Noul ministru al Educației, Daniel David, a declarat, la Digi24, referitor la noile planuri-cadru pentru liceu, că „trunchiul comun va fi mult mai bine gândit pentru a acoperi acea parte de cultură generală și competențe de bază”. Aceasta a mai spus că „va crește ponderea componentei de specialitate, foarte importantă, mai ales în clasele mari, clasele a XI-a și a XII-a, și va crește componenta care ține de alegerea pe care o poate face elevul din oferta școlii.”
Daniel David a menționat că reforma pentru liceu se face, în primul rând, pentru elevi: „Sigur că este importantă și pentru părinți, și pentru profesori, și pentru sindicate, și pentru autoritățile locale, dar toți va trebui să ne orientăm astfel încât beneficiarul principal să fie elevul”:
„Noi trebuie să începem această reformă de curriculum la nivelul liceului și voi pune în dezbatere publică planurile-cadru. Mesajul meu este acesta: toți actorii din sistem să ne amintim că această reformă pentru liceu se face, în primul rând, pentru elevi. Sigur că este importantă și pentru părinți, și pentru profesori, și pentru sindicate, și pentru autoritățile locale, dar toți va trebui să ne orientăm astfel încât beneficiarul principal să fie elevul și, în același timp, cu adevărat, vreau să fac pe aceste planuri-cadru o dezbatere publică și una națională. (…)”, a precizat acesta.
Moderator: Rămâne subiectul reducerii materiei?
Daniel David: „Rămâne subiectul reducerii materiei, dar nu uitați că, în același timp, noi avem printre cele mai puține săptămâni de școală, adică e foarte greu să ai și puține materii, și puține săptămâni de școală, și să vrei să și acoperi conținut relevant pentru diverse aspecte sociale. (…) Eu cred că propunerea va fi una rezonabilă. Nu vreau să intru în detalii, repet, încă mai am de finisat unele lucruri …”
Moderator: E posibil să se mărească durata anului școlar?
Daniel David: „Nu, dar nu vă mai dau alte răspunsuri. O să vedeți la sfârșitul lunii. Nu mai este mult timp. La sfârșitul lunii ianuarie vreau să le pun în dezbatere publică, dar încă discutăm despre diverse variante. Ce vreau să vă spun totuși, dacă văd că vreți să …”
Moderator: Avem nevoie. Trebuie să știm.
Daniel David: „Numai că încă nu sunt eu hotărât care e varianta finală pe care am să o pun în dezbatere publică. (…) Încă nu știu eu varianta finală, dar ce știu sigur este că trunchiul comun va fi mult mai bine gândit pentru a acoperi acea parte de cultură generală și competențe de bază. Va crește ponderea componentei de specialitate, foarte importantă, mai ales în clasele mari, clasele a XI-a și a XII-a, și va crește componenta care ține de alegerea pe care o poate face elevul din oferta școlii, care vizează interesele lui personale.
Iar acolo, eu, și ca psiholog, am această atitudine că trebuie să ne amintim cine sunt acești liceeni. Sunt tineri care intră în faza de adolescență și au două-trei mari nevoi, printre care căutarea identității. Și atunci, acolo la consiliere-orientare, avem nevoie să-i ajutăm cu autocunoașterea și dezvoltarea personală. Sunt dispuși să încerce lucruri riscante și trebuie să prevenim lucrul ăsta cu abordări legate de stil de viață sănătos, care să prevină și să blocheze lucrurile grave pe care le vedem în acest moment: consumul de droguri, fumatul, alcoolul, mâncatul nesănătos. Iată câteva idei generale și mă opresc.”
Ce înseamnă, în prezent, trunchiul comun:
Planul-cadru cuprinde o zonă comună pentru toţi elevii numită „trunchiul comun”, reprezentată de numărul minim de ore prevăzut în planul-cadru pentru fiecare disciplină. În orele de trunchi comun se va parcurge programa şcolară.
Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:
Art. 86 – „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.
Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis. Or, la nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.
6 comments
Propuneri:
– numărul de elevi per clasă să fie de maxim 20 de elevi ,într-o clasă;
– vârstă de pensionare a cadrelor didactice să fie de maxim 60 de ani ,din care ultimii 10 ,exclusiv activitate metodică.
– reducerea numărului anilor de școală ,astfel încât elevii să termine liceul la 16 ani .Cei ce vor să lucreze ,să o facă și fără studii superioare, prin cursuri de calificare,postliceale .
Revenirea la doua semestre și o vacanţă de iarnă de 3 săptămâni.
– Plata profesorilor la nivelul mediu al tarilor europene ; respectiv între 1.500 euro- 6000 euro. Câți bani se investesc in Educație, atât valorează o țară…
Important pentru elevi ore mai puține ,programa mai simpla.Sigur profesorii nu vor asta,ei doresc doar ore mai puține pentru ei .
Sa speram ca la liceu o sa fie minim 2 ore de TIC si o ora de economie si educatie antreprenoriala in fiecare saptamana la toate clasele de liceu si profesionala. Pe langa asta in trunchiul comun ar trebui ore de romana, mate, engleza, sport si miscare, istorie, geografie si stiinte (bio, fizica, chimie, astronomie). In rest optionale la decizia scolii sau elevilor.
La ce data se dau publicitatii noile planuri-cadru pentru liceu?
Romania are cel mai scurt an școlar, printre țările din UE.
Chiar si așa, programa este superficiala.
Si ne miram apoi ca informația nu ajunge la elev, ca profesorul nu este capabil sa culeagă roadele acestei informații?
Vreți calitate? Treceți la o programa mai relevanta, care sa umple complet 180 de zile de școală! Oferiți activități si in timpul vacanțelor școlare!! Si, evident, urmăriți implementarea acestor măsuri.
Cu siguranță vor fi mulți profesori nemulțumiți, deoarece nu le mai ies vacanțele exotice. De ajuns sa urmărești postările lor pe rețele sociale pentru a vedea cât de stresați sunt sa țâșnească in locații exotice din prima zi pana in ultima zi de vacanță. Probabil că-s plini de credite, având in vedere ca salariile abia de le-ajung pe-o măseluță de minte.
extranged, nu de alta, spune-ne și nouă ce meserie ai și dacă e atât de bine in acest sistem, de ce nu încerci. in prima zi te vor studia cei din liceu ca pe o maimuță, te vor incerca să vadă cum reacționezi. până la sfârșitul anului, daca mai vei avea neuroni funcționali, îți vei dori vacanta oriunde. eu zic sa îți păstrezi fălcile cu care rumegi atâtea idei. pline cu de-ale gurii din partea noastră, nu de alta, dar îți dăm și noi sfaturi, cum dau alții, că suntem sătui de ele…nesimțitule!