LIVE VIDEO TEXT Luăm în calcul ca ceea ce acum este Curriculum la decizia școlii să devină Curriculum la decizia elevului, din oferta școlii / Reevaluare după un an pentru organizarea modulară a anului școlar – Ligia Deca, în prima conferință de presă în calitate de ministru al Educației

7.512 vizualizări
Ligia Deca la prima conferință de presă ca ministru al Educației / Foto: Captură Privesc.eu
Prima conferință de presă a noului ministru al Educației, Ligia Deca, a avut loc joi, 13 octombrie, între 11:00 și 12:00. Subiectele conferinței: prioritățile mandatului și proiectele legislative ale educației. Edupedu.ro a transmis cele mai importante declarații, în format LIVE VIDEO TEXT.

„Vă invităm joi, 13.10.2022, între orele 11:00 și 12:00, la conferința de presă a doamnei Ligia Deca, ministrul Educației. Subiectele conferinței vor viza: prezentarea priorităților mandatului și proiectele legislative ale educației. Evenimentul se va desfășura la sediul Ministerului Educației (str. Gen. Berthelot 28-30, Sector 1, 010168, Bucureşti), Sala de consiliu. Vă mulțumim și vă așteptăm cu drag!”, a anunțat purtătorul de cuvânt al Ministerului Educației.

Principalele declarații:

Pe legile educației, am început discuții cu specialiști pe zonele în lucru – evaluările, echitatea, internaționalizarea

Urmărim echitatea, predictibilitatea în sistemul de educație

Lucru esențial: bucuria elevului și a studentului de a merge la școală

Am avut deja consultări cu reprezentanții elevilor.

Luăm în calcul ca ceea ce acum numim curriculum la decizia școlii să devină curriculum la decizia elevilor, din oferta școlii

Analizăm și ideea de a utiliza mijloacele digitale unde e posibil, pentru a nu pierde ce am câștigat în pandemie

A doua prioritate: îndeplinirea țintelor și jaloanelor din PNRR. Un prim jalon a fost deja îndeplinit (enumeră obiectivele de investiții)

Proiectul România educată nu înseamnă doar o listă de idei sau măsuri, ci măsuri concrete și finanțate pentru dezvoltarea învățământului

Altă prioritate: Dezvoltarea predictibilității. Ne dorim ca lipsa de incertitudine să dispară. Știm că e dorit un timp de tranziție rezonabil pentru legile educației.

Voi păstra măsurile introduse anul acesta, precum organizarea modulară a anului școlar, le vom evalua după un an

Școlile să rămână deschise indiferent de evoluția crizei energetice. Există discuții guvernamentale privind sprijinul acordat școlilor

Vom discuta cu specialiști care să ne dea punct de vedere avizat și care să vină cu o formulă care să răspundă preocupărilor avizate – pentru evaluări (între gimnaziu liceu, bacalaureat) – vom consulta Facultățile de științe ale educației, pentru zona integrității vom discuta cu specialiști în integritate, drept constituțional

Prioritatea noastră este să păstrăm toate școlile deschise indiferent de ceea ce se întâmplă pe piața energetică. Unitățile de învățământ beneficiază de prețuri plafonate. Orice creștere de facturi nu poate surveni decât din creșteri de consum, nu din creșteri tarifare. Cu toate acestea, am solicitat condiții normale de funcționale. Din analizele noastre, nu există motive de îngrijorare – dacă apar, individual, să ne fie aduse la cunoștință.

Ne dorim să crească numărul de materii la alegerea elevului din oferta școlii, rute complete, trecerea la o aplicabilitate a teoriilor și conceptelor în zona de zi cu zi.

Pentru admiterea la liceu ne dorim o soluție care să dea liceelor și o autonomie în a selecta în funcție de profil, dar să țină cont de nevoile de echitate. De aceea am spus că vom regândi în consultare cu specialiștii.

Vom reanaliza tot ce înseamnă constructul nou de Bacalaureat și vom vedea în ce măsură ideile inițiale pot fi susținute – reforma curriculară la nivel de liceu

Vom anunța soluțiile atunci când vor fi agreate și gata să fie puse pe masa guvernului

Prescrierea faptelor după 3 ani, în cazul plagiatului: Ministrul educației trebuie să respecte constituția și legile țării. Pun mare preț pe integritate. Pachetul legislativ – să aibă un proces foarte serios privind integritatea și de verificare. Însă există din vară o decizie a CCR care este obligatorie pentru toate instituțiile statului. (…) Sunt dispoziții obligatorii pentru toate autoritățile, sunt obligată ca ministru să le aplic. Vom discuta cu specialiști în drept administrativ pentru a vedea cum putem gândi un sistem mai robust. Dar toată legislația existentă trebuie să țină cont de această decizie.

Uitându-ne la volumul de contribuții primite în consultările pe proiectele de lege, e clar că cei care au dorit să-și spună punctul de vedere l-au spus.

Ceea ce avem acum în față e un proces de finalizare a pachetului legislativ, care nu poate să se oprească. Indicatorii de performanță la nivel educațional nu sunt la nivelul necesar, trebuie să fie o schimbare.

Și pentru că există jaloane în PNRR care vorbesc despre legea educației, procesul nu trebuie să se oprească.

Dacă legea educației a fi adoptată de Parlament până la finele acestui an, cei care intră în clasa a V-a în 2023-2024 vor da evaluarea pe noul sistem.

Poate vom avea timp să și pilotăm dintre soluții

Există dezideratul să avem legile transmise pe circuit până la sfârșitul lunii octombrie

Ținte PNRR: Nu avem nicio întârziere. Pe anumite jaloane cu termen mai înaintat ne propunem deja să punem în dezbatere publică anumite ghiduri. Am început discuțiile pentru dotările de laboratoare

Practic noile legi trebuie să fie adoptate și în vigoare la începutul anului școlar viitor

Pot garanta că ME, cât voi fi ministru, nu va abdica de la principiul predictibilității.

Consider că parcursul de legiferare continuă, forma finală a legilor care va intra în guvern – formă pe care voi avea ocazia să o influențez. Cât de mulțumită sunt de ceea ce s-a făcut [sub ministrul Cîmpeanu]: cred că fiecare dintre noi, când citește o viziune, dă răspunsuri diferite. S-ar putea să fie soluții diferite la obiectivele pe care România Educată le stabilește

În funcție de forma finală a legii, impactul bugetar va trebui reevaluat. Vom avea nevoie să fructificăm toate sursele de venit – buget, fonduri europene, investiții ale autorităților locale sau ale mediului privat.

Întrebată ce a nemulțumit-o, din ceea ce a făcut Sorin Cîmpeanu la nivel de proiect de lege: Zonele care au suscitat amplă dezbatere publică – zone unde e nevoie de dezbatere cu specialiștii

Reprezentanții elevilor au solicitări ce țin de reducerea abandonului, dar și solicitări care vizează flexibilizarea curriculară, implicarea mai mare a elevilor în alegerea parcursului educațional și implicarea în deciziile luate la școală/inspectorat/minister

Pentru Masă Caldă lucrăm la un act normativ care să suplimenteze numărul de școli din program – e pe parcursul de avizare

Preocuparea de a atrage tineri către cariera didactică – prioritară. Pe lângă facilitățile care țin de partea financiară, trebuie să gândim și un parcurs de carieră motivant. În noua lege – modul în care îmbinăm teoria cu practica, stagiatură, practică în diferite tipuri de unități.

Starea învățământului: Stare care are nevoie urgență de sprijin și intervenție, există un echilibru, dar e instabil

Domnul ministru a declarat că a demisionat tocmai pentru a clarifica acuzațiile și pentru a nu aduce atingere reformei, înțeleg că a făcut deja demersuri. Atâta vreme cât o analiză a fost solicitată de domnia sa, aștept ca rezultatele să fie disponibile

Îmi doresc profesionalizarea managementului, sunt adepta concursurilor. Prioritatea e să avem noul pachet legislativ, pe forma nouă vom porni la organizarea concursurilor.

Articolul care privește finanțarea vorbește despre 15% din bugetul general consolidat, există un articol privind salariul minim – îmi doresc ambele articole, dar și o lege aplicabilă, pot confirma aceste lucruri după discuțiile cu premierul. Trebuie discutat cu cifrele pe masă

Sunt semnalate situații în care nu avem candidați pentru unele posturi de profesor – când vorbim de salariu motivant trebuie să avem în vedere de situația de pe piață. Trebuie să vedem care sunt realitățile bugetare

Trei schimburi sau micșorarea orelor nu sunt soluții de îmbunătățire a educației. Uniforma școlară poate fi o opțiune câtă vreme nu devine instrument de excluziune, nu putem impune copiilor, dacă familia nu își permite. Să fie asigurată pentru ca dreptul la educație să fie garantat.

Acolo unde statul nu poate asigura grădinițe, e firesc să apară privatul și suplinește lipsa. Îmi doresc ca toate unitățile de învățământ preșcolar să respecte standardele și să nu mai fie situații în care ele sunt ocolite din diverse motive. Nu aș vrea să iau în discuție membrii familiei mele

Imediat după ce avem pachetul legislativ, vom putea discuta subiectul programelor pentru liceu”

Noul ministru al Educației, Ligia Deca, a depus săptămâna trecută jurământul la Palatul Cotroceni.


5 comments
  1. I-auzi ia: “Altă prioritate: Dezvoltarea predictibilității. Ne dorim ca LIPSA de INCERTITUDINE să DISPARA. Știm că e dorit un timp de tranziție rezonabil pentru legile educației.”
    Serios?!
    Chiar asa o fi spus?!!!

    Aoleu!
    Poate asa vreti sa spuneti CORECT, stimata doamna, altfel dvs mai sus ati folosit negarea negatiei: “Ne dorim ca incertitudinea să dispară.”!!!
    Vai de capul tau, ministru al Educatiei habarnist!!!

  2. Halucinant!
    Dar, CINE te-a impiedicat cucoana sa PROPUI toate astea cand au fost DEZBATUTE proiectele de Legi ale Educatiei propuse de Sorin Campeanu, ca de fiecare data numele Ligia Deca aparea prezent la dezbateri?!
    Cand in spatiul public, nume grele din domeniul Educatiei au criticat cele 2 Legi ale lui Sorin Campeanu, tu si dl presedinte ati tacut chitic!!!
    Acum, vorbesti de parca ai venit din SUA si NU ai avut nici o treaba cu Proiectul Romania educata, de parca vei SCHIMBA Legile Universului!!
    Imi place aia cu Finantarea Educatiei: Art. 8 din Legea Educatiei Nationale din 2011 OBLIGA Guvernul Romaniei sa aloce ANUAL 6% din PIB pentru Educatie!
    In nici un an, suma alocata NU a atins macar 3%, in 2022 de exemplu e cea mai mica suma alocata Educatiei din ultimii ani: 2,55% din PIB!
    Pariez ca in Bugetul pe 2023 Educatia NU va primi 6% iar dna Ligia va spune in continuare aceleasi vorbe goale!!

  3. Bucuria elevilor de a veni la scoala?
    Desigur,unii vin cu bucurie sa invete carte,altii vin cu bucurie sa socializeze și sa stea pe retele de socializare pe telefon in timpul orelor de curs.

    1. E pandemie .Va uitați ca ministrul Rafila trece asta sub tăcere,sa fie adorat de HoReCa etc?
      La noi la serviciu e plin de colegi cu covid,in fiecare săptămână vreo 4-5

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 56% dintre elevii participanți la un chestionar online cred e nevoie ca tezele să fie înlocuite cu mijloace de evaluare sumativă, axate pe feedback / Aproape 94% dintre ei au afirmat că s-au simțit presați de sistemul de evaluare – raport Consiliul Național al Elevilor

Peste 56% dintre elevii care au participat la un chestionar online consideră că este nevoie ca tezele să fie înlocuite cu instrumente de evaluare care să permită profesorului să ofere…
Vezi articolul

Marile noutăți din pachetul de reformă ”România Educată”: examen de admitere înainte de Evaluarea Națională la liceele unde cererea depășește oferta, teze unice, reorganizarea inspectoratelor județene. Dan Barna: noua strategie va fi adoptată printr-un memorandum al guvernului

Una dintre modificările în sistemul de educație preuniversitar prevăzute de proiectul ”România Educată” discutat luni la Cotroceni de președintele Iohannis cu liderii coaliției este că liceele vor putea să își…
Vezi articolul
Remus Pricopie / Foto: Agerpres

Remus Pricopie, rectorul SNSPA, reacționează la noile proiecte de Legi ale educației: Nu cred că cele două propuneri legislative sunt în integralitatea lor în linie cu proiectul România Educată

„Nu cred că cele două propuneri legislative, inițiate de Ministerul Educației, sunt în integralitatea lor în linie cu Proiectul “România Educată”, transmite Remus Pricopie, rector al Școlii Naționale de Studii…
Vezi articolul