Gabriel Vrînceanu, șeful serviciului de Dezvoltare Curriculum, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că școala va avea o provocare de a găsi soluții pentru organizarea orelor cu elevi de la clase diferite, cu referire la curriculumul la decizia elevului din oferta școlii. „Ca elemente de noutate aduse de lege, clar se pot organiza cu elevi de la clase diferite”, a spus acesta.
„A făcut domnul ministru precizări legate de sensul pe care îl dăm curriculumului la decizia elevului din oferta școlii. Reamintim doar că se va rămâne pe aceste categorii de opționale, în sensul de aprofundare, de disciplină nouă, respectiv opționale integrate. Și, ca elemente de noutate aduse de lege, clar se pot organiza cu elevi de la clase diferite.
Atunci școala va avea o provocare de a-și găsi soluții pentru o astfel de reorganizare și, de asemenea, nu numai din punct de vedere al efectivelor de clasă, ci și ca distribuție de ore în sistem modular, adică să am o frecvență și o durată reduse, dar cu punerea tuturor orelor în același timp”, a declarat Gabriel Vrînceanu.
Segmente curriculare – semnificații
TC Trunchi comun
- Prevăzut de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, art. 86 (2)
- Discipline/domenii de studiu/module de pregătire obligatorii tuturor elevilor, indiferent de filieră, profil și specializare/calificare profesională
- Asigură, în principal, formarea de competențe de bază și contribuie la formarea competențelor-cheie și susțin alfabetizarea funcțională
- Unele discipline sunt în corespondență cu probe ale examenului național de bacalaureat (obligatorii/la alegere – probele A, B, C, D, F și G)
- Discipline prevăzute explicit de lege:
- Religia
- Istoria evreilor. Holocaustul
- Istoria comunismului din România
- Temele care se studiază obligatoriu/integrate în discipline obligatorii (cf. art. 88, alin. (10))
- În relație cu profilul de formare al absolventului, cu acoperirea tuturor ariilor curriculare, cel puțin în clasele IX-X
TC – Trunchi Comun (50%)
- Filiera teoretică: Suport fix pentru cultură generală
- Filiera vocațională: Suport fix pentru cultură generală
- Filiera tehnologică: Suport fix pentru cultură generală
CS Curriculum de specialitate
- Nu este prevăzut explicit de lege
- Reunește discipline/domenii de studiu/module de pregătire care sprijină profilul și specializarea, obligatorii tuturor elevilor înscriși la o anumită specializare, după caz și la nivelul unui profil
- Asigură, în principal, formarea competențelor generale și specifice proprii unui profil și unei specializări/calificări profesionale (grup de specializări/calificări profesionale) și contribuie la formarea competențelor-cheie
- Unele discipline/module sunt în corespondență cu probe ale examenului național de bacalaureat (obligatorii/la alegere – proba A2)
- Anumite discipline pot dezvolta curriculumul asociat unor discipline de trunchi comun și pot sprijini elevul în raport cu interesele sale academice/profesionale (admitere în facultate/integrare pe piața muncii)
- În relație cu profilul specific, cu pondere crescută în clasele XI-XII
CS – Curriculum de Specialitate (35%)
- Filiera teoretică: Suport semiflexibil pentru cultură de specialitate
- Filiera vocațională: Suport fix pentru cultură de specialitate
- Filiera tehnologică: Suport fix pentru cultură de specialitate
CDEOȘ – Curriculum la decizia elevului din oferta școlii
- Prevăzut de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, art. 86 (3), (4), [6], art. 92 (3), (4)
- Discipline/domenii de studiu/module de pregătire opționale; după caz, din acest segment se asigură orele suplimentare pentru predarea unei limbi moderne în regim intensiv/bilingv (minimum 2/3 ore)
- În învățământul liceal, filierele teoretică și vocațională – curriculum la oferta școlii, stabilit prin consultare cu elevii, părinții/reprezentanții legali, în raport cu baza resurselor disponibile; elevul alege din oferta opțională în funcție de propriile nevoi și interese
- În învățământul liceal, filiera tehnologică – curriculum elaborat de unitatea de învățământ, în parteneriat cu operatorii economici și autoritățile administrației publice locale, pentru a sprijini nevoile de formare profesională ale elevilor și cerințele pieței muncii, urmând să se implementeze și durata stagiilor de pregătire practică
- Contribuie la profilul de formare al absolventului, nu are în corespondență probe ale examenului național de bacalaureat; discipline opționale prevăzute de lege:
- Istoria, robia și deportarea romilor
- Implementarea CDEOȘ este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată în sistem modular.
CDEOȘ – Curriculum la Decizia Elevului din Oferta Școlii (15%)
- Filiera teoretică: Suport flexibil pentru nevoi și interese personale de învățare
- Filiera vocațională: Suport semiflexibil pentru nevoi și interese personale de învățare
- Filiera tehnologică: Suport flexibil pentru nevoi și interese personale de învățare
Procentaje în creștere (% din total CDEOȘ liceu):
- Clasele IX-X: 25%
- Clasele XI-XII: 75%


Informații de context
Posibilitatea de organizare a unui bloc orar care să permită participarea la un opțional comun pentru elevii din clase diferite, de la același nivel de studiu, a fost introdusă în ROFUIP 2024. Noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin ordinul de ministru nr. 5.726 din 6 august 2024, a fost publicat în Monitorul Oficial.
Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:
Art. 86 – „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.
Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis. Or, la nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.
În martie 2022, Edupedu.ro a scris că aproape 250 de elevi de la clasa a XII-a de la Colegiul Național ”Gheorghe Lazăr” din București merg doar 3 zile pe săptămână fizic, la școală, pe un orar flexibil “de tip american“, în care mai fac doar materiile pentru Bac.
3 comments
Fara religie la liceu,timp irosit.Voi profesorii nu vreți CDEOS,va sperie că pot alege elevii disciplinele în funcție de nevoile lor și nu veți face voi alegerea în funcție de nevoile voastre .Dragi profesori ,învățământul este pentru evoluția elevilor ,cu ajutorul profesorilor
Fără religie la liceu – exact acest lucru au făcut comuniștii, doar ca la toate clasele. Acum nu mai este comunism, slavă Domnului. Și tocmai de aceea religia este în trunchiul comun, așa cum este normal să fie, dar se studiază la cerere de ani și ani de zile. Hristos nu obligă pe nimeni. Din contră. Și-a dat viață pentru libertatea tuturor.
Voi n-aveți profesori pt disciplinele de cultură generală dar o sa organizați modular CDEOȘ, cu elevi din clase diferite. Mă faceți sa râd.