Peste 240 de milioane de euro pentru reducerea abandonului școlar în învățământul primar, bani de la bugetul UE prin Programul Educație și Ocupare, a anunțat Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației

1.706 vizualizări
Bogdan Cristescu / Foto: Universitatea din București/ Facebook.com – Mircea Popa
„Va exista o finanțare suplimentară de 242 de milioane de euro pentru reducerea abandonului școlar în învățământul primar, din Programul Operațional Educație și Ocupare, POEO”, a declarat Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației, la lansarea locală a „Education at a Glance 2024”, a doua ediție a raportului comparativ al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), de pe 10 septembrie. Bogdan Cristescu a anunțat și primele primele rezultate ale PNRAS (Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar).
  • România – mult în urma mediei OCDE la rezultatele educației, de la finalizarea studiilor liceale și universitare și integrarea pe piața muncii la cheltuielile per elev și student, arată raportul internațional Education at a Glance 2024, în a doua ediție comparativă – Date din nota de țară pentru România 

Reducerea abandonului școlar

„Cele mai semnificative inegalități în educație sunt legate de mediul socio-economic al părinților și al elevilor, potrivit raportului de țară pentru România al OCDE. Educația părinților are un impact major asupra rămânerii elevilor în școală și asupra continuării studiilor acestora”, a declarat Bogdan Cristescu.

Prin PNRAS abordăm problema abandonului școlar în 2.292 de școli. Ne punem problema și învățământului primar, pentru că un impact major în dezvoltarea ulterioară a copilului îl are educația timpurie. Prin Programul Operațional Educație și Ocupare, am negociat sume considerabile și priorități importante, inclusiv educația timpurie, dar și reducerea abandonului școlar. Avem alocate 242 de milioane de euro pentru reducerea abandonului școlar în învățământul primar. Acești bani vor fi decontați de la bugetul Uniunii Europene, nu de la bugetul de stat”, a anunțat Bogdan Cristescu.

Reducerea abandonului școlar și identificarea categoriilor în risc, prezentarea secretarului de stat Bogdan Cristescu:
  • „România abordează în mod activ această problemă prin implementarea Programului Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS) în peste 2.292 de școli cu personalitate juridică selectate pe baza riscului ridicat și mediu. Perioada în care beneficiază de finanțare prin PNRAS este de 3 ani, iar grantul maxim este de 200.000 de euro pentru a implementa activitățile selectate.
  • Elementul de noutate se regăsește în autonomia sporită acordată unităților de învățământ de a elabora planuri de activitate adaptate și de a pune în aplicare măsuri specifice pentru prevenirea și reducerea abandonului școlar, pe baza punerii în aplicare la scară națională a mecanismului (MATE).
  • Primele rezultate ale PNRAS: dintre cele 1.409 școli finanțate în PNRAS Runda 1, care au atins mai bine de un an de implementare, 45%, respectiv 634 de școli, au înregistrat deja progres în participarea și performanța la evaluarea națională de la clasa a VIII-a, o creștere a ratei de finalizare a clasei a opta, respectiv o scădere a ratei de abandon școlar la nivelul învățământului gimnazial. Astfel, ținta finală de atins în 2026, asumată prin PNRR, cea de 625 de școli, a fost deja depășită.
  • O finanțare suplimentară din POEO (242 de milioane de euro) este alocată pentru reducerea abandonului școlar în învățământul primar.
Măsuri țintite de reducere a efectelor mediului socio-economic de proveniență asupra participării

„Măsurile naționale de intervenție existente care vizează îmbunătățirea accesului la educație de calitate pentru toți au fost adaptate pentru a răspunde mai bine nevoilor beneficiarilor:

  • Acordarea a peste 738.800 de burse sociale în anul școlar 2023-2024, comparativ cu 389.490 de burse de ajutor social în anul școlar anterior (2022-2023). Suplimentar, 461.700 de elevi au beneficiat în luna octombrie 2023 de burse de merit.
  • Programul național „Masă sănătoasă”, introdus în ianuarie 2024, înlocuiește programul pilot „Masă caldă” și extinde categoria școlilor beneficiare, permițând și școlilor care nu dețin facilități de infrastructură adecvate să beneficieze de acest program. Criteriile de selecție ale școlilor participante vizează diminuarea riscului de excluziune și de abandon școlar. În prezent sunt 2.200 de școli beneficiare ale acestui program (650.000 de elevi), din care 800 de școli finanțate prin PNRAS.
  • Ministerul Educației a creat cadrul legal pentru asigurarea accesului la transport gratuit. În plus, prin intermediul PNRR, administrația locală va achiziționa peste 1.200 de microbuze școlare (peste 212.000 elevi beneficiari). Autobuzele vor fi utilizate exclusiv pentru serviciile de transport școlar.”
Informații despre Programul Operațional Educație și Ocupare 2021-2027 sau Programul Educație și Ocupare

Programul Operațional Educație și Ocupare (POEO) 2021-2027 sau Programul Educație și Ocupare a fost aprobat pe 9 aprilie 2024, iar, sumele alocate pentru educație fac parte dintr-un buget total mai amplu de aproximativ 4,3 miliarde de euro.

O parte semnificativă din această sumă este destinată educației, iar fondurile vor fi direcționate în principal către următoarele priorități:

  1. Reducerea abandonului școlar 
  2. Îmbunătățirea accesului la educație – mai ales pentru categoriile vulnerabile, prin măsuri ce vizează educația timpurie, primară și secundară, dar și educația universitară.
  3. Programe de formare profesională și învățare pe tot parcursul vieții.
  4. Proiecte pentru dezvoltarea infrastructurii educaționale – modernizarea școlilor, îmbunătățirea dotărilor și creșterea accesului la educația digitală.

Alocarea fondurilor, conform Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene

„Prin Programul Educație și Ocupare sunt abordate nevoile de progres din domenii cheie pentru dezvoltarea socio-economică: 

  • modernizarea Serviciului Public de Ocupare (alocare totală 258,5 milioane euro)
  • consolidarea dialogului social (111,3 milioane euro), 
  • ocuparea tinerilor, inclusiv NEETs (1.093,4 milioane euro), 
  • creșterea ocupării grupurilor dezavantajate pe piața muncii (266,7 milioane euro),
  • facilitarea accesului femeilor pe piața muncii (41 milioane euro), 
  • adaptarea la schimbare a angajaților și a angajatorilor (89 milioane euro),
  • antreprenoriat și economie socială (395,7 milioane euro), 
  • creșterea participării copiilor la educația timpurie (200 milioane euro), 
  • prevenirea părăsirii timpurii a școlii (497 milioane euro), 
  • creșterea calității sistemului de educație la toate nivelurile (370,6 milioane euro),
  • creșterea calității și prevenirea abandonului școlar la nivelul învățământului profesional și tehnic, inclusiv a celui dual (360,9 milioane euro)
  • creșterea calității sistemului de formare a adulților dar și a ratei de participare la învățarea pe tot parcursul vieții (545,8 milioane euro).”,


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
testarea la Matematică

Planurile remediale trebuiau să fie pregătite încă din vară / Faptul că există goluri de învățare trebuia să reprezinte încă de atunci un semnal de alarmă / Profesorii au nevoie de un document de „îndrumare” pe care să-l adapteze nevoilor lor – Andreea Martinescu, profesoară

Răsplătirea financiară pentru predarea orelor remediale în contextul în care o mulțime de profesori nu și-au făcut treaba în perioada școlii online, fie din rea voință, fie din refuzul de…
Vezi articolul

Cîmpeanu s-a întâlnit cu Blanquer, ministrul Educației din Franța. Discuții despre învățământul profesional și formarea cadrelor didactice, alături de mobilitatea profesorilor și a elevilor sau digitalizare

Miniștrii Educației din România și Franța, Sorin Cîmpeanu și Jean-Michel Blanquer, au avut o întâlnire sâmbătă, la Paris, scrie ambasadorul României în Franța, Luca Niculescu. Cei doi oficiali au discutat…
Vezi articolul

Rezultate Definitivat 2023: Rata de promovare este de aproape 77%, în creștere cu peste 6% față de anul trecut. Pentru a promova, un profesor trebuie să aibă cel puțin media 8

Rata de promovare din sesiunea 2023 (medii mai mari sau egale cu 8), înregistrată în urma desfășurării probei scrise din cadrul examenului național pentru definitivare în învățământul preuniversitar, este 76.97%, în creștere…
Vezi articolul

Oana Moraru, despre avizul ISU menținut condiție în evaluarea pentru acreditare doar la grădinițele și școlile private: Blochează inițiativa privată în educație, pe o dublă măsură

Eliminarea avizului ISU dintre condițiile de evaluare doar pentru școlile și grădinițele de stat va duce la diminuarea inițiativei private în educație, a declarat pentru Edupedu.ro consultantul educațional Oana Moraru.…
Vezi articolul

Debirocratizarea instituțiilor publice se poticnește în Ministerul Educației: la înscrierea în clasa pregătitoare se cere în continuare dosar cu copii după diverse acte, deși copiile au fost eliminate prin lege

Metodologia de înscriere în clasa pregătitoare în viitorul an școlar, publicată în Monitorul Oficial luna trecută și promovată în continuare de Ministerul Educației spre informarea populației, prevede că părinții trebuie…
Vezi articolul