Profesoara Daniela Robotă din Iași, la conferința internațională UNESCO dedicată cadrelor didactice: Profesorii trebuie să aibă credința că ceea ce fac ei contează – aceasta le va forma motivația, reziliența și performanța, dar e nevoie și de recunoaștere externă

2.932 de vizualizări
Profesoara Daniela Speranta Robota / Sursa: Captura Youtube-Unesco
“Dacă eu am încredere în mine și în competențele mele, acest lucru va da contur motivației mele, rezilienței mele, va genera performanță”, dar pentru aceasta un profesor are nevoie și de recunoaștere externă pentru ceea ce face – acesta a fost mesajul transmis de o profesoară din Iași, Daniela Speranța Robotă, în cadrul unei conferințe internaționale găzduite de UNESCO săptămâna trecută, cu ocazia Zilei Internaționale a Profesorului. 

Aceasta – profesor consilier școlar la CJURAE Iași și la Colegiul național din Iași – a fost invitată în calitatea de laureat al European Innovative Teaching Award 2022, premiu acordat de UE profesorilor cu rezultate deosebite în proiecte cu finanțare europeană, potrivit Comisiei Naționale pentru UNESCO

  • Mesajul profesoarei din Iași s-a regăsit într-o bună măsură și în cel transmis ulterior, tot în conferința UNESCO, de către directorul Departamentului pentru Educație al OCDE, Andreas Schleicher – detalii aici

Profesoara Daniela Robotă a pornit de la exemplul premiului pe care l-a primit pentru un proiect de introducere a unor instrumente digitale la clasă, în cadrul unui liceu tehnic, înaintea pandemiei Covid-19,  proiect care a ajutat în momentul perioadelor de carantină din pandemie și de școală online, transformându-i pe participanții la proiect în multiplicatori ai informației despre instrumentele digitale de predare.

Ea a folosit acest exemplu pentru a argumenta că recunoașterea pe care o primesc cadrele didactice și credința pe care și-o formează că pot acționa și pot schimba lucrurile au un efect major asupra performanței lor. 

Potrivit profesoarei Daniela Robotă:

“Clasele [cu instrumente digitale, din cadrul proiectului pre-Covid] au eficientizat activitatea noastră, pentru că au mutat predarea online, la distanță și au transferat puterea în mâinile elevilor. Ne-au oferit, totodată, timpul suplimentar necesar pentru a exersa. Iar un alt efect foarte bine primit de profesori a fost acela că au devenit utilizatori timpurii ale unor resurse online și ale unora dintre platformele de e-learning care, ulterior, s-au răspândit global în educația online. Dar când ești utilizator timpuriu, capeți încredere în ceea ce faci. Te simți competent. Aici este cheia. Iar transformarea pedagogică a constat în acest tranzit de la imaginea clasică a profesorului din clasă la cea a profesorului online, pe care a trebuit să o acceptăm ca parte a profesiei noastre. Știu că sună controversat, dar încă trebuie să aflăm locul potrivit al contribuției pe care online-ul o poate avea în educație. (…)

Premiul pe care l-am primit ulterior, în 2022, a venit când toate aceste efecte se produseseră deja. Ceea ce a făcut el este să contribuie la evaluarea externă, pentru că există această teorie potrivit căreia, pentru a fi satisfăcut la muncă, trebuie să ne știm meritele. Trebuie să avem un nivel ridicat de încredere în capacitatea noastră de acțiune. Aceasta se obține printr-un echilibru între motivația internă și recunoașterea externă. Iar premiul european pentru inovație în predare a contribuit la evaluarea externă. (…)

Iași este un oraș (…) la granița Uniunii Europene. Aici, în orașul meu, există un număr mare de proiecte precum cel pe care l-am implementat. Alături de mine sunt mii de profesori care implementează astfel de finanțări zi de zi. Deci nu am câștigat acest premiu din întâmplare, dar sunt o reprezentantă a unei comunități largi de oameni care au la fel de mult succes.

Proiectele (…) au efectul bulgărelui de zăpadă, pentru că implementarea acestor proiecte capătă propria viață atunci când se transformă într-o obișnuință. De aceea această autoeficacitate m-a făcut să mă gândesc că, dacă am început ziua sub sloganul că profesorii contează, aș reformula: profesorii trebuie să creadă că ceea ce fac ei contează. Dacă ei cred acest lucru, atunci vor avea acest nivel ridicat al încrederii în propria capacitate.

Apartenența [Colegiului Național din Iași] la o rețea organizație globală [rețeaua de școli UNESCO] contribuie, de asemenea, la un nivel ridicat al încrederii în propriile competențe, pentru că ne pune în față o oglindă, oglinda societății, care reflectă aceste competențe ale noastre. Dacă eu am încredere în mine și în competențele mele, acest lucru va da contur motivației mele, rezilienței mele, va genera performanță. Și acesta este mesajul pe care vreau să-l transmit astăzi. Nu știu dacă e nevoie să mărim numărul de premii, probabil nu, dar trebuie să găsim un echilibru între motivația internă a profesorilor și obținerea validării externe de care au nevoie. Dacă avem încredere în noi înșine, vom ridica profesia”.

Intervenția integrală – de la minutul 58 în înregistrarea conferinței:
Citește și:
Ligia Deca: Guvernele trebuie să investească în profesori prin salarii competitive și stimulente, programe de formare, asigurarea unor condiții decente la locul de muncă – recomandările ONU pentru întărirea educației, prezentate în avanpremieră de ministrul român la UNESCO
Profesorii au nevoie ca statutul social să le fie recunoscut și munca lor apreciată, să lucreze într-un mediu al încrederii, iar salariile nu se corelează automat cu mulțumirea față de profesie – Andreas Schleicher, OCDE, despre lucrurile care fac atractivă cariera didactică


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026, după creșterea normei didactice, a fost publicată / În perioada 11-18 august 2025 școlile reactualizează lista posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate

Ordinul ministrului educației nr. 5.198/2025 pentru aprobarea Procedurii  privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025-2026, ca urmare a aplicării măsurilor adoptate prin Legea nr.…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Profesoara Daniela Suciu: Mi se pare foarte important să aduc informații financiare la orele de informatică, structurate corect, pe nivelul copiilor, și atunci totul devine mai ușor și mai plăcut și pentru ei, și pentru noi

Viața reală într-o oră de curs poate însemna integrarea educației financiare în activități digitale. În cadrul programului LifeLab, elevii de clasa a X-a de la Colegiul Național „Radu Negru” din…
Vezi articolul

Formarea profesorilor în robotică, inteligență artificială și verificare formală, dezvoltată într-un proiect inovator de Universitatea de Vest din Timișoara (P)

Luni, 18 decembrie 2023 a avut loc deschiderea oficială a proiectul „AiRobo: Artificial Intelligence based Robotics”, proiect european Erasmus+ Parteneriate de Cooperare pentru Învățământ Universitar (KA220-HED-000152418).  Pentru proiectul ce va avea…
Vezi articolul

Un nou concurs școlar, anunțat de Ministerul Educației: Olimpiada Națională de Creativitate Științifică. Calendarul olimpiadelor naționale și internaționale

Un nou concurs școlar a fost anunțat de Ministerul Educației, care a publicat Calendarul olimpiadelor și competițiilor școlare internaționale, naționale și regionale pentru anul școlar 2018 – 2019. „În calendarul olimpiadelor…
Vezi articolul

Comisia profesorilor care scriu programele școlare de Informatică și TIC pentru liceu 2026 – LISTĂ / Eugen Boriga de la FMI-UB și Nicolae Țăpuș de la Academia Română – coordonatori științifici

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a publicat pe site-ul Centrului Național de Curriculum și Evaluare (CNCE, fostul CNPEE) componențele grupurilor de lucru curricular (GLC) pentru disciplinele Informatică și Tehnologia Informației și a…
Vezi articolul