Profesoara Adina Mihaela Ursu: În timpul anului școlar, copiii sunt foarte încărcați, din păcate, din punctul de vedere al programei școlare, al orarului școlar, al temelor. Vacanța este foarte așteptată, uneori, de cei mai mulți dintre ei, pentru că atunci au posibilitatea să citească exact cărțile care sunt pe gustul lor

3.508 vizualizări
Foto: Adina Mihaela Ursu / captură TVR Craiova
„În timpul anului școlar, ei (copiii – n.red) sunt foarte încărcați, din păcate, din punctul de vedere al programei școlare, al orarului școlar, al temelor și a altor sarcini”, a declarat profesoara Adina Mihaela Ursu, pentru TVR Craiova. Aceasta predă Limba și literatura română la Colegiul Național „Elena Cuza” din Craiova. Cadrul didactic spune că „vacanța este foarte așteptată, uneori, de cei mai mulți dintre ei, pentru că atunci au posibilitatea să citească exact cărțile care sunt pe gustul lor.”

Reporter: Cum îi poate ajuta pe elevi lectura din timpul vacanței de vară?

Adina Mihaela Ursu: În vacanța de vară, cei mai mulți dintre noi avem timpul pe care ni-l dorim. În timpul anului școlar, ei sunt foarte încărcați, din păcate, din punctul de vedere al programei școlare, al orarului școlar, al temelor și a altor sarcini, activități școlare și extrașcolare pe care le au de de făcut. De aceea, cred că vacanța este foarte așteptată, uneori, de cei mai mulți dintre ei, pentru că atunci au posibilitatea să citească exact cărțile care sunt pe gustul lor sau au timp și de joacă, au timp și de prieteni, au timp și de plimbare, dar în egală măsură au timp și de citit.

Reporter: Este important ca cei mici să fie lăsați să citească cărțile care le fac plăcere? Și nu neapărat cei mici. Și adolescenții.

Adina Mihaela Ursu: Cred că aceasta este cheia succesului: de a-i determina pe copii să lectureze. Nu cred că ar trebui să fim foarte rigizi, nici măcar din punctul de vedere al unui profesor de limba și literatura română. Ar trebui să le dăm copiilor libertatea de a-și alege cărțile pe gustul lor.

Reporter: De la ce vârstă ar trebui să descopere un copil pasiunea pentru lectură?

Adina Mihaela Ursu: Pasiunea pentru lectură cred că începe din primii ani ai vieții, când modelul trebuie să fie unul dintre părinte. De regulă, este mama. Mama adoarme copilul seara, având un anumit ritual. Ritualul este acela al cititului. Exact cum îl învățam pe copil să se spele pe dințișori, ca și ca să-și elimine impuritățile de la hrana din timpul zilei, cred că așa este important să-l obișnuim pe copil să-și spele gândurile negative și să înlăture, eu știu, umbrele nopții, lecturând. Într-un mediu liniștitor, odihnitor, cu siguranță, trupul și mintea îl vor ajuta pe copil să se trezească cu o altă stare de spirit și poate să-și scalde nopțile cu eroii preferați.

Și cred că lectura este foarte importantă la vârste fragede, pentru că, preluând puțin din comportamentul părinților, există acele cărți interactive sau acele jocuri interactive care au la bază o carte în care, nu știu, lumea lor este presărată cu prinți, cu zâne, cu feți-frumoși, cu balauri, cu dinozauri sau cu alte personaje din acestea din povești sau din basme, care ar trebui să le înfrumusețeze copilăria.

Reporter: Deci, părinții au un rol important și ei.

Adina Mihaela Ursu: Da, ei sunt factorul decisiv, sunt primul factor, pentru că, înainte de a ajunge la grădiniță sau înainte de a ajunge mai târziu la școală, părintele este cel care le insuflă pentru prima dată seria aceasta de a intra într-o lume virtuală, într-o lume paralelă, într-o lume în care realitatea interferează oarecum cu universul ficțiunii.

Reporter: Apoi, pasiunea pentru lectură poate fi consolidată și la școală de către profesori.

Adina Mihaela Ursu: Bineînțeles, rolul profesorului acesta și este: de a-i determina pe copii să citească. Și cred că nu este doar rolul profesorului de limba și literatura română. La început, cu siguranță, este rolul educatorului, apoi este rolul învățătorului. Dar ajungând în clasele gimnaziale, rolul profesorului de limba și literatura română este acela de a-l canaliza, de a-l educa, de a-l constrânge, poate într-un mod plăcut, astfel încât copilul să nu simtă, să-i aducă un univers din acesta ficțional, bogat, variat, care să conțină foarte multe elemente de cultură generală și care să-i furnizeze ulterior abilitățile, valorile, atitudinile pe care trebuie să le aibă în fața unui examen național. Și poate că nu doar profesorul de limba și literatura română face acest lucru și sunt sigură că, în egală măsură, acest lucru se întâmplă la toate disciplinele, pentru că, inclusiv la o lecție de fizică sau de chimie, copilul este nevoit să lectureze lecția pentru a înțelege informația. Așadar, lectura este esențială.

Citește și:
Recomandări de lectură pentru vacanța de vară de la profesorii Facultății de Litere UB: cărți-eseu și studii de Robert Dixon, Andrea Moro, Edward Clayton și Mo Yan
Patru recomandări de cărți – lectură de vacanță de vară 2024, de la Facultatea de Litere a Universității din București: Quentin Tarantino, Haruki Murakami, Agnes Martin și Kim Ligett
Bătrânul și marea, de Ernest Hemingway, recomandare de lectură pentru liceeni care se confruntă cu eșecul, de la Liviu Papadima
Radu Vancu: Ar trebui începută educația literară a copiilor, la școală, cu literatură contemporană, cu scriitori care răspund la aceleași întrebări, neliniști, frământări și bucurii ca ale lumii lor / Statul român are politici foarte proaste de lectură


1 comment
  1. Predau in doua scoli. Nu am nici macar un singur elev care sa citeasca o carte din proprie initiativa. Mai precis, am o singura eleva care citeste dar din obligatie. Ceilalti stau online pe Instagram, TikTok si manele. Tații acestor copii sunt aproape toti tatuati si nu au un loc de munca. Mamele, și ele in majoritate tatuate, fac videochat (cele sub 35 de ani) sau se duc prin tări ale UE cu mici treburi urgente (prostitutie sau furturi din buzunare prin gări, piete publice si statii de metrou). Mai mai ajuta cu detalii politistul de proximitate. Sa nu credeti ca sunt de etnie rroma. Aproape toti sunt români. La clasa a 6-a apar unghiile false si la a 7-a genele exagerat de mari. Tot de la a 6-a apar si sarcinile. Limbajul uzual al elevilor este mizerabil. Evit sa intru prin clase pana sa se sune de intrare. Va rog frumos sa-mi scuzati acest text lipsit de valoare literara, dar sunt foarte dezamagita de tot ce se intampla cu populatia majoritara. Încerc sa ies din sistem si sa plec din România. De vreo 10 ani încoace viata din Focsani s-a transformat într-un coșmar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

E „cam dezastru” în școli pe competențe digitale și lingvistice, iar programele tehnologice sunt în limba engleză, inclusiv Inteligență artificială. Tehnicul fără competențe lingvistice este zero, spune Florina Popescu, profesoară de limba engleză

Profesoara de limba engleză de la Liceul Tehnologic Constantin Șandru din județul Gorj, Florina Popescu, spune că e „cam dezastru pe competențe digitale și lingvistice” în învățământul tehnologic. Profesoara a…
Vezi articolul

OFICIAL Directorii de școli rămași pe post după comasări au interdicție să mai ia plata cu ora sau cumul, iar obligația de predare crește până la 40 de ore pe lună pentru toți / Regulile de aplicare trebuie decise până pe 25 august, cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor

Legea 141/2025 introduce, începând cu 1 septembrie 2025, o nouă regulă pentru directorii și directorii adjuncți ai unităților de învățământ. Aceștia vor avea o obligație de predare fixă: 40 de…
Vezi articolul

Guvernul va veni cu o decizie în privința salarizării personalului nedidactic din școli până la sfârșitul săptămânii, susține liderul sindical Marius Nistor: Trebuie să-și calculeze banii și să ne dea răspunsul

Până la sfârșitul acestei săptămâni, Guvernul o să vină cu o decizie în privința rezolvării problemei ce ține de salarizarea personalului nedidactic din unitățile de învățământ, după cum a declarat,…
Vezi articolul