Orarul elevilor de la cea mai mare școală din București, Școala Gimnazială nr. 195 din Sectorul 3, încă incert cu o săptămână și jumătate înainte de începutul cursurilor. Lucrările de extindere și containerele modulare montate de primărie declanșează petiții ale părinților către ISMB și Ministerul Educației

21.831 de vizualizări
Cu două săptămâni înainte de începerea anului școlar, elevii Școlii Gimnaziale nr. 195, cea mai mare școală din Capitală, încă nu știu în ce schimb vor învăța și mai ales de la ce oră. Asta pentru că în prezent se lucrează la extinderea și modernizarea școlii, potrivit unui răspuns dat de conducerea unității de învățământ, la solicitarea Edupedu.ro. Lucrările au termen de finalizare septembrie 2026, a transmis primarul Robert Negoiță. Cu doar două săptămâni înainte de începerea anului școlar, părinții au primit un formular online cu trei opțiuni de orar, printre care una propune scurtarea orelor la 45 de minute și un program prin rotație, fără să se precizeze cât de des vor alterna schimburile.
  • Conducerea școlii spune într-un răspuns pentru Edupedu.ro. că „se analizează organizarea programului în două schimburi, precum și repartizarea formațiunilor de studiu în sălile de clasă și în corpurile modulare și va solicita aprobarea Inspectoratului Școlar al Municipiului București pentru eventualele propuneri de modificare a duratei orelor de curs”. Asta deși, școala începe în doar 2 săptămâni.

Părinții elevilor de la școala Gimnazială nr. 195, din sectorul 3 reclamă faptul că nu știu de la ce oră vor învăța copiii în anul școlar 2025-2026, în condițiile în care școala începe în mai puțin de 2 săptămâni, pe 8 septembrie.

În data de 21 august, conducerea școlii le-a trimis tuturor părinților un formular online, ce poate fi accesat de orice persoană, în care aveau de ales dintre trei variante de orar. În majoritatea situațiilor, se propunea ca elevii de clasele primare, a III-a și a IV-a dar și cei de gimnaziu, (clasele V-VII), să învețe după amiază – dar cu ore diferite de începere: 12 sau 13.

Una dintre opțiuni propunea scurtarea orelor la 45 de minute și unele clase să învețe prin rotație. Însă nu se preciza ce interval presupune rotația. Dacă elevii vor învăța alternativ ba dimineața, ba după-amiază săptămânal, lunar sau pe module.

Părinții claselor a III-a și a IV-a anunță că depun miercuri, 27 august, petiții la Inspectoratul școlar al sectorului 3, la Inspectoratul școlar al Municipiului București și la Ministerul Educației în care cer ca elevii să „nu fie de sacrificiu” și să învețe de dimineață.

„Acum o săptămână, a aflat că se vor pune containere și am primit acest formular cu mesajul de la asociația de părinți că atât se poate și să votăm. După cum se observă, oricine poate vota nu există nicio lipsă de respect față de corectitudinea acestui demers, față de interesul superior al copiilor de clasele a III-a și a IV-a care au 8-11 ani”, spune un părinte pentru Edupedu.ro.  

„În plus, soluția înseamnă și că toți copiii de la 6 ani la 14 vor învăța în zgomot de șantier și e foarte puternic, în praf de șantier pe lângă poluarea traficului dintr-o zonă atât de aglomerată (tot din cauza școlii aglomerate), iar unii mai puțin norocoși vor învăța în stradă, în containere. Ce atenție pot avea acești copii care vin la 9 ani la ora 13 la școală, când de obicei își iau prânzul, în zgomot și praf de șantier, cu ore tăiate de 45 de minute, pauze de 5?

Nici măcar nu știm pentru ce sacrificăm acești copii? de ce trebuie ca această școală să fie atât de mare?”, mai spune părintele.

Școala Gimnazială nr. 195 avea în 2024, 2.374 de elevi, potrivit datelor ARACIP. În 2021, școala figura cu ca fiind cea mai aglomerată școală din capitală cu peste 2.600 de elevi.

Acum, pentru că unele clădiri sunt în proces de modernizare conducerea școlii a cerut containere pentru a putea reloca elevii.

Tot săptămâna aceasta au fost aduse 7 containere, montate pe trotuar în fața unității de învățământ.

Inițial, planul era ca elevii să învețe în sala de sport care urna să fie adaptată la nevoile unei clase, dar școala a decis abia la finalul verii să anunțe părinții că acest lucru nu se va întâmpla.

„Totul a început anul trecut când am fost anunțați că va fi o ședință cu primarul și asociația de părinți, cred că undeva prin mai – iunie, și cu directorii, în care să fie găsite soluții pentru anul școlar viitor fiindcă se va renova un corp al școlii și, în același timp, toată lumea era de acord că nu ne mai dorim 3 schimburi, cum a mai fost în trecut. Atunci, primarul a promis că va fi loc pentru toți copiii și că va amenaja o sală de sport veche (nefolosită) în săli de clasă.


Renovarea despre care se știa din primăvară de către primărie a început, de fapt, la mijlocul lui iulie, s-au distrus 2 corpuri de clădire. Nu era vorba de o renovare interioară, ci de mai mult de atât, spărgându-se pereți și geamuri complet funcționale. În paralel, nu am fost anunțați cu nimic și înscrierea elevilor în clasa pregătitoare s-a întâmplat fără probleme deși practic nu mai erau locuri fizice în acel spațiu”, mai spune părintele.  


Pentru că se vedea că lucrările sunt în toi și că sala de sport nu se amenajează, părinții întrebat conducerea școlii încă din luna iulie, care va fi programul pentru clasa a III-a.

„Am primit răspuns că ei nu știu, să întreb primăria și dirigintele de șantier”, spune părintele.

Edupedu.ro a încercat să contacteze conducerea școlii însă am primit doar un punct de vedere general legat de situația lucrărilor. Se menționează 5 corpuri modulare deși în fotografiile primite de la părinți apar mai multe containere.

Conducerea școlii spune că „se analizează organizarea programului în două schimburi, precum și repartizarea formațiunilor de studiu în sălile de clasă și în corpurile modulare și va solicita aprobarea Inspectoratului Școlar al Municipiului București pentru eventualele propuneri de modificare a duratei orelor de curs”. Asta deși, școala începe în doar 2 săptămâni.

Redăm răspunsul trimis Edupedu.ro

„Conducerea Școlii Gimnaziale nr. 195 confirmă că în acest moment se realizează lucrări de extindere și modernizare. Școala dispune, pentru anul școlar 2025–2026, de 39 de săli de clasă funcționale, iar Primăria Sectorului 3 amenajează 5 corpuri modulare, în care se vor organiza activități didactice și vor funcționa clase care anterior se aflau în corpurile de clădire supuse reabilitării.


Consiliul de Administrație al unității de învățământ, după consultarea tuturor părților implicate (părinți și cadre didactice), analizează organizarea programului în două schimburi, precum și repartizarea formațiunilor de studiu în sălile de clasă și în corpurile modulare și va solicita aprobarea Inspectoratului Școlar al Municipiului București pentru eventualele propuneri de modificare a duratei orelor de curs”.


12 comments
  1. Buna ziua.Nu se vede cum sunt puse pe pietre pentru echilibrare?ISU ce spune?Cum le-a putut trece prin cap asa ceva.Azi mai era un container, alb, pus evident pe cateva pietre .Era o caldura groaznica, septembrie fiind, fara nici o banca si nici un elev>Raspunsul a fost ca e aer conditionat.Nu e in regula de loc.Ce educatie faceti domnilor si doamnelor de acceptati asa ceva?Ce faceti cu banii de la cursurile de inot, pt ca nu e mare lucru pt cei care invata acolo, NU au decat o mica reducere , nu gratuit sau un pret besemniicativ.De ce credeti ca era normal sa distrugeti corpul acela condtruit pt a face aglomerarea aceea de cladiri?Credeti ca e ok sa invete toate clasele gramada dimineata, pt ca ati spus ca asta e scopul! De ce se consuma acolo, va ingrijorati, aveti stiinta si constiinta?Ce vreti sa faceti ?Cladirea aceea hada cand o ridicati?In timpul scolii?Cu zgomaot si praf?Urat de tot!Bine ar fi sa duceti clasele pregatitoare la o gradinita din apropiere, sau sa relocati copii!Ii chinuiti!Va e clar?O fi fost scoala buna, cand invatamantul era invatamant, profesorii, profesori, oamenii-oameni si elevii elevi!

  2. Si la alte scoli clasele primare invata dupa amiaza, invata in corpuri modulare, etc. La petitia pe care am facut-o in clasa a 3 a, ni s-a raspuns ca sunt si alte scoli, aici nu sunt sali suficiente ca tot primarul sa invete dimineata. Asta este, ne-am adaptat. In clasa 0 si 1 a invatat in modular, care arata ca orice clasa normala. Si la noi la scoala sunt multi cu mutatie, ce sa faci? Ar tb sa nu mai accepte mutatie, toti copiii la scoala de care apartin- dar alte discutii, ca fiecare vrea ce e mai bun pt copilul lor. Nu le poti avea pe toate.
    Acum trece a 5 a- va invata de la 13 sau 14, ca sunt dupa clasele 8, care au mai multe ore. Mi se pare greu sa acomodezi ziua si activitatile cand invata la amiaza, dar ce sa facem?

  3. Varianta cu containere nu e bună, varianta cu trei schimburi nu e bună, varianta cu sala de sport nu e bună! Cine să vă mai înțeleagă? E un an de sacrificiu, cum a fost și cu pandemia!

    1. Ca la Radio Erevan – DA, dar nu doar un an ci de acum înainte pe termen nelimitat și nu de sacrificiu, e totul planificat și merge precum vrea ministrul!

  4. Se intreba un părinte de ce trebuie sa fie asa de mare aceasta scoala?
    Foarte simplu, tot din cauza parintilor care vin ca la *pomul laudat* la aceasta scoala.
    Fac mutații pe buletine cu1 00 de euro ca sa fie in circa scolara si sa fie primiți aici.
    Asa ca, primesc ceea ce cauta, ca sa nu zic …. ceea ce merita …. respect si multă jecmaneala pe fata, dar asta e o alta problema.
    Ca sa nu mai zic ca aceasta scoala a făcut mult rău in cartier in detrimentul școlilor din jur care au circa școlară redusa din cauza lor, iar acum guvernul Bolojan sub obladuirea psihologului David, comasarea școlile mici …. concluzia, primiți ce meritați, stimați părinț!

  5. Vreau sa vă aduc la cunoștință faptul că am fost informați (sunt părintele unui elev din clasa a 8-a de la această școală) că elevii de clasa a 8-a vor învăța după amiază. Nu sunt suficiente sali de clasa pentru a asigura desfășurarea orelor pentru elevii de ciclu primar și clasa a 8-a in schimbul de dimineață.

  6. Edupedu vă rog să faceți o investigație mai detaliată cu privire la ce se întâmplă la această școală. Orice urmă de spațiu verde a dispărut fiind înlocuită de betoane și corpuri de clădire. Clădirile, așa cum scrieți și cum arată pozele, au fost reduse la stadiul de stâlpi de rezistență și acoperiș. Lucrările au început în iunie, înainte de finalul școlii și sunt departe de finalizare. Liniștea zonei a fost distrusă de picamere care funcționează de luni până sâmbătă de la ora 7 până la ora 16 fără încetare, în ultimul timp și duminică dimineață. Nu este nici un panou despre ce înseamnă acesta renovare și ce anume creează valoric pentru copii, școală și comunitate. Accesul la școală este deja greoi cu un trafic insuportabil la orele de începere și finalizare a școlii. Dacă vorbim de creșterea numărului de elevi, aceasta cel mai probabil va duce la adevărate ambuteiaje într-un spațiu de alei și străduțe deja suprasaturat. Este posibil ca aceste lucrări să vină pe fondul alocărilor bugetare neechitabile făcute de guvernul Ciolacu 2 către primăriile de sector în dauna primărie Capitalei. Pentru o bună parte din locuitorii din zonă această școală a devenit simbolul egoului primarului Negoiță, un loc pompos însă supradimensionat. Este nevoie de școlii și de spații moderne, dar dacă investițiile merg la infinit pentru reciclarea unor spații fără valoare adăugată reală, atunci banii respectivi sunt irosiți sau crează probleme și mai mari comunităților.

  7. Singurul aspect pe care i-l pot imputa scolii este neasocierea din sondajul menționat a voturilor pentru varianta 2 cu cele pentru varianta 3. Sunt destul de asemănătoare, cu diferenta semnificativa ca ar fi putut si elevii din clasele a treia și a patra sa aibă un program fix, implicit accesibil pentru activitățile extrascolare.
    Varianta cu ore scurte mi se pare a fi în detrimentul tuturor.
    Restul argumentelor nu sunt reprezentative sau relevante tuturor părinților/familiilor. Nu vad o neregulă în a învăța în containere, care ultima oara cred ca erau opt, nu cinci. Noi toti ne adaptam situațiilor, oamenilor, mediului cu care avem de a face. Asa traiesc oamenii. Nu este ceva deosebit ce se intampla acum in aceasta unitate de invatamant. Sunt convinsa ca scoala va găsi o soluție. Cu un pic de flexibilitate, vom reuși sa vedem din aceasta situație o altfel de experienta, mai degrabă decât sa ne umplem de rele.

    1. Asta e grandomania eternului Primar.
      Scoala aceasta este deservita ca si infrastructura rutiera de 1 strada cu sens unic ai de o alee!!! Nu exista trotuare functionale (decat cu numele sunt trotuare), in curtea scolii exista si bazinul de inot si sala de scrima. TOATE acestea au intrarea din aceeasi strada si alee. Ba chiar la bazin poti intra doar printr-o alee intre blocuri. Dimineata e macel pe stradutele alea doua iar copiii circula pe carosabil efectiv printre masini. Aici, se va intampla curand o tragedie. Locuiesc fix langa scoala si sunt socata de cum vrea mai marele primar sa faca un mamut de scoala fix intre blocuri, cu 0 infrastructura. Mergeti si filmati in zona, mai ales dimineata si in jur de 7-8 seara (cand sunt si cursuri de inot), va veti inchina cu doua maini. De parinti nu mai zic…mutatii peste mutatii doar ca sa se duca la pomul laudat. Scoala aia nu mai are niciun petic de curte, e praful de trei straturi, galagie si nebunie. Eu apartin de scoala asta dar nici prin cap nu mi-a trecut sa inscriu copilul aici. O bataie de joc, in niciun caz scoala.

    2. Se intreba un părinte de ce trebuie sa fie asa de mare aceasta scoala?
      Foarte simplu, tot din cauza parintilor care vin ca la *pomul laudat* la aceasta scoala.
      Fac mutații pe buletine cu1 00 de euro ca sa fie in circa scolara si sa fie primiți aici.
      Asa ca, primesc ceea ce cauta, ca sa nu zic …. ceea ce merita …. respect si multă jecmaneala pe fata, dar asta e o alta problema.
      Ca sa nu mai zic ca aceasta scoala a făcut mult rău in cartier in detrimentul școlilor din jur care au circa școlară redusa din cauza lor, iar acum guvernul Bolojan sub obladuirea psihologului David, comasarea școlile mici …. concluzia, primiți ce meritați, stimați părinț!

      1. Bine punctat. Chiar așa este. Unii își merită soarta. Mi se pare crunt ca un copil de clasele III si IV să învețe după-amiază.

        Si eu sunt părinte , dar nu mi-as duce copilul la nu stiu ce distanță fața de domiciliu doar de dragul de a fi in clasa doamnei X.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like