Noile propuneri de planuri-cadru ignoră importanța alfabetizării științifice, susțin reprezentanții Centrului de Evaluare și Analize în Educație: Matematica și științele naturii reprezintă una dintre cele două arii curriculare care dispar complet din trunchiul comun în clasele a XI-a și a XII-a

2.061 de vizualizări
Foto: © Kav777 | Dreamstime.com
Noile propuneri de planuri-cadru pentru liceu, aflate în dezbatere publică, ridică o serie de probleme esențiale care ar putea afecta negativ calitatea educației, în special în domeniul științelor exacte, potrivit unui punct de vedere publicat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE). Organizația este cunoscută pentru numeroasele analize în domeniul științelor și pentru implementarea în școli a programelor „Fizica Altfel”, „Chimia Altfel” și mai recent „Matematica Altfel”.

Distribuția orelor între ariile curriculare, în special reducerea semnificativă a orelor din trunchiul comun (TC) pentru Matematică și științe ale naturii la clasele a XI-a și a XII-a, este criticată de CEAE. Conform analizei realizate, numărul total de ore alocate acestui domeniu în trunchiul comun din cei patru ani de liceu este de 360, de peste două ori mai mic decât cele 782 de ore alocate pentru aria Limbă și comunicare.

„Matematica și științele naturale sunt esențiale pentru alfabetizarea funcțională a viitorilor adulți. Testele internaționale PISA și TIMSS au demonstrat de ani de zile că alfabetizarea științifică și matematică sunt cruciale pentru dezvoltarea unei economii moderne. Așadar, de ce s-a ales această subfinanțare a domeniilor STEM?” se întreabă CEAE în documentul citat.

În plus, Centrul de Evaluare și Analize Educaționale atrage atenția că noul curriculum nu respectă profilul absolventului de liceu, având în vedere că la competența-cheie „Competențe în matematică, științe și tehnologii” sunt prevăzuți șase descriptori, în timp ce pentru „Competența de citire, scriere și înțelegere a mesajului” există doar trei descriptori. Cu toate acestea, alocarea orară nu reflectă această situație.

CEAE critică și lipsa unei tranziții coerente către acest model curricular. Potrivit specialiștilor organizației, o astfel de schimbare radicală ar fi avut mai multe șanse de succes dacă în prealabil s-ar fi realizat o reformă a strategiilor de predare-învățare. Deși în cazul disciplinelor Fizică și Chimie s-au implementat metode moderne de predare prin programe precum “Fizica Altfel” și “Chimia Altfel”, în multe alte discipline strategia didactică a rămas învechită.

„În multe țări europene, predarea științelor exacte a trecut, în ultimii 15-20 de ani, de la metode deductive la metode inductive, bazate pe învățare prin investigație. În România, această tranziție este incompletă. Implementarea noilor planuri-cadru fără o reformă didactică corespunzătoare ar putea crea mai multe probleme decât soluții”, avertizează CEAE.

Organizația atrage atenția asupra unor dificultăți practice care pot apărea în aplicarea Curriculumului la Decizia Elevului din Oferta Școlii (CDEOȘ):

  1. Sarcina suplimentară pentru profesori – crearea unor cursuri opționale atractive necesită timp și resurse din partea cadrelor didactice, într-un context în care birocrația școlară este deja sufocantă.
  2. Alegerea elevilor – mulți elevi ar putea prefera cursuri mai ușoare, care necesită un efort minim, ceea ce ar putea duce la evitarea disciplinelor STEM în favoarea unor opționale mai accesibile.
  3. Probleme de normare – în lipsa unui număr minim de elevi interesați, multe opționale riscă să nu poată fi organizate, afectând astfel profesorii și diversitatea ofertei educaționale.

Un alt punct critic este legat de curriculumul de specialitate flexibil, care lasă la latitudinea unităților de învățământ decizia de alocare a orelor. CEAE avertizează că, în condițiile în care Bacalaureatul la Fizică și Chimie este perceput ca fiind dificil, mulți elevi vor evita aceste discipline. Astfel, școlile ar putea decide să aloce orele către alte materii mai populare, ceea ce ar putea duce la marginalizarea științelor exacte în curriculumul liceal.

În acest context, CEAE solicită Ministerului Educației:

  • Reevaluarea ponderii orelor de Matematică și științe ale naturii în raport cu restul ariilor curriculare.
  • Adoptarea unor măsuri concrete pentru susținerea științelor exacte, prin stimularea alegerii Bacalaureatului la Fizică și Chimie și crearea unor opționale atractive în acest domeniu.
  • Sprijin real pentru profesori, prin reducerea birocrației și acordarea de resurse pentru dezvoltarea unor cursuri opționale relevante.
  • Monitorizarea modului în care școlile implementează curriculumul flexibil, pentru a preveni eliminarea progresivă a disciplinelor științifice.

CEAE avertizează că noile planuri-cadru ar putea accentua problemele deja existente în sistemul educațional, mai ales în ceea ce privește rezultatele slabe ale elevilor români la testele internaționale.

„Fără o strategie coerentă care să sprijine educația STEM, riscăm să rămânem în urma țărilor care au înțeles că viitorul economic al unei națiuni depinde de competențele sale științifice. Ministerul Educației trebuie să acționeze rapid pentru a evita un regres ireversibil”, se arată în concluziile raportului CEAE.

În final, CEAE face un apel către Ministerul Educației pentru o dezbatere reală și incluzivă, în care vocea profesorilor și a specialiștilor să fie cu adevărat luată în considerare înainte de adoptarea noilor planuri-cadru.

Publicăm Punctul de vedere al CEAE:

Foto: © Kav777 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


5 comments
  1. Nu ai ce sa le ceri domnule acestor troglodiți care fac planuri cadru…auzi enormitate…sa elimini fizică știința științelor din trunchiul comun la clasele a 11:a și a 12 a …viitor de aur țara noastră are…. David fugi repede și scrie demisia împreună cu sutele tale de specialiști…

  2. A, deci Matematica și științe sunt toate în trinchiul comun. Dnu Ministru nu vede nici o difererență cu alte discipline?

  3. Tovarășu’ ministru, vrei să scoți tot?! Cine se află în spatele acestor decizii?! Cel care dorește să instituie neștiința… știe ce face!… Scopul este unul singur: ignoranții sunt ușor de manipulat!…

  4. Noile planuri cadru sunt și foarte asemănătoare cu cele comuniste. Arătați care sunt diferențele. Și unde sunt modelele de planuri cadru de acum 2 ani-3-4 ani?

  5. Pe cand un ministru cu pregatire in stiinte exacte? Cu numar dublu de ore la limba romana, numai bune sa intareasca filiera afacerilor culegerilor si meditatorilor, vom avea un numar colosal de vorbitori de limba romana perfecta despre… faptul ca un cui pus cu floarea in perete a fost proiectat pentru peretele opus. Ei, probabil de meserie juristi sau jurnalisti, caci cate meserii practice poti fave fara matematica si fizica, vor putea spune ca nu stiu daca s-au promulgat legile mecanicii Newtoniene sau pot da buzna cu microfonul in mana sa intrebe presedintele de ce nu le returneaza parlamentului daca tot a fost accidentat cineva de la un mar ce i-a picat pe cap. Pamantul devine din ce in ce mai plat…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Atentat terorist în fața unei școli din Paris

Atentat terorist în fața unei școli din Paris. Profesor de istorie, ucis și decapitat de un tânăr de 18 ani, după ce a arătat caricaturile cu Profetul Mahomed, la o oră despre libertatea de exprimare. Poliția l-a împușcat mortal pe atacator

Atacul s-a produs vineri la ora 17, în Conflans Sainte-Honorine, o suburbie din nord-vestul Parisului, scrie biziday.ro. Profesorul de istorie a fost găsit la 200 de metri depărtare de școala în care…
Vezi articolul

Grădinițele, școlile și liceele din România își pot monitoriza, autoevalua și compara performanțele de mediu pe baza a șapte categorii de indicatorii prin intermediul platformei online ScoalaECO.ro

Toate grădinițele, școlile și liceele din România își pot monitoriza, autoevalua și compara performanțele de mediu pe baza a șapte categorii de indicatori, accesând platforma online ScoalaECO.ro. Aceasta a fost…
Vezi articolul

Centrul de analize educaționale: E ușor să afli ce notă a luat copilul tău, dar nu și ce știe cu adevărat copilul tău. Cum să construiești subiecte care să măsoare abilitățile reale ale elevilor

În timpul școlii, elevii iau nenumărate note, dintre care unele, precum cele la examenele  naționale sau la admiterea în diferite unități de învățământ, le influențează major traseul educațional și chiar…
Vezi articolul

Care este situația omologării testelor non-invazive și ce dotări au școlile cu astfel de materiale, precum și situația personalului medical din școli dispus să administreze și teste rapide antigen pentru elevii și angajații din unitățile de învățământ – solicitările comune ale consiliului elevilor, federației părinților și sindicatelor pentru autorități

Organizațiile care reprezintă elevii, părinții și angajații din învățământ iau poziție publică față de schimbarea regulilor după care funcționează școlile. Potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro, CNE, FNAP, FSLI și…
Vezi articolul