Peste 10 milioane de artiști și lucrători în Cultură și-au pierdut locul de muncă în 2020, din cauza pandemiei, arată UNESCO într-un raport recent

140 de vizualizări
Foto: © Whpics | Dreamstime.com
În cultură, artă și industriile „bazate pe creativitate” din întreaga lume, zece milioane de oameni și-au pierdut locurile de muncă în 2020, ca urmare a izbucnirii pandemiei de Covid-19, scrie publicația britanică The Guardian, marți, citând un recent raport al UNESCO (Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură).

Mai mult, este mai greu pentru artiști să își câștige existența, o dată cu tehnologizarea și cu trecerea în lumea digitală a Culturii, potrivit raportului numit „(Re)Gândirea politicilor pentru Creativitate”, care poate fi consultat, în limba engleză, mai jos.

Pandemia de SARS-CoV-2 a dus la „o criză fără precedent în sectorul cultural”, a declarat Audrey Azoulay, directorul general al UNESCO, organismul cultural al ONU, într-o prefață la raport. „Peste tot în lume, muzeele, cinematografele, teatrele și sălile de concert – locuri de creație și de împărtășire – și-au închis porțile…”, a spus acesta, potrivit sursei citate.

“Ceea ce era deja o situație nefavorabilă pentru mulți artiști a devenit insuficient, amenințând diversitatea în creativitate”, a mai afirmat Azoulay.

„Cheltuielile guvernamentale pentru industriile creative [oricum] au scăzut în anii premergători pandemiei, iar Covid a dus [astfel] la un colaps al veniturilor și al ocupării forței de muncă”, conform The Guardian.

Deși multe guverne naționale și autorități locale au oferit sprijin de urgență industriilor „bazate pe creativitate” afectate de restricțiile din pandemie, valoarea adăugată brută globală (măsura valorii unui sector economic) a acestor industrii a scăzut cu 750 de miliarde de dolari în 2020.

Așadar, raportul a cerut guvernelor să alinieze protecția muncii artiștilor și profesioniștilor din Cultură cu forța de muncă generală și a sugerat un salariu minim pentru lucrătorii culturali, o pensie mai bună și plăți de boală pentru liber profesioniști.

Chiar și cu internet la dispoziție, la nivel internațional, „pentru mulți artiști mediul digital nu le-a adus câte un venit atât de mare încât să-și poată întreține cariera”, mai notează The Guardian.

Femeile în Artă și Cultură: încă slab reprezentate în poziții-cheie, conform raportului, cu muncă mai puțin recunoscută decât cea a bărbaților

„Datele sugerează că femeile rămân slab reprezentate în pozițiile de conducere, au mai puțin acces la finanțare publică, iar munca lor este mult mai puțin vizibilă și recunoscută decât cea a bărbaților”, se arată în raportul UNESCO.

Pandemia de Covid ar fi putut, de asemenea, să fi avut un impact disproporționat asupra artistelor și profesioniștilor din cultură, conform sursei precizate.

Articolul citat face și următoarea remarcă despre anul 2019: „Doar 33% din premiile pentru principalele categorii de film din 60 de festivaluri importante de film din întreaga lume au fost acordate artiștilor și producătorilor de sex feminin în 2019. Mai puțin de un sfert (24%) au fost premiați pentru cel mai bun regizor și pentru cel mai bun scenariu”.

Raportul UNESCO, mai jos, în limba engleză:

Foto: © Whpics | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Olimpiada de Limba română 2024. Programa și regulamentul actualizat pentru elevii de gimnaziu au fost publicate de Ministerul Educației. Ce conținuturi au fost exceptate de la etapele pe județ și națională

Programa și regulamentul actualizat pentru Olimpiada Națională de Limba și literatura română (OLLR) 2024, clasele V-VIII, au fost publicate de Ministerul Educației. O noutate față de regulamentul pentru anul școlar…
Vezi articolul

Șerban Iosifescu, fost președinte al agenției care acreditează școlile, despre rezultatele de la PISA 2022: Care este impactul miliardelor cheltuite din 2009 încoace pentru combaterea părăsirii timpuri a școlii și îmbunătățirea rezultatelor elevilor?

Fostul președinte al Agenției române de Asigurare a calității în școli – ARACIP, Șerban Iosifescu, semnalează, pe pagina de socializare, referitor la rezultatele de la testarea PISA 2022, că „în…
Vezi articolul

Părinții elevilor implicați în cazuri grave de violență, care refuză consilierea școlară, pot fi obligați prin hotărâre judecătorească – proiect al Ministerului Educației

Dacă elevii și/sau părinții/reprezentanții legali refuză participarea la ședințele de consiliere școlară, intervenție psihologică și psihoterapeutică, DGASPC și ISJ/ISMB pot solicita instanțelor de judecată să dispună obligarea, prin hotărâre judecătorească,…
Vezi articolul