Oferta universităților publice românești pentru studii de licență în 2025-2026: Aproape 2250 de specializări și programe / Oferta de programe de master de cercetare, master profesional și master didactic – Proiecte

3.371 de vizualizări
SURSA: Unsplash.com
Un număr de 52 de universități de stat vor oferi 2248 de specializări/programe de studii la nivel de licență în următorul an universitar, dintre care doar o mică parte sunt nou autorizate sau au suferit modificări, potrivit proiectului de Nomenclator al domeniilor și specializărilor de studii pentru anul 2025-2026, pus în consultare de Ministerul Educației și Cercetării. Instituția a pus, totodată, în consultare și lista domeniilor de master acreditate, cu numărul maxim de studenți pentru fiecare, în următorul an universitar.

Nomenclatorul domeniilor și specializărilor/programelor de studii universitare, ce actualizează lista acestora pentru următorul an, arată că din totalul de 2248 de specializări/programe incluse la nivelul universităților de stat, doar 40 de specializări/programe au suferit unele modificări (de capacitate, de denumire, modificări în cadrul structurilor sau modificări de acreditare) și numai 7 sunt programe nou autorizate, potrivit Notei de fundamentare.

În cazul universităților particulare, sunt prevăzute 352 de specializări în cadrul a 35 de instituții. Dintre aceste specializări, 13 au suferit modificări și doar 3 sunt nou autorizate.

Nota de fundamentare include, la acest capitol, și noua Universitate „Ioan Slavici” din Timișoara, instituție privată înființată printr-o lege publicată în decembrie 2024 și care  a primit acreditare instituțională.

Pentru anul viitor, doar șase programe intră în lichidare, în cadrul a 3 universități: 

  • un program „Finanțe-Bănci” desfășurat de Facultatea de Finanțe a ASE București la Buzău, 
  • trei programe la „Dunărea de Jos” Galați( „Limbă și literatură franceză-Limbă și literatură română”, „Biotehnologii pentru industria alimentară”, „Tehnologie și control în alimentația publică”)
  • două programe la Universitatea Creștină „Partium” din Oradea (”Limba și literatura engleză – Limba și literatura germană, respectiv „Limba și literatura germană”)
Schimbări la nivel de master

Proiectul de hotărâre privind domeniile și programele de studii universitare de master și numărul de studenți al acestora, pentru anul 2025-2026 prevede o serie de modificări în urma evaluărilor ARACIS la nivelul diverselor tipuri de masterat în cadrul universităților. Astfel, potrivit Notei de fundamentare, după evaluările din ultima jumătate de an, pe lângă programele stabilite deja, sunt încadrate:

  • la categoria master de cercetare – 231 de programe din 6 universități de stat
  • la categoria master profesional – 293 de programe (274 în 18 universități de stat, 19 în 7 universități particulare)
  • la categoria masterat didactic – 17 programe de master în cadrul a 3 universități de stat
  • În categoria master profesional organizat în regim dual – 10 programe din 3 universități de stat

La solicitarea universităților, sunt încadrate:

  • La master de cercetare – 10 programe de master
  • La master profesional – 25 programe de master

Totodată, intră în lichidare 3 programe de studii din două universități de stat, în urma evaluărilor ARACIS, iar la solicitarea universităților intră în lichidare 25 de programe de master (23 în cadrul a 9 universități de stat, 2 în 2 universități particulare.

Nota de fundamentare precizează că, pe baza evaluărilor ARACIS, capacitatea de școlarizare a domeniilor de master evaluate crește cu 735 de locuri, de la 25.585 la 26.320.

Proiect – Nomenclatorul domeniilor și al specializărilor/programelor de studii universitare – 2025-2026 (Lista completă a structurilor, cu număr maxim de studenți):
Proiect – Programele de master oferite de universitățile de stat, cu număr maxim de studenți pentru fiecare – 2025-2026:


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Este anormal să ai peste 99% dintre profesori cu calificativul „foarte bine” când școala produce peste 40% analfabetism funcțional, spune Daniel David: Este o combinație de lipsă de rigoare în evaluare, lipsă de proceduri clare. Calificativele îi și ajută în tot felul de alte proceduri pe care tot noi le-am creat în sistem

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a vorbit despre evaluarea profesorilor și a spus că „este anormal” să ai peste 99% dintre profesori cu calificativul „foarte bine” când școala produce…
Vezi articolul

Consiliul Elevilor, despre prelungirea vacanței de vară până la 16 septembrie: Schimbă regulile în timpul jocului pentru interesele turismului, nu ale educației

Consiliul Național al Elevilor condamnă, „cu fermitate”, intenția Ministerului Educației Naționale de a amâna începerea anului școlar 2019-2020, la presiunea Ministerului Turismului, se arată într-un comunicat de presă. Reprezentanții elevilor…
Vezi articolul

UDMR a lansat o campanie de școlarizare pentru a promova învățământul în maghiară. Tivadar Magyari: 14-16% din familii trebuie să fie convinse că merită să-şi înscrie copilul. Hunor: Dorim ca mesajul cu promovarea şcolilor maghiare să curgă şi din robinet

UDMR a lansat joi o campanie de şcolarizare pentru a promova alegerea învăţământului în limba maghiară, care se adresează familiilor având copii de 6-7 ani, care vor începe clasa pregătitoare…
Vezi articolul