Noile planuri-cadru pentru liceu vor fi implementate din 2026, anunță ministrul Daniel David: Le discut cu experți, inclusiv din străinătate, aș vrea ca după lansarea lor în consultare să avem patru mari dezbateri / Urmează să lucrăm la programe, trebuie începute programele de training pentru profesori și regândite manualele

2.354 de vizualizări
De ce spun elevii că nu vor la școală, fizic
Daniel David / Foto: Universitatea “Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, susține că se consultă pe proiectele de planuri-cadru pentru liceu cu experți, inclusiv din străinătate, înainte de lansarea lor în dezbatere publică. Într-o emisiune la Euronews România, David a precizat că abordarea sa va fi una care are la bază experții în educație și consultarea profesorilor și a oamenilor din sistem.

Ministrul a spus că noile planuri-cadru vor fi gata de implementat din 2026, după ce vor fi gata noile planuri cadru cu toate etapele lor, cu programe, cu manuale, cu profesori pregătiți”.

Legea Educației prevede în prezent că elevii care sunt acum în clasa a VIII-a ar trebui să intre pe curriculum nou, în clasa a IX-a. Adică în septembrie acest an ar fi trebuit să fie gata planurile-cadru, programele, manualele și profesorii să fie formați. Amânarea cu un an, anunțată de Daniel David, ar însemna că elevii care sunt acum clasa a VII-a vor fi primii care vor învăța pe noul curriculum.

Declarațiile lui Daniel David pe tema planurilor-cadru pentru liceu:

„Când abordezi, când ai o astfel de schimbare în sistem, sunt două mari modalități. Unii miniștri preferă o abordare de tip expert. Adică se duc cu grupul de experți și stabilesc ei care sunt planurile-cadru și câte ore, ș.a.m.d. fac după aceea și o dezbatere, după care le publică.. că doar ei, ca experți, știu ce se întâmplă și le dau drumul. Sunt alții care au abordare de tip bottom-up, de jos în sus. Adică nu mergem cu experți în domeniul ăsta, cu oamenii din științele educației, ci discutăm cu inspectorii, profesorii și vedem de jos în sus ce se naște și ce va fi (…) – vreau să critic demersul privind această componentă – și după aceea experții selectează din ce au primit. Eu cred și abordarea mea este în felul următor: pornești de la grupul de experți și în experți trebuie să intre și oameni, specialiști în științele educației și oameni din sistem și după aceea faci o dezbatere publică și națională cu adevărat, pentru că e foarte probabil ca din dezbaterea respectivă, dacă o faci cinstit și cu adevărat, să pară lucruri care efectiv te ajută în a avea un proiect mai bun. După ce primești aceste sugestii, după aceea sigur că iar experții preiau ce trebuie să integrezi, (…) și după ce ai asumarea finală din partea experților, ministrul își asumă planurile-cadru, pe ideea că nu vor fi toți mulțumiți dar e cel mai bun din perspectiva experților pe care îi avem și care satisface cel mai bine, nu perfect, dar cel mai bine nevoile pe care le are sistem.

Le-am văzut și nu pornesc de la zero. Adică dacă vii și reiventezi lucrurile… Am mers de la ceea ce a făcut echipa fostului ministru, eu ca ministru m-am uitat peste ele. Încep să le discut cu consilierii mei și cu experții pe care îi am în grupul de lucru, inclusiv cu experți din străinătate. Foarte probabil, după 20 ianuarie o să le punem în dezbatere publică.

Vreau să fac și o dezbatere națională, adică dezbaterea publică să nu fie doar că le-am afișat și primim feedback-ul, ceea ce lucru important, feedback-ul pe un email de la cine dorește să se exprime. O să avem patru dezbateri în cele patru centre academice: în București, Cluj, Iași și Timișoara, la care să participe toți actorii relevanți și care doresc să participe, de la elevi, profesori, părinți, autoritățile locale – foarte importante. Și în urma acestor dezbateri, experții se vor reîntâlni. O să le definitivăm, iar eu o să fiu destul de, cum să spun, o să am încredere destul de mare că procesul a fost transparent, am dat tot ce am putut și e OK să le asumăm, urmând ca după aceea să lucrăm la programe. Și după ce lucrăm la programe sau în paralel, dar mai degrabă după ce lucrăm la programe, trebuie începute programele de training pentru profesori și de asemenea trebuie regândite, după mine, manualele”.

Articol în curs de actualizare


5 comments
  1. Bună ziua abia aștept sa vad despre ce este vorba și dacă sau gândit la elevi cu dizabilități intelectuale care trebuie sa facă naveta 80 de km pana la un liceu special ,care apropo nici acum nu au normele de aplicare pentru decontarea sumei forfetare și plătim naveta din banii noștri acea suma ne ajuta la naveta
    Dar tare mi-e și pun pariu ca la elevii speciali nu sau gândit va spun din prisma unui părinte al unui elev cu dizabilități ce se chinuie și face toate eforturile sa îl tina la liceu pentru ca băiatul meu diagnosticat cu autism își dorește foarte mult sa termine cele Xll clase

  2. Experți din străinătate…

    Exact ce ne lipsea. Nu aveam destui ,, experți ” pe aici. Profesioniști si practicieni pare că nu avem. Sau nu vrem sa ii folosim mai bine zis.

    A mai fost un consilier cu dezbateri naționale si pierdere de timp de luni de zile si ,,educația ne învrăjbește (unește)! Dezbateri de care nu a ținut cont nimeni.

    Este doar un tertip de amânare ca sa nu spună simplu:

    Deca a mințit.
    Nu avem planuri cadru in lucru, într-o etapă avansata, astfel încât să poată fi lansate in sistem, fără al zgudui din nou!

    1. Ce mincinoasă Deca. Recititi articolele in care spunea ca sunt aproape gata planurile.
      Doamneeeee, a venit alt incompetent. Zici ca sunt chititi sa distruga.
      Ce sa mai distruga? Ca au distrus deja tot.
      Cate minciuni, cate minciuni.
      Stam cu manuale vechi de 10 ani, depasite, învechite. Nu ai voie alt manual ca nu urmezi directiva incompetenților. Doamneeeee, cata bataie de joc.
      Ce vreti, mai, incompetenților? Ce mai vreti de la noi? Unde ești tu, Țepeș Doamne…. Doamneeee, fa tu dreptate ca nu se mai poate!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii își pot crea de acum lecții digitale direct pe tablele interactive din clase: parteneriat strategic pentru modernizarea și digitalizarea școlilor din România (P)

Samsung, lider global în domeniul tehnologiei, și Ascendia, lider al soluțiilor educaționale digitale din România, anunță încheierea unui parteneriat strategic, cu scopul de a contribui la modernizarea și digitalizarea școlilor…
Vezi articolul

Telefoanele în pauză – interzise sau permise? Declarații contradictorii ale secretarului de stat Florian Lixandru: Conform statutului elevului au voie cu telefonul în pauze / În urmă cu o săptămână, oficialul spunea că elevii n-au voie să folosească telefoanele nici pe timpul pauzelor

Declarații contradictorii ale secretarului de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru, privind folosirea telefoanelor în timpul pauzelor de către elevi. Într-o intervenție la Antena 1, duminică, 22 septembrie, secretarul de…
Vezi articolul

Prag de medie pentru bursele de merit? Peste 286 de mii de elevi au avut mediile generale între 9.50 și 10, în anul școlar anterior, conform datelor inspectoratelor școlare cerute de Ministerul Educației pentru „estimarea bugetului pentru plata burselor” / Sunt cuprinse și mediile elevilor din clasa a VIII-a, pentru cei care au intrat acum la liceu

Sunt 286.438 de elevi care au obținut anul trecut medii mai mari sau egale cu 9.50, conform centralizării Ministerului Educației, pe baza datelor de la inspectoratele școlare județene, consultată de…
Vezi articolul