OFICIAL Portofoliul educațional care trebuie completat obligatoriu în acest an școlar de către educatori și învățători, publicat în Monitorul Oficial cu două zile lucrătoare înainte de începerea cursurilor

40.260 de vizualizări
Portofoliul educațional este obligatoriu în anul școlar 2024-2025 pentru copiii din grupa mijlocie și elevii din clasa pregătitoare. Astfel că, educatorii și învățătorii vor avea de completat datele de identificare pentru elevi și preșcolari până pe 30 noiembrie, iar planurile individualizate de învățare și planul educațional personalizat în cazul elevilor cu CES trebuie incluse după primul modul . Rezultatele activităților de învățare sunt depuse pe parcursul anului școlar, conform Metodologiei privind portofoliul educațional al preșcolarului și al elevului din învățământul preuniversitar, publicată în Monitorul Oficial pe 5 septembrie. După weekend, pe 9 septembrie, încep cursurile, iar profesorii au la dispoziție doar două zile lucrătoare să se familiarizeze cu documentul.
Vezi în articol structura oficială a portofoliului educațional, informații despre ce trebuie să conțină, obligațiile profesorilor care îl completează și explicații privind legislația.  

Metodologia reglementează formatul portofoliului educațional al preșcolarului/elevului, modalitatea de colectare a datelor, de utilizare și de valorificare a portofoliului educațional în conformitate cu prevederile Legii nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare.

În primul rând, să clarificăm diferențele dintre portofoliul individual și portofoliul educațional, două instrumente care au ca reper profilul absolventului:

Portofoliul individual este folosit în activitatea de documentare a progresului individual și, implicit, în activitatea de concepere a măsurilor din planul individualizat de învățare sau din planul educațional personalizat (după caz).

Portofoliul educațional este folosit în activitatea de documentare a traseului educațional al preșcolarului/elevului, cu influențe clare asupra orientării școlare/profesionale a acestuia.

Conținutul portofoliul individual, care este predat părintelui sau elevului la sfârșitul anului școlar:

  • Desene,
  • Fotografii,
  • Colaje,
  • Proiecte,
  • Lucrări practice/creative etc.

Portofoliul individual se subordonează portofoliului educațional, produse sau rezultate ale activităților cuprinse în portofoliul individual putând fi incluse în portofoliul educațional. În funcție de nivelul de studiu, un număr de 2—6 produse sau rezultate ale învățării cuprinse în portofoliul individual pot fi incluse în portofoliul educațional.

Ce conține portofoliul educațional 

Portofoliul educațional cuprinde documente relevante pentru rezultatele învățării elevilor:

  • planul individualizat de învățare al elevului, inclusiv recomandări de recuperare a pierderilor de învățare;

Planul individual de învățare are următoarele caracteristici, conform Legii  învățământului preuniversitar:

a) pornește de la rezultatele evaluărilor elevului cu caracter formativ și sumativ;

b) ia în considerare nevoile de învățare ale fiecărui elev, care sunt diferite și, prin urmare, trebuie abordate diferit;

c) valorifică experiențele de învățare anterioare ale elevului;

d) stabilește obiectivele pe termen imediat și pe termen lung ale elevului;

e) proiectează noile experiențe de învățare în funcție de nevoile, interesele și ritmul elevului;

f) este dezvoltat în urma interacțiunii dintre profesor, elev și părinte.

Planul individualizat de învățare este parte componentă a portofoliului educațional al elevului.

  • planul educațional personalizat, în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale;

Pentru beneficiarii primari identificați cu cerințe educaționale speciale se elaborează de către echipa multidisciplinară constituită de CJRAE/CMBRAE planul educațional personalizat, care va include și servicii pentru familie, servicii psihologice și servicii de asistență psihopedagogică, servicii de sprijin în învățare, terapii specifice, kinetoterapie și facilitare

Planul educațional personalizat este un instrument care face parte din portofoliul educațional al elevului. 

Modelul planului educațional personalizat, precum și modul de întocmire și de monitorizare a acestuia se aprobă prin ordin comun al ministrului educației, al ministrului familiei, tineretului și egalității de șanse și al ministrului sănătății, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform Legii  învățământului preuniversitar.

  • rapoarte descriptive de evaluare de la finalul învățământului preșcolar, al clasei pregătitoare și al clasei I, rezultatele evaluărilor de la nivelul claselor a II-a, a IV-a, a VI-a, aleevaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a și ale examenului de bacalaureat;

Ordinele de ministru  privind aprobarea metodologiilor de completare şi valorificare a rapoartelor descriptive de evaluare la finalul grupei mari a grădiniței și la finalul clasei pregătitoare au fost în dezbatere publică și încă nu au apărut în Monitorul Oficial. 

Toți educatorii trebuie să facă pentru copiii din grupele mari de grădiniță un raport descriptiv de evaluare. Documentul va fi obligatoriu la înscrierea în clasa pregătitoare 2025 / Model de raport

Învățătorii trebuie să completeze rapoarte de evaluare pe 49 de puncte distincte pentru elevii din clasa pregătitoare în anul școlar 2024-2025, care începe în septembrie / Model de raport pentru evaluarea de la finalul clasei

  • diploma de absolvire și foaia matricolă, pentru absolvenții de gimnaziu și de liceu;
  • certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/niveluri de școlarizare;
  • certificatul de calificare profesională de nivel 3 sau 4, pentru absolvenții de liceu;
  • diplome, certificate, alte înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite în diferite contexte formale, nonformale și informale;
  • recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior sau pe piața forței de muncă etc.
Formatul portofoliului educațional

Portofoliul individual se realizează în format fizic sau în format digital.

Portofoliul educațional al elevului poate fi un biblioraft sau în format digital. Va conține foi matricole, diplome de absolvire, rezultate de la evaluări, recomandări de orientare și cel mult 10 diplome de la concursuri și certificate. 

Portofoliul educațional în format digital poate fi înregistrat pe platforma școlii/pe platforme de stocare bazate pe cloud până la momentul operaționalizării platformei digital integrate ca parte a Sistemului integrat de management al școlarității, administrat de Ministerul Educației, prin intermediul Unității Executive pentru Suport, Mentenanță și Asistență Tehnică pentru Digitalizare, conform Art. 6.

Structura a portofoliului educațional

Portofoliul educațional are două secțiuni:

  1. informații privind datele de identificare
  2. rezultate și produse ale activităților de învățare din educația formală și educația nonformală.

Rezultate și produse ale activităților de învățare, în funcție de nivelul de studii:

a) pentru învățământul preșcolar, între 2 și 4 produse relevante ale activității rezultate în urma derulării unor proiecte tematice/activități pe domenii experiențiale, selectate de copil împreună cu cadrul didactic și/sau părintele, care ilustrează nivelul de dezvoltare al preșcolarului;

b) pentru învățământul primar, între 2 și 4 produse relevante ale activității școlare rezultate în urma parcurgerii unor unități de învățare, selectate de elev împreună cu profesorul pentru învățământul primar și/sau părintele, pentru minimum două arii curriculare;

c) pentru învățământul gimnazial, între 4 și 6 produse relevante ale activității școlare rezultate în urma parcurgerii unor unități de învățare, selectate de elev împreună cu profesorii și/sau părintele, pentru minimum două arii curriculare;

d) pentru învățământul liceal, între 4 și 6 produse relevante ale activității școlare rezultate în urma parcurgerii unor unități de învățare, selectate de elev împreună cu profesorii, pentru ariile curriculare de interes.

Obligațiile educatorului/învățătorului în primele 90 de zile de la începutul anului școlar 2024-2025

Până pe 30 noiembrie, educatorii și învățătorii completează datele personale ale copiilor de grădiniță și elevilor în secțiunea I din portofoliul educațional obligatoriu din anul școlar 2024-2025 pentru grupa mijlocie și clasa pregătitoare

În aceeași perioadă, educatorii, învățătorii și diriginții solicită conducerii grădiniței sau școlii materialele pentru portofoliul educațional în format fizic  ((biblioraft, separatoare, etichete, folii de protecție, într-un număr cel puțin egal cu numărul preșcolarilor/elevilor de la fiecare grupă/clasă) și îl personalizează împreună cu fiecare copil.

Pentru portofoliul în format digital, educatorii, învățătorii și diriginții au obligația de a crea conturile aferente portofoliului educațional digital al fiecărui preșcolar/elev din grupa mijlocie/clasa de început de ciclu de învățământ pe care o coordonează, în maximum 90 zile de la începutul anului școlar.

Datele de acces la portofoliul educațional în format digital sunt comunicate elevului și părintelui/reprezentantului legal al preșcolarului/elevului în termen de 15 zile de la crearea contului, conform Art. 8.

Depunerea/Încărcarea documentelor prevăzute în portofoliul educațional se realizează astfel: 

a) datele personale ale preșcolarului/elevului, așa cum apar în catalogul grupei/clasei — în termen de 90 de zile de la debutul anului școlar;

b) documente școlare, acte de studii (sau copii ale acestora, după caz) — la finalul fiecărui an școlar/ciclu de învățământ, după caz; 

c) raportul descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică și la formarea competențelor cognitive și socioemoționale ale copilului la sfârșitul grupei mari din învățământul preșcolar, rapoartele anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor de învățare, pentru clasa pregătitoare și clasa I, după caz;

d) planuri individualizate de învățare/planul educațional personalizat în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale, inițial — după primul modul și, ulterior, când este cazul;

e) rezultate ale evaluărilor și examenelor naționaleîn termen de 30 de zile de la comunicarea/afișarea rezultatelor finale;

f) diplome de participare la concursuri/competiții/olimpiade/ festivaluri/simpozioane, activități de voluntariat etc. — pe parcursul anului școlar;

g) recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior sau pe piața forței de muncă — la finalul grupei mari din învățământul preșcolar, la finalul clasei pregătitoare din învățământul primar, la finalul ciclului gimnazial, respectiv liceal.

EXPLAINER despre portofoliul educațional și legislația în care se găsesc prevederi despre portofoliu

Portofoliul individual și portofoliul educațional au ca reper profilul absolventului, care va sta la baza elaborării curriculumului național, aprobat prin ordin de ministru în decembrie 2023. 

Potrivit legii învățământului preuniversitar, „profilul descrie așteptările exprimate față de absolvenții diferitelor niveluri de studiu ale învățământului preșcolar, primar, gimnazial și liceal, prin raportare la: cerințele sociale exprimate în legi, în alte documente de politică educațională și în studii de specialitate, finalitățile generale ale învățământului, precum și caracteristicile de dezvoltare a elevilor. 

Profilul este construit pornind de la reperele fundamentale de dezvoltare, în învățământul preșcolar, și de la descriptorii competențelor-cheie, declinați pe niveluri de învățământ, în cazul învățământului primar și secundar.”

Reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la 7 ani, anexa la Ordinul nr. 4628/2024, oferă orientări detaliate pentru educația timpurie, se adresează atât educatorilor cât și părinților și conține cinci capitole despre dezvoltarea copilului pe mai multe planuri: socio-emoțional, dezvoltarea limbajului, dezvoltarea fizică a sănătății și igienei personale, capacitatea de ascultare și înțelegere, și dezvoltarea cognitivă și cunoașterea lumii. 

Prevederi despre portofoliul educațional există și în ROFUIP 2024

ART. 61 (1) Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare are următoarele atribuţii: 

n) se asigură că rezultatele învățării dobândite de preșcolari/elevi prin participarea la programe și proiecte școlare și extrașcolare sunt recunoscute prin adeverințe, diplome sau certificate acordate de unitățile de învățământ preuniversitar sau partenerii acestora, respectiv sunt incluse în portofoliul educațional al beneficiarului primar

ART. 69 Profesorul diriginte mai are şi următoarele atribuţii: 

i) completează documentele specifice colectivului de elevi şi monitorizează completarea portofoliului educaţional al beneficiarilor primari

ART. 106 (11) Portofoliul educaţional cuprinde documente relevante pentru rezultatele învăţării beneficiarilor primari: certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/niveluri de şcolarizare, rezultate la evaluările naţionale şi recomandări de recuperare a pierderilor de învăţare, produse sau rezultate ale activităţilor desfăşurate, diplome, certificate sau alte înscrisuri obţinute în urma evaluării competenţelor dobândite în diferite contexte, formale, nonformale şi informale. 

(12) Portofoliul educaţional se utilizează începând cu debutul învăţământului obligatoriu şi este utilizat pe tot parcursul învăţământului preuniversitar.

Informaţii din portofoliul educaţional pot fi utilizate pentru identificarea decalajelor educaţionale şi fundamentarea intervenţiilor de sprijin. 

(13) La finalizarea învăţământului gimnazial şi liceal, profesorul consilier şcolar şi dirigintele au obligaţia să emită câte o recomandare de încadrare într-o formă de învăţământ de nivel superior, având caracter de orientare şcolară pentru fiecare elev în parte.

În cazul absolvenţilor de învăţământ liceal se poate realiza şi o recomandare sub forma unei orientări vocaţionale de încadrare pe piaţa forţei de muncă. Recomandările sunt consultative şi sunt emise în baza metodologiei specifice şi sunt incluse în portofoliul educaţional. 

(14) După finalizarea învăţământului obligatoriu, portofoliul educaţional poate fi completat cu rezultate ale activităţilor de învăţare pe tot parcursul vieţii. 

DOCUMENT Ordinul 6.478 de aprobare a Metodologiei privind portofoliul educațional al preșcolarului și al elevului din învățământul preuniversitar
DOCUMENT Ordinul de ministru Nr. 6.731/2023 pentru aprobarea profilului absolventului:
DOCUMENT Reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la 7 ani
Citește și:
DOCUMENT Până pe 30 noiembrie, educatorii și învățătorii completează datele personale ale copiilor de grădiniță și elevilor în portofoliul educațional, obligatoriu din anul școlar 2024-2025 pentru grupa mijlocie și clasa pregătitoare
PROIECT Portofoliul educațional al elevului poate fi un biblioraft sau în format digital – model. Va conține foi matricole, diplome de absolvire, rezultate de la evaluări, recomandări de orientare și cel mult 10 diplome de la concursuri și certificate
PROIECT În primele 90 de zile de la începutul anului școlar, educatorii, învățătorii și diriginții solicită conducerii grădiniței sau școlii materialele pentru portofoliul educațional în format fizic și îl personalizează împreună cu fiecare copil / Care este obligația profesorilor în cazul portofoliului digital
Portofoliul educațional nu poate fi utilizat în scopul ierarhizării și al comparării elevilor în sens discriminatoriu, potrivit unui proiect al Ministerului Educației / Ce este portofoliul educațional și ce roluri are
Portofoliul educațional, obligatoriu din septembrie 2024 pentru copiii care intră în grupa mijlocie și elevii de clasa pregătitoare, prevede legea educației. Ce va conține acesta
Dirigintele trebuie să folosească adecvat portofoliul educațional pentru „a conecta elevii de la gimnaziu la trasee academice de carieră” – ROFUIP 2024

2 comments
  1. Anisie a taiat hartii Deca a adus de 7 ori mai multe. Infiintare de comisii tampite in sarcina profesorului, impartire modulara la planificari, care se voiau mai simple, neluare in calcul a faptului ca nu oricine trebuie sa dea testare initiala( vezi ISJ, ARACIP, ISJ IASI). Isj Iasi obliga pe toata lumea sa fie pana in 2027 cobai si sa dea testare initiala standardizata pe platforma, in ciuda tuturor revoltelor profesorilor. O ciumafaie care impune cu forta de ani de zile toate nazarelile ei, numai ca sa iasa mereu in fata ca paduchele in fruntea partidului. Te miri ca nu mai scriem iar prin condici subiectul. Asta mai lipsea. Ca-n rest, satui de machete si rapoarte si PV-uri suntem pana-n gat. Orice fas trebuie justificat cu PV, o mie de activitati impuse cu pretul profesorilor si elevilor ca mai apoi sa dea bine scoala si directorul. Daca statul da finantare de 5 lei in nu stiu ce proiect, scoala te exploateaza pana la burnout pana faci hartii, proiecte, cursuri la TOATE cawcaturile pentru care da statul acei 5 lei. Directorii au ajuns sa se mandreasca cu proiectele realizate de manutele profesorilor nopti intregi. Se impune participarea la aceste proiecte, activitati cu de-a sila ca sa aiba realizari interpusul politic in fata partidului. Miza? Sa nu piarda scaunul caldut de sub fund. Pai, unde mai gasesti prosti care sa-ti faca tie treaba si tu sa te falesti la ISJ la partid cat de bun mosier de sclavi esti tu si cum ai tu N realizari? In orice alte institutii, profesii, munci, te falesti cu propria munca. Invatamantul este singurul domeniu unde directorul este stapan de sclavi pe plantatie si isi asumsa rezultatele muncii subalternilor in intregime in mod flagrant.

  2. Întreb încă o dată.
    DE CE?

    Cui folosește această maculatură?

    Documente dublate deja existente în sistem și cateva planșe de lucru de care nimeni, absolut nimeni NU va ține cont niciodată nicăieri, in nicio situație.

    Apoi ne întrebăm de ce suntem in urma occidentului cu zeci de ani.
    Pt că acolo profesorii nu își consumă timpul cu lucruri inutile ci cu lucruri concrete, palpabile, care produc efecte reale in societate sau măcar în viața de zi cu zi a educabilului.

    Dacă Anisie a reușit să reducă un strop de birocrație Deca ne-a întors in Evul Mediu. Producem hârtii inutile pe bandă rulantă.
    Suntem captivi in educație nonformala si extracurriculara de nu mai avem timp pt nimic substanțial.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Legislativ solicită eliminarea prevederii privind acordarea sporului de doctorat în urma verificării lunare a activității, din proiectul de OUG al Ministerului Finanțelor: Are un caracter arbitrar şi este practic imposibil de realizat

Sporul pentru titlul de doctor ar trebui sa se acorde persoanelor care isi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţin titlul si care au în fișa postului atribuții care să…
Vezi articolul
Rata de promovare a concursului național de Titularizare

Titularizare 2022: Puțin peste 5 mii de posturi titularizabile, potrivit unui comunicat / Ministrul Educației califică „extrem de îngrijorător” numărul redus de posturi titularizabile la disciplinele la care se susțin probe scrise la examenele naționale

La nivel național sunt peste 5.160 de posturi titularizabile: 3.848 în mediul urban şi 1.315 în mediul rural, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației. Comunicatul este semnat de Sorin Cîmpeanu.…
Vezi articolul

Cîmpeanu nuanțează afirmațiile despre profesorii nevaccinați care ar putea preda doar online: Am primit aceste întrebări de la părinți din ce în ce mai mult / Este o ipoteză. Vreți să ascundem sub preș?

Mai mulți părinți i-au transmis ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, că ar prefera ca profesorii care nu sunt vaccinați să nu predea fizic, ci doar online pentru a evita infectarea copiilor,…
Vezi articolul