Proiectul planurilor-cadru pentru liceu 2025 nu mai include Matematica în trunchiul comun pentru elevii de la științe sociale, face parte din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, adică este opțional, alături de Fizică, Chimie, Biologie, care nu se fac în prezent. Schimbarea intervine în contextul în care elevii de la profilul umanist – științe sociale vor avea probă la Bacalaureat la alegere între Matematică, Fizică, Chimie, Biologie, potrivit Legii învățământului preuniversitar.
Astfel, elevii de la specializarea științe sociale vor putea alege 2,3 ore pe săptămână, ca optional, între Matematică, Fizică, Chimie, Biologie în clasele a XI-a și a XII-a.
Opționalul face parte din CDEOȘ (orientativ, cu definitivare în urma consultării publice) și ar trebui să asigure pregătirea elevilor pentru susținerea probei F din cadrul examenului național de bacalaureat (aprofundare, disciplină nouă) sau sprijin în continuarea unui traseu academic, conform proiectului.

Planurile-cadru: În ce va consta proba F din cadrul examenului național de Bacalaureat, prevăzută in lege
Elevii de la profilul uman, specializările filologie și științe sociale, vor susține noul Bacalaureat, prevăzut de Legea învățământului preuniversitar.
Proba F va viza competențele de bază, după cum urmează:
a) pentru profilul umanist, filiera teoretică, proba scrisă pentru evaluarea competențelor de bază, la alegere între: Matematică, Fizică, Chimie, Biologie, conform Art. 102, (6)

Examenul de bacalaureat se va desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi înscriși în clasa a IX-a în anul școlar 2025-2026, potrivit Articolului 248, (5).
Proiect de plan-cadru pentru filiera teoretică, profilul umanist – specializarea Științe sociale

Plan-cadru de învățământ în vigoare pentru clasele a IX-a și a X-a, filiera teoretică, profil umanist, specializarea Științe sociale

Ce înseamnă trunchi comun, curriculum de specialitate și curriculum la decizia elevului din oferta școlii, potrivit proiectului Ministerului Educației
Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora.
Planurile-cadru pentru învățământul liceal cuprind următoarele segmente curriculare: trunchi comun, curriculum de specialitate, respectiv curriculum la decizia elevului din oferta școlii, CDEOȘ.
„Trunchiul comun (50%), prevăzut în legislație, asigură competențele de bază (cultură generală) și contribuie la formarea competențelor-cheie (inclusiv la alfabetizarea funcțională). Ponderea sa scade de la clasele IX/X (65%) la clasele XI/XII (35%). Reprezintă suport fix pentru cultura generală.
Majoritatea disciplinelor/temelor sunt în legătură cu examenul național de bacalaureat (obligatorii/la alegere).
Trunchiul comun include 15 discipline la fiecare dintre clasele IX/X (la care se adaugă, după caz, limba și literatura maternă), distribuite în toate cele 7 arii curriculare, respectiv 9 discipline la fiecare dintre clasele a XI/XII (la care se adaugă, după caz, limba și literatura maternă), distribuite în 5 arii curriculare”.
„Curriculumul de specialitate (35%) asigură competențele de specialitate, generale și specifice, proprii unui profil și unor specializări/calificări profesionale, înlocuind segmentul reprezentat de curriculumul diferențiat, prezent în actualele planuri-cadru în vigoare, aducând și aport la formarea competențelor-cheie.
Ponderea sa crește de la clasele IX/X (25%) la clasele XI/XII (45%). Este suport semiflexibil pentru cultura de specialitate și include două componente: (1) componenta fixă (între 77-100%, reprezentând 8-13 ore) și (2) componenta flexibilă (între 0-23%, reprezentând 0-3 ore, care pot personaliza specializarea).
Unele discipline/teme sunt în legătură cu examenul național de bacalaureat (obligatorii/la alegere).
Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (15%) cuprinde discipline/domenii de studiu/module de pregătire opționale.
Implementarea CDEOȘ este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată modular, a declarat Gabriel Vrînceanu, șeful serviciului Curriculum din Minister în cadrul unei conferințe de presă. Acesta a precizat că școala va avea o provocare de a găsi soluții pentru organizarea orelor cu elevi de la clase diferite.
Oferta CDEOȘ va avea trei componente:
(1) discipline fundamentale pentru dezvoltarea psihocaracterială și etapa de vârstă la care se află elevii (Autocunoaștere și autoreglare personală, Stil de viață sănătos și Elemente de educație antreprenorială), inclusiv dezvoltarea ofertei și pentru elevii cu CES și/sau dizabilități;
(2) discipline recomandate prin oferta națională (se vor include obligatoriu în oferta națională și Educația financiară și Educația juridică) și
(3) propuneri ale unității de învățământ, care se vor încadra în demersuri științifice și artistice consacrate, evitându-se, sub riscul sancțiunilor etice, includerea unor teme sau discipline de pseudoștiință (în aceste sens, se va elabora un ghid la nivel național), potrivit proiectului.
Informații de context despre proiectul planurilor-cadru pentru liceu 2025
Doi oficiali ai Ministerului Educației vor oferi explicații și răspunsuri LIVE la întrebări despre proiectele de planuri-cadru de liceu, luni de la 11:00, când majoritatea profesorilor și elevilor de liceu sunt la ore sau la probele de competențe BAC.
Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie, la ora 18:00. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025). Reforma curriculară inițiată în 2012 ar fi trebuit să se petreacă la liceu pentru elevii care au început clasa a IX-a în 2020, tineri care au absolvit deja liceul în 2024, însă a fost amânată succesiv de politicieni.
Edupedu.ro a scris despre principalele noutăți față de actualele planuri-cadru aprobate în mai multe rânduri, în 2004 și 2009. Printre cele mai criticate schimbări se numără eliminarea limbii latine din trunchiul comun al liceului, cu excepția specializării Teologie, ceea ce a determinat un apel public din partea Facultății de Litere din Iași, care subliniază importanța studiilor clasice în combaterea extremismului ideologic și în susținerea ideii de libertate, dar și de la Societatea de Studii Clasice din România.
Facultatea de Istorie a Universității din București atrage atenția că, potrivit noilor planuri-cadru, elevii ar putea deveni „analfabeți funcțional din punct de vedere istoric”, având în vedere că istoria și geografia sunt eliminate din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a pentru elevii de la real și tehnologic, urmând să fie studiate doar istoria comunismului și a holocaustului în clasele finale. În aceeași direcție, președintele Asociației Profesorilor de Istorie, Mihai Manea, a avertizat că disciplina suferă un recul semnificativ, deoarece la clasa a XII-a elevii nu vor mai studia istoria națională, ci doar istoria comunismului.
Modificările vizează și domeniul științelor exacte: fizica, chimia și biologia sunt eliminate din trunchiul comun pentru liceenii de la filiera real, în clasele a XI-a și a XII-a, iar biologia, istoria și geografia sunt scoase de la clasa a XII-a la profilul Mate-Info. Noile planuri-cadru prevăd o creștere a numărului de ore de informatică în clasele IX-X la Mate-Info, de la una la două, scăzând apoi de la patru la trei în clasele XI-XII, în timp ce la profilul filologie sunt prevăzute mai multe ore de limba română.
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că aceste modificări urmăresc descentralizarea curriculară și încurajarea performanței, dar a precizat că limbajul final al planurilor-cadru va fi stabilit după consultări suplimentare. În acest context, rectorul Universității de Medicină din Târgu Mureș, Leonard Azamfirei, spune că noile planuri-cadru de liceu sunt prilej de dezbateri pentru profesori, inspectori și academicieni, care încearcă să demonstreze că „fără materia lor, elevii sunt pierduți în haosul ignoranței universale”. Ministerul Educației a mai anunțat că elevii pot propune în școală studierea limbii latine ca materie opțională, însă acest lucru rămâne la latitudinea fiecărei unități de învățământ.
2 comments
Halucinant !!!
Poate că urmează renunțarea completă la studierea gramaticii și literaturii, ca și-așa sunt inutile, copilașii învață de mici prescurtările și astea nu necesită cunoștințe de gramatică (bietul Trăsnea, s-a născut prea devreme).
Hai sa stăm strâmb și să judecăm drept:
Ce este BACALAUREATUL?
Păi eu credeam că este un examen care atestă faptul că “laureatul” posedă un bagaj de cunoștințe de CULTURĂ GENERALĂ minim acceptabil!
De asemenea, subiectele de BACALAUREAT trebuie sa fie aceleași pentru toți cei testați. Acum, sa-mi zică și mie geniile astea care vor sa scoată materiile din programa de liceu, cum poate elevul de la “uman” să dea examenul cu aceleași subiecte cu cel de la “real” la matematică, sau cel de la “real” să dea examenul la istorie la fel ca cel de la “uman” !
Evident, doar după reușita la BACALAUREAT, un absolvent de liceu poate să se înscrie la o instituție de învățământ superior. Iar acest drept trebuie obținut oferind aceleași șanse tuturor.
Deci, inițiativa ministerială nu e departe de aia prin care alte “genii” de-astea au creeat o versiune la “Balada unui greier mic” FĂRĂ cratime !!!
Țara te vrea prost, iar dacă sistemul de învățământ nu reușește să te facă exact așa cum te vrea țara, atunci apare câte un politician care se simte dator să “ajusteze” procesul…
Să fiți iubiți.
Cred că ar trebui să se uite unde sunt cei mai mulți candidați pe locurile de la postliceale/facultăți. Foarte mulți după bac, nu vor la facultate și aleg să facă sanitara. În școală nu învață biologie pentru că nu au nevoie de ea, dar când termină liceul, se calcă în picioare pentru un loc și apoi ajung angajați în spitale/ clinici.
Acum ceva ani, având probleme de sănătate, în urma unei investigații, am aflat că sunt însărcinat. Da, da ați citit bine, după 3 săptămâni am primit rezultatul investigațiilor, pe buletinul de analize, era datele mele scrise corect iar rezultatul de noaptea minții.
Ăsta este sistemul nostru medical.
Ar fi bine dacă am avea toți bani să ne tratăm în străinătate, unde merg politicienii, să ne dăm copii și strănepoții la școală în străinătate unde există respect și se face carte……. dar de cum a zis K I, ghinion.