Patru elevi olimpici de la Colegiul Național „B.P Hasdeu” din Buzău îi cer ministrului Educației, într-o scrisoare publică, să nu reducă numărul elevilor care pot participa la etapele naționale. Solicitarea elevilor vine în contextul în care ministerul Educației a pus în consultare publică luni, 20 octombrie, proiectul privind regulamentul olimpiadelor și concursurilor școlar. Ministerul Educației precizează că numărul de locuri rămâne neschimbat, însă se ridică pragul minim de calificare la etapa națională de la 40% la 60% din punctajul maxim.
Patru elevi olimpici de la Colegiul Național „B.P Hasdeu” din Buzău îi cer ministrului Daniel David să nu reducă numărul de elevi calificați la etapa națională a olimpiadelor școlare.
Ei remarcă faptul că dacă s-ar reduce numărul de elevi participanți ar avea de suferit elevi de la licee de stat și dau ca exemplu faptul că „liceul privat Liceul Teoretic Internațional de Informatică București concentrează un număr semnificativ de elevi din întreaga țară. Reducerea numărului de locuri suplimentare la doar 13 (N. Red în cazul județului Buzău) ar face ca elevii din alte licee și județe să aibă șanse tot mai mici de afirmare”.
- De precizat, scrisoarea elevilor a fost formulată anterior publicării proiectului de metodologie. Deși ministerul Educației precizează că numărul de locuri rămâne neschimbat, se ridică pragul minim de calificare la etapa națională de la 40% la 60% din punctajul maxim, ceea ce ar putea însemna tot o formă de a afecta numărul de locuri suplimentare
Elevi în clasa a XII-a, cei patru semnatari ai scrisorii publice către ministrul Educației au înființat singuri în cadrul Colegiului un centru gratuit de pregătire pentru elevii de clasa a XI-a, „tocmai pentru a sprijini continuarea performanței acolo unde sistemul formal se oprește”.
„Am putea rămâne tăcuți. Suntem clasa a XII-a, am obținut deja rezultatele dorite, iar la anul ne vom continua studiile, probabil în străinătate. Dar tocmai de aceea alegem să vorbim, pentru cei care vin după noi. Anul acesta, la Buzău, am organizat un centru gratuit de pregătire pentru elevii de clasa a XI-a, tocmai pentru a sprijini continuarea performanței acolo unde sistemul formal se oprește.
Din păcate, Ministerul Educației pare să nu mai facă diferența între cheltuieli și investiții. Reducerea sprijinului pentru olimpici nu va echilibra bugetul, dar va adânci decalajele și va accelera pierderea celor mai buni tineri ai acestei țări”, spun elevii.
Ce prevede metodologia actuală și ce propune acum ministerul privind locurile suplimentare
Conform metodologiei actuale, sunt calificați automat primii elevi din fiecare clasă, pe fiecare disciplină. În București, de exemplu, primul clasat din fiecare sector merge direct la olimpiada națională. Totuși, metodologia permite înscrierea pe locuri suplimentare a elevilor care au obținut note până la pragul stabilit de regulamentul fiecărei olimpiade, imediat sub media primului clasat.
Numărul acestor locuri variază: unele discipline pot adăuga 10–20 de elevi în plus în funcție de rezultate.
Potrivit metodologiei actuale, pentru locurile suplimentare, „pentru a participa la etapa națională a olimpiadei, participanții trebuie să obțină un punctaj cel puțin egal cu 40% din punctajul maxim posibil de obținut la etapa județeană/sector al Inspectoratului Școlar al Municipiului București. (art. 15, alin 7).

Proiectul propune la art 20. alin (12):
„Pentru calificarea la etapa naţională a olimpiadei școlare, pe locurile atribuite fiecărui
județ/sector al municipiului București, conform alin. (3), (4), respectiv pe locurile
suplimentare, conform alin. (5)-(8), elevii trebuie să obţină la etapa județeană/a
sectoarelor municipiului București, un punctaj cel puţin egal cu 60% din punctajul maxim
posibil”.

Astfel, în locul reducerii de locuri suplimentare, crește pragul necesar să fie atins, din punctaj, pentru calificarea la etapa națională, la 60%, așadar șansele elevilor ar fi mai mici dacă punctajul trebuie să fie mai ridicat.
Scrisoarea integrală trimisă de elevi Ministerului Educației
„Dorim să ne exprimăm îngrijorarea și dezacordul față de intenția Ministerului Educației de a reduce semnificativ numărul de elevi calificați la etapa națională a olimpiadelor școlare.
Simțim că, prin aceste măsuri, olimpicii sunt priviți nu ca o investiție în viitorul țării, ci ca o povară bugetară. Olimpiadele nu reprezintă o cheltuială, ci una dintre cele mai eficiente forme de investiție pe care statul o poate face, o investiție în tineri cu potențial excepțional, în viitorii cercetători, inovatori și lideri ai dezvoltării economice.
În ultimii ani, România se confruntă cu un exod masiv de tineri talentați. Mulți dintre olimpicii la matematică, fizică sau informatică aleg să-și continue studiile în străinătate, iar după absolvire, motivele pentru a reveni acasă sunt din ce în ce mai puține. Pierdem astfel generații întregi de oameni capabili, care contribuie la progresul altor țări. Eliminarea burselor pentru olimpici și reducerea locurilor la etapa națională transmit un mesaj dureros: că statul român nu își prețuiește valorile.
În plus, această măsură va adânci inechitățile deja existente. În cazul olimpiadei de matematică, de exemplu, liceul privat Liceul Teoretic Internațional de Informatică București concentrează un număr semnificativ de elevi din întreaga țară, care beneficiază de condiții speciale de pregătire și programe flexibile. Reducerea numărului de locuri suplimentare la doar 13 ar face ca elevii din alte licee și județe să aibă șanse tot mai mici de afirmare. Anul trecut, la clasele a IX-a și a X-a, dintre primii 13 calificați pe locuri suplimentare, 9, respectiv 10 proveneau din acest liceu privat, o dovadă clară că inechitățile riscă să se accentueze.
Am putea rămâne tăcuți. Suntem clasa a XII-a, am obținut deja rezultatele dorite, iar la anul ne vom continua studiile, probabil în străinătate. Dar tocmai de aceea alegem să vorbim, pentru cei care vin după noi. Anul acesta, la Buzău, am organizat un centru gratuit de pregătire pentru elevii de clasa a XI-a, tocmai pentru a sprijini continuarea performanței acolo unde sistemul formal se oprește.
Din păcate, Ministerul Educației pare să nu mai facă diferența între cheltuieli și investiții. Reducerea sprijinului pentru olimpici nu va echilibra bugetul, dar va adânci decalajele și va accelera pierderea celor mai buni tineri ai acestei țări.
Noi credem că o Românie modernă și prosperă nu se poate construi fără educație de excelență. Olimpiadele sunt o punte către viitor, nu o cheltuială de tăiat! După ce ne-ați luat bursele, se pare că doriți să ne luați și motivația, speranța și încrederea că munca noastră mai contează! Din păcate, continuați să ne dezamăgiți….pe noi, pe profesorii noștri și întreaga societate…..”
Informații de context
Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a lansat luni, 20 octombrie, în consultare publică proiectul de ordin care aprobă noile norme pentru organizarea competițiilor școlare – olimpiade și concursuri – și regulamentul privind calendarele de proiecte extrașcolare. Documentul aduce printre modificări posibilitatea evaluării digitalizate a lucrărilor, dreptul elevilor de a-și vizualiza lucrarea înainte de contestație, precum și obligația centrelor de concurs și a inspectoratelor școlare de a publica subiectele și baremele după fiecare probă – o cerință pe care Edupedu.ro a formulat-o constant în ultimii trei ani, solicitând Ministerului Educației să asigure transparența în desfășurarea olimpiadelor.
Aceasta nu ar fi prima măsură prin care Ministerul Educației îi afectează pe elevii de performanță. Anul școlar 2025-2026 a început fără burse de excelență, eliminate de ministrul Daniel David tot din motive bugetare. Acesta declara atunci că „din premiile obținute la olimpiadele internaționale, acești elevi își pot da singuri o bursă de merit”.
Decizia a fost luată în urma adoptării „Legii Bolojan”, prin care Guvernul a eliminat mai multe categorii de burse și a modificat modul de plată a activităților suplimentare ale profesorilor. Concret, un profesor cu grad I și peste 25 de ani vechime primește acum în jur de 115 lei pe lună pentru pregătirea elevilor de performanță – sumă mult redusă față de anii anteriori.
Astfel, în timp ce ministerul vorbește despre „onorarea olimpicilor” și „felicitarea profesorilor”, cadrul legal actual îi lasă pe profesori aproape voluntari, iar pe elevii de top fără burse de excelență.
Ministerul precizează totuși că sprijină în continuare participarea loturilor naționale la olimpiadele internaționale, acoperind costurile de deplasare, taxele de participare și diurnele. Evenimentul de premiere pentru olimpicii internaționali este programat pe 3 decembrie 2025.
Foto: © Pojoslaw | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
1 comment
Pai sa nu uitam ca primii pasi i-a facut ministrul de la Suceava, prin 2018. N-a facut el mai nimic in anul respectiv, dar a distrus sistemul olimpiadelor, prin limitarea drastica a numarului de participanti din „provincie” si oferirea, practic, pe tava a unor locuri catre anumite licee din Bucuresti.