Planurile remediale trebuiau să fie pregătite încă din vară / Faptul că există goluri de învățare trebuia să reprezinte încă de atunci un semnal de alarmă / Profesorii au nevoie de un document de „îndrumare” pe care să-l adapteze nevoilor lor – Andreea Martinescu, profesoară

13.746 de vizualizări
testarea la Matematică
Foto: Freepik.com
Răsplătirea financiară pentru predarea orelor remediale în contextul în care o mulțime de profesori nu și-au făcut treaba în perioada școlii online, fie din rea voință, fie din refuzul de a se adapta vremurilor, vine ca o palmă peste obrazul celor care și-au făcut treaba fără să se plângă și care s-au dat peste cap să-i ajute pe copiii din mediile defavorizate, fără acces la internet sau la dispozitive electronice, să facă totuși școală în perioada aceasta. Este părerea unei profesoare din Timișoara, Andreea Martinescu, unul dintre oamenii care și-au făcut meseria pe toată perioada pandemiei și care nu și-a abandonat elevii. Ea predă Istorie de șase ani la la Școala Gimnazială Nr 7 din Timișoara.

Profesoara vine și cu o soluție pentru minister, una despre care spune că ar fi trebuit să o gândească decidenții încă din vară – ca aceste planuri remediale să fie concepute ca un ghid, similar cu programa școlară, fiindcă „profesorii au nevoie de un document de „îndrumare” pe care să-l adapteze nevoilor lor și care să le spună: dezvolți competențe, folosindu-te de acest conținut (mai simplificat), oferindu-li-se exemple”.

„Majoritatea persoanelor care vor beneficia de plata necontrolată a orelor remediale sunt persoanele care nu și-au făcut treaba din lipsă de chef sau din lene. Sunt profesori care tot ce au făcut a fost să posteze pe Whatsapp schița lecției sau să o trimită pe mail elevilor să o copieze și fiecare se descurca atâta cât putea”, a explicat Andreea Martinescu pentru Edupedu.ro.

În plus, plata orelor remediale este oricum inclusă în norma didactică a profesorului, la fel ca orele de pregătire suplimentară și realizarea materialelor pentru predare, evaluarea elevilor, toate acestea vin peste cele 18 ore de predare pe săptămână pentru a fi în legalitate cu Codul Muncii în care scrie că trebuie să ai 40 de ore muncite pe săptămână.

„Practic, înainte de pandemie, profesorii erau plătiți și pentru aceste ore, pe care unii nu le făceau, dar era de datoria școlii să realizeze la începutul fiecărui an școlar un orar al orelor remediale și de pregătire suplimentară ținute de fiecare profesor. Din acest motiv, consider că este total nejustificată plata lor. Înțeleg că această măsură a plății suplimentare a orelor remediale este văzută ca un imbold pentru profesori, dar nu poți să-l oferi și pentru cei din mediile care au avut acces la educație, dar nu au dorit să facă un efort să se adapteze școlii online, fiind o bătaie de joc la adresa oamenilor care și-au făcut treaba. Plata orelor remediale este o oportunitate uriașă de „îmbogățire” pentru acei profesori care au ales să-și desfășoare peste 60% din activitate în mod asincron, lucru permis de Ordinul de Ministru emis în septembrie (OM 5.545). Cei care au trimis doar schițe/fișe de lucru pe whatsapp, mail sau classroom au făcut-o cu acordul tacit al ministerului. De ce sunt premiați, în mare, cei care nu și-au făcut treaba?”, a spus Martinescu.

În plus, probabil că nu vom ști niciodată câți profesori chiar și-au făcut treaba în perioada aceasta, chiar dacă platformele de predare online ca Google Classroom arată cât au stat fiecare la ore și cât de activi au fost. Problema este că nu are cine să stea să îi verifice pe toți, verificarea se face aleatoriu din cauza volumului uriaș de date, a mai explicat Martinescu. De asemenea, inspecțiile școlare s-au derulat, în mare, la fel ca întotdeauna, anunțate, deci profesorii care se știau cu musca pe căciulă erau practic anunțați din timp că vor fi evaluați, a mai spus Martinescu. „În contextul acesta, cum poți tu, ca autoritate publică, să-ți faci o imagine realistă cu modul în care s-a desfășurat școala la firul ierbii în toată perioada aceasta de pandemie?”, se întreabă cadrul didactic.

„Adevărul este că nu vom ști niciodată cât de multă școală s-a făcut în perioada aceasta. Personal, sunt de acord cu plata orelor remediale, dar de ce nu o faci acolo unde copiii nu s-au putut conecta, fiindcă nu vei întâlni situația asta în mijlocul unui oraș”, a spus profesoara.

„Planurile remediale trebuiau să fie pregătite de un grup de specialiști încă din vară”

Profesoara are și câteva sugestii pentru cum ar fi trebuit abordată problema orelor remediale:

„Pornim de la ideea că este necesar acest plan de remediere, ținând cont că școala s-a desfășurat on-line o foarte lungă perioadă de timp (aprox. 6 luni, minus vacanțe), dar trebuie să se înțeleagă următoarele la nivel de minister:

  1. Grupul țintă: copii din medii defavorizate sau toată lumea la grămadă?
  1. În ideea de ore remediale intră lucrul cu o clasă de elevi sau cu un număr de elevi? Cum pot să-l „recuperez” pe singurul elev dintr-o clasă de 29 de copii care nu a avut cum să participe la ore în această perioadă? Ce fac cu el? Uit că există și trec mai departe?
  2. Planurile remediale trebuiau să fie pregătite de un grup de specialiști încă din vară. Faptul că există goluri în procesul de predare-învățare trebuia să reprezinte încă de atunci un semnal de alarmă. Cu resursele de care dispui astăzi, un profesor ok nu face altceva decât să își reia materia. Nu poți recupera o informație pe care ai pierdut-o în urmă cu câteva luni, fiindcă pe golul respectiv s-a sedimentat altceva și îl bulversezi total pe elev. De aceea profesorii au nevoie de un document de „îndrumare” pe care să-l adapteze nevoilor lor și care să le spună: dezvolți competențe, folosindu-te de acest conținut (mai simplificat), oferindu-li-se exemple. Conceperea unui plan remedial de către profesorul de la clasă nu este o mare filosofie în sine, dar vorbim despre țara în care mare majoritate a profesorilor alege la începutul anului școlar să downloadeze planificarea anuală de pe didactic.ro, fără a gândi-o conform specificului clasei, de ce am crede că acum ar putea realiza planuri remediale conforme cu realitatea?”

Ea mai atarge atenția în privința recentului Ordin de Ministru privind încheierea situației școlare pe semestrul I, care „este interpretat de la o unitate de învățământ la alta”.

„Practic, ordinul sugerează ca elevii să nu fie trecuți absenți pentru că pot apărea diverse motive cum ar fi probleme de conexiune la internet, nu au curent sau echipamente electronice, ori alte chestiuni de logistică. Un ordin din ianuarie nu are niciun drept să anuleze situația existentă pe lunile anterioare. Mai mult de atât, există situații de absenteism cu caz de abandon școlar, unde elevii aveau dispozitive, dar nu aveau chef să intre la ore, situații care nu pot fi semnalate tocmai datorită acestei probleme de „ștergere” a absențelor. Profesorii nu îi pot lăsa pe acești elevi cu situația neîncheiată tocmai pentru că le-ar „dispărea” absențele, iar întreaga activitate educativă devine un joc al absurdului. Din nou, le este băgat pumnul în gură oamenilor care și-au făcut treaba, copiilor care au muncit și părinților care au făcut destule sacrificii, doar pentru a băga sub covor eșecul sistemului și toate deciziile proaste care s-au luat până acum”, a spus Martinescu.

Din păcate, elevii care au acumulat goluri de cunoaștere în perioada aceasta „clar o să le ducă mai departe”, de aceea planul acesta remedial ar trebui propus de minister, la fel cum se face cu programele școlare, și apoi adaptat de profesori, a mai spus Martinescu.

Sursă foto: Freepik


7 comments
  1. Dacă profesorul își face datoria, golurile în învățare, fie la scoala, fie acasă, la biroul de lucru, se datorează elevului.
    Elevi din aceeași clasa învață bine sau foarte bine, deoarece sunt atenți ls cursuri și prind lectia încă de la predare.

  2. Este adevărat ca sunt destui profesori ce nu și-au făcut treaba și doar trimiteau schița lecției ori te puneau sa transcri din manual fără sa explice. Însă lucrul acesta nu se întâmplă numai la sate ci și în orașele mai mici.De unde vin eu nu s-au făcut ore cu adevărat,profesorii în vârstă oricum predau pentru trebuie nu de drag, și oricum nu se înțelegea întrutotul ceea ce se preda din cauza metodelor de predare învechite folosite în deosebi de profesorii în vârstă, însă și din cauza volumului mare de informații pe care trebuie sa îl asimila. Au fost profasorii depășiți de situați, însă au fost muti cei care nu au mai predat decât în gluma și putini cei care și-au făcut cât de bine au putut lecțiile (exemplu ar fi profesoara mea de romana),dintre cei ce nu au predat cum trebuie sunt și acei profesori ce sunt “certați” cu tehnologia și nu au reușit sa deslușească tainele acesteia. Personal cred ca ar trebui ca vârsta de pensionare sa fie pe la 45-50 de ani la profesori și învățători/educatori,astfel cei tineri ce au terminat o facultate în domeniu ar putea sa le ia locul și nu ar mai fi nevoiți sa se reprofeseze sau sa facă ore fără sa aibă un post sigur. Cat despre cum s-a predat nu sunt lucruri bune de zis aproape de loc și cel mai rău e de cei ce sunt a XI-a și cei de a XII-a, mai ales pentru cei de a XII-a ca ei au pierdut și anul trecut destul din materia de BAC.

  3. Ce ore remediale?Sunt parintele unui copil ,elev in clasa a VIII a ,are 30 ore intr o saptamâna .Are 4 ore lb.română ,4 ore matematica,2 ore lb.engleza,2 ore lb.franceza,2 ore geografie,2 ore istorie,1 ora biologie,1 ora ed sociala,pâna la 30 ore diferenta este realizata din discipline unde se pierde vremea si sunt bifate doar de profesor,inclusiv cele 2 ore de ed.fizica pe saptămâna care sunt necesare , la 11 martie 2021 se fac 12 luni cand nu a facut nimic d nul profesor, nici macar in sept.si oct.2020 cand au mers fizic elevii la scoala.Elevii invata de la ora 13 pana la 19 zilnic,orele de lb.romana si matematica sunt puse in orar dupa ora 17 zilnic,in 5 zile si nici macare orele de la disciplinele de examen nu se fac in totalitate in nicio saptamana toate,asa ca .Puneti- va intrebarea cand sa faca ore remediale ,cand cele obligatorii sunt puse prost in orar si nu se tin .

  4. Fiind in Timisoara, unde si cresctoriile de pasari au acces la internet, d-na Martinescu nu stie ca gospodariile rasfirate pe dealuri in zonele rurale nu au acces la internet. Probabil d-na cu pricina nu stie nici ca in Alba inca sunt gospodarii neelectrificate. La fel in Moldova. Restul e dorinta d-nei de publicitate gratuita.

  5. DACA un profesor nu ştie ce elevi au “goluri”în insusirea,fixarea,consolidarea si aprofundarea materiei,atunci nu prea are ce cauta in sistem!
    Din pacate,pe langa profesorii dedicati exista si ….restul ,neaveniții!
    Pentru aceştia un ghid de bune practici!

  6. Profesorii nu au nevoie de nimeni sa le spuna cum sa-si predea disciplina. Umbla vorba cum ca suntem obligati sa stam din timpul liber. Nu, nu suntem obligati pentru ca: 1) remedierea nu se face cu japca; 2) Profesorii chiar s-au implicat, si-au facut datoria; 3) Elevii neinteresati n-or sa vina in veci la remediere, cum nu veneau nici la pregatirile EN; 4) Nu traim in dictatura si colhozuri, nu avem plan cincinal si sindicatele ar trebui sa stie asta de banii din cotizatie cu care mi-as face asigurare medicala anuala frumusica. Asa ca incetisor…Remedierea va fi reglementata, dar nu si fortata. NIMENI, dar absolut NIMENI intr-o democratie nu face asa ceva.

    1. Sunt profesor si lucrez intr-o scoala cu 3 schimburi, unde nu ai unde arunca niciun ac nicio secunda in plus intre schimburi. Eventual sa ne culcam in scoala dupa ora 20:20 cand se termina ultimul schimb. Elevii de clasa a VII-a si a VIII-a au 7 ore pe zi. Acei elevi nu ar fi, ca si mine de altfel, intr-un milion de ani de acord sa vina sambata(ah, am uitat sa spun, sambata avem cursuri de A doua sansa in scoala). Propun sa predam remedialele ministrului pe hol, turceste pe gresie( dar pana si holul respectiv e mic si ingust). S-o lase moarta ministrul cu remedialele ca e pe campii… Si ne-a si plictisit. Din aparitii tv in care debiteaza tampenii nu ne mai slabeste. Mai are si tupeul sa vina o data pe saptamana sa tot micsoreze suma. Azi a avut nesimtirea sa anunte ca nici nu sunt suficienti banii din proiect si se mai si impoziteaza. Vreau sa vad ce prost va accepta asa ceva. Eu unul nu. Sclavia s-a abolit. Comunismul a cazut in ’89, iar noi ne numim Romania, nu Coreea de nord.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii își pot crea de acum lecții digitale direct pe tablele interactive din clase: parteneriat strategic pentru modernizarea și digitalizarea școlilor din România (P)

Samsung, lider global în domeniul tehnologiei, și Ascendia, lider al soluțiilor educaționale digitale din România, anunță încheierea unui parteneriat strategic, cu scopul de a contribui la modernizarea și digitalizarea școlilor…
Vezi articolul

EXCLUSIV Cum a fost direcționat dosarul premierului Nicolae Ciucă prin metoda ”coperta” către judecătorul Marius Iosif, care s-a pensionat imediat după ce a anulat sesizările de plagiat / Plus: Până anul trecut, Iosif și purtătorul de cuvânt al Guvernului au fost colegi în masonerie

O scăpare a unui funcționar din cadrul Curții de Apel București constituie un indiciu solid, care arată că dosarul în care premierul Nicolae Ciucă a solicitat anularea sesizărilor de plagiat…
Vezi articolul

Premierul Cîțu justifică eliminarea transportului gratuit pentru studenți: „Nu există nimic gratuit pe lumea asta”. Legea 96/2006 prevede că parlamentarii au transportul gratuit și nelimitat pe toate categoriile de trenuri

„Nu există nimic gratuit pe lumea asta”, a declarat premierul Florin Cîțu joi seara, în încercarea de a explica motivele eliminării gratuității pentru studenți la călătoriile cu trenul, la clasa…
Vezi articolul