OFICIAL Noile reguli privind temele pentru acasă: Elevii de gimnaziu și liceu primesc teme de maximum 2 ore pe zi, monitorizare obligatorie și feedback anual de la elevi și părinți / Diriginții raportează dacă profesorii dau prea multe teme, directorii iau măsuri

1.319 vizualizări
Foto: © Valerii Honcharuk | Dreamstime.com
Dirigintele monitorizează temele elevilor de gimnaziu și liceu, mai exact, raportează dacă profesorii dau prea multe teme și se depășește timpul maxim de 2 ore pe zi pentru rezolvarea lor, iar directorul verifică dacă învățătorii au dat teme de maximum 1 oră, temele de vacanță devin explicit opționale și feedbackul anual obligatoriu de la elevi și părinți despre teme sunt principalele schimbări introduse de Ministerul Educației și Cercetării în ordinul nr. 6.854 privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar, publicat în Monitorul Oficial pe 10 decembrie.

Directorul școlii monitorizează temele în învățământul primar. Învățătorii trebuie să respecte următoarele prevederi.

  • La nivelul educației timpurii și la clasa pregătitoare nu se dau teme pentru acasă. 
  • Timpul total alocat în învățământul primar pentru temele obligatorii va fi de maximum 1 oră, conform Art. 3. 

Dacă nu se respectă aceste reguli, directorul poate lua măsuri, în urma consultării cu responsabilul și membrii Comisiei pentru curriculum. 

Pentru elevii de gimnaziu și liceu responsabilitatea verificării este a dirigintelui, nu a conducerii școlii sau a profesorilor care dau temele.

Astfel că, dirigintele este obligat să monitorizeze volumul de teme pentru acasă și să raporteze directorului atunci când profesorii depășesc limita legală de maximum două ore pe zi pentru elevii de gimnaziu și liceu. Directorul poate lua măsuri, în urma consultării cu responsabilul și membrii Comisiei pentru curriculum. 

(5) Dirigintele, pe baza analizei proprii și a feedbackului elevilor și al părinților, monitorizează și informează directorul unității de învățământ preuniversitar, care dispune măsuri în vederea respectării prevederilor alin. (4), în urma consultării cu responsabilul și membrii Comisiei pentru curriculum, conform art. 3. 

Feedback anual obligatoriu de la elevi și părinți

Anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă, iar Consiliul de Administrație va face o analiză și va lua măsuri pentru eficientizarea educației prin teme și pentru creșterea gradului de satisfacție al elevilor și al părinților.

Art. 10. — (1) Anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă. 

(2) Directorul, în cazul învățământului primar, respectiv dirigintele clasei, pentru celelalte niveluri ale învățământului preuniversitar, sunt responsabili pentru colectarea feedbackului, care va fi analizat în consiliile de administrație ale unităților școlare, pentru a lua măsuri atât pentru eficientizarea educației prin teme, cât și pentru creșterea gradului de satisfacție al elevilor și al părinților. 

Alte prevederi din Ordinul nr. 6.854 privind temele pentru acasă

  • Preșcolarii și elevii din clasa pregătitoare nu primesc teme pentru acasă.
  • Temele de vacanță devin opționale, elevul nu este obligat să le facă.
  • Profesorii vor da cel mult o temă pentru acasă pe modul, dacă aceasta are ca finalitate realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză.
  • Temele pentru acasă trebuie evaluate.
  • Notarea temei pentru acasă nu este obligatorie. 
  • Se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsă.
  • Se va evita apariția unor efecte negative, de tipul pierderea interesului elevului față de învățare din cauza cantității, a dificultății sau a monotoniei temelor, oboseală fizică și emoțională.
Ordinul nr. 6.854 privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar, publicat în Monitorul Oficial pe 10 decembrie

Art. 1. — (1) „Prezentul ordin reglementează rolul temei pentru acasă, precum și raționalizarea timpului necesar efectuării acesteia de către elevi. 

(2) Prin temele pentru acasă propuse se vor urmări: 

a) obținerea de rezultate imediate în învățare — consolidare/aprofundare/extindere; aplicarea achizițiilor școlare în contexte noi de învățare; 

b) obținerea unor efecte pe termen lung în învățare — încurajarea învățării; construirea unei atitudini pozitive față de școală; motivația pentru a continua învățarea pe parcursul întregii vieți; dorința de a aplica achizițiile de învățare în viața cotidiană; 

c) obținerea unor efecte în planul dezvoltării personale a elevilor — stimularea curiozității, a responsabilității, dezvoltarea abilității de a persevera în învățare; capacitatea de a-și organiza timpul; motivația, creșterea încrederii în sine; 

d) consolidarea relației familie-școală — respectarea principiului egalității de șanse, creșterea încrederii familiei în școală. 

Art. 2. — Tema pentru acasă este necesar să fie stabilită diferențiat, după cum urmează: 

a) tema obligatorie, care are un nivel mediu de dificultate, pentru toți elevii clasei; 

b) tema suplimentară, care este facultativă, cu caracter general sau individual — diferențiată, pentru activități de recuperare sau de pregătire pentru performanță. 

Art. 3. — (1) La nivelul educației timpurii și la clasa pregătitoare nu se dau teme pentru acasă. 

(2) Timpul total alocat în învățământul primar pentru temele obligatorii va fi de maximum 1 oră. 

(3) Directorul unității de învățământ preuniversitar, pe baza analizei proprii și a feedbackului elevilor și al părinților, monitorizează și ia măsuri pentru respectarea prevederilor alin. (1) și (2), în urma consultării cu responsabilul și membrii Comisiei pentru curriculum. 

(4) Pentru toate celelalte niveluri de învățământ preuniversitar temele obligatorii pentru acasă nu pot depăși 2 ore. 

(5) Dirigintele, pe baza analizei proprii și a feedbackului elevilor și al părinților, monitorizează și informează directorul unității de învățământ preuniversitar, care dispune măsuri în vederea respectării prevederilor alin. (4), în urma consultării cu responsabilul și membrii Comisiei pentru curriculum. 

(6) Tema pentru acasă pentru o disciplină, având drept finalitate realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză, poate să fie maximum una pe interval de învățare (modul). 

Art. 4. — (1) În perioada vacanțelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă elevilor din învățământul primar și gimnazial. 

(2) Temele de vacanță sunt teme de tip suplimentar

Art. 5. — În special în perioada de evaluare, cadrele didactice vor utiliza, pe cât posibil, în clasă, aplicații și activități asemănătoare temei pentru acasă.

Art. 6. — (1) Temele pentru acasă trebuie evaluate. Evaluarea temei pentru acasă se poate realiza: 

a) frontal; 

b) prin discutarea în clasă a părților la care elevii au întâmpinat dificultăți; c) printr-o testare a elevilor de aproximativ 10 minute doar din tema pentru acasă. (

2) Notarea temei pentru acasă nu este obligatorie. 

Art. 7. — În cadrul orelor la clasă o atenție specială se acordă tehnicilor de învățare independentă. În acest sens, în programul școlar se vor exersa modalități de rezolvare independentă a unor sarcini de lucru, astfel încât aceste deprinderi să fie transferabile și în efectuarea temelor pentru acasă. 

Art. 8. — În stabilirea temelor pentru acasă se va evita apariția unor efecte negative, de tipul: pierderea interesului elevului față de învățare din cauza cantității, a dificultății sau a monotoniei temelor, oboseală fizică și emoțională, reducerea timpului liber destinat unor activități recreative, cum ar fi: activități sportive, artistice, gospodărești, lectură, adâncirea diferențelor dintre elevii performanți și cei aflați în dificultate. 

Art. 9. — Se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsă prin: volum mare de teme, exerciții repetitive, precum și solicitarea realizării/parcurgerii unor activități de învățare/conținuturi care necesită o abordare sistematică în clasă, și nu pentru a fi realizate/parcurse individual, ca temă pentru acasă. 

Art. 10. — (1) Anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă. 

(2) Directorul, în cazul învățământului primar, respectiv dirigintele clasei, pentru celelalte niveluri ale învățământului preuniversitar, sunt responsabili pentru colectarea feedbackului, care va fi analizat în consiliile de administrație ale unităților școlare, pentru a lua măsuri atât pentru eficientizarea educației prin teme, cât și pentru creșterea gradului de satisfacție al elevilor și al părinților. 

Art. 11. — Prevederile prezentului ordin vor fi aduse la cunoștința cadrelor didactice, elevilor și părinților. 

Art. 12. — La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 5.893/2016. 

Art. 13. — Direcția generală echitate și performanță în învățământul preuniversitar, Direcția generală minorități și desegregare, inspectoratele școlare, directorii unităților de învățământ și cadrele didactice pun în aplicare prevederile prezentului ordin.” 

DOCUMENT Ordinul nr. 6.854/2025 privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar

Foto: © Valerii Honcharuk | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Diriginții trebuie să-i monitorizeze pe ceilalți profesori dacă le dau elevilor teme de maximum 2 ore, în gimnaziu și liceu. Dacă depășesc limita impusă îi raportează la director – prevede ordinul ce reglementează temele școlare, semnat de ministrul David / Directorul școlii verifică dacă învățătorii le-au dat teme de maximum 1 oră elevilor
Profesoara Adina Papazi, despre temele pentru acasă: Eu nu mă pot duce în pauză să fac o ședință cu colegii mei, dă-le tu 3 exerciții, că eu le-am dat 2. Este o utopie / Directoarea Raluca Răducanu: Toate aceste reglementări cred că au fost făcute, în primul rând, la presiunea părinților
Secretarul de stat Sorin Ion: Un elev de gimnaziu are 7 ore pe zi la școală. Dacă pentru acasă se dau 4 ore de teme, înseamnă foarte mult
Durata temelor poate diferi în funcție de fiecare copil, spune un director de școală: Unul poate să îmi facă o temă în 10 minute, indiferent de complexitate / Consilier școlar: Rămâne în continuare responsabilitatea noastră, a tuturor, în ceea ce privește stabilirea temelor pe care le vor avea
ULTIMA ORĂ Regulile privind temele pentru acasă au fost publicate de Ministerul Educației: Directorul și dirigintele trebuie să monitorizeze respectarea timpului maxim de 1 oră pentru elevii din primar și 2 ore pentru gimnaziu și liceu și feedback anual obligatoriu de la elevi și părinți – proiect
Temele de vacanță devin opționale, elevul nu este obligat să le facă – proiect
PROIECT Profesorii vor da cel mult o temă pentru acasă pe modul, dacă aceasta are ca finalitate realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză


1 comment
  1. La cât invata actualmente elevii la scoala, și-i cat e 2×2 le va lua mai mult de doua ore de teme….si vinovati vor fii dascalii! Dati inainte cu analfabetismul funcional!!! N-am voie sa ma pronunt asupra pregatirii domnului ministru in ceea ce priveste psihologia, in ceea ce priveste reforma învățământului: E VARZA…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii de liceu se mai pot înscrie până pe 17 iulie la Școala de vară de Știință și Tehnologie de la Măgurele, cu stagii de practică în laboratoare de fizică nucleară, nanotehnologii, automatizări sau știința mediului / Profesorii STEM pot să se înscrie până pe 22 iulie

Elevii de liceu pasionați de știință se mai pot înscrie până pe 17 iulie la Școala de vară de Știință și Tehnologie de la Măgurele (MSciTeh), un program de două…
Vezi articolul

Scrisoare deschisă din partea unei profesoare suplinitoare calificate către ministrul Daniel David: Regândiți structura deciziilor luate, pentru că, în cele din urmă, nu poți vorbi despre reformă reală dacă primul pas este excluderea celor competenți

„Ce model transmitem copiilor dacă tocmai cei care își asumă responsabilitatea educației fără statutul protejat al titularului sunt excluși în tăcere?” – este întrebarea care deschide apelul public lansat de…
Vezi articolul

Profesorii scutiți anul trecut de prezența fizică la școală, cu risc certificat, nu mai pot preda online. Măsura a fost eliminată din noul ordin, iar școala va decide ce fac – Ghid pentru profesori cu prevederile care îi vizează

Profesorii nu mai sunt trimiși automat să predea online dacă au certificat de risc, potrivit noilor reguli anunțate ca adoptate de ministrul Educației, dar care nu fuseseră încă semnate de…
Vezi articolul