Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a lansat un apel către profesorii de matematică de liceu, să vină cu „propuneri de regândire a modului în care se face matematică”. Daniel David a făcut declarația aceasta la lansarea raportului național de alfabetizare matematică din România și în contextul în care Ministerul a lansat în consultare publică planurile cadru pentru liceu, pe 31 ianuarie. Propunerile au stârnit reacții din partea profesorilor, care cer să nu se taie anumite ore din trunchiul comun.
- Ministrul Educației a mai spus în cadrul evenimentului că „am rămas fixați să dezbatem numărul de discipline și de ore. Nu asta este miza“
- Planurile cadru pentru liceu, lansate de Ministerul Educației și Cercetării pe 31 ianuarie, vor fi în dezbatere publică timp de 5 săptămâni.
Ministrul Educației, Daniel David, le cere profesorilor de matematică de liceu să vină cu propuneri privind modul în care se face matematică”, în contextul în care au fost lansate noile planuri cadru pentru liceu și au stârnit controverse din partea profesorilor de matematică și nu numai.
„Eu cred că în sistemul actual cu mai multe ore de matematică nu câștigăm nimic. Ar trebui profesorii buni, și sunt profesori foarte buni de matematică, ar trebui să vină să ne propună o regândire a modului în care face matematică la liceu. Dacă trebuie să dăm mai multe ore, dacă modelul e corect, dăm mai multe ore. Dar nu poți să dai mai multe ore pe un model care până acum nu a funcționat, și nu-i vorba, numai de matematică, e vorba de limbă și comunicare, de științe umaniste și sociale. Problema nu este de ore. Problema este că modelul nu funcționează. Ne trebuie un alt model și după aceea găsim și ore, dacă suntem convinși că modelul este un model bun. Toate astea sunt lucruri de substanță, pe care va trebui să le implementăm, nu de dragul nostru, de dragul viitorului”, a spus Daniel David.
Informații de context
Modificările aduse planurilor cadru propun eliminarea unor ore de matematică din trunchiul comun la anumite profile și specializări.
Matematica nu mai este disciplină obligatorie la clasele a XI-a și a XII-a, științe sociale. Va putea fi studiată ca opțional pentru Bacalaureat, alături de Fizică, Chimie, Biologie, care nu se fac în prezent, potrivit proiectului de Planuri-cadru liceu 2025.
La clasele cu profil pedagogic, în ultimii 2 ani de liceu, potrivit proiectului de planuri-cadru 2025 nu este nicio oră de matematică in trunchiul obligatoriu.
Recent, după lansarea planurilor, Ministrul Educației și Cercetării a spus în cadrul evenimentului LifeLab că Educația financiară va fi abordată „transversal” în proiectul planurilor-cadru pentru liceu, la economie, matematică și în „zona descentralizată”.
Aceste planuri-cadru vor fi aplicate în forma care va rezulta după dezbatere, conform declarațiilor conducerii Ministerului Educației și Cercetării, din anul școlar 2026-2027. Dacă va fi așa, elevii care sunt acum clasa a VII-a vor fi primii care vor avea orarul făcut pe baza acestor noi planuri-cadru. Aceștia vor fi cei care, atunci când vor ajunge la finalul clasei a XII-a, vor susține primul Bacalaureat modificat pe baza actualei legi a educației.
Propunerile pot fi trimise la adresa de e-mail consultare@rocnee.ro (până la data de 6 martie 2025).
Vor fi și mai multe dezbateri naționale pentru noile planuri-cadru destinate învățământului liceal. Procesul de consultare va include patru întâlniri regionale cu prezență fizică, desfășurate în centre academice importante din țară, urmate de o sesiune online, pentru a asigura participarea tuturor celor interesați.
Întâlnirile vor avea loc în următoarele orașe:
- București – 11 februarie 2025
- Cluj-Napoca – 14 februarie 2025
- Iași – 25 februarie 2025
- Timișoara – 4 martie 2025
- Dezbatere online – 6 martie 2025
13 comments
O întrebare, domnule ministru: vă doriți o școală românească în care copiii și nepoții dumneavoastră să nu facă deloc matematică? Păstrați numărul de ore și primeniți conținuturile, formați mai bine cadrele didactice, impuneți standarde de evaluare și promovați exemple de bună practică!
Nu eliminați matematica pentru că este grea, mențineți-o pentru că este necesară!
Individul ăsta e doar un progresist cu gura mare. Împăratul e gol.
Sunt inginer, deci cunosc matematică (algebra, analiza matematică, geometrie, trigonometrie). Fără ea nu mi-aș putea face jobul așa încât să mai am și mâine și săptămâna viitoare de lucru. Dar ceea ce se face acum în școala românească la matematică se cheamă “dresaj”. În urma cu doi ani ne-am mutat din Bistrița în Dej, când fiica mea tocmai trecuse prin evaluarea națională. Cât a fost în clasa a VIII-a nu a făcut decât sa încadreze în niște șabloane exerciții tip pe care le rezolva fără să spluce nici cel mai mic raționament (“Așa se face!”).
Credeam că schimbarea de mediu va aduce o schimbare în modul de predare… Speranțe deșarte…. Trăiesc un dejá-vu cu băiatul care este clasa a VIII-a… Altă școală, alt oraș, alt județ, aceleași metode de dresaj…
I-am schimbat “x-ul” cu “a” într-un exercițiu și s-a dus deacu’ totul…
Nu sunt pedagog, nu sunt psiholog dar văd că ceea ce se face nu e bine.
Trebuie dată mai multă aplicabilitate matematicii…
Sper să văd acest lucru măcar la nepoți (dacă voi ajunge sa-i am…)!
Aveti dreptate, dar de ce credeti ca s-a ajuns la asa ceva? Ptr ca elevii nu mai vor sa gandeasca, sa depuna efort (nu ma refer la cazuri particulare). Daca s-ar face altfel, ar fi jale, daca i-am pune sa gandeasca, daca i-am pune la examene in fata unor situatii noi, procentul de promovare nu ar depasi, probabil, 10-20%…Ar fi niste vaiete cum nu s-au mai vazut din partea multor elevi si parinti. Daca vrem sa trecem la alt model, apoi nu putem incepe abia la liceu. Ptr ca la liceu elevul iti vine asa, “dresat”la matematica. Tu cand il pui sa gandeasca, in primul modul din clasa a noua, intampini o rezistenta extraordinara, reclamatii peste reclamatii, inspectii etc, ca el “e de 9.50” (Desi la testul initial ia 5 sau 6, dar zice parintele ca esti tu nebun si “vrei meditatii”sau alte prostii). Nu mai ai cum, te lasi pagubas…altfel esti supus unor presiuni imense!
Deci ce spuneam, daca vrem sa schimbam modelul, trebuie inceput de la PRIMARA! Nu cu liceul, cum vrea acest ministru…e prea tarziu sa schimbi modelul de invatare al elevului abia la a 9-a.
Pune problema cam aiurea.
In primul rand, unde este vorba de a creste nr de ore la matematica? In noile propuneri a scazut cam peste tot, cu exceptia profilului real, unde a ramas acelasi numar de ore.
Apoi, ce are una cu alta? Daca vrem sa schimbam programe, sa le aerisim, sa insistam mai mult pe practic, de ce trebuie sa ne legam neaparat de numarul de ore?
Se pare ca dlui ministru nu i-a prea placut matematica, ptr ca nu are o directie clara in idei si in gandire…
Strigăm în gol: numărul de ore nu e problema, conținuturile sunt. Lasă numărul de ore așa cum era, lucrează la conținuturi și la legăturile între disciplinele din aceeași arie!
Nu eu sunt plătită să fac treaba ministrului, David, TU ești. Gura mică și treci la treabă.
Exact! In plus noi, cei de la “firul ierbii”, nu stam doar la interviuri toata ziua precum ministrul sau secretarii de stat! Nu ne mai vedem capul de ore, teste de corectat, gandit noi modalitati de a scoate la liman si pe cei mai slabi elevi etc…duce la o oboseala psihica enorma. Trebuie cineva odihnit, dar competent, sa lucreze la programele scolare!
Nu modul în care se face matematica este problema, ci modul în care se evaluează la Evaluarea Națională și Bacalaureat. Profesorii vor ”preda” în așa fel încât elevii să ia note cât mai bune la examene, ca să iasă bine în fața directorului, să iasă școala/liceul bine în clasamente, să fie părinții mulțumiți și altele asemenea. Schimbați subiectele la examene – fără tipare cunoscute de 20 de ani – și se va vedea.
Aveti perfecta dreptate. Dar nu poti sa vii sa faci schimbarea asta abia la liceu…trebuie inceput de la primar! Daca elevul a fost obisnuit doar cu “dresaj”/retete 8 ani de zile, e foarte greu sa il mai schimbi la a 9-a, mai ales cand te lovesti si de multe reclamatii cand vrei sa o faci.
ok…facem ceva sau numa dam interviuri?
La sfarsitul anilor ’80, inceputul anilor ’90, Romania era “temuta” pe la olimpiadele internationale de matematica. Era vremea in care matematica se facea (inca) serios. Si fizica se facea (inca) serios.
Doar ca atunci scoala inca mai functiona pe modelul de dinainte de ’89. Desigur, cu multa mai multe ore, dar si cu un nivel de culturalizare mult peste ceea ce produce scoala de astazi.
Scoala gandita pe principiul “sa se simta elevul bine” nu are nicio sansa sa produca valori, sa ridice nivelul de alfabetizare in domenii esentiale pentru o lume a cunoasterii. Ne-am dori sa facem parte dintr-o societate bazata pe cunoastere, dar scoala romaneasca este departe de asa ceva. Cu actuala organizare, liceul nu mai are capacitatea de a produce viitorii cercetatori de care are atat de multa nevoie o societate in care stiinta si inovarea sa fie factori ai cresterii economice. Nici universitatea nu o mai duce mult, pentru ca cei (inca) aplecati spre stiinta ies in curand si lasa in urma un imens gol.
Va spune rectorul de la UBB ca si ceea ce face el este stiinta. Nu, ceea ce face el, domeniul sau, nu este legat de stinta care poate produce progres. Iar, atunci cand in zona educatiei prefera principii de genul “well-being”, nu devine altceva decat un factor al regresului societatii.
Prin prisma culturii generale, prin prisma nivelului de alfabetizare, in nenumaratele sale forme, prin prisma capacitatii de a produce stiinta si de a genera inovare, Romania este pe o panta descendenta, ascunsa cu dibacie de falsii oameni de stiinta, cei care-si platesc pozitii pe o lista de autori sau “prefera” revistute “cotate”, construite pe scheme de tip piramidal. Este deja prea tarziu pentru generatiile curente. In curand, va fi prea tarziu pentru toate generatiile care urmeaza, vreme de 20 de ani, si chiar mai mult. Impostura in educatie, cercetare, in mediul academic devine o povara prea grea. Iar un ministru care nu poate pricepe gravitatea situatie nu ne poate conduce decat catre o lume zen, dar lipsita de cunoastere.
Acest dresaj a fost coordonat de ani și ani de Centrul Național de Evaluare și Examinare, la care au lucrat.îndelung domnii Bogdan Cristescu și Gabriel Vrînceanu, profesori de matematică, cei mai aprigi promotori și susținători ai acestui întreg galimatias. Pe baza acestei concepții de evaluare standard s-au elaborat subiectele de la examenele naționale, s-au făcut cursuri de “formare”, bune pentru gradațiile de “merit”, s-au cheltuit sume din buget șI din fonduri europene, s-au elaborat auxiliarele didactice, încât profesorul sa vină la clasă șI să spună: “Rezolvați!”‘, fără să mai aibă timp să vierifice și să discute soluțiile.
Pentru d-l ministru. Sunteți depășit de situație. Și paralel. Științele exacte sunt exacte, nu intră in sfera elucubrațiile psihologic‐politruce cu care sunteti obișnuit. Matematica și fizica se învață cu creionul pe hârtie. Cu mult studiu individual. Dacă nu exersezi zilnic pierzi antrenamentul minții. Este ca la pian sau saxofon dacă vreți. Schimbați Bacalaureatul, Evaluarea la clasele a VIII-a ,solicitați examene de admitere în Universități (nu dosare),introduceți examenul de treapta II-a la liceu și la școala profesională. Fără examene și competiție asta se va avea în continuare. Eșec pe linie și discuții psihologice.Ce ziceți de o demisie!!!