O directoare de școală îi spune în față ministrului Educației că birocrația o sufocă: „Sunt foarte multe situații care se suprapun și timpul este foarte limitat, personalul puțin”

116.747 de vizualizări
Foto: captură video Mass Media Știri Brașov
În cadrul unei vizite recente în județul Brașov, Ligia Deca, ministrul Educației, a fost confruntată direct de către directoarea Școlii Gimnaziale Cristian, Maria-Camelia Enache, care a afirmat că nu mai face față birocrației excesive și termenelor extrem de scurte. Ministrul Educației a răspuns doar pentru o parte a problemei, menționând că au fost suplimentate posturi pentru personalul didactic și auxiliar.

În cadrul unui reportaj realizat de MassMediaTv Stiri Brasov a fost surprinsă o discuție pe care o redăm mai jos. Discuția a avut loc în timpul vizitei ministrului Educației la Grădinița cu program prelungit din comuna Cristian, județul Brașov.

Directoarea: Suntem cu toții niște oameni educați, toți responsabili, nu este lene, nu este altceva, ritmul și termenele sunt altceva.

Ministrul Educației: Și ar ajuta…

Directoarea: Și ar ajuta puțin (…) probabil ar trebui mai mulți oameni, sau termene puțin mai lărgite, când avem de făcut situații. Deci sunt foarte multe situații care se suprapun și timpul este foarte limitat, personalul puțin.

Răspunsul ministrului se concentrează pe problema personalului

Răspunsul Ligiei Deca nu a venit pe loc, ci la insistențele unui reporter prezent la eveniment și a deviat de la problema solicitărilor de la minister, punând accent pe angajările de personal care vor urma.

„Noi deja ieri am adoptat hotărârea de Guvern prin care am alocat la nivelul sistemului de învățământ 7.800 de posturi în plus. Ele includ posturi pentru nevoile specifice ale unităților de educație timpurie, adică crește și grădinițe: mă refer aici la personal suplimentar, îngrijitoare, dar și la didactic auxiliar, consilier, logopezi. Deci, am convingerea că în estimatul pe care Inspectoratul Brașov ni l-a transmis sunt incluse și nevoile grădiniței din Cristian și că, odată cu adoptarea hotărârii de Guvern, vor primi acele posturi de care au nevoie”, a declarat Deca.

Birocrația continuă să sufoce sistemul educațional

Numeroase voci din rândul personalului educațional cer soluții urgente care să reducă birocrația și să permită grădinițelor și școlilor să se concentreze pe actul educațional, nu pe gestionarea excesivă a documentelor.

Printre solicitările Ministerului Educației și inspectoratelor școlare către grădinițe se numără:

  • Planuri financiare anuale și rapoarte de cheltuieli;
  • Situații privind înscrierile, prezența și evoluția copiilor;
  • Fișe de evaluare a personalului didactic și administrativ;
  • Planuri de activități și rapoarte de autoevaluare;
  • Documente privind siguranța și sănătatea în unitățile de învățământ.

42 comments
  1. Voi nu înțelegeți că Deca e politruc sau politician cum își spune.
    NU va recunoaște niciodată problemele tocmai pt ca unele din ele sunt create chiar de ea.

    Soluția a fost dată deja de platforme private cum e Adeservio și de unificarea formularelor in toate ISJ urile si școlile din România.

    Mai mult se pot duplica procedurile, rapoartele, raportările standard.

    Termenele inepte sunt date fix de la Minister pt ca acolo colcăie incompetența .
    Sa nu uităm ca de când a venit Deca totul este desincronizat (bursele, calendarele, metodologiile, examenele, concursurile…)

    Ce face Deca. Creează probleme in sistem pt ca ea sau alti politruci sa adauge alti birocrati care sa producă/ceară mai multe hârtii.

    Cu date care există deja in SIIR, in SC uti, la IPSO, in tabele si tabelase date la ISJ si la Primării si la CJ si la Prefectura si la DAS si la …..

  2. Școlile și-au început orele la data de 9 Septembrie.Cu bullying și profesori care amenință numai cu teste și “extemporale”, cum se exprimă ei.De parcă aceasta înseamnă școală!!! Teste, matematică și extemporale???!!!Atât este în România.Nu să învețe copiii cu drag și să studieze,citind în biblioteci,laboratoare.etc.Dar niciun profesor nu spune:” Vreau să vă învăț ceva!!!”. “Vă arăt eu vouă teste și ce vă voi face eu!!!”.Și așa sunt tâmpiți copiii, 90% din cauza părinților,care mai nou fac regulile în școli.Directorii de frică,ascund toate lucrurile acestea.Ca să nu își piardă posturile și să nu aibă probleme pe la inspectorate.Că așa vor cei care ne conduc.Să nu mai fie pâna la 15 Septembrie Vacanța de Vară!!! Cum era normal.În fiecare an vor tăia câte o săptămână.Pentru că suntem maimuțe și imităm pe cei din Occident.Cei care ne conduc țara,snt comuniști în haine Versace și Gucci, cu pantofi cu talpă roșie(CIOLACU). Dar și cu minte puțină.Ceilalți au fost bolșevici. Până în anii ’90(ILIESCU.etc)

    1. Testul inițial nu e extemporal și nimeni nu-l cere de dragul de a-l cere, nu te mai criza.

      Structura anului școlar și toate celelalte aberații sunt impuse de minister, așa că du-te puțin mai încolo și ceartă-te cu Deca și conțopiștii ei.

  3. Stimati profesori, faceti front comun si propuneti dumneavoastra care sunt documentele necesare pe care este necesar sa le intocmiti. Cadrele didactice cu experienta stiu care sunt aceste documentele , ele nu trebuie sa lipseasca din portofoliul clasei ,al profesorului, al elevului . De celelalte situatii se ocupa directorii, secretarii.Ministrul EDUCATIEI sa gaseasca solutii penrtu a obtine informatiile din sistem. PROFESORUL ESTE PREOCUPAT DE PREGATIREA SA CONTINUA IN SLUJBA ELEVULUI, A COPILULUI. PROFESORUL ESTE PREOCUPAT SA APLICE ACELE METODE , SA GASEASCA ACELE MIJLOACE CARE.L AJUTA SA FIE CATALIZATOR , INDRUMATOR , PRIETEN PENTRU COPILUL CARE VINE LA SCOALA.Stie DOAMNA MINISTRU CE EFECT ARE ASUPRA PSIHICULUI ELEVULUI PREZENTA LA CATEDRA DIN FATA CLASEI A UNUI PROFESOR OBOSIT , SI ,,INGROPAT” in MULTIMEA DE ,,SITUATII” CARE TREBUIE PREDATE LA TERMEN ?

  4. Cate comentarii pertinente, reale dar oare cineva din minister le citeste? este interesat de parerile reale si cum pot ajuta in mod real cadrele didactice, scolile in general si mai ales sa puna elevul in centrul tuturor strategiilor?

  5. Ce minunat ar fi să fie posibilă angajarea sau mărirea normelor reduse de secretar și de contabil, acolo unde sunt mult reduse !!!!
    Este un haos, o nebunie peste tot.Trăim într-o țară unde funcționăm mult în virtutea inerției, aș spune.
    Ne este distrusă sănătatea din cauza stresului uriaș, ne este călcată în picioare demnitatea …., totul este o mare batjocură pornită de acolo, de sus.

  6. Crearea situațiilor solicitate de către MEC ar fi foarte ușor rezolvata prin crearea unei platforme naționale, respectiv un tabel de bord care să ofere posibilitatea configurării tuturor rapoartelor.
    Respectiv, până la crearea acestei platforme, înțelept și eficient ar fi să să folosească toate școlile aceleași formate de documente, aceleași modele / template.

  7. Că să nu mai vorbim de dosarele la comisii. Plan managerial, plan operațional… ferească sfântul!
    Dar eu nu am studii manageriale…Eu 2 limbi străine și ceva noțiuni de pedagogie și psihologie făcui prin facultate.
    Dacă tot cereți hârtii de astea la comisii, creați posturi de funcționari!

  8. Se vede de la o posta scopul principal al educatiei ….. asigurarea unei activitati si existente unui grup profesional indoielnic la acest moment! Raportari, programe, proiecte, planuri ….. nimic despre elevi! Totul este incorsetat in proceduri care dau importanta educatiei dar si creaza tensiuni! BAI! Scoala este despre copiii, despre socializare, despre educatie, despre invatare, toate predate cat mai lejer, fara patima!

  9. I-as fi amintit clar si de programe,continuturi sufocante prin care profesorii sunt obligati sa alerge iar elevii se fac ca invata si sunt dusi de val…apoi vad ca e mai bine sa o lasi balta cu invatatul.
    Treziti -va si faceti ceva pt copii!

  10. și orele prea multe îi sufocă pe copii discutăm de acele ore în care profesorii trebuie doar să și ia banii nu că ar fi ceva benefic pentru cultura generală a unui elev

  11. Birocrația – marele prieten al educației! Nimic nu spune „școală modernă” mai bine decât o avalanșă de hârtii pe care trebuie să le completezi între două lecții și trei telefoane de la inspectorat. Evident, soluția ministrului e să mai adauge niște oameni, ca să aibă și ei pe cine sugruma birocrația. Dar să nu uităm: posturile sunt suplimentate! Mai mulți oameni să completeze aceleași formulare inutile – o soluție „genială” la problema de fond.

    Poate, cine știe, într-o zi vom avea și o reformă reală, dar până atunci… spor la tabele și rapoarte!

  12. Asa arata o gradinita moderna intr-un orasel de provincie din Germania:
    https://www.archdaily.com/921513/kindergarten-riedlepark-lanz-schwager-architekten?ad_source=search&ad_medium=projects_tab

    Asa arata o cresa intr-un sat din Austria:
    https://www.archdaily.com/183434/kinderkrippe-kindergarten-kreiner-architektur?ad_source=search&ad_medium=projects_tab

    Asa arata o gradinita verde intr-o comuna din Italia:
    https://www.archdaily.com/45766/kindergarten-barbapapa%25cc%2580-ccd-studio?ad_source=search&ad_medium=projects_tab

    In aceste gradinite se face educatie pe jos, “floortime” si se colaboreaza in aranjamente gen cofetarie.

  13. încă din prima săptămână de școală ne-am confruntat cu probleme: – reabilitarea grădiniței nu a fost nici pe departe realizată; -;ne-am mutat într-o nouă locație,clase mai mici , spațiu înghesuit , băi puține ,copii mulți…; -la una din ședințe deCP , stabilirea comisiilor un adevărat maraton , hârtii inutile ,pe care nimeni nu le dorește ,dar care încetinesc și îngrădesc timpul alocat actului educațional efectiv…d- na ministru nu cred că înțelege sensul cuvântului “birocrație” sau nu vrea să îl înțeleagă!!! Ar fi multe de adăugat…

  14. Ca-s îngrozitor de multe rapoarte și situații cu deadline foarte strâns- e una… ca-s degeaba… inutile, ca oricum nu citește și nu analizează nimeni ce e acolo, asta-i alta! sunt făcute doar sa ingroase nenumăratele dosare și sa spunem ca exista.

    1. Și dacă ar fi numai astea… Dosare cu activități din Săptămâna verde și Școala altfel, dosare de burse, pentru activități extracurriculare, parteneriate, ritmicitatea notarii, monitorizarea frecvenței, comisii pentru combaterea violenței si multe altele, elevii cu CES, la dirigenție… Efectiv nu mai ai timp pentru activitatea didactică… trebuie să fabrici hârtii cu tona.

    2. deadline? Am uitat limba română… daca eram elev, nu mi te doream profesor! Sunt elevii, răsfățați, îndărătnici, ….dar slabi, unii profesori.! Au ales să predea pentru că nu și-au găsit rostul in alta parte, au multe ifose și talent deloc! M-am întrebat, cum Dumnezeu, dintr-un liceu întreg sa nu ia macar un elev, bacalaureatul. Poate pentru că au astfel de profesori?!

        1. Da, apare în DOOM 3, nu și în DEX. În altă ordine de idei, ne pute limba română? Nu putem spune ” termen limită” ? Ne-am dat dracu’, împănăm exprimarea scrisă/ orală cu tot felul de englezisme , dar unii nu mai știu sensul unor cuvinte de bază din română! Ne dau însă lecții că, de! suntem ” comuniști”!

  15. Unde sunt acele 7800 posturi? Am cerut de 3 ani un post de informatician. Avem 3 posturi de auxilar, la 754 copii. 41 grupe ,41 table intracrive, 2 lab. de info……Nici un raspuns. Am cerut ca un GPN sa fie transformat in GPP. Niciun raspuns. Parintii sunt nemultumiti.Stau in coada in fata biroului. Ce sa le spun? Va mirati ca nu gasiti directori……? Asa nu……..

  16. Eu as fi trimis-o la o ora de mate, fizica sau chimie la liceu.
    Cu programa in mana si sa faca o trecere prin materie cu elevii.
    Si nu la un liceu de top.
    La unul normal, mediu.
    Poate un tehnologic.
    Sa vorbeasca ea de limite, ecuatii diferentiale sau princiipile mecanicii cu elevi care au ajuns la liceu si inca repeta marunt in barba tabla inmultirii! Asa, ca succes al Romaneiei educate pe care o pastoreste de ani buni! Toti tre sa tereaca anul, pana si ministrii, nu?

    1. Exact, să își bată capul cu elevii secolului XXI și apoi să scrie rapoarte, situații și evaluări pentru minister. Cu deadline, obligatoriu.

  17. Deca, aceasta Kim Jong-un a Romaniei, a rezolvat deja toate problemele.

    Dialogul cu directoarea este epic si body language-ul ministrei, in vizita de lucru pe un cal alb, este savuros.

    Retinere, anxietate, frustrare, emotii negative, asta spun mainile impreunate in zona abdomenului superior. La fel facea si Elena Ceausescu, dar ea tine bratele impreunate in zona abdomenului inferior, ceea ce se traduce prin siguranta si incredere. Deca isi tine mainile la nivelul stomacului. Are un gol acolo.

    Interesant este si gestul prin care incearca sa mascheze jocul cu o suvita de par. Invartirea suvitei este un gest de calmare. Pentru ca ce spune directoarea o calca pe nervi. Buzele tuguiate tradeaza nervii si retinerea sa se manifeste. Tovarasa Kim Jong-un trece rapid de la o emotie la alta, de la incredere ca stie raspunsul pana la alti nervi care o fac sa invarta inelul pe deget ca sa se calmeze. La un moment dat incepe sa-si maseze ceafa, alt semn ca nu se simte confortabil.

    Sunt justificati nervii ministrei? Da, pentru ca plangerile nu rezolva problemele. Directoarea ii spune, nu noi suntem tampiti, voi sunteti, pentru ca ne dati prea multe taskuri.

    Sa fi fost in locul lu’ Deca i-as fi facut cadou directoarei un curs de time management si unul de delegare. Asta daca nu as fi putut sa o dau afara.
    La minister as fi angajat cel mai bun specialist in resurse umane care sa faca o analiza a normarii muncii. Deca insa e convinsa ca a rezolvat deja problema.

    Si btw, gradinita aia, sau ce este, arata foarte modest. Suntem in 2024 si copiii invata in sali de detentie din 1900 toamna cu banci asezate ca sa vada ceafa colegului. Brasov cica e judet fruntas in realizarea planului cincinal? Cool! Ce o fi in alte judete Dumnezeu cu mila

    1. Time management?!

      Dacă reușești să termini toate sarcinile cretine pe care ni le aruncă ăștia în spate știi ce primești? MAI MULTE sarcini!

      N-are nicio treabă cu managementul timpului. Are treabă cu tâmpenia birocraților care au uitat care e scopul primar al școlii și acum cred că tot ce trebuie să facă un profesor sunt HÂRTII!! Hârtii peste hârtii peste mai multe hârtii!! Și cum spunea cineva aici, hârtii făcute de dragul de a fi făcute, necitite și nefolosite de nimeni, păduri întregi tăiate pentru NIMIC!

      Am ajuns să mergem în silă la școală, ne refugiem în ore ca să scăpăm de birocrație, dar în secunda în care sună clopoțelul de pauză și ajungem în sala profesorală, apare directorul cu încă un set de rapoarte, statistici, tabele, site-uri, note, anunțuri, directive pe care noi să le studiem imediat, să dăm răspuns imediat, să informăm părinții instantaneu, să construim noi proceduri alaltăieri dacă se poate, și nu numai, să aibă efect a doua zi!!

      Iar de pe margine chibiții își dau cu părerea că școala nu mai e ce-a fost și evident profesorii sunt de vină (pentru tot, indiferent ce.)

      1. Ana, aproape toti care se plang de prea multe sarcini si de lipsa de timp au probleme cu time managementul, prioritizarea si delegarea.

        Tot lantul asta al slabiciunilor minister, inspectorat, scoala ar trebui sa se aseze la masa si sa rezolve problema. Problema nu se rezolva angajand oameni in plus pentru hartii in plus.

        Deca nu are habar de management. Directoarea a avut sansa unui elevator pitch, dar a dat-o in bara. Deca era convinsa ca stie care e problema si ca a oferit deja o solutie.

        1. D-le dumneata vorbești ca să nu taci, uneori. CUI să delegi?! Ce prioritizare, când toate sunt pe repede înainte – azi inventează un birocrat ceva, mâine aparatul administrativ județean aplică, ieri trebuiau rezolvate problemele de către profesori că doar așa se face în țara asta! Toată lumea are de făcut mormane de hârtii fără sens, ni se cere să fim de toate-în-unul, nimeni nu e expert sau măcar priceput în zece profesii de-odată!

          Sau poate ești d-ta, dacă ai impresia că ține de chibzuirea timpului. Timpul meu de muncă e de 40 de ore pe săptămână (teoretic), nu trăiesc ca să muncesc, vreau să am și viață dincolo de profesie.

          Eu am dorit să fiu profesor, nu om bun la toate. Dacă au nevoie de factotum, să-l caute și să aștepte mult și bine până se naște.

          Directoarea respectivă are sau nu are hibe și nici nu mă interesează – 40 de inspectori generali n-au avut curajul să-i spună în față ministrului că e ignorantă și prost-sfătuită. N-au avut curajul să o tragă de mânecă și să sugereze că ceva mai puțină birocrație și ceva mai multă educație n-ar strica în sistemul de învățământ. Am fost transformați în sistem de asistență socială și corp de dădace, iar unii care stau alături și vorbesc de time management nu fac decât să pună paie pe foc.

          Probabil d-ta nu lucrezi în învățământ ci ești fie pensionar/ă, fie în privat, unde-ți faci singur programul și alegi să rezolvi doar ce dorești sau ești conștient/ă că poți rezolva. Noi n-avem de ales. La un moment dat se va rupe spatele cămilei de la un pai și vă veți mira toți cum de s-a putut întâmpla așa ceva.

  18. M – am facut profesor sa EDUC. Nu am vrut sa fiu si nici nu am abilitățile sa fiu secretar, politist, jandarm, expert juridic, consultant financiar, asistent social, asistent medical, paznic etc.
    Asistenta sociala din primarii sa isi miste fundul si sa isi faca singura dosarele de burse si dosarele de transport.
    Sa ne lase in pace cu tot felul de statistici care sa justifice frecatul mentei celor din minister. Pe vremea lui Ceaușescu, SE FACEA SCOALA, NU HARTII. Ne ocupati timpul intenționat cu hartii ca sa nu mai avem timp de pregătirea lectiilor si apoi sa aveti motiv sa spuneți ca profesorii nu isi fac treaba la clasa.
    Intram direct obositi la ore, nu facem decat sa adunam hartii de la elevi si parinti in loc sa ne vedem de comunicarea si starea de bine cu elevii.
    Rusine, Deca!

    1. Și eu spun același lucru! Toată lumea acuză profesorii că nu-și fac treaba! Păi care dintre ele? Credeam că rolul nostru este să facem educație, nu să facem pe asistenții sociali, pe asistenții medicali, contabil, jandarm, paznic și ce o mai fi. Vrei să faci atâtea meserii într-un post și să iasă toate bine? La câte hârtii cer și câți copaci se taie inutil, am impresia că unii nici nu realizează efectele negative!

    2. Au perfecta dreptate domenii profesori și directori de școli !
      Dumnealor nu sunt secretari ,polițiști și ce alte atribuții le atribuiți dumneavoastră Dna ministru .
      lăsați profesorii să fie profesori și atât !
      să dispară imediat birocrația,așa nu se mai poate continua .
      In loc sa creați sala de detenție în școli ,ar fi fost mai indicata o sala de mese ,cantina cum au parlamentarii ,le interziceți copiilor să părăsească școală, dar nu le oferiți o masa caldă ,o sala de studiu , bibliotecă,sali unde sa poată să petreacă timpul până încep orele de curs.Cred că fi fost necesar sa vă aplecați la nevoile domnilor profesori și ale elevilor .

  19. Situația descrisă în județul Brașov evidențiază o problemă majoră cu care se confruntă sistemul educațional din România: birocrația excesivă. Directoarea Școlii Gimnaziale Cristian, Maria-Camelia Enache, a subliniat dificultatea de a respecta termenele și sarcinile birocratice impuse, cerând soluții precum extinderea termenelor sau creșterea personalului. Răspunsul ministrului Educației, Ligia Deca, s-a concentrat doar pe suplimentarea posturilor, fără a aborda direct birocrația. Această problemă continuă să afecteze educația, lăsându-i pe educatori să gestioneze un volum mare de documente, în detrimentul timpului dedicat actului educațional.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Învățământul este gratuit. Un inspectorat școlar face apel la profesori să nu mai solicite rechizite suplimentare / Președintele Federației părinților a publicat o listă cu cerințele unei grădinițe din București

Educatoarele și cadrele didactice care predau elevilor din învățământul primar sunt rugate să nu mai solicite rechizite suplimentare pentru desfășurarea lecțiilor, „având în vedere sesizările mass-mediei locale”, potrivit unei informări…
Vezi articolul