamentale asupra calității motivației și asupra eficacității muncii, sigur că nu mai contează mizele maloneste. Pentru o gestiona politic sute de mii de posturi, în manieră coruptă, nemeritocratică, fanariotă, după obiceiul politic al pro-europenilor, toate mijloacele sunt îngăduite.

  4. si daca pleaca titularii ce mare chestie, au plecat ei suplinitorii, evident vor creste norma la 24 ore si vor scoate optionalele care sunt inutile.

  5. Ministerul a facut marea greseala de a va acorda degrevari fara sa prestati nici o ora asa cum presteaza toti . Asta e marea miza a actiunilor sindicatelor sa poata sta , sa poata protesta fqra sa presteze ore de predare. Daca ar fi predat ar fi vazut ca 2 ore in plus nu e un capat de lume, dar ei sunt total rupti de legatura cu scolile.

  6. 1. ”Sindicatele și-au făcut treaba” și ”vor pleca titulari acasă” nu se împacă.

    2. Știam toți că ministrul e deranjat de adevăr și nu discută de bună-credință. Ce au făcut exact ”sindicatele” ca să aducă adevărul la iveala? Dincolo de pichetările ministerului, așa firave cum au fost, CE ALTE MĂSURI CU IMPACT REAL există sau sunt planificate? Pentru că nu putem aștepta până la vară, să ”boicotăm” examenele naționale (știți bine că există numeroși spărgători de grevă sau oameni cărora le e frică să-și piardă locul de muncă, care vor ceda presiunilor. Și pe bună dreptate – după ce te dau nemernicii afară, sindicatul spune că nu mai ești membru, descurcă-te. Iar CCM pe ramură a fost semnat fix înainte de a fi dată legea despre care discutați mai sus. Cine pe cine păcălește?!

    3. Care sunt pașii următori? Dincolo de SIPA Muntenia, FSLI a avut o reacție foarte slabă când ministrul ne-a acuzat că am cauza analfabetismul funcțional, ignorând cu grație absolut toate celelalte cauze, inclusiv cele care sunt introduse de guvern (situația socio-economică a majorității elevilor, lipsa bugetului educației, reducerea sprijinului pentru elevii în pericol de abandon sau excluziune socială, creșterea normelor fără reducerea birocrației, creșterea numărului de elevi în clase, comasarea claselor, etc)

    Cu alte cuvinte, ”sindicate”, mai bine zis, reprezentanți sindicali, FACEȚI CEVA! Orice! Nu vă mai prefaceți morți în păpușoi. Dați un semn de viață!

  7. Mai bine acum decât mai târziu.Oricum vine AI.In bănci de anul trecut au tot experimentat.Nu înțelegeam cine fură bani din cont și de ce primeam tot felul de răspunsuri aiurea.AI.Acum concediază oamenii și baga un AI care s-a perfecționat.Dar eu vreau AI?Nu.Sper sa apară bănci care sa compenseze,sa demonstreze ca oamenii lucrează pentru oameni și ma mut acolo.Daca AI acaparează toată forță de muncă și un singur om are atâția bani și putere,noua ce ne rămâne?Sa matrimoniale în drum?
    Ca și acum fac loc tot pentru AI.
    Toate concedierile sunt pentru AI ,în acest fel tot controlul financiar și economic și social se duce către un grup de interese.

  8. Spuneti-ne, domnule Purcaru, câți suplinitori calificați au plecat din sistem, fiind înlocuiți cu ,,titulari necalificați”. Ministerul evita sistematic să răspundă!

  9. Miniștrii liberali au subminat permanent învățământul public. Pentru că au fost selectați doar traseiști, carieriști și oportuniști, toți narcisiști, toți crezându-se salvarori universali, toți învartindu-se în cercurile minciunii, obedienței, corupției și ipocriziei politice, nu au avut nicio clipă interesul de a servi beneficiarilor sistemului public, sau măcar de a-i asculta. Dovadă că toate cancelariile sunt mai curând dinamitate de anxietate și depresie, de nemulțumiri și revolte, decât de motivație și satisfacție. Dovadă că până și profesorii „aceia slab pregătiți și responsabili de toate relele” părăsesc școlile, considerându-le locuri neatractive. Dovadă că nevoile de educație ale elevilor și părinților sunt neglijate și disprețuite. Cei 30 de arginți, pe care își vând conștiințele, nu le pot salva sufletele. Chiar dacă ei își repetă obsesiv asta. Chiar dacă ei, necrezând pe nimeni altcineva în afara minciunilor proprii, merg pe drumul rătăcirii naționale însingurați, disprețuiți și urâți. Dar bogați. Capabili să își cumpere în continuare influența și valoarea. Dar corupți.

  10. Exact! Un articol care subliniază exact somnolenta si lipsa de implicare reala a liderilor de sindicat!

    Un articol de la nu-stiu-ce televiziune de nu o urmareste nici dracu, de LUNA TRECUTA, este prezentat in presa de parca ar fi o declaratie de AZI-DIMINEATA, cand de fapt domnu’ sindicalist sforaie de duduie si patul sub el!

    „Noi ne-am facut treaba, putem sa dormim linistiti! Nu produce nici un efect hartia noastra, dar atat am putut sa facem! La cati bani luam de la sindicat si de la scoli fara sa ne facem orele, ce asteptari aveti? Sa luptam cu ministerul din prima linie?”

    Cand se vor schimba liderii de sindicat se va schimba ceva in bine si la nivel ministerial!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cele două proiecte de legi ale educației, legea învățământului preuniversitar și legea învățământului superior, ar trebui aprobate în Guvern până pe 23 martie – termen dat de premierul Ciucă / Proiectele intră în circuit de avizare la nivelul guvernului

Cele două proiecte de legi ale educației, legea învățământului preuniversitar și legea învățământului superior, ar trebui aprobate în Guvern până la data de 23 martie, a anunțat premierul României, Nicolae…
Vezi articolul

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, anunță un angajament pentru Diaspora în educație și știință: Voi grăbi implementarea portalului național de informare științifică și de monitorizare și reducere a pseudoștiinței. Mulți au fost expuși prea mult pseudoștiinței și manipulărilor, cu riscuri pentru ei și copiii lor / Plus competiții multianuale de tip homecoming, mobilități și schimburi pentru cercetătorii români

Ministrul Educației, Daniel David, publică pe blogul său un mesaj pentru românii din diaspora, pe care-l numește „angajamentul țării mamă pentru românii din diaspora în educație și știință”. Acesta enumeră…
Vezi articolul

Aerisirea claselor la fiecare 20 de minute și decalarea orelor pentru ca elevii să nu aibă pauză în același timp – solicitarea primarului Sectorului 2, Radu Mihaiu, către directorii de școli

„Reîntoarcerea copiilor în bănci nu putea fi amânată”, spune primarul sectorului 2 al Capitalei, Radu Mihaiu, la câteva ore după ce președintele Klaus Iohannis a anunțat redeschiderea majorității școlilor și…
Vezi articolul