Numărul unităţilor şcolare s-a redus anul acesta cu 727 de şcoli, grădiniţe şi creşe

În România sunt în prezent 6.293 de unităţi şcolare, potrivit Ministerului Educaţiei Naţionale. Pe de altă parte, Institutul Naţional de Statistică a numărat 7020 de unităţi şcolare în anul 2018, după cum arată datele extrase de Edupedu.ro din baza TEMPO. Diferenţa este de 727 de şcoli, cea mai amplă scădere de la un an la altul, din 2010 încoace.

Numărul unităţilor şcolare înregistrează o scădere de 10,3% între 2018 şi 2019, în condiţiile în care din 2011 până în 2018 a existat o relativă constanţă a numărului de unităţi şcolare, cu uşoare scăderi sau creşteri. Amploarea reducerii numărului de unităţi este foarte mare şi am solicitat Ministerului Educaţiei explicaţii. Nu există date publice care să arate dacă este vorba despre desfiinţarea acestor şcoli sau doar de “ataşarea” lor altor unităţi cu personalitate juridică? În momentul în care le vom primi, le vom publica.

Pe lângă cele 6.293 de şcoli cu personalitate juridică sunt alte 11.171 de structuri arondate. Acestea pot fi clădiri de şcoli, grădiniţe sau creşe.

Unitatea scolară este definită de Statistică drept unitatea administrativă de învăţământ cu personalitate juridică, înscrisă în Nomenclatorul Naţional SIRUES, în care funcţionează unul sau mai multe niveluri educaţionale, având o conducere unică; se înregistrează situaţia existentă la începutul anului şcolar.

Sunt considerate unităţi de învăţământ: creşele, grădiniţele de copii, şcolile primare şi gimnaziale; şcolile speciale primare şi gimnaziale; liceele; grupurile şcolare (în cadrul cărora funcţionează mai multe niveluri de educaţie), şcolile de arte şi meserii (profesionale), de maiştri, postliceale, instituţiile de învăţământ universitar.

În privinţa reţelei şcolare de grădiniţe, în toată ţara figurează doar un număr de 1.171 de unităţi. Este al doilea cel mai mic număr de grădiniţe din ultimii 8 ani.

Faţă de anul 2010, numărul grădiniţelor a scăzut cu 327, adică 21,8%, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.

Doar 29 de creşe apar în evidenţele INS, în scădere faţă de 31 de creşe câte erau în 2014.

Amintim că în Programul de Guvernare actual este prevăzută construcţia a 2.500 de creşe şi grădiniţe, în condiţiile în care în România sunt în prezent doar 1.200 de creşe şi grădiniţe, iar numărul acestora este în continuă scădere în ultimii 10 ani.

FOTO:School photo created by freepik – www.freepik.com

Total
541
Shares
3 comentarii
  1. Da, dar calculele sunt tot de natura economica. Poate ca este valabil in mediul rural, dar in cel urban? S-au comasat scoli, dar de cele mai multe ori pe alte criterii decat cele care ar justifica optiunile alese. Si zau, stiu ce spun din interiorul sistemului!

  2. diferenta rezulta din comasarea unor scoli prin absorbtie de catre alte unit cu pers. juridica… plus posibil si unele inchise din mediul rural… ex. au inchis una si functioneaza cea din centrul de comuna…in plus concluziile dpdv statistic trebuie facute si cu nr elevilor … in scadere + cadre didactice iesite la pensie… eu zic sa dam crezare ministerului este cel mai in masura si are toate datele.

  3. Reducerea numarului de unitati de invatamant s-a facut doar din motive “economice”. Sunt mai putine, dar mai aglomerate. in loc sa reduca efectivele claselor/grupelor, mai bine le-au inchis. Asa ca in cele ramase, sunt mai multe clase, cu efective de 30 de elevi sau mai mult si se “lucreaza” in 2-3 schimburi. Dar se plateste mai putin curent, agent termic, personal auxiliar (care oricum are venituri mici!), mai putini directori etc. In loc sa reducem numarul de elevi/cadru didactic, mergem pe sistem “turma”. Rezultatele s-ar imbunatati prin reducerea efectivelor la clasa, ceea ce se intampla in toata UE.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate