Profesorul Ion Ionici, despre planurile-cadru de la real 2025: La Limba şi literatura română, la clasele a XI-a şi a XII-a, mi se par orele foarte puţine, doar două ore, deşi aceşti elevi vor da bacul la un moment dat. Discutăm de ani de zile despre Educaţie Fizică şi Sport, observ că a rămas o singură oră

4.987 de vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
Ion Ionici, directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara, a vorbit, într-o intervenție telefonică la TVR Info, despre proiectul planurilor-cadru pentru liceu, documente lansate în dezbatere publică de Ministerul Educației. Acesta a spus că i se par puține ore de Limba și literatura română, la real, la clasele a XI-a și a XII-a: „doar două ore, deşi aceşti elevi vor da bacul la un moment dat. Tot la Real nu înţeleg zona de Limbă Străină. Limba a doua de ce are o oră la real şi de ce la uman au rămas două ore?”.

„De exemplu, la Real, la Limba şi literatura română, la clasele a XI-a şi a XII-a, mi se par orele foarte puţine, doar două ore, deşi aceşti elevi vor da bacul la un moment dat. Tot la Real nu înţeleg zona de Limbă Străină. Limba a doua de ce are o oră la real şi de ce la uman au rămas două ore? La fel, la real, partea de Biologie la un moment dat se rupe, iar la uman nu înţeleg de ce Latina a fost scoasă de tot. În plus, discutăm de ani de zile despre Educaţie Fizică şi Sport, observ că a rămas o singură oră”, a spus cadrul didactic.

Conform proiectului de plan-cadru, elevii de la specializarea „Matematică-Informatică” au în trunchiul comun 2 ore pe săptămână de Limba română, clasele a XI-a și a XII-a. La aceleași clase, limba modernă 2 are doar o oră pe săptămână.

În prezent, la clasele a XI-a și a XII-a, specializarea „Matematică-Informatică”, sunt 3 ore de Limba și literatura română. Limba modernă 2 are 2 ore.

Foto: legislatie.just – captură
Informații de context

Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie, la ora 18:00. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025). Reforma curriculară inițiată în 2012 ar fi trebuit să se petreacă la liceu pentru elevii care au început clasa a IX-a în 2020, tineri care au absolvit deja liceul în 2024, însă a fost amânată succesiv de politicieni.

Edupedu.ro a scris despre principalele noutăți față de actualele planuri-cadru aprobate în mai multe rânduri, în 2004 și 2009. Printre cele mai criticate schimbări se numără eliminarea limbii latine din trunchiul comun al liceului, cu excepția specializării Teologie, ceea ce a determinat un apel public din partea Facultății de Litere din Iași, care subliniază importanța studiilor clasice în combaterea extremismului ideologic și în susținerea ideii de libertate, dar și de la Societatea de Studii Clasice din România.

Facultatea de Istorie a Universității din București atrage atenția că, potrivit noilor planuri-cadru, elevii ar putea deveni „analfabeți funcțional din punct de vedere istoric”, având în vedere că istoria și geografia sunt eliminate din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a pentru elevii de la real și tehnologic, urmând să fie studiate doar istoria comunismului și a holocaustului în clasele finale. În aceeași direcție, președintele Asociației Profesorilor de Istorie, Mihai Manea, a avertizat că disciplina suferă un recul semnificativ, deoarece la clasa a XII-a elevii nu vor mai studia istoria națională, ci doar istoria comunismului.

Profesorii de Geografie din București și Ilfov critică eliminarea Geografiei la clasele XI-XII din proiectele de planuri-cadru 2025: „Geografia este, astfel, capabilă să educe temeinic generațiile viitoare pentru noul „mâine” care, cu siguranță, nu va mai arăta ca în prezent. Este de datoria noastră să nu aruncăm viitoarele generații în mrejele teoriilor conspiraționiste, ci să le oferim șansa unei educații temeinice, bazată pe știință și pe argumente”.

Modificările vizează și domeniul științelor exacte: fizica, chimia și biologia sunt eliminate din trunchiul comun pentru liceenii de la filiera real, în clasele a XI-a și a XII-a, iar biologia, istoria și geografia sunt scoase de la clasa a XII-a la profilul Mate-Info. Noile planuri-cadru prevăd o creștere a numărului de ore de informatică în clasele IX-X la Mate-Info, de la una la două, scăzând apoi de la patru la trei în clasele XI-XII, în timp ce la profilul filologie sunt prevăzute mai multe ore de limba română.

Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că aceste modificări urmăresc descentralizarea curriculară și încurajarea performanței, dar a precizat că limbajul final al planurilor-cadru va fi stabilit după consultări suplimentare. În acest context, rectorul Universității de Medicină din Târgu Mureș, Leonard Azamfirei, spune că noile planuri-cadru de liceu sunt prilej de dezbateri pentru profesori, inspectori și academicieni, care încearcă să demonstreze că „fără materia lor, elevii sunt pierduți în haosul ignoranței universale”. Ministerul Educației a mai anunțat că elevii pot propune în școală studierea limbii latine ca materie opțională, însă acest lucru rămâne la latitudinea fiecărei unități de învățământ.

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
DOCUMENT Profesorii de Geografie din București și Ilfov critică eliminarea Geografiei la clasele XI-XII din proiectele de planuri-cadru 2025: Într-o perioadă a schimbărilor climatice galopante și a tensiunilor geopolitice, este o amenințare la generațiile viitoare
Doi oficiali ai Ministerului Educației vor oferi explicații și răspunsuri LIVE la întrebări despre proiectele de planuri-cadru de liceu, luni de la 11:00, când majoritatea profesorilor și elevilor de liceu sunt la ore sau la probele de competențe BAC
Fără Biologie, Istorie și Geografie în clasa a XII-a la Mate-Info – proiect planuri-cadru 2025. Elevii ar urma să aibă cu o oră mai puțin de Fizică și de Limba română în clasele XI-XII, crește numărul de ore de Informatică la IX-X, dar scade apoi
Limba latină lăsată la alegerea elevilor este egală cu absența ei totală, critică Societatea de Studii Clasice proiectul de planuri-cadru 2025: Cerem Guvernului României să oprească acest atentat la siguranța intelectuală a noilor generații
Apel pentru păstrarea limbii latine la liceu, al Facultății de Litere din Iași: În contextul înmulțirii discursurilor populiste, studiile clasice au un rol deosebit de important în combaterea extremismului și susținerea ideii de libertate
Daniel David: În ciuda unor interpretări greșite legate de „afectarea unor discipline și ore”, numărul actual de ore se poate păstra sau chiar crește prin noile planurile-cadru / Decizia se duce mai mult spre școală și elevi. Încurajăm autonomia și performanța
Ministrul Educației: Limba latină poate fi propusă de școală pentru a fi aleasă de elevi, în proiectul planurilor-cadru pentru liceu. Asta ar trebui să se întâmple ca până acum, cel puțin la profilul umanist, iar dacă nu se va întâmpla ministerul ar trebui să decidă el acest lucru
Fără Limba latină, Literatură universală și ora de Științe ale naturii la specializarea Filologie – Uman, prevede proiectul de planuri-cadru 2025. Crește la cinci numărul de ore de Română în fiecare clasă, Istoria are mai puțin în clasa a XI-a
ULTIMA ORĂ Latina a fost scoasă de la liceu ca disciplină obligatorie în proiectele de planuri-cadru 2025 lansate de Ministerul Educației. A rămas doar la Teologic, ca specialitate sau opțională

4 comments
  1. HURA, noile generatii de muncitori necalificati din EU prost platiti…e cerinta mare..nea Gigel, neamtu’ , s a gandit bine…

  2. In dezbatere e absolut necesar să se facă diferența între știința didactică și nevoia de fericire, relaxare și distracție. Și mai trebuie ținut cont de maxima subiectivitate a părinților, fie ei asociați sau nu în diverse grupări și interesele de moment ale politicului. Să nu uităm că au fost ani în care ministetul a dat ” indicații” de corectare la bacalaureat în funcție de nevoile părinților încartiruiți politic. Poate domnul ministru să managerieze așa ceva?

  3. De fapt la ce expuneți copii noștri??La ficțiune, fără materii esențiale care dezvoltă gândirea,creativitatea, realizatea între trecut, prezent și viitor??Vă referti cumva la generațiile actuale și viitoare?? Pregăti tineri pentru Europa??Nu ,nicidecum nu vom mai face parte decât cu sclavi, plătiți la negru! Nu vrem asta pentru copiii noștri în care investim și dorim cei mai bine pentru ei și țara noastră cu adevărat valoroasa din punct de vedere educational.Va gândiți la reforme care sa schimbe ce??Va rugam revizuiți,meditații,consultati ca sunt copiii noștri expuși unor situații din ce în ce mai dificile!!

  4. Acum este la fel la profilul mate -info se face 1 ora pe săptămână și este disciplina la alegere la bacalaureat.Romania educata=Romania esuata

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Alianța Organizațiilor Studențești din România cere clarificări de la Ministerul Transportului pentru studenții care nu au gară în localitatea de domiciliu și demersuri urgente pentru ca biletele să fie cumpărate din nou online

Studenții să poată cât mai curând achiziționa online bilete de tren, iar Guvernul să țină cont de situațiile speciale ale studenților care nu au gară în localitatea de domiciliu, ale…
Vezi articolul

“Școala ar trebui să înceapă fizic din nou, este esențial pentru învățare. Cred că online-ul va rămâne o opțiune pentru situațiile în care elevul nu poate ajunge la școală”, spune Anca Barbu, profesoară cu 20 de ani de experiență

După 20 de ani de predat Limba Română în stilul tradițional, la clasă, Anca Barbu, profesoară la o școală gimnazială din Galați, a început în martie 2020 să predea online,…
Vezi articolul

Cîmpeanu, despre Cumpănașu: Delimitarea mea și a Ministerului Educației este foarte clară / Cumpănașu, în 2018, despre Cîmpeanu: Prieten drag, pe lângă prietenie mi-a făcut onoarea de a fi și vicepreședinte CNMR

“Delimitarea mea și a Ministerului Educației este foarte clară în raport cu acest subiect”, a declarat Sorin Cîmpeanu la Antena3, întrebat de asocierea sa cu Alexandru Cumpănașu. În trecut Cîmpeanu…
Vezi articolul

Doar trei țări membre OCDE organizează examinări externe la finalul gimnaziului, în vederea înscrierii la liceu. În numai două state membre au loc examene de admitere, în anumite circumstanțe – raport

Estonia, Italia și Letonia sunt singurele state membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE)  unde elevii trec printr-o formă de examinare externă, de tipul evaluărilor naționale din România,…
Vezi articolul