Articol susținut de Raiffeisen Comunități

Povestea primului manual de sustenabilitate din școli / Înscrieri pentru granturi de 50.000 de lei dedicate proiectelor în comunitate pentru programe de învățare non-formală

1.869 de vizualizări
Foto: RPR
Comunitățile au nevoie de susținere financiară, mai ales când implică proiecte educaționale cu potențial de schimbare a perspectivei. Raiffeisen România pune la dispoziție 500.000 de lei pentru 10 ONG-uri sau școli care au încredere că programele de educație pot influența în mai bine învățarea și mecanismele de funcționare a societății. Descoperă povestea primului manual de sustenabilitate, premiat anul trecut în program și vezi cum poți și tu să aplici pentru sponsorizarea proiectului.

Raiffeisen Comunități este primul concurs de granturi dezvoltat de o bancă din România și se adresează organizațiilor neguvernamentale și instituțiilor de învățământ publice care dezvoltă și implementează proiecte de educație non-formală, cu cel puțin 2 ani de activitate. Ajuns la a 12-a ediție în acest an, concursul oferă câștigătorilor o serie de beneficii – finanțare de câte 50.000 lei, dar și mentorat în domenii ca managementul financiar, fundraising, sau comunicare pentru ca aceștia să își dezvolte proiectele pe termen lung.

Participanții se pot înscrie în cadrul competiției doar cu un singur proiect care să se încadreze într-una din următoarele categorii: educație financiară, antreprenorială, civică sau profesională.

Fii și tu fondator de viitor!

În primul rând, ce este un fondator de viitor? Fondatorii de viitor sunt oamenii de la baza proiectului – cei care aduc viziunea și își înțeleg misiunea. Sunt cei care găsesc soluții inteligente pentru probleme actuale și își dau seama că oamenii din jurul lor sunt motivul pentru care depun tot acest efort.

  • Pe de o parte, aceștia propun modalități de învățare flexibilă, care completează educația tradițională și îi ajută pe beneficiari să deprindă noi abilități și aptitudini, astfel încât să fie mai bine pregătiți pentru piața muncii și mai implicați în comunitatea din care fac parte.
  • Pe de altă parte, ei transformă prin inițiative educaționale felul în care arată comunitățile de mâine.
Foto: Raiffeisen Comunități
Primul manual de sustenabilitate din România. “Este vorba de conștientizare și suntem datori, o cere contextul în mod urgent”

Fondator de viitor este și Cami Gui. Activistă de mediu și Fondatoarea Asociației Banca Regională pentru Alimente Cluj, aceasta a avut încredere în ea și în proiectul ei – primul manual de sustenabilitate din România, cu ajutorul finanțării Raiffeisen Comunități. Cursul de sustenabilitate este predat în liceele din Cluj-Napoca și în alte școli din țară, începând cu anul școlar 2021-2022, sub numele de “Respect pentru Resurse”. Cursul explorează nevoia armoniei dintre mediu, economie și societate si urmărește orientarea elevilor către un asemenea sistem de gândire.

Încurajează totodată dezvoltarea gândirii interconectate, complexe și critice. “Respect pentru Resurse” adresează nevoia de educare precoce pe subiecte care momentan nu sunt predate în România, dar definesc și amenință lumea de azi: schimbările climatice, risipa alimentară sau managementul deșeurilor.

Foto: Cami Gui – Facebook.com

Cami Gui spune pentru EduPedu.ro că ideea manualului a venit odată cu simpla constatare că încălzirea climatică încălzește locuințe și transformă aproape ireversibil mediul. “Deși avem politici de acțiune pentru mediu, în teorie sau în practică în anumite măsuri, și tendința de a ne alinia sănătos la politici internaționale sustenabile, nu avem educație concretă în acest sens. Poți să iei măsuri, dar nu poți și să pretinzi că știi ce faci, pentru că astfel nu suntem eficienți și nu putem transforma în mod evident realitățile nefericite pe probleme de mediu – deșeuri, încălzire, vreme extremă care tot de oameni sunt provocate. Într-adevăr, este simplu, trebuie să știm cum funcționează fabricile și cum să aruncăm gunoaiele corespunzător”.

“Și dacă reușim să facem un elev să își pună o întrebare despre comportamentul lui față de mediu, noi ne-am atins scopul, este vorba de conștientizare și suntem datori, o cere contextul în mod urgent. Suntem destul de departe de a reacționa la criza climatică și ne va prinde din spate fără să vrem – acestea au fost și sunt motivele principale”, mai spune reprezentanta organizației. Despre deschiderea din școli, aceasta mai spune că nu a avut probleme de relaționare cu elevii sau cu profesorii și că “Respect pentru resurse” a ajuns în școli ca opțional, în curriculum la decizia școlii (CDȘ). Inspectoratul Școlar Județean Cluj, primul județ în care s-a implementat cursul în câteva unități școlare, a păstrat permanent legătura și a informat profesorii cu privire la posibilitatea de a opta pentru curs în clase, dă exemplu Cami.

Educația de mediu este percepută ca o treabă drăguță, opțională, pe care o facem din când în când atunci când este timp, însă eu m-am consultat cu cei de la Raiffeisen, în proiect, au fost dispuși să dezbatem puțin importanța și împreună am pus întrebarea – cât de utilă și cât de mult trebuie să facă ea parte din educația civică, de ansamblu, a unui om? Și atunci ne-am dat seama de impact: este educația de bază a fiecărui om, iar ca cetățean e nevoie și mai mult decât de educație academică. Aici vin educația emoțională, sexuală, de mediu, mai povestește activista. Ne-am câștigat un partener.

Despre elaborarea manualului, Cami Gui spune că șase oameni au luat parte la construcția lui, fiind pe specializări – specialiști de mediu, de training, în cercetare. “Un manual care elevilor le-ar plăcea, după consultări efective cu elevii și profesorii ca să fie ca structura unui joc, unui parcurs, cu puncte de evaluare periodic. E o poveste complexă și rotundă acolo, iar lecțiile sunt ca niște pastile informative și poate fi folosit interdisciplinar și dezbătut la geografie, biologie, chimie etc.”. Ea a precizat și că școlile care vor să includă acest opțional pentru anul școlar 2023-2024 pot să îi contacteze la noiinvestimpentruresurse@gmail.com ca să intre în legătură pentru proceduri care durează câteva luni.

“Deschiderea pe care o are Raiffeisen îți dă un brânci serios să continui și să ai încredere. Munca de ONG este bazată pe multe variabile, iar flexibilitatea celor de la bancă a compensat efortul muncii imensă. Dacă ai convingerea că ce faci tu are efect, atunci nu ai nimic de pierdut, pentru că pasiunea ta se va vedea în discurs și prezentarea proiectului. Nu ne-am gândit ca vom primii banii, noi ne-am bazat pe autenticitate și pe faptul că ei înțeleg ce ne propunem să facem”, mai spune Cami Gui.

Înscrierile pentru această etapă. Calendarul și pașii de urmat

Iată condițiile de pentru a te putea înscrie:

  • Ca ONG sau școală, trebuie să ai cel puțin 2 ani de activitate
  • Ai dreptul să înscrii un singur proiect în concurs
  • Proiectul tău se desfășoară în cel puțin o localitate în care Raiffeisen Bank este prezentă
  • Proiectul tău are o durată cuprinsă între 4 și 12 luni
  • Poți acoperi din resurse proprii cel puțin 20% din valoarea totală a proiectului

Consultă aici harta rețelei Raiffeisen Bank.

Astfel, dacă și tu ești #fondatordeviitor și ai un proiect de educație non-formală care se poate înscrie într-una dintre cele 4 categorii de concurs – educație financiară, antreprenorială, civică sau profesională, înscrie-te aici până pe 25 iulie 2022.

Pentru informații suplimentare, aplicanții au la dispoziție adresa de email raiffeisen.comunitati@raiffeisen.ro. 

Iată desfășurătorul complet pentru ediția din 2022:

  • 30 iunie – 25 iulie ora 17:00 – are loc etapa de înscriere
  • 26 iulie – 9 august – se verifică eligibilitatea proiectelor înscrise
  • 11 august – sunt anunțate proiectele eligibile
  • 12 august – 30 august – Etapa 1 de jurizare: echipa Raiffeisen Bank evaluează proiectele
  • 8 septembrie – sunt anunțate proiectele finaliste
  • 12 – 21 septembrie – Etapa 2 de jurizare
  • 23 septembrie – sunt anunțate proiectele câștigătoare
Foto: Raiffeisen Comunități
Alte proiecte câștigătoare

Kidicoins – Program de educație financiară prin joacă pentru copii. Kidicoins este un modul din platforma educațională Kidibot care oferă instrumente pentru motivarea copiilor să citească și să învețe mai mult prin joacă. Cum funcționează? Copiii câștigă Kidicoini în funcție de activitatea pe platformă sau îi pierd dacă nu au un progres constant. Dezvoltat de Asociația StartEvo

My School Can Be Cool – Program de educație civică. Elevii învață cum să contribuie la îmbunătățirea spațiului în care participă la ore. După parcurgerea programului, vor putea face distincție între ce se poate face cu resurse publice și cu cele atrase prin fundraising și pot contribui direct la unele amenajări ale sălii de clasă. Dezvoltat de Asociația De-a Arhitectura

Șanse pe piața forței de muncă pentru tinerii cu dizabilități instituționalizați – Program de educație profesională pentru tineri instituționalizați și cu dizabilități din Târgu-Jiu. 15 tineri cu dizabilități instituționalizați din Târgu-Jiu vor urma cursuri de calificare profesională, iar alți 30 vor urma cursuri de educație financiară și prim-ajutor. Tinerii cu dizabilități care se află instituționalizați în cadrul Complexului de Servicii Comunitare pentru Copilul cu Nevoi Speciale Târgu-Jiu își găsesc foarte greu un loc de muncă dacă nu sunt sprijiniți de către persoane specializate. În ultimii cinci ani, niciun tânăr care a absolvit învățământul special nu și-a găsit de lucru în domeniul specialității absolvite. Proiectul include și pregătirea a 50 specialiști (educatori, asistenți sociali etc) din servicii rezidențiale, în domeniul consilierii vocaționale. Dezvoltat de Asociația Inimi de Gorjeni

Îmbunătățirea educației financiare pentru studenții Universității Politehnica Timișoara (EduFinUPT) – Program de educație financiară dedicat studenților din anul I și II din cadrul Universității Politehnică Timișoara, construit pe 3 metode interactive și practice de învățare încadrate pe 8 ateliere tematice. Dezvoltat de Universitatea Politehnică Timișoara

Profesiile agriculturii viitorului – Program de învățare blended learning de 8 săptămâni pentru aproximativ 200 elevi din 9 licee agricole, prin care aceștia să-și creeze un plan personal de dezvoltare a competențelor pentru agricultura viitorului. Programul abordează 8 tematici, în cadrul cărora elevii primesc resurse online și sarcini de învățare (provocări) privind profesiile agriculturii viitorului. Printre acestea, inclusiv să împărtășească cu colegii lor (minimum 100 din fiecare liceu, în total peste 800) despre agricultura viitorului și profesiile aferente. Cel puțin 30 dintre elevi vor avea rolul de lideri și vor fi formați pentru a-și susține colegii. Programul implică peste 16 profesori din fiecare liceu și 5 experți în agricultura viitorului. Dezvoltat de Fundația WorldSkills Romania


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Resurse interactive pentru profesori și premii pentru ei și liceenii implicați care se înscriu în concursul ImagineEU, al Comisiei Europene. Echipele create trebuie să-și susțină, printr-un scurt video, ideile concrete de îmbunătățire a vieții în UE (P)

ICE este un instrument democratic conceput pentru a încuraja pe cetățeni să devină activi și implicați în cadrul UE. Cetățenii europeni pot astfel să influențeze în mod activ politicile UE…
Vezi articolul

Mircea Miclea, despre boicotul de la referendum: E o apatie socială. Posibil ca parte a electoratului să-și fi dat seama că a fost joc politic, ceea ce înseamnă maturizare

Participarea redusă la referendumul pentru redefinirea familiei are ca principală explicație “apatia socială”, spune pentru Edupedu.ro fostul ministru al Educației Mircea Miclea. Acesta respinge explicația neparticipării pentru minimizarea șanselor de…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

Ce ți-a ieșit la test? Trei liceeni au folosit instrumentul de evaluare a trăsăturilor de personalitate ocupațională, ca să afle cel fel de carieră li se potrivește / Francesca: Deși mi-am ales acest profil de liceu, am realizat în ultimul timp că de fapt mi se potrivește o altă carieră, iar acest test mi-a confirmat asta

Francesca, Antonio și Nati sunt în clasa a XII-a la Școala Superioară Comercială Nicolae Kretzulescu, și anul acesta pentru ei înseamnă mai ales pregătirea pentru examenul de Bacalaureat. Cu toate…
Vezi articolul