Profesoara de informatică Dana Lica: Copilul trebuie să aibă cultura învățării de acasă și pe această bază un profesor poate construi / Învățământul de performanță ar putea fi un model de bună practică. Elevii de excepție care sunt ascultați pot ajuta să îmbunătățească tot actul educațional

20.974 de vizualizări
Dana Lica / Foto: Facebook.com
Cultura învățării la un elev trebuie să vină de acasă mai întâi, pentru ca apoi profesorul să construiască un caracter și cunoștințe alături de copil și părinte, este de părere profesoara de informatică Dana Lica de la Colegiul Național „I. L. Caragiale” din Ploiești, directoarea Centrului Județean de Excelență Prahova. Aceasta consideră că fiecare copil din țară trebuie privit cu aceiași ochi și cu încrederea că se va dezvolta, tocmai pentru a realiza acest lucru, în parteneriat cu familia lui, a spus profesoara într-o intervenție la Radio România Actualități.

Dana Lica, care este profesoară de peste 30 de ani și care coordonează primul centru de excelență din țară de la înființarea lui, acum aproape 9 ani, a vorbit la radio pe 5 octombrie de Ziua Internațională a Profesorilor despre ce înseamnă educație de performanță și lucrul cu elevii, de la descoperirea unei pasiuni, până la obținerea unei reușite în domeniul informaticii.

Pentru ca un profesor să devină apropiat de elevi, acesta ar trebui să le arate încredere. „Copilul are nevoie de încrederea profesorului așa cum are nevoie de încrederea părintelui și cred că performanța vine numai în trioul părinte – elev – profesor. Copilul trebuie să aibă această cultură a învățării, a educației și cu ea vine de acasă, ori pe această bază un profesor poate construi”, a declarat Lica.

Întrebată despre atmosfera de la orele de informatică din liceu, aceasta a spus că „nu sunt cuvinte mari, dar suntem ca într-o familie, ne simțim ca acasă. Construim ca într-o familie lucruri la care ținem cu toții și cred că fără această legătură emoțională nu poți construi. Indiferent de câtă pasiune are elevul, el are nevoie de un suflet de profesor lângă el și de cunoștințele unui profesor, de pasiunea unui profesor, de încredere de la el”.

Profesoara a adăugat: „Trebuie să privim toți copiii din România cu aceeași căldură. Iar Societatea pentru Excelență și Performanță în Informatică (SEPI) acest lucru și-a propus, să ajungă la ei cu programarea de nivel înalt, să o îmbrățișeze toți elevii țării. Este vorba de o programare competitivă, este o disciplină care îți ajută și creativitatea, gândirea logică, dar e mai mult, se formează comunități care au aceleași pasiuni”. Lica este din luna mai 2023 președinta SEPI, organizația care se ocupă de organizarea Olimpiadei Naționale de Informatică și de pregătirea loturilor naționale la competițiile de profil în parteneriat cu Ministerul Educației.

Întrebată de moderatoare care ar fi primele lucruri pe care le-ar schimba la sistemul de învățământ românesc, dacă ar putea, profesoara a spus că „nu mi-aș permite să dau sfaturi. Cu siguranță sunt multe lucruri de schimbat pentru că rezultatele o spun. Cred că un punct extrem de important ar fi punerea accentului pe învățământul de performanță ca model de bună practică pentru învățământul de masă. Deocamdată o strategie națională pentru învățământul de performanță este în construcție și sperăm la un moment dat să existe”.

Întrebată care este cea mai mare provocare pe care a avut-o în profesie, Dana Lica a spus că „provocări apar tot timpul și am trecut de mult de teama că o să se întâmple ceva să nu știu să răspund. Eu văd ora ca pe o construcție comuna și dacă un elev excepțional are ceva de spus, trebuie lăsat sa spună tuturor, deci sunt niște copii de excepție ai țării și cred că trebuie puși în valoare nu numai în ceea ce îi privește pe ei, ci de a îmbogăți tot actul educațional”.

Coordonatoare a competiției regionale de informatică InfO(1) Cup pe care a dezvoltat-o cu elevi și foști elevi din Colegiul Caragiale din Ploiești, Lica a mai vorbit și despre cum arată o zi de pregătire la centrul de excelență:

  • „Sunt zile de weekend sau la finalul săptămânii pentru juniori, în care lucrăm și știm sigur – clădim. În afară de informatică, discută cu elevii „proiecte și ce ține de partea socială a lor și de idealurile pe care și le fac. Încerc prin proiectele pe care le facem să-și poată descoperi cu ușurință calea pe care vor să o urmeze mai târziu”.

Copiii pe care îi vede pasionați de informatică din clasele gimnaziale „sunt în general extrem de doritori să știe mai mult, bucuroși pentru lucrurile pe care le realizează la început, care pentru ei contează în pașii mari și foarte încrezători în ce se întâmplă în jurul lor”, a precizat aceasta.

Aceasta a fost întrebată și de SEPI, organizație pe care o coordonează de puțin timp, în mandatul 2023-2025:

„Organizația există din 2021. Grupul de profesori dedicați din țară, alături de absolvenții olimpici ai României sau studenți la acel moment sau specialiști în IT ne-am unit în această societate în dorința de a ajuta, în acea perioadă îngrozitor de grea pentru noi, tot ce înseamnă învățământul de performanță în România. Am organizat s-au organizat competiții online în care le-am dat posibilitatea întregii mase de copii din România să participe. S-a făcut în acea perioadă selecție, în 2021, în vederea participării României la olimpiada internațională, motiv pentru care tot efortul nostru a fost încununat de succes: România la acel moment a reușit să urce pe locul 2 mondial și dacă n-am fi fost prezenți în acel an, cu siguranță nu reușeam.

Deci este un grup nu foarte mare, suntem 70 – 80 de profesori, specialiști IT, absolvenți, studenți pe care ne bazăm extraordinar de mult și avem ca scop coordonarea sau sprijinirea organizării olimpiadelor sau concursurilor de specialitate în parteneriat cu Ministerul Educației, parteneriat pe care îl avem semnat, sau în exclusivitate, depinde de competiții, practic totul finalizându-se cu sprijinirea pregătirii loturilor naționale în vederea participării la competițiile internaționale și de reprezentare a României în comitetele internaționale, este alt scop al societății noastre”, a mai explicat profesoara.

Citește și:
Profesoara Dana Lica, aleasă la conducerea Societății pentru Excelență în Informatică – SEPI
O singură oră de informatică este prea puțin în clasele IX-X la matematică-informatică, spune profesoara Dana Lica: Acest profil se putea numi foarte bine și mate-engleză sau mate-chimie / Nu asigură gândirea computațională de care tinerii de azi au mare nevoie
Învățământul de performanță a fost păgubit ani la rândul: multe centre de excelență nu pot funcționa pentru că sunt subfinanțate, nu avem profesori pregătiți să identifice la clasă copii dotați – avertisment din partea directorului Centrului de Excelență Prahova, Dana Lica, profesor de informatică
INTERVIU Dana Lica, profesor de informatică și director al Centrului de Excelență Prahova: Dacă ținem elevii în bănci și noi, profesorii, stăm la tablă, atunci educația lor nu va fi completă. Trebuie să înțelegem că suntem piese de puzzle care le completează formarea în fiecare an școlar

6 comments
  1. Comunistii ar fi uluiti dac-ar mai putea auzi la cat de mult a evoluat limbajul de lemn. ,,Cultura invatarii”? Cum sa mai poti sa-ti sprijini copilul si sa-l ajuti sa devina mai bun ,,de acasa” cand prin toate mijloacele ,,sistemul educational” pune bete-n roate parintilor. Exemplu: lucrarile scrise, zici ca au devenit ,,secrete de stat” atat de mult se lupta profesorii sa le tina-n scoli si sa nu le mai dea elevilor pentru a le duce la parinti. Sigur ca cei mai indreptatiti sa cunoasca evolutia elevului sunt parintii si profesorii in loc sa-i sprijine le transmit ca daca vor si insista sa sa implice atunci sa faca o cerere (scrisa su orala), si sa mearga-n scoala sa consulte lucrarea copilului. Adica pui pe drumuri 30 de parinti/ clasa. Nu-i intereseaza ca parintii au locuri de munca si ar trebui ca dupa fiecare lucrare sa se invoiasca de la serviciu. Nu-i intereseaza nici ca parintii o sa fie nevoiti sa alerge pe holurile scolii dupa profesorul x, y sau z. Doar scopul e sa-i faca sa nu mai vina. Ca doar e simplu si logic. La partea orala n-au cum sa aiba acces si uite ca au gasit solutia ca nici la evaluarile in scris sa nu mai aiba acces. Astfel, neavand nici un reper dupa care sa incerce sa-si ajute elevul sa nu se mai poata implica in educatia acestuia si sa apeleze ,,in particular” la profesor >>> MEDITATIILE ( ,,ingenios” nu?).

  2. Sunt PERFECT de acord cu Dna Lica
    Mi-as dori o comunicate si schimb de experienta cu Dstre. Sunt si eu pasionata de informatica de 40 de ani. Am si succese la nivel European si mondial, republican. Sunt din Republica Moldova.

  3. Și cu cei care nu au această cultură a învățării de acasă ce se întâmplă?Ce faceți cu elevii talentați care provin din familii care nu pun educația pe primul plan? Ar trebui investit mai mult în copiii talentați al căror ghinion e că nu s-au născut în familia potrivită?

  4. Afirmatia ca elevii trebuie sa vina macar partial formati de acasa contravine misiunii fundamentale a scolii de a induce progres in societate prin educatie. Eufemisme de genul “cultura invatarii “ sunt de fapt un alt mod de a spune ca elevii trebuie sa vina la scoala gata pregatiti si profesorii sa ii testeze ca sa se laude cu cei mai buni.

    1. Nu ai inteles nimic! E vorba nu sa vina deja invatat, ci sa vina cu disponibilitate, preocupare ptr a invata, sa isi faca temele acasa etc. Altfel nu vor fi rezultate, indiferent de munca profesorului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sebastian Țoc, profesor și cercetător, propune „renunțarea la ierarhizarea elevilor la liceu și școala profesională în funcție de examene cu miză mare, fiind preferabil un mix de criterii”, printre alte măsuri care ar duce la școli mai incluzive

Modalitatea de organizare a sistemului de învățământ din România tinde să încurajeze ierarhizarea școlilor și, adesea, segregarea pe criterii economice, etnice sau de rezidență, bazându-se pe ierarhii puternice și pe…
Vezi articolul

Marius Nistor, președinte FSE, acuză presiuni ale ministerului Educației pentru renunțarea la grevă: “Este vorba de toate documentele care vin în momentul de față de la Ministerul Educației către unitățile de învățământ, prin intermediul inspectoratelor școlare”

Liderul Federației Sindicatelor din Educație, Marius Nistor, acuză presiuni din partea Ministerului Educației pentru ca profesorii să oprească greva generală. “Este vorba de toate documentele care vin în momentul de…
Vezi articolul