Profesoară de limba română din Ungaria: ”De Centenar, România consideră că în Ungaria nu există nicio şcoală şi niciun profesor de română care să merite atenţia ei!”

728 de vizualizări

Mihaela Bucin, profesor de limba română în Szeged, a criticat pe contul său de Facebook faptul că președinția României nu a decorat nici un profesor din Ungaria, așa cum a făcut-o cu dascăli din Ucraina, Serbia, Bulgaria, Italia și Spania.

”De Centenar, România consideră că în Ungaria nu există nicio şcoală şi niciun profesor de română care să merite atenţia ei! În acest an, de Ziua limbii române, preşedintele României a distins mai mulţi pedagogi şi instituţii de învăţământ din afara României, pentru servicii aduse limbii române. Nicio instituţie, niciun profesor, învăţător sau educator din Ungaria nu s-au aflat printre cei distinşi, românii din Ungaria fiind singurii care au fost trecuţi cu vederea, în anul Centenarului, dintre comunităţile istorice româneşti din jurul ţării”, a scris Mihaela Bucin.

Profesoara de limba română a ridicat în postarea sa și problema asimilării românilor din Ungaria de către comunitatea majoritară, dar a dat și exemplul Budapestei, care protejează comunitățile de maghiari din afara granițelor: ”O întrebare care şi-o pun adesea câţiva români din Ungaria este: cât va mai rezista asimilării acestă comunitate istorică de periferie? Recunoaşterea simbolică a efortului depus încă de şcolile şi dascălii români din Ungaria ar fi însemnat o încurajare, o reparaţie a lungilor decenii de ignorare, care au urmat după înfăptuirea Marii Uniri. Care, da! – nu a fost benefică pentru toţi românii! Pentru unii a însemnat declinul identitar iremediabil. Omiterea suspectă de la sărbătoarea Zilei limbii române e un mesaj trist: România consideră că românii rămaşi în Ungaria acum o sută de ani nu mai au merite şi nu se mai disting în ceea ce priveşte prezervarea limbii române. E umilitoare această concluzie, mai ales că aceşti români trăiesc într-o ţară care, tot de o sută de ani, poartă de grijă cu toată responsabilitatea sprituală şi materială, tuturor comunităţilor maghiare rămase în afara hotarelor stabilite la Trianon”.

”Din fericire, în România copleşită de o profundă şi interminabilă criză politică, există încă o parte a mediului universitar care încearcă din răsputeri să menţină normalitatea de apartenenţă spaţială – Europa, şi temporală – secolul al XXI-lea, în cultura română, precum şi solidaritatea cu acele comunităţi care şi-au asumat identitatea românescă – adesea în situaţii dramatice. Mulţumim universitarilor care au făcut posibil momentul aniversar al profesorului Petruşan, la Conferinţa româniştilor de la UBB Cluj! Gheorghe Petruşan şi-a dedicat întreaga viaţă predării literaturii şi culturii române, la Catedra de română a Univestităţii din Szeged. S-a născut într-o familie românească dintr-un sat din Ungaria, a făcut liceul românesc din Gyula, a studiat româna la Universitatea din Budapesta. A ajuns la Catedra din Szeged în 1963. De aici a ieşit la pensie, după ce a pregătit zeci de generaţii de profesori de română, pentru şcolile româneşti din Ungaria. Acele şcoli care, după cum am observat la sărbătoarea Limbii române din 2018, pentru România, nu merită să fie distinse… ”, a mai scris Mihaela Bucin.

Foto: Mihaela Bucin (Pagina personală de Facebook)

Articol semnalat de Adevărul


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Formatori pentru profesori de gimnaziu

Moment decisiv pentru profesori: Ce efecte practice va avea trecerea la statutul de autoritate publică, conform proiectului inițiat de Șerban Nicolae. De la 8 ore prestate efectiv pe zi, la evaluarea profesională ierarhică și interdicția totală a meditațiilor

Învestirea profesorilor cu statutul de autoritate publică va transforma cadrele didactice, din punct de vedere juridic, într-un “veritabil funcționar public”. Oricine îl va agresa va intra la ultraj, la fel…
Vezi articolul

Planurile Comisiei Europene de „resetare a educației”: competențe digitale pentru toți profesorii, investiții în conectivitate și echipamente, incluziune / Un nou Spațiu euopean al educației și un plan de acțiune pentru educație digitală

Competențele digitale ar trebui să fie esențiale pentru toate cadrele didactice, iar alfabetizarea digitală este esențială pentru traiul în lumea digitalizată: acestea sunt două dintre principiile care stau la baza…
Vezi articolul

Bacalaureat 2024. Varianta de rezervă de la proba de Limba și literatura română a fost publicată de Ministerul Educației: Poezie la subiectul al II-lea și particularități ale unui text narativ de Liviu Rebreanu sau Mihail Sadoveanu, la al III-lea 

Varianta de rezervă de la proba de Limba și literatura română a fost publicată de Ministerul Educației luni, 1 iunie, la ora 17:00, după proba scrisă care s-a încheiat la…
Vezi articolul