La clasele a XI-a și a XII-a, Matematica a fost scoasă din trunchiul comun pentru elevii cu profil pedagogic, potrivit proiectului cu planurile-cadru pentru liceu. Documentul a fost pus în consultare publică, vineri, 31 ianuarie, de Ministerul Educației. Cătălin Ciupală, profesor de Matematică la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov, a explicat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, care vor fi implicațiile pentru viitorii absolvenți de profil pedagogic.
Conform proiectului Ministerului Educației, în trunchiul comun, elevii de la specializarea pedagogia învățământului primar au matematică doar în clasele a IX-a și a X-a. În ultimii doi ani de liceu, matematica a fost scoasă din trunchiul comun.

De remarcat este că elevii claselor a XI-a și a XII-a au disciplina „Matematică aplicată” în CDEOȘ (curriculum la decizia elevului din oferta școlii). Acest lucru înseamnă că elevii de la pedagogic, care aleg disciplina de mai sus, vor avea în ultimii doi ani de liceu o oră pe săptămână de matematică aplicată.
Liceenii de la pedagogic au în CS (curriculum de specialitate) o oră pe săptămână de „Aritmetică” la clasa a IX-a . În clasa a X-a, potrivit noilor planuri-cadru, au o oră pe săptămână de „Didactica specialității – matematică”, în CS. În clasele a XI-a și a XII-a, la disciplina „ȘTIAM” vor avea aplicații pentru clasele primare. Disciplina ȘTIAM va fi predată de profesorii de matematică/științe, conform proiectului cu planurile-cadru.


- În prezent, elevii de la pedagogic au matematica inclusă în trunchiul comun pentru toți cei 4 ani de liceu.
Profesorul Cătălin Ciupală a explicat ce înseamnă pentru o viitoare învățătoare să nu facă matematică în ultimii 2 ani de liceu: „Dacă ai o viitoare învățătoare care nu face deloc matematică în clasele a XI-a – a XII-a, se duce la facultate, nu face deloc matematică, dar face didactica matematicii, ce didactică să faci dacă tu nu ai nici măcar o bază? După aceea, se va duce în învățământul primar, unde va trebui să predea matematică și să predea niște concepte, astfel încât copiii respectivi să poată avea un viitor cât de cât în regulă. Păi dacă tu nu știi lucrurile acestea, dacă nu le-ai făcut, ce să poți preda, cum să poți preda, ce le poți explica copiilor?”.
Redăm discuția de la emisiunea InfoEdu:
Moderatoare: Domnule profesor Ciupală, vă impactează noile planuri-cadru?
Cătălin Ciupală: Pe mine direct, nu, dar privesc cu îngrijorare câteva direcții. 1 – noi vom trăi într-o societate super tehnologizată, ori o societate în care tehnologia va fi vioara întâi, ca să spun așa, este o tehnologie în care trebuie să înțelegi lumea în care se află altfel decât până acum. Concret, de exemplu, în profilul absolventului, în profilul umanist, în profilul real, acolo se specifică foarte clar fundamentele domeniului AI. Păi, chestia asta fără matematică superioară nu poți. Pur și simplu nu poți. Dacă tu, de exemplu, tai 2 ore de la uman și pui în profilul (absolventului – n.red) cum funcționează AI-ul, practic, nu știu, cred că nu știi despre ce vorbești.
O altă situație pe care o privesc cu foarte mare îngrijorare: noi trebuie să privim aceste planuri-cadru și prin prisma viitorilor absolvenți care vor preda în sistem. Concret, la clasele cu profil pedagogic dispar 2 ore de matematică. Păi 2 ore de matematică pe care le lași la dispoziția elevului, ținând cont că el s-ar putea să nu-și aleagă matematica, da.
Moderatoare: Le lași în CDEOȘ, curriculum la decizia elevului din oferta școlii, sau le lași în curriculum de specialitate?
Cătălin Ciupală: Le lași în CDEOȘ. Dacă ai o viitoare învățătoare care nu face deloc matematică în clasele a XI-a – a XII-a, se duce la facultate, nu face deloc matematică, dar face didactica matematicii, ce didactică să faci dacă tu nu ai nici măcar o bază? După aceea, se va duce în învățământul primar, unde va trebui să predea matematică și să predea niște concepte, astfel încât copiii respectivi să poată avea un viitor cât de cât în regulă. Păi dacă tu nu știi lucrurile acestea, dacă nu le-ai făcut, ce să poți preda, cum să poți preda, ce le poți explica copiilor? Practic, dacă se păstrează sistemul actual, oricum este în deficit, dar generații întregi de copii vor avea un imens impediment în a înțelege lumea din jurul lor, pentru că cei de la primar vor merge în gimnaziu, nu vor înțelege lucrurile și așa mai departe. Va fi un fel de bulgăr care se va rostogoli.
Deci, eu văd câteva pericole la lucrul acesta: o educație științifico-matematică, la nivel uman, care aproape va dispărea, o educație matematică-științifică la profilul pedagogic care aproape va dispărea, cu impact imens pe termen lung, și o deficiență de care am spus, la nivel real, a disciplinelor umaniste, care vor avea un impact major asupra societății noastre, pentru că vom accentua analfabetismul funcțional.
Foto: © Vasyl Dolmatov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
5 comments
Nu de opinia unor profesori de matematică avem nevoie. Ei au interesul să aibă normă întreagă. Eu nu lucrez in domeniu dar am terminat Politehnica acum 34 de ani. Am făcut matematică în liceu și 5 ani in facultate. N-am folosit nimic din ce am învățat nici în liceu și nici din matematica superioara predată în facultate. Sunt de acord să se scoată definitiv matematica din clasele a XI a și aXII a și în loc să se predea educație financiară. Să mi spună cineva la ce folosesc integralele simple,integralele duble, triple, șirurile, funcțiile, matricele, ecuațiile logaritmice, trigonometria ? Cei din liceele pedagogice ar trebui în anii terminali să facă practica pedagogică peste 50% din timp.
Ca profesor implicat direct în acest context al experienței la clase de pedagogic de ani de zile, pot să spun că situația este mult, mult mai gravă!
•S-a dat voie directorilor și C.A., sub umbrela autonomiei școlare, să dea orele de metodica predării matematicii cui au vrut ei! Evident, aceștia nu au mai ierarhizat valoric resursa umană, pentru ca elevii să aibă parte de oamenii cel mai bine formați. Profesori care se pregătiseră să devină au fost înlocuiți conștient cu ,,oamenii lor”!
•Recurent, s-a bagatelizat cerința de focusare pe acuratețe în proiectarea lecțiilor, plecându- se de la lipsa de grijă (în a da, apoi a cere, a aprecia), din partea mentorilor, pentru formulări de conținut clare (mergându- se până la tolerarea încălcării regulilor gramaticale)! Efortul devenirii pas cu pas a fost înlocuit cu ,,merge și-așa ” chiar de către profesori de limba română! Nu s-a mai creat mediul , creuzetul exercițiului atent! Stau mărturie proiecte didactice de la examenul de certificare a competențelor profesionale!
•Elevii au fost puși atât de des în contexte unde puteau să aleagă variante de lucru fără efort (și evaluate cu note peste nivelul minim de trecere), încât s-au format fără exercițiul vigilenței în alegeri! Iar acest comportament al unor elevi- in raport cu felul în care abordează rezolvarea sarcinilor- greu va mai putea fi schimbat ! Grav e că, prin recurență, un elev de pedagogic va replica acest comportament viitorilor elevi!
Așadar, resurse ale statului român au fost irosite din cauza alegerilor manageriale neoptimizate!
Ce vă face să credeți că managerii vor face alegerile altfel?
Îi vom vedea cum sar ei înșiși pe aceste ore, ca și până acum, totodată îndepărtând pe cei care nu sunt in acord cu ei!
Mai avem o speranță: poate nu vor mai fi lăsați să-și bată joc !
Lasa – ne in pace. Matematica din cls 11 si 12 e materie ce nu se preda la primar. Mai incetati cu prostiile astea.
Sunt invatatori care corecteaza la concursuri de clase primare si care nu inteleg rezolvarile mai evoluate, dar corecte, care nu au suficienta logica sa discearna solutiile gresite, care nu sunt in stare sa rezolve probleme ceva mai grele decat nivelul mediu al programei. Si cica fac “pregatire” pentru concursuri. Acum daca nici nu vor mai studia matematica in clasele 11-12 va fi si mai interesant.
Dar oricum, totul se aseaza pe linia dorita: invatamant mediocru, elevi mediocri, fara concursuri, fara varfuri, toti nivelati.
sa mai auzim și opiniile altora profi de mate…tot pe acest domn îl intervievați…