Orarul de marți: Groază, Râs, Bătaie, Bucurie – Ioana Chicet-Macoveiciuc, contribuție la Școala Încrederii, care-și propune să găsească soluții pentru a menține copiii în siguranță, feriți de bullying și violență, atât la școală, cât și acasă (P)

1.529 de vizualizări
https://www.facebook.com/Vizual.Art
Peste 200 de copii, părinți și profesori, victime ale bullying-ului și violenței în școli, au avut curajul să vorbească despre experiențele trăite. Școala Încrederii, cel mai mare program de educație din țară, a început o Revoluție în Educație pentru a ne menține copiii în siguranță, feriți de bullying și violență. Ioana Chicet-Macoveiciuc (Prințesa Urbană) vorbește despre experiența ei de victimă a bullying-ului în școală.

Pe mine nu m-au umilit și agresat colegii în școală, ci unii profesori. Nu unul, mai mulți. Prea mulți.

Am făcut școala și liceul în Piatra Neamț, oraș mic, unde toată lumea se știe cu toată lumea. Școală bună, liceu bun, știți voi, alea teoretice din centru, care „dădeau mulți olimpici la județean”.

Nu știu ce se petrecea în școlile din cartierele de la marginea orașului și nici în liceele tehnice. Auzeam multe povești înspăimântătoare cu copii mai mari, care veneau cu cuțite la școală și amenințau fetele la baie. Noi n-am trăit așa ceva, din fericire.

Colegii au fost mereu copii buni, curioși, rezonabili. Mai făceau trăsnăi, ne mai încăieram, ne mai rupeam hainele alergând unii după alții, ne făceam unii altora farse (unele nesărate, dar eram mici, nu înțelegeam încă prea bine cum funcționează emoțiile și relațiile), dar nu au existat episoade de bullying așa cum văd că se întâmplă acum. Nu era ură între noi.

Dar am primit și ură

În pauza dinainte de ora istorie în gimnaziu, mi se înmuiau genunchii. Iar când intra domnul Iacob în clasă, îmi simțeam tot sucul gastric urcând pe gât.

Avea un fel de băț lung și elastic cu care ne lovea la palmă. Durea atât de tare încât o fracțiune de secundă lipsea să nu faci pe tine.

Soția lui, doamna Iacob, mi-a fost învățătoare. Mă apuca ferm de coada lungă, prinsă la spate, și mă lovea cu capul de tablă când, de frică, scriam cu creta 2 în loc de 3. Nu doar pe mine, nu eram mai norocoasă ca alții. Ajungeam acasă cu cretă pe frunte. Mă întreba mama de ce, iar eu nu spuneam nimic.

Dacă aș fi spus, ar fi rezultat sigur că în mod cert am făcut eu ceva de-am meritat.

Și eram bună la matematică, mai târziu am ajuns până la olimpiada națională. Dar doamna Iacob mă paraliza. Creierul meu devenea melasă. Uitam să adun.

Apoi era trasul de păr, de perciuni la băieți, de cozi și breton la fete.

Umilințele repetate

„Nesimțito”, dacă deschideai gura să întrebi de ce te-a lovit.

„Prost-crescuto”, dacă refuzai să stai la colț.

„Proasto”, dacă încurcai cuvintele, mort de frică.

Și apoi erau ceilalți profesori. Calzi, umani, care ne făceau să râdem, să ne simțim în siguranță, să iubim materia, timpul la școală. Așa am învățat că nu sunt toți așa. Doar unii. Urma să înțeleg mai târziu și de ce. Și că nu era vina noastră, a copiilor.

Așa vedeam eu orarul fiecărei zile. Nu aveam Istorie, Matematică, Română, Geografie.

Aveam Groază, Râs și joacă, Bătaie, Bucurie

Astfel de oameni, care transformă școala în Groază, Frică și Bătaie, umilință și suferință pentru copii, trebuie ajutați să se depărteze de învățământ și să își rezolve problemele într-un spațiu sigur.

Iar copiii trebuie să știe că atunci când un copil sau un adult se poată agresiv, nu e niciodată vina lor, a celor agresați, iar cei care trebuie să rezolve sunt întotdeauna adulții.

Cum vă puteți alătura Revoluției în Educație?

Programul Școala Încrederii este implementat în peste 200 de grădinițe și școli de stat din 36 de județe. În urma trainingurilor și a sesiunilor de coaching oferite de specialiști în educație, aceste școli devin locuri sigure, unde se promovează bunătatea și respectul, unde profesorii sunt instruiți să gestioneze conflictele, iar părinții sunt sprijiniți pentru a menține copiii în siguranță atât la școală, cât și acasă.

În România sunt peste 7000 de școli, iar ca programul să poată fi implementat în cât mai multe, e nevoie de susținerea oamenilor, pentru că oricine poate contribui la siguranța copiilor. Donațiile se fac prin SMS la 8845 cu textul INCREDERE pentru suma de 2 euro lunar sau prin intermediul site-ului: www.scoalaincrederii.ro

Cum contribuie Școala Încrederii la schimbare?
  • Scade bullyingul, pentru că se schimbă strategia de gestionare a conflictelor din abordarea punitivă în una reparatorie.
  • Dezvoltă competențele de leadership ale directorului și ale echipei de management a școlii.
  • Ajută profesorii să găsească cele mai potrivite metode pentru a preda diferențiat.
  • Ajută echipa școlii să schimbe mediul fizic (elevii sunt implicați în modificarea aspectului clasei/ școlii).
  • Elevii își asumă procesul de învățare prin experiențe cum ar fi ședințe cu părinții conduse de elevi.
  • Ajută școala să își asume un rol activ de educare a părinților în cunoașterea și înțelegerea copilului, prin întâlniri 1:1 cu familiile.
  • Contribuie la crearea de relații sănătoase între membrii comunității școlare.

Campania inițiată de Școala Încrederii este derulată în cadrul proiectului „POVESTEA merge mai departe—Creșterea capacității de fundraising pentru schimbare în educație.” Proiectul este derulat de Asociația Școala Încrederii, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului este creșterea capacității de atragere de fonduri și asigurare a sustenabilității Asociației Școala Încrederii din Cluj-Napoca, într-o perioada de 15 luni, având ca impact pe termen lung îmbunătățirea situației beneficiarilor noștri finali.

Despre Școala Încrederii

Copiii din sistemul școlar românesc nu sunt văzuți pentru cine sunt ei cu adevărat. Școala Încrederii schimbă sistemic modul în care se face educație, gratuit, școală cu școală: timp de 5 ani o echipă de specialiști lucrează cu toți cei implicați în educația copiilor, de la directori la părinți, pentru a crea un mediu în care copiii să-și atingă potențialul maxim. Pentru că fiecare copil merită și fiecare copil, din fiecare școală, contează. După 2 ani de la lansare, Școala Încrederii lucrează deja cu 200 de școli și grădinițe de stat din 36 de județe din România, o comunitate de 100.000 de copii și 10.000 de adulți. Alte 177 de școli își doresc să facă parte din program.

Despre Programul Active Citizens Fund România

Programul Active Citizens Fund România este finanțat prin Granturile SEE 2014-2021. Obiectivul general al Granturilor este de a reduce disparitățile economice și sociale și a consolida relațiile bilaterale dintre cele 15 state beneficiare și statele donatoare (Islanda, Liechtenstein, Norvegia). Programul este administrat de către consorțiul compus din Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, Fundația pentru Parteneriat, Centrul de Resurse pentru Comunitățile de Romi, Fundația PACT și Frivillighet Norge, care acționează în calitate de Operator de Fond desemnat de către FMO – Oficiul Mecanismului Financiar al Granturilor SEE și Norvegiene. Active Citizens Fund România vizează consolidarea societății civile și a cetățeniei active și creșterea capacității grupurilor vulnerabile.

Cu o alocare totală de 46.000.000 euro, programul urmărește dezvoltarea pe termen lung a sustenabilității și capacității sectorului societății civile, intensificând rolul său în promovarea participării democratice, a cetățeniei active și a drepturilor omului și consolidând în același timp relațiile bilaterale cu statele donatoare Islanda, Liechtenstein și Norvegia. Pentru mai multe informații despre Active Citizens Fund în România, vă rugăm accesați www.activecitizensfund.ro. Pentru mai multe informații despre Granturile SEE și Norvegiene, accesați www.eeagrants.ro.

Citește și:

Peste 200 de copii, părinți și profesori, victime ale bullying-ului și violenței în școli, au avut curajul să vorbească despre experiențele trăite / Școala Încrederii face apel la români pentru a contribui la siguranța copiilor în școli


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Planul de acțiune pentru Strategia Națională de Educație Financiară: Săptămâna educației financiare” în grădinițe, formare și resurse pentru profesori și surse de finanțare

Strategia Națională de Educație Financiară 2024-2030 a fost publicată în Monitorul Oficial, împreuna cu Planul de acțiune, care conține detalii privind rezultatele așteptate, perioada de implementare, autoritățile responsabile și sursele…
Vezi articolul